Ober (2006)

Nederland / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Ariane Schluter en Mark Rietman

Edgar werkt als ober in Het Westen, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw is chronisch ziek, hij heeft bijzonder veel last van zijn buren, zijn vriendin doet vaak behoorlijk moeilijk en op het werk wordt hij door zijn klanten als vuil behandeld. Op een gegeven moment is Edgar zijn leven spuugzat en besluit maatregelen te treffen. Hij gaat verhaal halen bij Herman, de scenarioschrijver van zijn leven.

avatar van Redlop
Ik heb me bij Rene van 't Hof in moeten houden om de slappe lach te krijgen. Ook de scenes met de buurman annex nazi-schoft uit 'Zwartboek' Waldemar Kobus waren briljant.

Bij die scène van Rene van 't Hof heb ik 5 minuten lang hardop gelachen, gelukkig deed zowat de hele zaal mee. Geniale cinema.

avatar van titan
Hoewel het idee beter is dan de uitwerking is dit een hele leuke film. De al vaker genoemde scene met Rene van 't Hof is hilarisch amusant, maar ook om diverse andere scenes heb ik kostelijk moeten lachen. Dat het verhaal hier en daar niet lekker loopt zie ik niet als een probleem. Dat is m.i. grotendeels gewoon het gevolg van het feit dat het boek van de scenarioschrijver van de immer stoïcijnse Edgar niet zo goed is. 3,5*.

avatar van aphexfreak
catweasel schreef:

Ik vond van't Hof juist erg leuk. Misschien juist omdat de dingen die hij daar doet voor iedereen zo herkenbaar zijn.

Ik vond juist dat die scene er net iets teveel overheen ging.

heerlijk om af en toe eens zo positief verrast te worden door dit soort films. Bizarre karakters, absurde humor en een goed verhaal. Wat mij betreft verdienen dit soort films veel meer publiek! 4 sterren!!

Net terug van de bios, wel erg grappige stukken er tussen. Maar meestal is het toch erg mager. had hem een 2e keer overgeslagen

sommige dingen zijn grappig ja, maar ik heb de eerste 10 minuter geboeid gekeken en toen ben de aandacht voor de film kwijt geraakt!

avatar van weaselweasel
Vond 'm erg sterk!

Deze nieuwe ‘van Warmerdam’ film heb ik mogen aanschouwen in Nijmegen. De film handelt net als in ´Abel´ over een zonderling die een miserabel leven lijdt tegen een donkere achtergrond. Een ober genaamd Edgar (gespeeld door van Warmerdam zelf) gaat op een gegeven moment letterlijk ‘verhaal’ halen bij degene die hem geschreven heeft!

De regisseur schotelt ons een tragikomedie voor die zich afspeelt op toepasselijke decors. Het is een compilatie van droogkomische tot hilarische momenten met een dubbele laag. De scènes, die overigens veel weg hebben van het theater, zijn erg gestileerd en voor de kijker is er geen mogelijkheid tot ontsnappen. De beklemmende sfeer die bijvoorbeeld in het restaurant heerst is voelbaar evenals de gespannen sfeer in een huiskamer. Daarbij komt nog eens dat de gezichtsuitdrukkingen van onze ober boekdelen spreken; dit in het kader van ’één beeld zegt meer dan duizend woorden’. De zwaarmoedigheid van Edgar wordt simpel doch effectief in beeld gebracht. De dialogen zijn weer erg geestig en op het scherpst van de snede.

Naar mate de film vordert worden er meer concessies in het scenario gedaan door de schrijver die Edgar tot leven heeft geroepen. Dit leidt tot steeds meer absurde situaties die af en toe erg uit hand lopen. Het einde van de film zinspeelt nog even op een ‘happy end’ , maar krijgt uiteindelijk een passend slot

De Nederlandse cinema moet iemand als Alex van Warmerdam koesteren. Zijn films zijn zo eigenzinnig en scherp dat hij met recht het predikaat ‘auteur’ verdient.

avatar van feanaro surion
Erg leuke film, de tweede die ik van hem zie(wordt net als Grimm niet tot zijn toppers gerekend) en als dit het niveau is van mindere films moet ik binnenkort zeker achter De Noorderlingen en Abel aan. Ik vond hem in ieder geval erg amusant met een erg leuk verhaal, super acteerwerk en een aantal geweldige rollen en scènes. 4 sterren.

avatar van Prudh
Tamelijk amusante film met sterke en zwakkere punten die hierboven eigenlijk al zijn aangekaart. Mijn grootste kritiek hierop is dat het allemaal iets te lang is uitgerekt, de film had best wat korter gekund. Zo vond ik dat bedrijfsuitje bijvoorbeeld heerlijk zwart-komisch, maar het voegde eigenlijk weinig toe.

Uiteindelijk wel veel gelachen. Leuke scene bijvoorbeeld is die waarin de broer van zijn 'vriendin' als 'relatietherapeut' in dienst treedt... Wel jammer dat Ober werd gedraaid in een kleine rukzaal in het Groningse Pathé, even zo jammer dat die zaal niet eens vol zat, want hij is de moeite waard om eens te bezoeken! 3,5*

avatar van feanaro surion
In Tuschinski draaide hij ook in een kutzaal maar die zat wel bijna helemaal vol

avatar van oruiz
Prudh schreef:

dat bedrijfsuitje voegde in jouw ogen dus wél wat toe; namelijk een stukje zwarte komedie

avatar van Prudh
Verhaal-technisch voegde het niets toe, maar dat snap jij natuurlijk ook wel

leuke film! Heb me goed vermaakt! Kreeg op een aantal momenten ook de slappe lach. vooral bij het feest voor edgar met de geweldige pianospeler en de scene van rene van 't hof. enige minpunt: het had van mij wat korter mogen duren. verder topfilm!

avatar van raymon
Goh ik vond deze film toch wel verdacht veel lijken op Ober, een Amerikaanse film met Will Ferrell. Ziet er wel leuk uit! Paar verschillen zitter er natuurlijk wel in.

Stranger Than Fiction

avatar van Zavo
Erg leuke film, het is lang geleden dat ik zo vaak hardop moest lachen in een bioscoopzaal. Ik ben blij dat Van Warmerdam na het teleurstellende Grimm weer een goede film aflevert. En Rene van 't Hof steelt natuurlijk de show met een hilarische scene.

Het is niet lachwekkend, of ontroerend, of intrigerend, of spannend, of .. wat is het dàn?

Leegte.

Buska schreef:

Leegte.

Net zo leeg als de waarde van je stem als je alleen 5 of 0,5 kan geven.

-on topic-
Nee prima film. Erg vermakelijk, hoewel veel situaties uiterst onaangenaam zijn waarvan je denkt "man! doe toch iets!" wat dus het idee van het verhaal is...meneer kon niet ingrijpen. De schrijver laat hem lijden "omdat dat grappig is", het publiek krijgt medelijden met de hoofdpersoon, en een hekel aan de schreeuwerige schrijver. Ondertussen had de schrijver echter wel gelijk want de zaal ligt in een deuk om het miserabele leventje van de hoofdpersoon. Ook leuk om te zien hoe het verhaal heel simpel begint maar naar mate de film verder komt, het duidelijk begint te worden dat het vanaf het begin een slecht verhaal zou zijn. Aanpassingen zijn nodig. Maar vanaf daar gaat het van kwaad naar erger, de ene plotaanpassing is nog krankzinniger dan de andere, met als doel de vorige ongedaan te maken. Op het punt dat zowel de schrijver als de hoofdpersonen als de kijkers niet meer weten wat ze met de/het film/boek/leven aanmoeten zijn we op de laatste bladzijde aangekomen. Opgeruimd staat netjes.

Koude vreemde maar zeer vermakelijke film, als je naar huis gaat ben je blij dat je eigen soms ietswat chaotische leventje nog altijd meer over rolletjes loopt dan dat van de mensen in deze film. Pluspunten voor de inmiddels beruchte inpak scene...maar ook andere grappen en grollen waren soms frustrerend genoeg erg raak... 4*

Hoe zit het met het bezoekersaantal van de film??

avatar van raymon
De film staat nu op 10 van de nederlandse box office. Zo niet weten hoeveel bezoekers de film al heeft gehad maar zal wel rond de 30.000 zijn of zo. Maar de film heeft het beter gedaan dan Nachtrit die is nu al lang uit de top 10.

Ik vond het een erg onrealistische, maar daarom zo hilarische film! Ik vond hem erg goed, goede acteurs, origineel verhaal zéker. Vooral de scène met René van 't Hof als oud vrouwtje en de scène waarin Edgar (Alex van Warmerdam) 'stottert' (om het zo maar even te zeggen) omdat de schrijver in slaap is gevallen met zijn hoofd op het toetsenbord.

Het is dat ik er verplicht heen moest voor CKV1, anders was ik er nooit naar toe geweest. Maar toen ik er eenmaal geweest was, moest ik zeggen dat ik er erg van had genoten! Ik ga zeker vaker naar dit soort films

Gister gezien. Het idee: personage zoekt zijn schrijver op en beklaagt zich, lijkt wel uit de Oost-Europese oude traditie te komen. Op papier is het vreselijk. De uitwerking echter is door de voortreffelijke cast (bijrollen Jaap Spijkers, Kees Prins, Pierre Bokma, en minieme bijrollen voor Fedja van Huet, Karina Smulders, Rene van 't Hof) erg vermakelijk.
Minpunt: de introductie van de schrijver wordt soms een excuus voor vreemde haperingen in het verhaal, zorgen ervoor dat bepaalde figuren - zoals de vrouw van de Ober - op een gegeven moment helemaal verdwenen zijn.

Ober

Wij komen hier om lekker te eten, maar jij geeft ons niet de indruk dat dat mogelijk is, heb jij een opleiding gehad? Ja. Hebben ze je daar niet geleerd dat je een gerecht moet aanprijzen?

Voor sommigen is het leven een feest. Niet voor Edgar.
Luidt de ondertitel, waarin al kort het soort humor wordt weergeven waar Ober van overloopt. Ik heb zelden zo hard gelachen in de bioscoop. Een biertap die het hele restaurant onderspuit, een entrecote die onder de wc-deur door glijdt, wordt teruggeschoven en vervolgens weer klaar voor de klant op een bord wordt gelegd, een ober die in het aquarium wordt gegooid, een rollenspel met Alex van Warmerdam als tropenjager op de voet gevolgd door een Afrikaanse stam of een minnares die tijdens je werk verbaasd kijkt als je niet direct reageert nadat ze je heeft verteld dat ze ontzettend geil is. Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh, eeeeeeeeh. Een van de momenten waarbij ik het echt niet meer trok. Alex van Warmerdam die op het eerste gezicht een geit lijkt te imiteren, waarna blijkt dat de scenarioschrijver in slaap is gevallen en met zijn hoofd op de 'e'. Die uitdrukking op zijn gezicht hierbij, een kruising tussen een seniel mannetje en een vogeltje dat gevoed moet worden. Of iets in die richting.

Dit is mijn tweede van Warmerdam, ik heb hiervoor Grimm gezien. Ik was bij Grimm heel erg onder de indruk van de originele surrealistische stijl en de, af en toe random, humor. Ober bevat ook weer deze stijl, alleen is het hier beter uitgewerkt. Er is meer samenhang in het verhaal, deze in combinatie met dezelfde absurditeit als die van Grimm, maakt het voor mij een meesterwerk. De muziek van, denk ik, zijn broer vond ik heel sfeervol. De vormgeving is onderdeel van de originele stijl. Het onverzadigde, vaak vale kleurgebruik op de achtergrond met op de voorgrond vaak kleuren die eruit springen. Mooi gefilmd.

De controle over je leven, in handen van een eikel vind ik een mooi gegeven. Voor mij gaat het ook over de frustratie die afhankelijkheid met zich meebrengt. Geweldig droog geacteerd door Alex van Warmerdam met leuke bijrollen van onder andere Kees Prins en Waldemar Kobus. Ik kan niet wachten tot ik de film opnieuw kan zien.

avatar van davidov
Ziet er minder subtiel uit als Ober. Maar wat ik me afvraag, is het idee gestolen? gekocht? of waren ze eerder? of is het gewoon puur toeval....

Toeval. Zo origineel was het idee toch ook niet? Ook in New Nightmare gaat een fictief karakter op zoek naar zijn makers en zo zijn er vast nog meer. In strips heb ik het helemaal vaak gezien.

Wouter schreef:

Nouja...niet origineel, grapjes met verhaal in een verhaal komen vaker voor. Ik kende het in ieder geval nog niet van New Nightmare.

Het eerste deel van de film heb ik me wel zitten ergeren. Wat een slecht verhaal, belachelijk flauwe humor. En de zaal maar lachen. Wat is dit?!

Ik had nog wel vertrouwen dat het goed ging komen, maar de eeste scenes bij de schrijver thuis vond ik ook erg matig. Alsof Van Warmerdam dacht: ik heb nu zo'n leuk idee, dat behoeft geen uitwerking meer. En dan nog al de grauwe beelden. Waarom mogen we niet wat moois zien?

Maar ergens begon het toch te veranderen: ondanks (of dankzij?) het gestuntel van alles en iedereen, werd de ober steeds sympathieker en kon ik de absurde humor ook steeds beter waarderen.

En uiteindelijk vind ik het dan juist wel leuk dat ik me tegelijk heb vermaakt met en heb geërgerd aan dezelfde film. Toch nog wel een positief oordeel dus over mijn eerste Van Warmerdam.

PS:
ronny_84 schreef:
de gezichtsuitdrukkingen van onze ober

Ik heb eigenlijk maar één gezichtsuitdrukking gezien van de ober. Maar op zich was die ook wel geschikt de hele film lang .

avatar van The Eye
Wouter schreef:

Nikolaj Gogol in Dode Zielen, "Hoewel de lezer zich al een voorstelling kan maken van de situatie zal de schrijver dit voor zichzelf moeten neerpennen om duidelijk te krijgen hoe het nu precies zit". voortdurend dergelijke humor, erg briljant vaak.