
De Heineken Ontvoering (2011)
Nederland
Misdaad / Thriller
120 minuten
geregisseerd door Maarten Treurniet
met Rutger Hauer, Reinout Scholten van Aschat en Gijs Naber
De Heineken Ontvoering is geïnspireerd op de bekendste ontvoeringszaak in Nederland. De biermagnaat Alfred Heineken wordt in 1983 samen met zijn chauffeur Ab Doderer ontvoerd door vier mannen, die 35 miljoen gulden losgeld eisen. Vier jonge, op geld beluste criminelen die elkaar al van jongs af aan kennen en een hechte clan vormen, sluiten Heineken en Doderer twee weken lang op in een Amsterdamse loods.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=YJ3MeOIAueI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,5 / 5284)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 3,99 / huur € 2,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99kijk op Videolandkijk op NPO Startkijk op Cinememberkijk op Amazon PrimeEigenlijk heb ik geen idee wat feitelijk is, en wat gedramatiseerd is.
Maar dat maakte me ook niet uit.
Ik vind het een gewaagde keuze om meer drama dan thriller er van te maken.
*3,5
3,0*

Rutger Hauer zet een erg sterke rol neer als Alfred Heineken, al vond ik wel dat ze hem in het begin van de film wat meer in beeld hadden kunnen brengen. Reinout Scholten van Aschat was wel sterk in de hoofdrol, geniaal toen hij Al Pacino uit Scarface na deed (Scarface was trouwens nog niet uit in Nederland in 1983, maar boeien). Verder komen er nog een aantal bekende gezichten voorbij, de meneer van de telfort-reclame bijvoorbeeld en wat ik best wel grappig vond was Porgy Franssen die Moszkowicz wel heel erg goed na deed. Af en toe was het helaas wel een beetje 'gemaakt' zoals meestal bij Nederlandse films, maar toch was het acteerwerk over het algemeen een dikke voldoende.
Wat ik een beetje miste was meer voorbereiding op de ontvoering, uiteindelijk gaat de film lang door op wat er na de ontvoering plaatsvond, wat er vooraf ging was eigenlijk een beetje afgeraffeld. Ook de manier waarop het verhaal verteld word had beter gekund. Verder was het allemaal wel prima, het mag dan wel niet precies zijn hoe het toen is gegaan als een Crime-Thriller staat het als een huis. Bovendien was er ook prima drama.
De muziek van Junkie XL, (een DJ/Producer die in het buitenland enige bekendheid heeft en van wie ik nog nooit heb gehoord) ook wel Tom Holkenborg, was best aardig. In het begin hebben we 80s-achtige synthesizer muziek, later wat (computer-)orkestraal en dan lijkt het wel of ik naar een Amerikaanse actiefilm aan het kijken ben. Niet slecht.
Al met al vond ik het een sterke film. Helemaal prima, zeker volgens Nederlandse standaard.
Prima film trouwens, al liep het in werkelijkheid iets anders af. Eerste uur behelst de kidnapping. tweede helft de nasleep, die eigenlijk nog veel interessanter is.
Qua uiterlijk lijkt Hauer niet echt op Heineken en "Ik verscheurde je foto" komt precies een jaar te vroeg, maar verder zag ik geen foutjes voorbij komen.
De VS-remake werd een onbegrijpelijke brij, deze Nederlandse film bewijst dat er best goede Nederlandse verhalen te vertellen zijn.
Maar beginnen bij het begin en dat is eigenlijk nog wel prima. De film zorgt niet voor een langdradige intro, integendeel. In de eerste minuten worden de belangrijkste personages snel voorgesteld, weliswaar redelijk stereotiep, en niet veel later is de ontvoering al een feit. In de vorm van Rutger Hauer heb je natuurlijk wel een topacteur om de titelnaam beeld te geven. Alleen wordt er eigenlijk nog maar weinig mee gedaan en heb ik toch al vaak het gevoel dat de man toch wel iets te vaak de verkeerde keuzes neemt qua filmrollen de laatste tijd. Wat de film ook mist, eigenlijk de gehele film, is de sfeer van de jaren 80'. Buiten wat ouderwetse auto's en hier en daar een iets gedateerder outfitje zou je eigenlijk zo naar een hedendaags afspelende film kunnen zien. Het is zelfs zo erg én grappig tegelijk dat het personage 'Rem' pas wat van die tijd uitstraalt als hij enkele spullen uit vaders winkel meeneemt om zich te verkleden. Ook de makers hebben qua kleurgebruik geen enkele moeite gedaan om die sfeer van die tijd uit te ademen en dat blokkeerde toch wel wat de inleving. Het meest uitgewerkte personage is 'Rem'. Al van in het begin van de film merk je dat hij wat meer uitgelicht wordt en op zich is zijn personage uiteindelijk ook wel het interessants al vind ik dat ze er in de tweede helft te weinig mee hebben gedaan tov de opbouw die ze hadden opgezet. Vanaf Heineken terug losgelaten word en de klopjacht op de ontvoerders begint zakt de film volledig weg. Ze willen een soort van kat en muisspel uitspelen maar daarvoor hebben ze de ontvoerders gewoon te simpel gemaakt waardoor de klopjacht niets voorstelt en de ontvoerders gewoon te makkelijk als een rat in de val lopen. Het zorgt ervoor dat er aan deze film toch teveel mankeert, hoewel de mogelijkheden enorm waren.
De heineken ontvoering is een best vermakelijke maar toch matige film die de mogelijkheden van dit opzet nooit volledig benut. De eerste helft is best nog te pruimen, maar de tweede helft is té zwak om echt te bekoren
Toch is het script hier en daar een manco. Slordig schrijfwerk, lijntjes die er niet toe doen die te veel aandacht krijgen of bepaalde elementen (zoals op sint maarten) die uit de bocht vliegen. Ook het acteerwerk is niet altijd even consistent. Hauer wel al beter gezien, maar ook de boeven zijn af en toe te veel karikaturen. Het beste voorbeeld daarvan is het veinzen van geestelijke gestoordheid door Teun Kuilboer.
Het is echt dat de zaak op zich zo interessant is, juist door de vele aspecten voor, tijdens en na de ontvoering. Ik moet zeggen dat ik veel dingen ook nog niet wist (boek niet gelezen). Op zekere momenten overtuigt de film ook juist wel. Wellicht waren er betere regisseurs denkbaar. Eentje met ballen. Dat je je laat intimideren door iemand die in de bak zit, zegt misschien ook al wel genoeg.
3 sterren.
Ik vond veel details wat snel gaan. Gelukkig kende ik de zaak enigszins om dit te kunnen volgen, anders is het net iets te rommelig.
Prima verfilming!
Wat is de uitwerking van de ontvoering en wat er op volgt flauw en wat is de emotionele impact op het gebeuren bij de familie Heiniken ontzettend zwak uitgewerkt.
Zelfs niet spannend en met de absolute zekerheid dat er met dergelijk gegeven veel meer te doen was voor een film.
http://www.ad.nl/politiek/ontvoerders-heineken-ontkwamen-met-miljoenen-door-defecte-camera~af3f633a/
en weet de film de aandacht wel vast te houden maar erg geloofwaardig is het allemaal toch niet .
Zware tegenvaller. De aankleding van het tijdsbeeld is goed gedaan, maar het verhaal slaat echt nergens op. Er zijn rare fictieve elementen toegevoegd en het acteerwerk is soms echt bedroevend. Jammer.
Kan echt amper iets goed zeggen hierover, verhaal kan dan waargebeurd zijn maar is behoorlijk slaapverwekkend, de persoon die als hoofdpersonage moet doorgaan moet het al toen met de beperkte middelen die hem worden aangereikt maar ook daar weet hij allesbehalve voldoende uit te halen. De muziek (en ik heb al zeg ik het zelf echt een ruime muzieksmaak) is verschrikkelijk. De momenten waarop er dan ineens wordt overgegaan tot behoorlijk stevig geweld zijn helaas niet grappig bedoeld (nog nét iets meer over the top en ik had toch tenminste enkele keren kunnen lachen).
Nee ik mag hopen voor de echte ontvoerders dat hun ontvoering meer actie bevatte anders zou overvaller wel eens als één van de saaiste activiteiten aller tijden kunnen beschouwd worden.
Oh ik heb iets positief gevonden, de BMW's, Alfa's en Mercedessen vanuit die tijd mogen er best wel zijn. Doet me er wel weer aan denken dat deze film slechts een jaartje of zeven oud is, viel achterover toen ik dat na het kijken opzocht, had men mij verteld dat de film enkele decennia ouder zou zijn, ik had het zonder meer meteen voor waar aangenomen.
Ik zie hierboven wat mensen klagen over rare fictieve elementen, kan iemand me vertellen wat er bij verzonnen is (behalve natuurlijk de afwezigheid van Holleeder, al is die Rem Hubrechts daar wellicht een stand-in voor)? Niet retorisch bedoeld hoor, ik ben gewoon benieuwd en kan het zo snel niet ergens vinden.
De film heet de heineken ontvoering maar ze zouden het beter gewoon de ontvoering kunnen noemen want met de heineken ontvoering heeft het weinig van doen.
Vaak heb je in zo'n film wat creatieve vrijheid waarin de makers het verhaal wat op denken te moeten leuken.
In dit geval kun je beter vragen wat er niet opgeleukt is.
Nou dat zal dan zijn dat de ontvoerde man Heineken heet en een bierbrouwer is.
Best een prima film van Nederlandse bodem. De beruchte ontvoering staat hier in het licht, dat opzicht zelf al een vrij boeiend onderwerp is. Daarnaast is onze eigen Rutger Hauer, die ondertussen aardig wat internationale rollen heeft gespeeld, goed op dreef.
Het acteerwerk van de schurken en tegelijkertijd hoofdpersonages is niet bepaald geloofwaardig. Naber is nog wel leuk als Cor, maar daar blijft het ook weer bij. Het duurt te lang voordat de ontvoering begint en voegt ook vrij weinig toe aan voorbereiding.
Het zal vast wel een aantal feiten bevatten, waarmee ik dit haast onmogelijk kletskoek kan noemen, maar het was niet altijd heel geloofwaardig. Gelukkig blijft het tweede deel vooral boeien, Hauer speelt een mooie rol en het verhaal is interessant genoeg om 120 minuten te blijven boeien.
2,5*
Anyway, naar de film, ondanks al het vorige gezegde toont zich het eerste uur toch een prima film met een mooi tijdsbeeld qua auto's, de oude bierkratten en bijvoorbeeld de groene telefooncellen, maar ook genoeg spanning en een mooie en zo nu en dan dreigende soundtrack van Junkie XL.
Het tweede deel van de film gaat meer over de vlucht van de daders en de jacht op hen, en de verandering van Freddy en zijn omgang met PTSS. Prima rollen overigens van Hauer en RSvA.
Mijn kritiek op de film is, waarom een relatief korte film maken voor zo'n enorm verhaal? Waarom niet een Riphagen achtige serie van drie of vier afleveringen? Nu blijven de karakters enigszins onderbelicht, de motieven om Heineken te pakken en de voorbereiding eveneens.
Uiteindelijk wat mij betreft een prima, spannende en vermakelijk film, maar er was veel meer van te maken geweest in een miniserie.
Nog niet helemaal uit of het de allerslechtste film is die ik ooit gezien heb (dat vermoedelijk nét niet) maar bijzonder slecht is hij wel. Dan nog honderd keer liever de zoveelste doorsnee hollywood thriller (serieus waar is er hier spanning te verkrijgen?) / misdaadfilm waar je ook perfect kan voorspellen wat er gaat komen, dan dit misbaksel.
Kan echt amper iets goed zeggen hierover, verhaal kan dan waargebeurd zijn maar is behoorlijk slaapverwekkend, de persoon die als hoofdpersonage moet doorgaan moet het al toen met de beperkte middelen die hem worden aangereikt maar ook daar weet hij allesbehalve voldoende uit te halen. De muziek (en ik heb al zeg ik het zelf echt een ruime muzieksmaak) is verschrikkelijk. De momenten waarop er dan ineens wordt overgegaan tot behoorlijk stevig geweld zijn helaas niet grappig bedoeld (nog nét iets meer over the top en ik had toch tenminste enkele keren kunnen lachen).
Nee ik mag hopen voor de echte ontvoerders dat hun ontvoering meer actie bevatte anders zou overvaller wel eens als één van de saaiste activiteiten aller tijden kunnen beschouwd worden.
Oh ik heb iets positief gevonden, de BMW's, Alfa's en Mercedessen vanuit die tijd mogen er best wel zijn. Doet me er wel weer aan denken dat deze film slechts een jaartje of zeven oud is, viel achterover toen ik dat na het kijken opzocht, had men mij verteld dat de film enkele decennia ouder zou zijn, ik had het zonder meer meteen voor waar aangenomen.
Als je dit al een hele slechte film vind, moet je voor de grap eens bumperkleef kijken!