The Hate U Give (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door George Tillman Jr.
met Amandla Stenberg, K.J. Apa en Regina Hall

Starr Carter is een 16-jarig meisje dat opgegroeid is in een armoedige buurt en naar een dure particuliere school gaat. Kort nadat ze getuige is geweest van een dramatische gebeurtenis komt ze tussen twee vuren te staan: burgerrechtenactivisten willen dat ze getuigt van het drama dat zich voor haar ogen heeft afgespeeld, maar een drugsbaas wil Starr juist het zwijgen opleggen en schuwt geen enkel middel om dat voor elkaar te krijgen.

Goeie film waarin een meisje getuige is hoe haar vriend door een politieagent wordt doodgeschoten tijdens een verkeersovertreding. Een film over racisme en vooral over verdeeldheid. Verhaaltechnisch ligt het er wat dik bovenop en komt het soms geforceerd over. Dit neemt echter niet weg dat er genoeg sterke scenes zijn. Redelijk meeslepend en prima acteerwerk. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Djumbo
Vandaag (december 2019) gezien .... op DVD van de Bib. Film won heel wat prijzen:
African-American Film Critics Association (AAFCA) 2018
Toronto International Film Festival 2018
Utah Film Critics Association Awards 2018
Washington DC Area Film Critics Association Awards 2018
Women's Image Network Awards 2019

Zwaar thema in deze film, rassenhaat en onderlinge verdeeldheid.
Ook de drugsproblematiek komt aan bod in een zwarte gemeenschap.
Prima vertolkingen van de ganse cast.
De film duurt misschien iets te lang maar voor de liefhebbers van rap muziek zal dit zeker geen probleem zijn.
Voor mij was dat wel een struikelpunt, maar toch blijft het wel een interessante film om eens te bekijken.

Hakt er wel in hoor phooo

avatar van Fisico
Een film die veel weg heeft van het echt gebeurde Fruitvale Station (2013) en ook in Widows (2018) van Steve McQueen zag ik het onderwerp heel even passeren. Een schrijnend onderwerp waarbij beide kampen loodrecht tegenover elkaar staan. In vele discussies ook vaak de cirkelredenering van de kip of het ei. Feit is wel dat de statistieken boekdelen spreken, niet alleen in de VS, maar ook in ons eigen land (gelukkig bij dit laatste zelden met dodelijke afloop) waarbij allochtonen of zwarten makkelijker of vaker geviseerd worden door de ordediensten. Dit paranoïde gedrag is eerder te wijten aan het systeem dan aan het individu.

Interessant aan deze film is dat hij nog wat verder gaat en het plot breder gaat dan louter dit onderwerp. Starr Carter zit gevangen tussen twee werelden en kan geen keuze maken tussen beide. Het jammere is dat ze dat überhaupt moet overwegen. Niets is zwart-wit en haar achtergrond en leefmilieu bepalen wie ze is en hoe ze zich zou moeten gedragen.

De cast acteert sterk en het plot wordt goed gebalanceerd weergegeven. Het einde misschien iets te eenvoudig en mooi opgelost, want laat ons wel wezen. Het is niét opgelost, niet met de King, niet met Chris, haar vriendje, en ook niet de spanningen tussen haar beide werelden.

avatar van Shinobi
"Division is how they win. Unity is how they crumble."

De realiteit heeft de fictie ingehaald...

De opening waarin de jonge Starr tezamen met haar broertjes van hun vader het gesprek krijgt over hoe te handelen wanneer je als Afro-Amerikaan in aanraking komt met de politie is eigenlijk al een voorbode van wat gaat komen. Haar jeugdvriend wordt tijdens een zogenaamde routinecontrole namelijk door een blanke agent voor haar ogen doodgeschoten. Dit plaatst Starr in een tweespalt die de nodige gevolgen hebben.

Je maakt van dichtbij mee hoe Starr in een innerlijke strijd verwikkeld raakt. Enerzijds is er de wereld op de privéschool die voornamelijk bevolkt wordt door blanke studenten en anderzijds het onrecht in de zwarte gemeenschap. Het laat je nadenken over de schrijnende ongelijkheid en hoe racisme nog steeds een belangrijk onderwerp is.

Amandla Stenberg weet de film uitstekend te dragen, waardoor je als kijker elke emotie meekrijgt. Hierdoor kijk je ook makkelijker door enkele oneffenheden heen, omdat bepaalde dingen nogal gepolijst overkomen; ik mis een beetje de rauwheid in het geheel. Desondanks staat de boodschap als een paal boven water. En dat is iets wat relevant blijft.

Al met al is 'The Hate U Give' een gedegen drama dat in de huidige maatschappij actueel blijft.

3,5 Sterren.

avatar van DjFrankie
Tsa past helemaal in deze tijd met Floyd George. Had erop gebaseerd kunnen zijn. Film heeft veel drama, en een tweestrijd tussen 2 werelden. Goed geacteerd en geloofwaardig.
Amandla Stenberg en Russell Horn spelen hier erg goed en overtugend.
En ondanks de lange speelduur zot er nergens een verveeld moment in. En het rijke blanke vriendje zorgt voor een feel good moment. Normaliter in films is dit gedoemd te mislukken.