Jackie (2012)

Nederland
Roadmovie / Komedie

geregisseerd door Antoinette Beumer
met Carice van Houten, Jelka van Houten en Holly Hunter

De tweeling Sofie en Daan (33) is opgevoed door twee vaders. Wanneer er totaal onverwacht een telefoontje van hun, tot dan toe onbekende, biologische moeder uit Amerika komt, storten ze zich in een avontuur waardoor alle aannames die ze hadden op losse schroeven komen te staan. Door de reis met de raadselachtige en onaangepaste Jackie verandert het leven van Sofie en Daan voorgoed.

avatar van Nicolage Rico
david bohm schreef:
De zussen Van Houten spelen prima, waarbij toch wel zichtbaar wordt dat Carice van Houten de betere actrice is.

En Jelka de betere zangeres.

avatar van Nicolage Rico
Matig filmpje, dat subtiel wil blijven, maar de camper botst tegen allerlei clichés aan.

Ik irriteerde me in eerste instantie mateloos aan Holly Hunter. Gelukkig zei ze niet zoveel. De scène bij het kampvuur is alleraardigst. Toen vlak daarna de zogenaamde moeder zelfmoord pleegde borrelde het volgende cliché op, maar gelukkig werd dat daarna gecompenseerd door een redelijke plottwist.

Erg gulle bui: een minuscule 3*.

avatar van david bohm
Nicolage Rico schreef:

En Jelka de betere zangeres.

Ja, zeker.

avatar van Robi
De film begint heel snel en rommelig. Heel gehaast en Nederlands. Als ze in Amerika zijn, zakt het tempo gelukkig heel snel en wordt het toch nog een mooie film. Met name hoe de relaties opbouwen tussen de drie vrouwen is heel knap gedaan en bij vlagen ook erg mooi geacteerd. En dat is ook de grootste kracht van de film. Want er zitten ook wel een hoop clichés in en de film is ook erg voorspelbaar. Op een ongeloofwaardige wending tegen het einde dan na. Een wending die de film er overigens niet sterker op maakt. Het script rammelde helaas teveel. En dat is erg jammer, want als de film zich veel meer had gefocust op hoe de relaties tussen de drie vrouwen opbouwen met een geloofwaardig einde, dan had dit echt een topfilm kunnen zijn. Nu blijf je met een hoop vragen achter en teleurstellingen over de onvolkomenheden in het script.
Op de dvd is het hoofdstuk "deleted scenes" wat dat betreft ook erg interessant. Kennelijk worstelde de regisseuse zelf ook met het script, want het verhaal lijkt halverwege wel veranderd te zijn. Een aantal van die "deleted scenes" geven namelijk een hele andere kijk op de film. Misschien was het originele uitgangspunt ook wel beter. In ieder geval is het wel moedig dat het hoofdstuk met de "deleted scenes" is toegevoegd, want hiermee wordt bevestigd, dat het script de zwakste schakel in de film is.

avatar van hutsekluts
Goed geacteerd komisch drama. De zussen zijn erg goed samen (afzonderlijk ook trouwens).
Leuk verhaal, prettige gesprekken en een heel aardige ontknoping.

avatar van martijn011
Op zich vond ik het niet eens een slechte film, maar het is absoluut geen film voor mij denk ik dan maar.
De zusjes van Houten acteren allebei prima, voor mij was het nieuw dat Jelka zo'n goede actrice was! Ook Holly Hunter was een welkome aanvulling zodat het met de cast en het niveau van het acteerwerk wel goed zat!

Maar zoals ik al aangaf vond ik het verder maar saai en een beetje voortkabbelen. Een twist aan het eind kon het nog ietwat goedmaken, al is het natuurlijk zo ongeloofwaardig als wat.
Verder waren de beelden van Amerika wel beeldschoon zodat er visueel wel wat te genieten viel. Kleine onvoldoende.

avatar van soom
Ik deed voor de grap mee met een prijsvraag van het blad Preview, en won het boek van deze film. Uiteraard wel gelezen, dus na een tijdje aarzelen of ik de boekherinnering wel geweld aan moest doen, toch maar gezien.

Zusjes van Houten zijn erg krachtig, allebei, Holly Hunter is wel aardig, verhaal amuseert voldoende. Sowieso is en blijft Carice de allerbeste actrice die uit Nederland komt. Niet de knapste (*voor mij kan Gaite Jansen die titel naar zich toe toveren*), maar vond het allemaal zo mooi overkomen, allemaal. Jelka speelt op een even krachtige manier in op het spel van haar zus, en zoals geschreven, Holly is wel leuk/aardig genoeg.

3.5*.

avatar van Passiebloempje
Aangezien dit een Nederlandse film is, was ik bang voor uit het hoofd geleerde en met beleid opgezegde tekst, en meteen in het begin werd mijn angst bewaarheid bij de voice-over van Carice. Een overduidelijk opgelezen stuk tekst dat mijn tenen deed krommen. Maar ik besloot toch verder te kijken, omdat de clips die ik van deze film had gezien mij iets fijns hadden beloofd. En daar werd ik dan gelukkig ook op getrakteerd. Afgezien van die voice-over kwam de rest van het acteerwerk goed, zeer realistisch, en totaal niet geacteerd op mij over. Een verademing!
Het verhaal van 'Jackie' vind ik niet echt boeiend, maar het zit grappig in elkaar, en is daardoor een welkome film voor een regenachtige zondag...

avatar van nachtraafje
Niet slecht voor Nederlandse filmbegrippen

avatar van Phantasm
Redelijk film om een keertje gezien te hebben, geen hoogvlieger.

masterton
Vraag aan iedereen hier, waarom gooit men water over de accu heen, in de laatste 7 minuten van de film?
Bij voorbaat dank,
Masterton

masterton
Ik bedoelde bier, eigenlijk , maar vind het vreemd dat niemand het is opgevallen, dat die niet kan zonder kortsluiting te maken, en vervolgens wel weg te rijden met de camper !

masterton
Waarom veranderen die teksten wanneer je ze eenmaal hebt ingetikt?

masterton
Eigenlijk gooit ze een blikje cola over de accu heen, en niemand hier heeft daar vragen over ,dit gebeurde 5 minuten voor het einde, hebben jullie de film eigenlijk wel gezien ?

Matige film over twee Nederlandse tweelingzussen die hun Amerikaanse moeder voor het eerst ontmoeten. Deze roadmovie is een beetje stuurloos en wat eentonig. Een aantal aardige momenten en vooral de dynamiek tussen de drie actrices is wel vermakelijk, en ook het einde is op zich wel mooi.

avatar van schoonetoonen
Wat een flauwe film, zoekt diepgang maar mist die volledig. Enige leuke was de plottwist aan het eind: hehe, er NU wordt het interessant! Maar helaas was de film toen binnen 10 minuten afgelopen.

Het is de sluikse humor die het haalt op het absurde van het verhaaltje en ook de melancholie - ook in de muziek - en het acteren van de zussen die de film optillen naar een sympathiek en uiteindelijk best genietbaar niemendalletje.
Veel scènes zijn perfect voorspelbaar en soms blijft het allemaal wat hangen maar, hoe het komt weet ik niet, maar echt ergeren aan het ding kun je niet.

avatar van Roger Thornhill
Redelijk voorspelbaar maar met veel energie en plezier gebracht. Hoewel ze nooit mijn favoriete actrice zal worden kàn Carice van Houten het natuurlijk wel, maar de laatste jaren ben ik me steeds meer gaan ergeren aan hoe haar personages elke keer weer elke suggestie en elke positieve insteek op verveelde toon afschieten; dat kan ze natuurlijk ook prima spelen, maar toen ze dan na Alles is liefde en De gelukkige huisvrouw en Alles is familie hier wéér begon met dat cynische of ironische toontje sloeg de schrik me wel even om het hart. Gelukkig werd in de loop van de film haar personage een stuk twee- en zelfs driedimensionaler, en het einde met de twist van Melissa was zelfs bijzonder fraai gevonden – ik begrijp niet hoe je dit zou kunnen afwijzen met het argument dat dit een komedie is en dat zoiets in dat genre nou eenmaal niet thuishoort. Leuke verrassing: broer Paul wordt gespeeld door Howe Gelb, de grote man van de band Giant Sand.

Henk5659
aardige film, mooie beelden van Amerika. Jammer vond ik dat er toch weer drie kerels kwamen die de zusjes wilden grijpen, zo cliché, beetje goedkoop. Viel na driekwart even in slaap en kwam bij tijdens de kerkdienst.
O, die cola waar hier eerder over werd gesproken dient er volgens mij voor om corrosie aan de accupunten te voorkomen.

avatar van schoonetoonen
Movsin schreef:
maar echt ergeren aan het ding kun je niet.

Dat ging mij anders best goed af!

avatar van hel1
Lekkere wegkijkfilm met origineel verhaal en redelijk acteerwerk. Tijdens een roadtrip door Amerika komen twee zussen nader tot elkaar. Vooral de herkenbare Hollandse humor en nuchterheid doen het goed.

Dag Robert, de ballen!

Aanstekelijke roadmovie over een volwassen tweeling, die in de prachtige omgeving van New Mexico deels tegen wil en dank op zoek gaat naar hun biologische moeder. Ondanks de tegenstrijdige karakters en de talrijke stemmingswisselingen een relaxte film met een degelijk verhaal, fraaie cinematografie en uitstekend acteerwerk van de zusters Van Houten en Holly Hunter. Zeker Jelka van Houten is een aangename verrassing; niet alleen omdat ze mooi kan zingen. Gewoon een zeer onderhoudende film dus, in weerwil van de sikkeneurige commentaren van sommigen van mijn voorgangers. De uitsmijter tegen het einde van het verhaal is een vondst. De beste film tot nu toe van Antoinette Beumer, die over het algemeen goed bezig is.

Gijs2
Roadmovie die wel mooie beelden heeft van het landschap en goed acteerwerk, maar gewoon dodelijk saai is. De twist op het eind voegt ook helemaal niks toe.

avatar van Boenga
Leiden tot ergernis:
- het taalgebruik - meer 'fucks' dan in de gemiddelde hiphopsong (of is dat de normale gang van zaken in NL ? )
- een dame die toch iet of wat als dom blondje wordt neergezet, heeft geen 5 minuten rijles nodig om met een grote camper te rijden.
- een paar onzinnige en onnodige pogingen om emoties los te weken en om te ontroeren, bijvoorbeeld Daan die daar even de ganse bar verbaast met haar zangtalenten.
- overbodig en vergezocht dramatiseren: de slang bijvoorbeeld.
- de zelfmoord die voor een MS-patiënt toch nog wel een paar jaar te vroeg komt; al was haar dood dan wel te verwachten.

Het verhaal, de gebeurtenissen en de dialogen gaven me al te vaak de indruk dat ik naar een tienerfilm zat te kijken.
Weinig komedie nauwelijks gelachen, tot het 'testament' van Jackie; dat vond ik dan wel heel onverwacht én grappig.

Acteerwerk was redelijk, vooral HH, en visueel is het ook wel allemaal in orde.

Wat ik als Belg bij momenten ook wel miste, waren Nederlandse ondertitels op de dvd. Ze zouden nuttiger geweest zijn dan de Engelse...

avatar van Ajax&Litmanen1
Als drama is Jackie niet zo heel erg geslaagd, met een erg clichématig plot rondom 2 zussen die in Amerika hun moeder voor het eerst ontmoeten en langzaamaan ontdooien en naar elkaar toegroeien, maar als roadtrip-movie is dit een uitermate aardige film geworden met prachtige plaatjes van Midden-Amerika, een schitterend gebied waar het leven nog heerlijk simpel en rustig is. De film is een metafoor voor de transformatie van de door carrière opgeslokte Carice en door haar echtgenoot onder de plak gehouden Jelke van Houten die van elkaar vervreemd zijn en elkaar in Amerika weer leren kennen. Maar zoals gezegd is het allemaal niet heel origineel uitgewerkt. Je kan wel raden hoe het met beiden vergaat tijdens de film.

De plottwist op het einde vond ik vergezocht en onnodig, had de film helemaal niet nodig. Dat komt grotendeels door de aanwezigheid van Holly Hunter, die de rol van moeder echt overtuigend speelt. De zusjes van Houten vielen me overigens ook niet tegen. Carice is natuurlijk wel een vrij behoorlijke actrice (al heeft haar loopbaan ook erg geteerd op haar looks en blote borsten scenes, opvallend dat we ze hier eens niet zien), maar ook Jelka viel me reuze mee. Spontane meid en een prima rol. Heb geloof ik nog nooit eerder een film met haar gezien.

De film is zeker niet perfect; zo zitten er ook een paar hele slechte oneliners en dialogen in, maar de sfeer heeft zoveel sfeer en ondanks dat het voorspelbaar verloopt is de transformatie van de zusjes wel boeiend genoeg voor een ruime voldoende.

avatar van panax
mooie roadmovie
leuke rollen van de zusters van houten maar ook Holly hunter
mooie film met mooie filmbeelden van new mexico!!

Het probleem bij een Nederlandse film is, dat je maar steeds denkt : ze spelen het heel aardig, zonder dat je de twee echte mensen ziet die ze spelen. Komt ook door dit zeer matige scenario. Mager verhaaltje , wat opgeleukt wordt met leuke plaatjes uit de V.S.. Waarom 2 keer in de film een blikje cola over de accu, blijft wat raadselachtig en voegt weinig toe. Lijkt meer iets, dat men daar zag gebeuren en toen maar heeft over genomen. Tegen corrosie lijkt aannemelijk. Een auto starten met de accu van een motor is nogal onwaarschijnlijk. En waarom die hele motorclub ? Dat er ook wel leuke zijn en niet allemaal criminele ? En overal in dat verlaten New Mexico is er internet en mobiele ontvangst. Moet ik dat geloven ? En hoe weten ze aan het eind het echte adres van moeder Jackie ? Een enkel foutje is niet erg, maar dit gaat wel wat ver. Rammelend scenario.
Het slot is wel leuk. Het lijkt er ook een beetje op, dat het scenario op dit idee was gebaseerd en de rest er met de haren bij gesleept is.
Jelka en Carise spelen wel hun bekende rollen : Jelka de stuntelende positivo en Carise de zelfverzekerde.
Het was niet slecht, maar vol spanning heb ik niet gekeken.

avatar van m1701
Kooiker schreef:
Het was niet slecht, maar vol spanning heb ik niet gekeken.

Je zegt PRECIES wat ik denk!!!

avatar van Pollypeachum1
Prima film en wat is Holly Hunter toch een prachtige vrouw om naar te kijken.

Wat een onzin film; het was niet eens hun eigen moeder; en het boeit die 2 zussen niet eens;wat een bastaardzusjes zijn dat dan!!

avatar van marximaal
masterton schreef:

Gebeurde ook eerder in de film al eens door Holly, dit deed ze volgens mij om de contacten wat te ontroesten voor betere geleiding, wat natuurlijk onzin is maar wel stoer lijkt.

Verder vond ik het een leuke film met een leuke twist aan het eind.

avatar van Baboesjka
Wel oké. Ik vind Carice, Jelka en Holly Hunter goed spelen, maar het verhaal greep mij niet. Het voelde wat vlak. Echt saai vond ik het niet, de landschappen zijn mooi en het keek vrij makkelijk weg, maar het geheel mist een wow, wat mij betreft. Een kleine voldoende (6). 3*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niet echt een bijzondere maar wel een vermakelijke film van eigen bodem, het drama en het comedy gehalte gaan ook redelijk goed samen en Carice van Houten & Jelka van Houten zijn duidelijk sterk op elkaar ingespeeld en halen het beste in elkaar naar boven.
Holly Hunter deed het ook leuk, alhoewel haar personage best wat meer "uit de bocht" mocht vliegen. Het deed mij meermaals denken aan The Guilt Trip (2012) heel toevallig? uit het zelfde jaar.

Eerlijk is eerlijk, ik zag de twist met Melissa/Jackie niet aankomen.

Jackie is de moeite waard geworden en leuk om eens mee te pakken, maar tegelijkertijd kleurt het iets te netjes binnen de lijntjes om echt een bovengemiddelde film te kunnen zijn.