Ober (2006)

Nederland / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Ariane Schluter en Mark Rietman

Edgar werkt als ober in Het Westen, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw is chronisch ziek, hij heeft bijzonder veel last van zijn buren, zijn vriendin doet vaak behoorlijk moeilijk en op het werk wordt hij door zijn klanten als vuil behandeld. Op een gegeven moment is Edgar zijn leven spuugzat en besluit maatregelen te treffen. Hij gaat verhaal halen bij Herman, de scenarioschrijver van zijn leven.

Ober krijgt € 290.000,--

Ober van Alex van Warmerdam als eerste van Ten To Watch op Cinemart.

Nederland 3 investeert in Nederlandse speelfilms

In Ober draait het om de wonderlijke lotgevallen van de 50-jarige Edgar, kelner in een niet al te goed florerend restaurant en speelbal van zijn bedenker, de schrijver Herman.

Klinkt weer prachtig. Van Warmerdam is Geweldig!

avatar van Zelva
gaat hij letterlijk verhaal halen bij de man die hem schrijft.

Iets duidelijker:

avatar van Zelva
Oké.

Dat maakt het opeens een stuk interessanter.

Kijk reikhalzend uit naar de nieuwe Van Warmerdam! Heb genoten van al zijn 5 films tot nog toe. Ik hou wel van zijn absurdistische stijl.

Video impressies Ober: http://www.granietfilm.nl

Bij mij doet het geluid het niet en het eerste videoverslag is weinig bijzonder. De film lijkt wat weg te hebben van Kaurismäki's Drifting Clouds.

avatar van Goodfella
Filmopnames van 'Ober' via internet te volgen

AMSTERDAM (ANP) - De opnames voor Ober, de nieuwe speelfilm van Alex van Warmerdam, zijn te volgen via internet. Dat liet producent Graniet Film maandag weten. Elke week worden er op de website van de producent
videobeelden geplaatst.

Ober vertelt het verhaal van de vijftigjarige ober Edgar, die genoeg heeft van zijn miserabele bestaan. Alex van Warmerdam speelt de hoofdrol. Ook onder anderen Thekla Reuten, Pierre Bokma en Fedja van Huêt zijn te zien in de productie. De opnames zijn eind vorige maand
begonnen. Ober moet najaar 2006 in de bioscoop draaien.

Website: www.granietfilm.nl[/url]

Ben best benieuwd

de film is voor een gedeelte opgenomen in Utrecht het pand is daar voor aangekleed geweest leuk om van een kantoorpand een restaurant te maken verwacht wel veel van de film

jpglaarh
alex67 schreef:

ook de studentensociëteit is tot restaurant omgebouwd

Stills staan nu online:
Jammergenoeg wat klein formaat.

avatar van Quentin
Enkele bijzonder komische stills

Hoor steeds meer goede dingen. ben benieuwd.

ben benieuwd was wel onder de indruk van abel

Officiële poster geplaatst. Grotere versie.

avatar van Koekebakker
Mooie poster zeg! Deze still beviel me ook al wel.

Ik hoop op een erg mooie film. Al begreep ik dat zowel Ober als Zwartboek in de race waren voor Venetie? Deze heeft het blijkbaar niet gehaald, ook geen bijprogramma.

Alsjeblieft!

Foto: Victor Arnolds

avatar van raymon
leuke cast: Thekla Reuten, Pierre bokma en oud Kees speller Rene van t' hof!
Trouwens wanneer komt de trailer begint nu wel is tijd te worden!

avatar van thomzi50
Inderdaad, wordt tijd. Ben heel erg benieuwd, De Jurk is mijn favoriet.

avatar van raymon
Ik ga ook meteen de dvd collectie bestellen op bol.com. Al zijn films komen nu eindelijk op dvd uit!

Haha, dat einde van de trailer ... ben benieuwd.

Kan me niet voorstellen dat de film niet beter is dan de trailer.....

Daar is ook niet zoveel voor nodig... Echt goede trailers zijn schaars.

Maar deze...

avatar van Flipman
Man, ik verheug me op deze film! De enige film van Van Warmerdam die ik heb egzien is "Abel," maar met het lezen van deze synopsis, denk ik zomaar dat deze film dat niveau zelfs kan overtreffen!

avatar van raymon
ik kan niet wachten, van Warmerdam is gewoon top.
En de recensie''s die ik nu al heb gelezen zijn geweldig, zeggen vooral de ene scene met Rene van t' hof geweldig. De film schijnt vol met echte Alex van Warmerdam humor te zitten dus dat kan eigenlijk niet beter!!!

'Ober' gaat vanavond op het Toronto filmfestival in première...

Quido schreef:
Haha, dat einde van de trailer ... ben benieuwd.

Geweldig, dat einde.
Ik ben ook erg benieuwd naar deze film.