Love & Basketball (2000)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Gina Prince-Bythewood
met Omar Epps, Sanaa Lathan en Dennis Haysbert

Al vanaf haar tiende jaar heeft Monica Wright slechts één droom: een profcarrière als basketbalspeler. Ze deelt haar passie met haar nieuwe buurjongetje Quincy McCall, die de zoon is van een wereldberoemde basketbalspeler. Hoewel de twee samen opgroeien, ontdekken ze pas op het eindexamenfeest van high-school dat ze meer gemeen hebben dan alleen de liefde voor de sport. Na een korte romance, raakt de verliefdheid echter in het slop omdat ze op het speelveld teveel van elkaar verschillen. Quincy en Monica schieten door naar de top, maar verliezen elkaar uit het oog.

JyG
jeugdsentiment

avatar van rondh
JyG schreef:
jeugdsentiment

Jeugdsentiment

Film komt uit 2000! Hoe kan het dan jeugdsentiment zijn.

mischien is JyG nog niet zo oud??

avatar van CTK
CTK
Spijtig dat deze nergens op DVD te vinden is met NL sub

Heel mooie film

avatar van henkpsv
Idd jeugdsentimen ik zat in groep 6 en we keken de film met 678 en de leraren dachten dat het een sportfilm, maar op een gegeven moment zat de leraar alle erotische stukken door te spoelen XD

Ook met de beste vrouwelijke zwarte actrice Alfre Woodard .
Goede vrij onbekende film die zeer de moeite waard is.

avatar van Siorgi
Wat een prachtige romantische film!

Nooit echt melig maar geweldig puur en o zo overtuigend. Je leeft echt met de 2 mee en hoopt natuurlijk dat alles nog ok komt.
Het basketbal heeft trouwens niet de overhand zodat ook niet basketbal liefhebbers deze zeker eens moeten proberen.

Een aanrader en eindelijk nog eens 4,5* voor een film.

avatar van CTK
CTK
Waar heb jij hem gezien?
Ik heb hem nog altijd niet gevonden op DVD in onze regionen.

Zeer mooie film. Vindt wel dat het op het einde heel nsel allemaal weer goed komt. misschien iets te snel. Maar toch een leuke , romantische fim

Clichéfilm, romances, enz.

En toch...

De reden waarom ik deze een vijf geef heeft niet per sé te maken met de kwaliteit van de film, maar wel met het gevoel dat het teweegbrengt.

Als tienjarige keek ik deze film voor de eerste keer, toen al bezeten van basketbal en nu nog steeds. Telkens als ik deze bekijk: pure nostalgie. De onschuldige jaren...

Daarom

avatar van kb24
ben een echte basketball-liefhebber, en deze film weet mij te boeien van begin tot eind. je moet wel een beetje van de zoetsappige romance-scenes houden, maar de combinatie tussen sport-relatie enz is goed gefilmd

avatar van DDT
DDT
Allee iedereen hier positief,zal vanavond hem es binnetrekken en nadien bekijken

avatar van loreen
zeker mooie film en ook romantische film

avatar van Jaii Jordan
Zie deze twee acteurs erg graag spelen, en het verhaal boeit me ook, mooie liefdesfilm en basketfilm, de titel zegt het he ^^

Romantiek + drama + sport. Wat wil je nog meer? Regisseur Gina Prince-Bythewood heeft niet erg veel films gemaakt, maar die ze gemaakt heeft klinken als een klok. Dit is andermaal een zeer onderhoudende film van haar hand met een boeiend verhaal en uitstekend acteerwerk van Omar Epps, Sanaa Lathan, Dennis Haysbert en vooral van de nooit versagende Alfre Woodard. Je hoeft niet per se een liefhebber van basketbal te zijn, al helpt dat natuurlijk wel.

avatar van IH88
“All's fair in love and basketball.”

Eén van de leukere dingen van films kijken is onbekende pareltjes ontdekken. Ik heb een zwak voor sportfilms en Lathan en Epps zijn twee leuke acteurs dus Love & Basketbal was zeker een kijkje waard. En wat ben ik blij dat ik deze film heb gezien want het is een heerlijk coming of age verhaal vol met basketbal, drama, humor en romantiek.

Eigenlijk vanaf de eerste scènes met de jonge Monica en Quincy die een onlosmakelijke band krijgen door een passie voor basketbal, wist ik dat ik een zwak voor deze film zou krijgen. De film kan je in vier hoofdstukken opdelen met de elfjarige Monica en Quincy die elkaar ontmoeten, hun laatste High School jaar, hun eerste College jaar en hun eerste stappen in het volwassen leven. De eerste twee hoofdstukken zijn verreweg het leukst en Lathan en Epps hebben een heerlijke chemie. Vooral Lathan is een openbaring. Het drama krijgt in het derde en vierde hoofdstuk de overhand maar het wordt nergens te dramatisch of te sentimenteel. Ook bonuspunten voor de heerlijke muziek. Het einde is goed gekozen en feel good optima forma. Love & Basketbal laat zien hoe je een geslaagde coming of age film maakt.

avatar van FlorisV
"Where's your D?" "It's right here"

Erg fijn filmpje, voor de tweede keer gezien en weer genoten. Nu ben ik geinteresseerd in basketball, heb het zelf ook gespeeld, maar de film gaat over veel meer dan sport en heeft scherpe dialogen en puik acteerwerk van de hele cast. Ik kon vooral erg genieten van Epps en Haysbert. Lathan is goed gecast, atletisch en geloofwaardig als echte speelster. Die scene met die bitch van een coach zijn ook sterk.

Minpuntje: de sprong aan het eind is wel groot...als die meid in de WNBA kon spelen waarom niet eerder? Maar ach het komt voor, ik weet nog dat een NY Knicks speler eerst een tijdje in Turkije speelde.

avatar van Psycho-M
FlorisV schreef:

Ze kon niet eerder in de WNBA spelen, omdat de WNBA pas in 1996 werd opgericht

Love & Basketball
Van het weekend nog maar eens gekeken.
Ik blijf hem goed vinden. En ja, ik heb ook jarenlang basketbal gespeeld dus mijn waardering voor deze film is misschien iets te positief.
Maar het blijft ook een leuk verhaal. Sanaa heeft een atletisch figuur en komt overtuigend over als basketballer. Epps vind ik nog steeds een leuke acteur, al heeft hij vaak dezelfde uitdrukking op zijn gezicht staan.
Hoe dan ook, de film heeft na al een aantal jaren niets aan kracht verloren. Sport, drama, romantiek en het werkt gewoon.

Goeie film over een jongen en een meisje die allebei graag basketbal spelen en verliefd worden op elkaar. Alhoewel de film over hun beiden gaat, komt het vrouwelijk personage toch wat beter uit de verf. De titel dekt volledig de lading en sport en romantiek gaan hier prima hand in hand. Het had misschien wat korter kunnen zijn, maar de film heeft genoeg goeie scenes. Ook hebben Sanaa Lathan en Omar Epps een goeie chemie. Met gemak 3.5 sterren.