The Hate U Give (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door George Tillman Jr.
met Amandla Stenberg, K.J. Apa en Regina Hall

Starr Carter is een 16-jarig meisje dat opgegroeid is in een armoedige buurt en naar een dure particuliere school gaat. Op een dag ziet ze hoe een jeugdvriend door een agent wordt doodgeschoten. Verslagen door emoties probeert Starr zichzelf te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid en haar waarheid te vertellen.

• Vanaf donderdag 24 januari in de bioscoop

Vanaf 21 februari 2019 in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)

Trailer geplaatst.

Amandla Stenberg speelt imo heel erg goed in deze uitstekende, pakkende en bij momenten spannende film. Ik twijfelde erg tussen een *4 en *4.5. Aangezien het een behoorlijke tijd geleden is dat ik toch wel geraakt werd tijdens het kijken van een film rond ik em af naar boven.
*4.5

avatar van SPT
SPT
Geweldige film. Aangrijpend, spannend, en heel evenwichtig. De film vermijdt clichés niet helemaal, maar doet recht aan de complexiteit van het geweld waarmee de Afro-Amerikaanse gemeenschap te maken heeft. Hij vervalt ook niet in racisme jegens 'witte' mensen zoals je soms ziet. Ik sluit me aan bij devil1973: ben al lang niet meer zo geraakt door een film.

In de slagschaduw van de "Black Lives Matter"-movement een uitermate actuele film over het excessieve politiegeweld ten opzichte van Afro-Amerikanen en de impact daarvan op de sociale omgeving. Een bewogen politiek pamflet met een oorverdovende, geschakeerde boodschap, ook over geweld binnen de zwarte gemeenschap zelf!
Prachtige vertolkingen van Amandla Stenberg (een actrice om in de gaten te houden) en Regina Hall.
Een dijk van een film. Indrukwekkend. Fascinerend. Belangrijk. Een absolute topper!

avatar van arno74
14 jaar na Crash (2004) komt George Tillman Jr. (Men of Honor (2000) met een misdaaddrama die me weg weet te blazen en veel van dezelfde gevoelens op weet te roepen. The Hate U Give (afgekort THUG, oftewel tuig/schorem) is de verfilming van het gelijknamige en succesvolle jeugdboek die het verhaal vertelt van een tiener (Starr) die in twee werelden leeft, haar zwarte achterstandsbuurt en de betere omgeving van de privéschool waar ze naartoe gaat.

Dankzij de kracht van het verhaal, een heerlijke vibe en een indrukwekkende openingsscène weet The Hate U Give je in luttele seconden te grijpen, waarna de uiterst innemende Starr je beetpakt en niet meer loslaat. Amandla Stenberg (die Starr speelt) is dit jaar door het blad Time uitgeroepen als een van de Next Generation Leaders.

De vlotte tiener leidt als het ware een dubbelleven. In haar buurt is ze zichzelf terwijl ze op school zoveel mogelijk probeert te lijken op haar medescholieren uit de betere milieu's, ze probeert haar eigen buurt buiten haar schoolleven te houden. Maar die schijn ophouden lukt niet wanneer ze ziet hoe een zwarte drugsdealer door een blanke agent wordt doodgeschoten. De criminele organisatie die haar buurt onveilig maakt en voor wie de dealer werkte staat niet graag in de schijnwerpers en is niet blij met het bestaan van een anonieme getuige waar de media naar op jacht gaat.

Een kleine smet heeft de film nog wel, zo vond ik haar blanke vriendin als personage slecht uitgewerkt, veel te eendimensionaal, en hoe hun relatie afloopt was al helemaal ongeloofwaardig. Voor de rest een ijzersterke film zoals ze tegenwoordig niet vaak door Hollywood gemaakt worden. Jammer dat er al zoveel "black" oscarkandidaten zijn want deze zou het best mogen winnen, in ieder geval in de categorie best adapted screenplay. Ook de muziek is het vermelden waard, en als er een oscarcategorie voor beste ontdekking was dan zou die wat mij betreft gaan naar Amandla Stenberg. Een ruime 4,5*, richting de 5*.

Wat de trailer betreft, ik zou niet verder kijken dan de eerste 30 seconden, om niet teveel te spoilen.

arno74 schreef:
Zichzelf? Heeft ze dan niet meerdere "Zichzelfs" waar ze uit kan/moet kiezen? Welke zichzelf zou beter voor haar en de wereld zijn? Waarom ben jij zo stellig over wat haar ware zichzelf is?

avatar van vranque
Zwaar overdreven drama. Thema was goed maar ik vond het te eenzijdig. Ik heb ook begrip voor de politie agent en dat is slecht uitbelicht. Niettemin raakte me dit wel. Behoorlijk.

avatar van max cady
vranque schreef:

Volledig mee eens!

avatar van Macmanus
Aardig.

Deze film is te Hollywood om echt een indruk achter te laten. In 1989 werd het meesterwerk Do The Right Thing gemaakt. Spike Lee was een jonge hond, hij had wat te vertellen. Anno 2018 is dat probleem nog altijd actueel in de US. Maar er is ook een hoop gebeurt in de tussentijd. Geld heeft een nog belangrijkere rol in het oppervlakkige Amerika gekregen. Dat is ook te zien aan deze film. Het mist de rauwheid die een film als deze nodig heeft. Wie ooit kritiek heeft op een Transformerfilm omdat de gehele film vol zit met sluikreclame moet deze film eens kijken. Ik gok dat Nike de sponsor was hier.

Nu kun je zeggen een hoop geleuter over sluikreclame who cares. Nou wat mijn punt is hierover is dat ik de film niet helemaal vertrouwde daardoor. Het wil genuanceerd een verhaal vertellen. We zien een nette zorgzame witte jongen, en niet echt helemaal zwarte (altijd verdacht) hoofdrolspeelster, een vervelende witte rijkeluis kind, een zwarte drugsdealer, een donkere agent en een blanke agent. Het lijkt ons wat te willen vertellen over ongelijkheid. Maar het wil ook dat de we de gedragen door de mooie hoofdrolspeelster patta's en hoodie kopen. Het voelt daardoor als een Amerikaans product. Wat het ook is. Bij Spike Lee zijn Do The Right Thing ging het over Jordan's maar hoe!

Nee helaas dit is hoe een hip reclame bureau omgaat met sociale issues. Dit is geen jazz dit is geen soul. Ondanks de hoofdrolspeelster het geweldig doet en de cast hun hart op de juiste plek heeft is dit niet de film die je hoopt te zien.

3 sterren.

vranque schreef:
Dat werd overigens wel degelijk belicht door de oom van het meisje..die zelf politie agent was

Zo nu en dan loop je tegen een film aan die diepe ondruk achter laat en meesleept. Deze " The Hate U Give" is er weer zo,n eentje. Een film die je naar je strot grijpt en meesleurt. In het midden gelaten of de agent nu wel of niet schuldig is weet dit drama aan te tonen hoe ingrijpend dit noodlottige incident is. Dat de film er ook nog eens een klein misdaad tintje aan geeft zorgt voor extra spanning en nog meer diepgang. 4.5*

avatar van O.M.M.H.
Het had een sterkere film kunnen zijn.
Het verhaal duurde iets te lang en de drama wisselde teveel, soms te Amerikaans waar ik me aan ergerde... En het einde tjaa... ging weer over familiedrama's Het verhaal was mooier geweest als het volledig om Khalil draaide en de mensen voor hun recht opkwamen in dit corrupte systeem en dat Starr haar stem liet horen en de agent moest zitten voor zijn daad.
De vader speelde een mooie sterke rol Wat mij zeker overtuigde. Het liefst geef ik 3 sterren maar geef toch een 4,0 is omdat het ook in de realiteit gebeurt en mij er betrokken bij voel
en dat je stem (wat positief voor iedereen werkt) zeker gehoord mag/moet worden!

avatar van mixmaster
Mooi Misdaad/Drama met sterk acteerwerk en een mooi verhaal.
De film laat zien hoe een zwart meisje Starr, zichzelf probeert te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid nadat haar jeugdvriend door een agent wordt doodgeschoten.

Erg realistisch en op een schitterende manier verfilmd, het laat zien wat 2Pac bedoelde met zijn 'Thug Life'.

Here's How Tupac And THUG LIFE Inspired The Hate U Give - epicreads.com

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal is actueel en wordt uitstekend neergezet door Tillman. De opbouw is ijzersterk. De karakters krijg voldoende ontwikkeling en verhaal grijpt je langzaam bij de strot en laat je niet meer los. Als kijker leef je echt mee met de hoofdrolspelers, die ieder hun eigen blik op de situatie hebben. Alleen richting het eind gaat Tillman iets uit de bocht, maar niet storend. Het acteerwerk is eveneens erg goed. Met name de jonge Stenberg is een waar talent. Visueel ziet de film er ook goed uit. Topper! 4.5

avatar van zoutzak
T.H.U.G. = The Hate U Give

Steengoed acteerdebuut van Amandla Stembert. Beklemmend en immer actueel, de film legt op pijnlijke wijze een zenuw open in de Amerikaanse samenleving, even overtuigend als het veelgeprezen boek dat eerder deed.

avatar van John Milton
Ja er valt het een en ander op aan te merken, en dat George Tillman Jr. niet de meester van het kleine gebaar en de ingetogen karaktertrek was, dat wisten we al bij Men of Honor. Of niet? Hij is wel degelijk een eind gekomen, en ik vond The Hate U Give op een paar steekjes na, bovenal erg raak.

Amandla Stenberg speelt een gouden rol, die de minpunten van het script moeiteloos overwint. Mieskie gaat ver komen...

Ik had het zwaar. 4*

avatar van Pazmaster
Ik vond er niet veel aan eerlijk gezegd, een film over racisme en politiegeweld tegen zwarte mensen is ook niet erg origineel meer, bovendien vind ik de film vrij soft. Het weet tevens nergens echt indruk te maken, er zit niets in deze film wat we nog niet gezien hebben. En het tienerleventje van een braaf zwart meisje op een rijke, blanke school en haar liefdesleven interesseert nog minder. Het acteerwerk is nog redelijk maar ik was blij dat deze film was afgelopen, ik heb me behoorlijk verveeld.