Ober (2006)

Nederland / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Ariane Schluter en Mark Rietman

Edgar werkt als ober in Het Westen, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw is chronisch ziek, hij heeft bijzonder veel last van zijn buren, zijn vriendin doet vaak behoorlijk moeilijk en op het werk wordt hij door zijn klanten als vuil behandeld. Op een gegeven moment is Edgar zijn leven spuugzat en besluit maatregelen te treffen. Hij gaat verhaal halen bij Herman, de scenarioschrijver van zijn leven.

Wel weer een sterke Van Warmerdam, maar het kent een beetje het Adaptation probleem. Leuk concept - een verhaal dat wordt geschreven binnen een verhaal - maar dit zorgt er wel weer voor dat sommige stukken gewoon niet goed geschreven zijn en ik ze gewoonweg niet geloofde.

en wellicht later meer; nog even later bezinken...

avatar van Quentin
Goede film: uitstekende regie, acteurs op dreef, mooi camerawerk en heb erg vaak moeten lachen. Maar toch is er iets met de film waardoor het niet helemaal lekker loopt, heb het gevoel dat meer in had gezeten. 3,75*

In Ober brengt Van Warmerdam zijn meest geslaagde en meest absurde personages uit zijn eerdere films bij elkaar. Zo valt Edgar te vergelijken met Abel, toont zijn doodzieke vrouw gelijkenissen met de bedlegerige vrouw in De Noorderlingen en is Edgar vanaf het moment dat hij met pijl en boog door het leven gaat een westerse versie van 'de donkere man' in diezelfde film. Deze verzameling prachtige typetjes maakt het geheel erg komisch, maar doordat het er zoveel zijn soms ook wat langdradig. Toch blijft Ober een typische Van Warmerdam film en is het aantal komische scènes zo hoog dat er wederom veel te genieten valt.

avatar van Prudh
Tamelijk amusante film met sterke en zwakkere punten die hierboven eigenlijk al zijn aangekaart. Mijn grootste kritiek hierop is dat het allemaal iets te lang is uitgerekt, de film had best wat korter gekund. Zo vond ik dat bedrijfsuitje bijvoorbeeld heerlijk zwart-komisch, maar het voegde eigenlijk weinig toe.

Uiteindelijk wel veel gelachen. Leuke scene bijvoorbeeld is die waarin de broer van zijn 'vriendin' als 'relatietherapeut' in dienst treedt... Wel jammer dat Ober werd gedraaid in een kleine rukzaal in het Groningse Pathé, even zo jammer dat die zaal niet eens vol zat, want hij is de moeite waard om eens te bezoeken! 3,5*

neo (crew)
Een erg leuke van Warmerdam, maar wel zijn minste. Het uitgangspunt is inderdaad verre van nieuw. Binnen het grote idee zitten een hoop briljant verzonnen dingen, al loopt het soms wat stroefjes. Vincent van Warmerdam's muziek is weer fantastisch. Zoals hij bij De Noordelingen de banjo gebruikte voor dat dorpse, algemene gevoel voor de bewoners van de straat, is bij Ober de score ook heerlijk. Is weer origineel afgestemd op de surrealistische gebeurtenissen. Hoorde ook een verwijzing naar Herrmann's muziek van Vertigo als Edgar die ene vriendin achtervolgt. 3.5 sterren

avatar van Hannibal
Origineel of niet, ik heb van de eerste tot de laatste minuut genoten van de briljante humor in deze beste van de 4 van Warmerdams die ik gezien heb.

Een klant die zijn biefstuk niet gaar genoeg vindt:
"Wat denkt u dat ik ben! Een Hyena!?"

Een topfilm!

avatar van maxcomthrilla
Mijn 1ste Van Warmerdam en hij is erg goed bevallen. Zelfs zo goed dat ik toch wel benieuwd ben geworden naar Abel en De Noorderlingen.

De fantastische en reeds door anderen op dit forum geprezen inpakscène van René 'oud vrouwtje' van 't Hof

Dit vond ik duidelijk 1 van de mindere scènes. Het was te voorspelbaar en duurde net wat te lang.

Eindelijk eens een Nederlandse film die wat experimenteert met een camera. Vooral de scènes in de tram en op de brug zien er dynamisch uit. De camera schokt lekker mee met de wiebelende tram. Mooie cinematografie ook. Vooral de scène op het meertje.

De personages hebben ieder hun eigen bizarre onvolmaaktheden. Duidelijk te zien dat Fargo een van de favoriete films is van Van Warmerdam. De humor is vaak subtiel en droog en nooit schreeuwerig. Natuurlijk worden er wel ( naar Hollands gebruik ) veel lichaamsdelen over de tafel, met de mond gesmeten. Maar dat is in de context van de film juist weer erg apart te noemen. Normaliteit is in de film Ober ver te zoeken, de scheldwoorden verstevigen de humor doordat er tegen bestaande verhoudingen en gewenste uitgangspunten wordt geschopt.

Met de humor zit het dus wel goed. Ik heb vooral moeten lachen om de Japanner die hagelslag uit een pak eet , de 3 mannen in het restaurant, de wispelturige minnares en de eeeeeeeeeh scène. Eeeeeeeeeeh een dikke 4* ( Lost Simon af als beste Nederlandse film ).

Fijn verhaal om te volgen ook. Leuk bedacht, goed uitgevoerd!

Eeeeeeeeeh. Een dikke 4*

Warmerdam blijft voor mij in ieder geval de interessantste Nederlandse regisseur.

Concept is vooral erg leuk. Houdt de interesse mooi vast en weet de gehele lengte te boeien. Er wordt aardig geacteerd al sluipen er af en toe personages in die niet meteen het beste van zichzelf lijken te geven.

Visueel zitten er voornamelijk enkele erg knappe, sferisch sterke shots in, maar qua ritmiek vlot het toch niet helemaal. Iets te vaak onderbroken door een te banale look. Beetje jammer. Score is aardig maar ook iets te klassiek om echt positief op te vallen.

En zo is het kijken naar een vaak mooie, interessante film met aardig wat lollige momenten, maar die op alle gebied wat tekort schiet om echt groots te worden. Al vind ik het verder wel best, met dit soort films kan ik ten minste wat.

Mooie 3.5*

avatar van Arnie
Het kon mij niet echt boeien, deze vermeende Neerlandse topper. Ik had nooit gedacht dat dit onder het genre komedie zou vallen. Af en toe zaten er wel komische stukken in, maar voor het overige was het ontzettend saai. Ook het concept en de uitwerking vond ik lichtelijk inspiratieloos (hoe toepasselijk bij deze film). De genoemde scenes in de tram zijn inderdaad mooi, maar het doet me als geheel bijzonder weinig. Typisch Nederlands? Ik weet het niet, maar het lijkt er wel op. 2,5*

avatar van Mug
Mug
Na het hevig teleurstellende Grimm slaat Van Warmerdam terug met Ober, die helaas niet het niveau weet te behalen van zijn eerste 4 speelfilms.

De overbekende Van Warmerdam elementen zijn weer aanwezig: overstylering, absurditeiten, bevreemdende kleine bijpersonages, en theatraliteit.

En die theatraliteit, daar gaat het deze keer mis mee. Ober heeft naar mijn mening niet het script die deze theatraliteit 'goedkeurt', het komt de vlotheid zeker niet ten goede. Daarnaast valt Thekla Reuten (die de vriendin van de schrijver speelt) flink door de mand, die een wanprestatie van jewelste levert, dramatisch slecht.

Verder wil ik mijn bericht beeindigen om het einde van de film een dikke pluim te geven. Zo moet het! Hopelijk doet een herziening wonderen, nu kom ik niet verder dan een nette 3,5* waardering.

avatar van Chainsaw
De torenhoge verwachtingen werden bijna allemaal waargemaakt. Erg leuke film met een paar erg geestige en goed gevonden momenten en heerlijke scènes. De scène met Van 't Hof is inderdaad niet minder dan briljant. Verder een hoop leuke bijrolletjes (Van Huêt, Igawa) en de film deed me (wat Reinbo ook al een beetje aangeeft) af en toe denken aan het werk van Kitano.

Jammer vond ik de niet altijd even goede combinatie tussen humor en drama. Waar een Happiness er bijvoorbeeld perfect in slaagt om humor en drama te combineren, ging het in Ober naar mijn mening af en toe wat moeizaam en stroef. Verder had de film wel iets meer sfeer mogen uitademen en het nogal houterige acteerwerk van Mark Rietman en Thekla Reuten deed de film ook niet veel goed.

Voorlopig een dikke 3,5.

avatar van Knisper
Aardig, aardig.

Grootste probleem dat van Warmerdam hier heeft, is dat de film te veel is gebaseerd op een herhaling van zetten. De personages komen steeds maar weer terug bij de schrijver en na een tijdje is daar de nieuwigheid wel vanaf.

Daarom moet de film het ook hebben van grappige situaties, maar die weten nooit echt los te komen. Het is grappig dat een schrijver zijn eigen personage constant verder de grond inschrijft, maar inderdaad dat rommelige (dat er natuurlijk bewust in zit), zorgt er toch voor dat de film meer een collage van ideeen is, dan dat de film echt een goede scenario kent.

Verder ziet de film er goed uit en zijn er ook een aardig aantal goede scenes, maar ik hoop toch dat ik wat meer kan halen uit de andere films van van Warmerdam. Grimm vond ik toch net wat beter. 3*

avatar van Erwinner
Heel leuk stukje vermaak deze film van, van Warmerdam.
Veel afwisseling, onvoorspelbaar, apart en leuke humor afgewisseld met drama met een knipoog.
De vaart blijft er goed in zitten en de klassieke muziek is vernuftig op de achtergrond geplaatst met continue een spanningsboog maar nergens opdringerig.

Hele fijne film!

Een leuke Nederlandse komedie. Vooral het eerste gedeelte van de film is best wel goed. Geweldig vond ik het toen die 3 Nederlandse zakenmannen in het restaurant kwamen en Edgar begonnen af te zeiken omdat hij niet vriendelijk genoeg is en geen service verleend Vooral de tweede keer dat ze terugkwamen was geweldig.

avatar van Goldenskull
Aardige Nederlandse film, dat zeker. Met twee geweldige scene's, die 1e scene met de zakenlui en die inpak (van pijl en boog) scene . En verder die buren, wat een sterke personages Zelfs het 'afstandelijke' in deze film (Herman en vriendin) was niet storend. Ik vond echter sommige scene's veel te weinig hebben en sterke scene's te vaak afgewisseld met matige, toch een dikke 3,5* met nog een kansje op verhoging. En benieuwd naar de rest van Warmerdam

avatar van Vinokourov
Dit soort films moeten vaker gemaakt worden in Nederland. Niet te serieus en de draak met jan en alleman steken , daar is toch niets mis mee ? Ik zag allemaal parallellen in het script van de schrijver met de rijke grollen en slechte grappen die de Nederlandse cinema rijk is (die kreeft bijvoorbeeld ). Erg vermakelijk dus en nu ik er over schrijf ben ik toch wel benieuwd naar andere werken van Van Warmerdam.

avatar van timburton
Een erg origineel idee, en een mooi verhaal. Waar stoor ik me dan aan? Ik denk een beetje aan de grauwe, donkere Hollandse stijltje. Ja, ik kijk naar een van Warmedam film, dat begrijp ik ook wel. Maar soms lijkt het net alsof alle Nederlandse films van die arthouse-achtige films moeten zijn, willen ze goed zijn.

avatar van sinterklaas
Heerlijke, gezellige film die op een hele subtiele en rustige wijze word verteld. Om te beginnen word deze hele film bestuurd door het typen van een script op een computer wat Mark Rietman als regiseur doet. Met alle tegenstribbelingen van dien. Dit is ook de allereerste film van van Warmerdam die ik gezien heb. En hij doet het meteen al geweldig: zowel het regiwerk als het acteerwerk als de Ober, die zowat de hele door met lastige klanten te maken krijgt en ook nog met een relatieprobleem zit. De lastige klanten zijn ook erg grappig. Ik vond vooral die 3 zakenmannen het leukst, met die prachtige rol van Piere Bokma. Daarnaast ook nog vele andere ongevallen en onaangename verrassingen voor onze Edgar. Ook die Japanse vluchteling vond ik erg leuk en die 2 robuuste buren van Edgar. En natuurlijk die zeurderige zieke vrouw van hem. En Jaap Spijkers niet te vergeten.

Verder was dat ' ééééééééh'-grapje oa ook om te gillen.

Verder gewoon een hele sfeervolle, gezellige zwarte komedie. Met prachtig acteerwerk en ook meeslepende muziek en mooie plaatjes. Deed btw ook op bepaalde punten een beetje aan delicatessen denken. Ik moet snel maar meer films van Warmerdam op de kop zien te tikken. Maar Ober was iig al genieten geblazen.

grootste probleem van Van Warmerdam films blijft Van Warmerdam zelf in een hoofdrol ("De Laatste Dagen..." was al weer een stap vooruit). Onaangenaam.

Muziek viel in positieve zin op, maar de vervelende elementen waren in deze VW-film erg overheersend: het gedoe met de buren en ook het op papier leuke element met de schrijver was doods en ongeïnspireerd neergezet. En een buitengewoon matige afwikkeling van het verhaal.

Leukst waren de twee korte films op de DVD, met name De Stedeling.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Best leuk.

Al moet gezegd dat niet alles even goed werkt. Een aantal hilarische scènes doen dat wel en zorgen er voor dat je als kijker niets te kort komt. Met dank aan Bokma en kornuiten en de altijd fijne Van Warmerdam.

Een klein beetje wisselvallig en vast niet ieders kopje thee, maar ik houd er wel van.

Goed.

Niet van het niveau van zijn eerste twee, wel van het niveau van de Jurk en Kleine Teun en wat beter dan Grimm. En zo is voor mij de tendens dat elke van Warmerdam wat minder is dan zijn voorganger, gelukkig doorbroken.

Ober is een leuke aaneenschakeling van geestige momenten. Vaak 'gewoon' leuk, soms ronduit hilarisch, maar altijd typisch van Warmerdam. Film is weer prettig in beeld gebracht. De gimmick in het verhaal (met de scenarioschrijver) zorgt ook voor leuke momenten, maar haalt je (letterlijk) uit de film. Was bij Adaptation beter gedaan, waar die lijn tussen fictie en wat echt is, veel dunner is.

Al met al zeker de moeite, 4 sterren. Hij blijft mijn persoonlijke Nederlandse favoriet.

avatar van Jawaddedadde
Absurde film, hou ik wel van.

Met momenten erg tragisch, maar ook erg komisch, al is de humor eerder wat zwartgallig. Leuke stukjes zijn natuurlijk wanneer de drie zakenmannen de arme ober Edgar terroriseren. Ook z'n buren kunnen er wat van. Dan nog wat liefdesperikelen en je zou voor minder naar je bedenker stappen. Het nevenverhaal met de scenarist en z'n vriendin zorgt natuurlijk voor de absurditeit. Zeker als ze het dan nog eens niet eens met elkaar raken en beginnen te klooien met het script.

Vroeg me wel af waar het nou in hemelsnaam naartoe ging, maar uiteindelijk is dat wel duidelijk: nergens naar. En dan hoeft ook niet. Dit is gewoon een leuke film die niet al te serieus genomen moet worden.

avatar van Lord Flashheart
Eindelijk weer eens een zwarte komedie die wél werkt.

Het moet gezegd worden: het is ook niet direct mijn favoriete genre. Maar van Ober had ik een paar jaar geleden wat scenes gezien en die bevielen me toen wel. Toch maar eens proberen dus.

En de film heeft de verwachtingen meer dan waargemaakt. In tegenstelling tot veel Amerikaanse zwarte komedies verzandt Ober niet in platvloerse grappen en grollen (The Big Lebowski), ranzigheid (Happiness) of een gebrek aan inspiratie tijdens de uitwerking (The Men Who Stare at Goats, Bubba Ho-Tep). De dialogen blijven van het begin tot eind scherp, het verhaal verveelt geen moment en de humor wordt nooit ranzig of platvloers; zelfs niet tijdens gewelddadige momenten of seksscènes. En dat is op zich al een compliment.

Het gegeven - een fictief personage dat verhaal komt halen bij zijn schrijver - is misschien niet helemaal origineel, maar ik heb het nog nooit op zulke humoristische wijze uitgewerkt zien worden. Bij verschillende scenes heb ik werkelijk dubbel gelegen. De discussie met de zakenmannen springt er wat dat betreft bovenuit. Kees Prins (Jiskefet) en Pierre Bokma doen het gewoon fantastisch. Andere scenes zijn qua sfeerschepping weer briljant: zelden zo'n troosteloos restaurant gezien als waar Edgar werkt, maar ook het restaurant van het bedrijfsuitje is fenomenaal weergegeven. Het droevige dansje en de keyboard muziek deed me zelfs een beetje aan Calvaire denken.

Enige wat ik een beetje jammer vond is de wat snelle ontmoeting tussen Edgar en de schrijver. Dat had van mij best wat uitgesteld kunnen worden, want doet het verrassingselement in de film geen goed. Ook sommige personages waren matig uitgewerkt c.q. overbodig en daarnaast slecht geacteerd. Met name de vervelende buren konden geen moment overtuigen en waren eigenlijk wat irritant.

Niettemin heb ik tot het einde toe kunnen lachen en dat is bij zwarte komedies wel eens anders. Geef mij dus maar scherpe Europese humor en laat de Amerikaanse flauwe grappen aan een ander. 4****

avatar van Inland Rabbit
Heerlijk constante regisseur, die Van Warmerdam. Van een aantal dingen kun je altijd wel uitgaan bij hem. De film bevat sowieso een grote dosis zwarte humor, het verhaal en/of de karakters zijn erg vreemd en er is genoeg aandacht voor sfeer (ook audiovisueel soms sterk).

Hier ook weer. De film heeft weer iets meer nadruk op humor, in vergelijking met bijvoorbeeld Grimm. Het kan nogal als nadelig worden beschouwd dat de film uit losse momenten lijkt te bestaan, die heel erg pieken. Zelf heb ik daar niet zoveel last van gehad. Doordat Warmerdam zo stijlvast is ga ik nu wel een duidelijke lijn in zijn situaties ontdekken, voor zover dat mogelijk is. Echt fris of nieuw voelt deze film ook niet meer aan, maar zolang hij zoveel vermaakt als deze, maakt dat weinig uit.

avatar van harm1985
Iets minder dan de andere Van Warmerdam films die ik heb gezien (Abel, Noordelingen en Laatste Dagen van Emma Blank), maar nog steeds sterk en typisch van Warmerdam.

Aan de ene kant levert het gegeven dat er binnen de film twee werelden zijn, die van Edgar en van zijn tekstschrijver Herman wat leuke situaties op, maar Herman krijgt zeker tegen het eind net wat te veel screentime. Het verhaal wordt gaandeweg ook een beetje stuurloos en dat is jammer.

Desalniettemin zitten er een paar erg grappige scenes in, zoals de zakenlui die komen eten en de strijd aangaan met Edgar, in dat soort scenes in van Warmerdam op zijn sterkst, de 'eeeee' scene en natuurlijk in de winkel waar hij zijn pijl en boog koopt.

De soundtrack is degelijk, evenals het acteren (Van Warmerdam en Bokma voorop), al miste ik Annet Malherbe wel een beetje. Qua cameravoering viel er ook genoeg te genieten, zwierende bewegingen, vooral in het restaurant, maar overall is de film, mede door het einde, wat onbevredigend.

Leuke film waarin een fictief personage zijn schrijver confronteert met hoe hij over hem schrijft. Een origineel idee en uitgewerkt op een manier die we van Alex van Warmerdam gewend zijn: droogkomisch en licht absurdistische situaties. Ook een paar leuke vondsten zoals: wanneer de schrijver op zijn toetsenbord blijft hangen. Alhoewel het einde geheel in de lijn van de film licht, is het toch wel wat gemakkelijk.

avatar van Leland Palmer
Best een ''bijzondere'' film (weer) van Alex van Warmerdam, deze Ober. De film begint vooral erg goed, met een aantal komische scénes en een fijne sfeer. De uitwerking van het concept blijft helaas, omdat het op een gegeven moment wat een herhalingsoefening wordt, niet écht boeiend tot het einde.

avatar van Black Math
Kort samengevat: aardig idee, soms ook aardig uitgewerkt, maar ook vaak nogal saai. De film die het eerst in me opkomt bij het zien van deze film is Reconstruction, waar ook de werkelijkheid van de schrijver en zijn verhaal door elkaar lopen. Maar uiteindelijk is dit een totaal andere film, al is het maar omdat er veel meer op humor wordt gefocust. Die werkt niet altijd, maar soms is het wel erg grappig. Met name met Bokma en vooral Prins (eigenlijk jammer dat hij een kleinere rol had dan Bokma) zijn nogal droog, maar ook de buren doen er niet echt veel voor onder.

De scènes bij de schrijver thuis zijn aanvankelijk wel aardig vanwege de verrassing dat werkelijkheid en verhaal door elkaar blijken te lopen, maar op een gegeven moment is de verrassing er wel uit en gaat het irriteren, vooral omdat de schrijver ook een erg irritant mannetje blijkt te zijn, en dan bedoel ik niet grappig-irritant zoals de zakenmannetjes en de buren. Tel daar een hoop scènes bij op die functioneel saai zijn (want de schrijver weet even niet hoe het verder moet) en de film gaat behoorlijk onevenwichtig aanvoelen. Al met al interessant, maar de finishing touch om er echt een goede film van te maken ontbreekt. 2,5*.

avatar van Number23
Niet echt mijn ding. Sommige absurde scenes zijn heel grappig, maar alle ellende die de hoofdpersoon(wel sterke rol van Van Warmerdam) wordt me beetje teveel. Ook rollen van Rietman en vooral Reuten zijn lichtelijk irritant. Aardig, niet meer, niet minder.

De personages uit een roman dringen aan bij hun auteur om het verhaal een voor hen gunstige wending te laten nemen.
Origineel en niet zonder fantasie natuurlijk en echt plezierig om volgen.
Zag ooit een film met Belmondo die als schrijver zich als held van zijn roman zag, maar dit is hier toch nog iets anders en veel fijner bedacht en uitgewerkt met uitstekende acts.
Bijzonder grappig is de scène met de Marty Feldman-achtige wapenverkoper.
Knap.