Ober (2006)

Nederland / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Ariane Schluter en Mark Rietman

Edgar werkt als ober in Het Westen, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw is chronisch ziek, hij heeft bijzonder veel last van zijn buren, zijn vriendin doet vaak behoorlijk moeilijk en op het werk wordt hij door zijn klanten als vuil behandeld. Op een gegeven moment is Edgar zijn leven spuugzat en besluit maatregelen te treffen. Hij gaat verhaal halen bij Herman, de scenarioschrijver van zijn leven.

avatar van as
as
Goede reactie van Toronto

Toronto Film Festival Report: Part Three

Source: Dark Horizons
Author: Paul Fischer

Waiter

If you thought Stranger than Fiction was an original idea, then think again. Dutch director Alex van Warmerdam's Waiter deals with a similar theme, in this off beat story about a fictitious waiter who manipulates his own destiny by entering the real world of the screenwriters creating him. While it's unlikely the film will get a wide distribution outside of Holland and other European territories, pic has a more grounded and dramatic feel to it than its more mainstream Hollywood counterpart. van Warmerdam is the writer, director and star and handles all duties with crisp precision. Wonderfully observant, the film is bound to turn up at festivals and should be sought out.

Hi-Tek
Veel belovende berichten in ieder geval en dat maakt mij zeer benieuwt. De trailer deed mij ook al een beetje aan Stranger than Fiction denken en aan die andere - kwa concept - dezelfde soort film met in de hoofdrol Jim Carey. Ik ben verder nog niet bekent met van Warmerdam, maar zijn style van humor bevalt me wel met name de laatste scene gaf de doorslag

Vond dat juist nogal flauw. Niet écht een Van Warmerdam grap, als je het mij vraagt.

Iemand al kaartjes kunnen bemachtigen voor de première?

Via www.filmfestival.nl[/url] te bestellen.

Hi-Tek
Ik ben verder helemaal niet bekend met zijn stijl behalve de trailer dan, maar vond het best grappig misschien een beetje flauw. Het benadrukt nog eens tot wat het concept in staat is te doen.

Heb twee kaartjes voor de première...

Hi-Tek
Komt goed uit ik woon toch dicht bij Hummelo dus dan haal ik je wel op he Gotti

Zelf nog geen kaartjes dan? Ik ben al van gezelschap voorzien...

Hi-Tek
Naah ik ben toch niet van plan naar de bioscoop te gaan, huur de film wel van de cinematheek. Ik ben nooit echt een die-hard bioscoop bezoeker geweest. lol heb ook overigens met mijn beperkte kennis echt geen idee waar Hummelo ligt of wat het uberhaupt mag zijn

Lovende recensie op FilmTotaal.

Waarom draait hij hier in het verre zuiden alleen in Maastricht ?

avatar van catweasel
Ik ga er morgen heen, ben benieuwd.

Er stond ook een stuk in het Ad vandaag over deze nieuwe film...

Wel weer een sterke Van Warmerdam, maar het kent een beetje het Adaptation probleem. Leuk concept - een verhaal dat wordt geschreven binnen een verhaal - maar dit zorgt er wel weer voor dat sommige stukken gewoon niet goed geschreven zijn en ik ze gewoonweg niet geloofde.

en wellicht later meer; nog even later bezinken...

avatar van Cwk
Cwk
Ja met dit concept hou je dat gevoel idd wel denk ik...

Maar aangezien de film niet pretendeert ergens heen te gaan of een boodschap te hebben zie ik het als een leuke verzameling van grappen en grollen. 3,5*

Maar dat is juist het punt waar de film nogal wringt. Het gaat uiteindelijk helemaal nergens heen en zo vervalt de film te vaak in kolderieke nonsens die werkelijk nergens vandaan komt (maar als scène op zich, dan wel weer leuk zijn)...

avatar van markie1978
Gister de film gezien in Utrecht, geweldige film.
Je kunt meteen herkennen dat het een echte Van Warmerdam is, in deze film overtreft hij zich zelf een beetje.
Andere gasten waren gister ook lovend over de film, en heeft op ieder vooral een plezierige indruk gemaakt.

Maar is 5 sterren niet een beetje te veel van het goede?

markie1978 schreef:
Gister de film gezien in Utrecht, geweldige film.

Zag onlangs weer stukken van De Noordelingen.
Is toch echt van een andere orde. Waar zijn de tijden dat Van Warmerdam een heel bos en nieuwbouwwijk mocht creëren?

avatar van Quentin
Goede film: uitstekende regie, acteurs op dreef, mooi camerawerk en heb erg vaak moeten lachen. Maar toch is er iets met de film waardoor het niet helemaal lekker loopt, heb het gevoel dat meer in had gezeten. 3,75*

avatar van catweasel
Mooie decors, een uitstekende van Warmerdam, maar het verhaal boeit niet genoeg. Na ongeveer een halfuur stapt hij over op kleinere door elkaar lopende problemen waar hij vervolgens de hele verdere film op doorgaat.

Grootste minpunten: de tijdsduur(had een halfuur moeten zijn) en een erg vervelende rol van een irritante Mark Rietman, die blijkbaar niets anders dan: 'Rot op' of 'Jij mag hier niet komen' heeft te zeggen.

Hoogtpunten: Fedja van Huet en Thekla Reuten. Hoewel ze beide weinig toe te voegen hebben zijn ze weer erg sterk. Daarnaast is ook het optreden van Rene van t'Hof als oud vrouwtje geweldig.

*** sterren

avatar van Redlop
catweasel schreef:
...het optreden van Rene van t'Hof als oud vrouwtje geweldig.

Werkelijk hilarische scene.

Ik vond dit veruit scherper en grappiger dan 'Adaptation'.
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Zeker zo'n 10 voltreffers. Erg leuk. 4*

Vond dat juist nogal flauw...

Viel toch wel een beetje tegen, maar het was op zich een vermakelijke film.

3.25*, dus 3.5*

avatar van D-ark
Zeer positieve NRC....

avatar van aphexfreak
Leuke film, heb hard gelachen. Wel een paar minpuntjes, hij duurt iets te lang en de hele scene met Rene van t'Hof was eerder irritant dan leuk. Pluspunten zijn onder andere het camerawerk, de goede grappen en de zeer leuke plotwendingen.

aphexfreak schreef:

Ik vond van't Hof juist erg leuk. Misschien juist omdat de dingen die hij daar doet voor iedereen zo herkenbaar zijn.

In Ober brengt Van Warmerdam zijn meest geslaagde en meest absurde personages uit zijn eerdere films bij elkaar. Zo valt Edgar te vergelijken met Abel, toont zijn doodzieke vrouw gelijkenissen met de bedlegerige vrouw in De Noorderlingen en is Edgar vanaf het moment dat hij met pijl en boog door het leven gaat een westerse versie van 'de donkere man' in diezelfde film. Deze verzameling prachtige typetjes maakt het geheel erg komisch, maar doordat het er zoveel zijn soms ook wat langdradig. Toch blijft Ober een typische Van Warmerdam film en is het aantal komische scènes zo hoog dat er wederom veel te genieten valt.

Die scène met Rene van 't Hof is wat mij betreft één van de betere van de hele film. Balanceert op het randje, maar gaat er nooit overheen...

avatar van as
as
Beter gezegd, ik vond die scene ronduit geweldig.