Rush Hour (1998)

Actie / Komedie

geregisseerd door Brett Ratner
met Chris Tucker, Jackie Chan en Tom Wilkinson

Nadat Lee, een detective uit Hong Kong, een grote buit van de crimineel Juntao heeft teruggevonden kidnapt deze de dochter van een Chinese diplomaat in Amerika. Lee wordt naar Amerika gestuurd om als diplomaat op te treden bij de ontvoering, maar daar moet de Amerikaanse politie niets van hebben. Ze besluiten een agent in te zetten om Lee bezig te houden.

• woensdag om 22:45 uur op TV (Veronica)

avatar van Spetie
Erg vermakelijke film die volgens de bekende Buddy formule werkt.

Jackie Chan is iemand die vaak duidelijk moeite heeft met de Engelse taal. De manier waarop hij sommige zaken zegt spreekt niet van goed acteerwerk, maar het maakt zijn houding en uitspraak er soms wel grappig door en in deze film is dat ook het geval. Chris Tucker is zijn tegenhanger. Een drukke zwarte Amerikaan zoals er wel meer zijn, maar Tucker in hier ook best grappig. Maar het belangrijkst van deze film is nog wel dat de twee chemie met elkaar hebben, waardoor de film nog een stuk genietbaarder wordt.

Het verhaal heeft verder niet zoveel om het lijf. De humor is echter vermakelijk, waarbij de tegenstrijdigheden tussen de twee hoofdrolspelers soms leuk naar voren worden gebracht. Ook de soms best spectaculaire actie is goed, waarbij Chan weer eens goed laat zien wat hij kan en hoe gevarieerd en veelzijdig hij op dat gebied is. Leuk dus, maar de term de eerste de beste is bij deze filmreeks echter wel van toepassing.

avatar van T-man
Erg leuke en grappige actie/komedie. Heb me prima vermaakt en het koppel Chan - Tucker is een gouden vondst.

avatar van mar007
film herzien.
soms heb je zin in een luchtige feel good movie dus deze maar weer eens bekeken.
ja nog steeds vind ik dit een erg leuke film.
binnenkort 2 en 3 ook maar weer eens zien.

ik heb me uitstekend vermaakt met deze herziening.

avatar van Betamax
Voor de derde keer gezienen nu in HD.
Jawel, nog steeds een dol komische film.

Dh PING
Pfff.

Triest om te zien dat buddycop actiefilms tot zo ver zijn verlaagd.

Hoewel ik dol ben op dit soort buddy-cop movies zoals Lethal Weapon, heb ik helaas over Rush Hour vrij weinig positiefs te vertellen. Dit is niets meer dan saai, overdreven cartoonesk en soms zelfs erg irriterend. Jammer; want audiovisueel zag de film er wel zeer schoon uit. Ook Chris Tucker en Jackie Chan hebben beiden ooit getoond dat ze degelijke acteurs zijn maar in deze film verlagen ze zichzelf weer tot hun verschrikkelijke typetjes.

Slechte film, zelfs met het audiovisueel aspect erbij geteld.
1 ster

avatar van stultmeister
Leuke film met een erg grappige Chris Tucker. Cliché ten top en alle buddy movie zaakjes komen voorbij. Nergens stoort me dit. Ik geef deze film 3 sterren.

avatar van xxERWINxx
Om eerlijk te zijn vind ik deel 2 en deel 3 mooier dan dit 1e deel.

Hier leren ze elkaar kennen en er zit redelijk wat actie en humor in, maar deel 2 en 3 zit meer actie in en spanning! maar leuk om gezien te hebben.

avatar van Velazques
Zeer vervelend mannetje deze Cris Tucker, zogenaamde ontdekking van Eddy Murpy. Ook zo'n schreeuwlelijk.

avatar van missl
In het begin moest ik heel erg wennen aan de stem van Tucker. Verder tja, het kabbelt wat voort. Maar dat vind ik van deze hele Rush Hour serie. De bloopers vond ik het grappigst maar het kijkt wel lekker weg.

avatar van tbouwh
Deze film kwam op tv vanavond, en aangezien ik wel zin had in een beetje komedie maar eens deze bekeken. Duurt niet te lang, en 3.23 gemiddeld is niet slecht voor een slapstick actie/comedy. Rush Hour is dan ook een degelijke film, die vooral zouteloos vermaak biedt. Alles in deze film is met een korreltje zout te nemen, maar daarom niet minder leuk. Het is even wennen aan de stem van Tucker, maar voor een Eddy Murphy-copycat is hij bij vlagen toch verrassend grappig met enkele mooie oneliners. Dankzij Chan, die ik sowieso wel mag, kentdeze film ook prima actie. Aardig om te zien wat Chan allemaal kan. Zoals gezegd, niet te serieus nemen, maar een stuk prima amusement is het gevolg. Zelfs op Veronica vloog de speelduur zo voorbij. Kleine 3.5*

Ik vind dat Eddie Murphy hier wel royalties van mag krijgen van deze film....
In bijna alles imiteert Chris Tucker Eddie Murphy. De film is qua muziek, sfeer, humor actie heeft het veel gelijkenissen met Beverly hills cop. Desalniettemin vermakelijke film, je weet vanaf het begin precies wat je krijgt en dat is soms ook wel eens fijn.

SDG030
hutchence schreef:
Ik vind dat Eddie Murphy hier wel royalties van mag krijgen van deze film....
In bijna alles imiteert Chris Tucker Eddie Murphy.
Eddie Murphy en Chris Tucker hebben wellicht een hoop gelijkenissen, maar Chris Tucker zou ik niet een copy-cat willen noemen. De man lijkt voornamelijk zichzelf te spelen. Zeker als je hem bezig hebt gezien in making-offs, interviews, Michael Jackson home-videos e.d.

Matig.

Sowieso vind ik Ratner geen al te bekwaam regisseur, maar Chan heeft ondertussen genoeg credit verdiend. Al behoort z'n Amerikaanse werk eigenlijk zelden tot het betere wat hij laten zien heeft. Ook deze film heeft daar wat onder te lijden.

Chan's stunts zijn erg bekend. Paar keer springen, wat draaien en je hebt het meest spectaculaire al gezien, behalve z'n val in het gordijn dan, dat zag er nog best leuk uit. Verder draait deze film vooral rond de humor en het samenspel met Tucker. DIe laatste is op het randje, maar in combinatie met Chan levert het links en rechts wel een leuke scene op.

Verder een wat flauwig buddy cop vehikel. Het is allemaal wat vlakjes, weinig scenes die erg uitspringen en vooral veel clichés die één voor één plichtsbewust de revue passeren. Deel 2 komt er binnenkort wel aan, écht vervelend vond ik het ook weer niet, maar met Chan kan je zoveel meer doen.

avatar van Kondoro0614
Rush Hour

Zeer leuke Actie / Komedie! En het is me toch nog beter bevallen dan dat ik dacht!

Chris Tucker vond ik zeer leuk acteren! En kon bij de meeste grappen van deze man toch nog wel even goed lachen! Jackie Chan daar in tegen vindt ik altijd wat minder ik films waar hij Engels in moet praten! Zo merk je dat ook hier weer.. Maar Jackie Chan verbeterde dit altijd wel in de lollige actie scene's en de fouten die hij maakt tijdens het praten! Ook hierom kon je goed lachen! De rest van de cast deed het ook wel goed!

Niet iedereen houd van films zoals Rush Hour.. Net zoals bij Big Momma's House (2000) etc... Gelukkig vindt ik deze films (http://www.moviemeter.nl/film/2) ook leuk dus kon me prima vermaken met deze film! Maar ik vond de film pas echt leuk toen Jackie Chan en Chris Tucker elkaar leerde kennen bij het vliegtuig.. De apen streken van Jackie Chan kwam al snel naar boven.. Waar Chris Tucker snel achteraan moest komen... Helaas is hij blijkbaar niet zo'n aap als Jackie Chan! De grappen kunnen er naar mijn mening ook wel wezen bijvoorbeeld toen Chris het wapen af pakte van die Chinees.. Of dat Jackie Chan zijn badge wou laten zien maar helemaal die mist in ging! Natuurlijk is dat mijn persoonlijke mening! Maar ik vindt die reactie's altijd wel komisch!

Al om al heb ik erg genoten! Ik geef deze film daarom ook een 4.0*!

avatar van soom
Pffff. Ietsje minder ADHD mag wel, Tucker. Het is ook zonder die maniertjes duidelijk, dat er een tegenstelling met Jackie is. Hoewel het wel heerlijk werkt. Dat moet ik wel zeggen. Het kan wel het feit zijn dat ik een loeiboel wijn achter mijn kiezen voelde, maar ook al was de hele wereld ineens supergrappig, ik noteerde wel jouw gedrag in mijn grote boek als net te overdreven, net iets te leuk willen zijn. Je bent goed zoals je bent.. Ik geloof niet dat je ook prive zo aan het stuiterballen bent..

Het was grappig dat de ontvoerde dochter Soo Yung heette, het was grappig op het laatst. Die ongelooflijke dis, en die reactie die erop volgde: On-betaal-baar. Eigenlijk hangt de hele film van de ene geslaagde grap na de andere aan elkaar. Zeer solide, mooie opbouw, locaties waren mooi.
Die droge humor ligt me in elk geval wel. Of is het de hoeveelheid alcohol die hier sluimerend aan het woord is?

avatar van Phantasm
Vermakelijke film die lekker wegkijkt.

Dick2008
Toch een aardige afknapper dit, vergeleken met de tweede film maar ook als actiekomedie. Er zitten wat goede stunts in, Chan is behoorlijk snel, een aantal conversaties tussen hem en Tucker zijn ook wel grappig, maar als combinatie komen ze toch matig uit de verf. Eigenlijk is alleen de eerste ontmoeting leuk. De film zelf verloopt ook moeizaam. Het moet leuk zijn maar dat wil het niet echt. Het verhaal is te serieus, de humor is te spaarzaam en de actie te weinig spectaculair waardoor het meer de richting op gaat van een misdaadkomedie dan die van een actiekomedie.
"Leuk" om eens gezien te hebben, maar ik had er toch wel wat meer van verwacht. 3.0/2.0

Houdt niet op. Twijfelgeval die nog net een voldoende krijgt. Dat komt daar sommige grappen en de actie. Maar het verhaal en het acteerwerk van Jackie Chan vallen erg tegen.

avatar van IH88
“I'm gonna kick your ass and then I'll take your ass to jail.”

Het begin van het fantastische duo Tucker en Chan. Het verhaal is een standaard politie/bad guy verhaal, maar als buddycop movie is Rush Hour erg vermakelijk. De luchtige toon wordt afgewisseld met een aantal aardige actiescènes en vooral Jackie Chan mag zijn vechtkunsten tonen. Tucker is ook sterk als snelpratende en arrogante Carter. Samen zijn ze een gouden duo.

Hele grappige en vermakelijke actie comedie film!

avatar van Left4Dead
Aardig maar zeker niet meer dan dat. Lichte onspanning met een dun verhaal aan de basis voor deze buddy copfilm. Maar je moet houden van Chan en Tuckers humor, niet echt mijn kaliber dus.
Prent kijkt gemakkelijk weg, leuk voor opeen druilige dag, maar was naar het einde toe wel klaar met alles.

Blijf bij 3**.

avatar van FillumGek
Eén van mijn favoriete buddy-cop films die ik tientallen keren heb gezien. De laatste keer dateert echter alweer van heel wat jaren geleden. Ondanks het verstrijken van tijd blijft het erg vermakelijk.

Rush Hour is een fantastische combinatie tussen actie en humor. Zowel Tucker als Chan zijn beide acteurs die je wel moeten liggen. Er zijn mensen die spontaan wegzappen bij het zien van de capriolen van Chan. Ik smul er van. Hetzelfde geldt voor Chris Tucker die met zijn vlotte babbel achter de vrouwtjes aangaat. Heerlijke mimiek ook, erg jammer dat hij zo weinig films op zijn naam heeft staan. In combinatie met de serieuzere Chan een gouden zet.

Het verhaal heeft niet zoveel om het lijf, maar de gênante, komische en gevaarlijke waar de twee voortdurend inrollen zorgen voor een continue glimlach.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Anno 1998 had Jackie Chan al een stevige carrière achter zich, weliswaar vooral in Hongkong. In het westen begon hij stilaan ook op te vallen en het was dan ook kwestie van tijd voor hij zou meespelen in een Amerikaanse film. Wat ook de wens was van Jackie Chan. Als je zo'n man inlijft, ga je voor de kwaliteiten van de acteur. Of je gebruikt zijn naam en een deeltje van zijn talenten om je eigen ding te doen. En dat laatste is Rush Hour geworden. Een parodie (?) of verder bouwen op de buddyfilms die toen alsmaar populair werden. Met Chris Tucker als de nieuwe Eddie Murphy.

Commercieel gezien was het een succes. Er volgden nog 2 delen na deze film en de Amerikaanse carrière (helaas meestal in flauwe films) was begonnen. Er is blijkbaar toch een publiek voor de afgezwakte stunts met meer aandacht voor de humor dan de stunts van Jackie Chan. In Rush Hour moet hij zich inhouden. Alsof je een nieuwe John Wick film gaat maken en meer aandacht aan zijn hond gaat besteden met 5 minuten gevecht van John Wick zelf. Hetzelfde jaar maakte Jackie Chan de film 'Who am I' een wereld van verschil in niveau waar hij wel laat zien wat hij kan.

Chris Tucker is toch wel de Eddy Murphy van den Aldi. Verschrikkelijk irritant en ik kan me voorstellen waarom zijn collega's in deze film niet met hem willen werken. Het wordt met momenten best wel genant.

Rush Hour laat een hele andere Jackie Chan zien, die deze film enkel maakte voor het geld om zijn eigen projecten te financieren en Amerika te veroveren. Bij de bloopers op het einde zie je dat hij zich op zich wel amuseert, maar ik denk dat de man gewoon professioneel zijn ding heeft gedaan en dit louter als een verplichte job zag. En bij de schaarse gevechten in de film zie je toch even de sprankel van wat hij echt kan. Geef mij maar zijn Hongkong films.