Fruitvale Station (2013)

Alternatieve titel: Fruitvale

geregisseerd door Ryan Coogler
met Michael B. Jordan, Octavia Spencer en Melonie Diaz

Oscar Grant was een 22-jarige inwoner van de Bay Area die hield van zijn vrienden, royaal was naar vreemden en moeite had om de waarheid te delen met de moeder van zijn prachtige dochter. Hij was bang en moedig, charmant en rauw en net zo menselijk als de gemeenschap waarvan hij deel uitmaakte. De gemeenschap gaf hem aandacht, riep zijn naam, en filmde hem met hun mobiele telefoons op het moment dat de spoorwegpolitie, die sterk en intimiderend was, hem in koelen bloede neerschoot bij de Fruitvale metrohalte op nieuwjaarsdag 2009.

avatar van dvdcrusher
Goede film zonder meer, de perfecte middelmaat, verhaal stelt niet zoveel voor maar is wel goed verfilmd en geacteerd. Te goed om zomaar te vergeten maar niet opmerkelijk genoeg om hem nog een paar keer te bekijken, hoort dus thuis bij de grote tussenmoot. 3,5 sterren. De beoordeling die hij krijgt op moviemeter kan niet correcter zijn

avatar van Banjo
Het is wel uit het leven gegrepen.. maar ik kon m'n kop er maar niet bijhouden.
Sommige momenten waren wel aardig, en wat meer snelheid had de film wel goed gedaan.
Ik miste hier toch echt een goede op bouw, en daar door zat er totaal geen spanningsboog in.
Jammer een gemiste kans...

2 1/2 ster

Zeer goede film.
Kan de schets van het gezinsleven en het karakter van het hoofdpersonage wat lang uitvallen met ogenschijnlijk onbelangrijke scenes, storen doet het echt niet en dit voornamelijk door de overtuigende vertolking van Michael B.Jordan.
Nadien is de cineast aardig in de weer om een passende sfeer, waarbij ge het nakend drama zo aanvoelt, te creëeren en dit is hem zekerlijk gelukt.
Heel goed cameramerk bij het incident.
Realistisch en passend emotioneel.

Ik lees dat men de opbouw niet interessant vond, maar dat was juist mijn favoriete onderdeel. Bedoel dattie neergeschoten wordt door de popo wist je al (en anders kreeg je dat in het begin van de film al mee). Erg van genoten, mooie film.

geweldige film met een onwijs ontroerend verhaal!

avatar van 93.9
Zeer middelmatige film. Goede TV film doet er niet van onder.
Alleen het einde in het metrostation stijgt boven de film uit. Dat is een scene waar je bijna in trance naar zit te kijken.
Maar jongens dat is te weinig.

3 sterren

avatar van aSMoDeuS
In Nederland zouden de ouders zeggen: "Het was zo'n aardige jongen!" En: "Hij deed nooit iets verkeerd!"

Ja, ja...

Lees ook: Forbes Welcome

Doet overigens niets af aan het onterecht neerschieten, maar goed.

avatar van AmazingPP
Aardige film, maar met wat meer tempo in het verhaal en beelden had de film tien maal beter uit gepakt. 3,5 *

avatar van Bye Birdy!
93.9 schreef:
Zeer middelmatige film. Goede TV film doet er niet van onder.
Maar jongens dat is te weinig.

3 sterren

Dit vat het wat mij betreft prima samen. Wat vlakke, correcte film. Hier en daar wat al te opzichtig op het effect, maar eerlijk is eerlijk de sleutelscene is goed gedaan.

avatar van james_cameron
Na het zien van Creed was ik benieuwd geworden naar de eerste samenwerking tussen regisseur Ryan Coogler en akteur Michael B. Jordan. Dit rustig vertelde drama, gebaseerd op ware gebeurtenissen, profiteert van een uitstekende rol van Jordan en een levendige sfeertekening. Qua plot heeft de film niet veel om het lijf, maar de gebeurtenissen en personages zijn net boeiend genoeg om te blijven kijken.

avatar van bjerik76
zeer korte aangrijpende film, die eigenlijk die eigenlijk meer wil laten zien wie Oscar was, dan de nasleep van heel het drama.
Dat is jammer, de film stopt ook precies op dat moment, en met wat zinnetjes word de nasleep verteld, wat op zich ook met deze cast ontroerend en uitgebreider gefilmd had kunnen worden hoe de processen verder eigenlijk zijn verlopen.

avatar van IH88
“I'm good, I'm good, I'm gonna be good.’

Krachtige film over Oscar Grant, een jongeman die tijdens oud en nieuw 2008 op een perron werd doodgeschoten door een politieagent, die zijn pistool voor een taser aanzag. Regisseur Coogler maakt niet de fout om van Grant een soort van heilige te maken, en zorgt voor een realistisch portret over een boze jongeman, die ondanks al zijn tekortkomingen weer het rechte pad wil bewandelen. Voor zichzelf, zijn gezin en zijn moeder.

Zijn leven is niet al te bijzonder, maar driekwart van de film is Fruitvale Station wel een sfeervol inkijkje in het leven van Grant. Perfect geacteerd door Michael B. Jordan, die wordt ondersteunt door sterk acteerspel van Diaz, Spencer, Durand en Neal. Aan een leven is te vroeg een einde gekomen. De manier waarop toont aan dat er nog een hoop moet veranderen in het gepolariseerde Amerika.

(verwijderd)
Poeh, wat een verschrikkelijke gebeurtenis ten eerste. Fruitvale Station is recht door zee, dat greep me enorm aan aangezien je geen tijd hebt om te verdwalen in gedachten, perfect voorbeeld van het voordeel van een korte film. Dat verdient zo'n verhaal natuurlijk ook.

In een uurtje krijg je een bijzonder beeld van Oscar Grant, die heel sterk gespeeld wordt door Michael B. Jordan. Het halfuur daarna kreeg me, toch niet geheel verwacht, behoorlijk te pakken. De aftiteling en beelden van de nagedachtenis een aantal jaren verder inclusief zijn dochter lieten me achter met een brok in de keel.

De beelden en soundtrack versterken je gevoel alleen maar, allesbehalve door iets te overdrijven. De geluidsloze scène met Grant's dochter op zijn schouder bijvoorbeeld is subtiel, maar schreeuwt tegelijkertijd veel emoties uit. Fantastisch werk.

Als je dit een onvoldoende geeft... wat verwacht je dan in hemelsnaam.

avatar van Fisico
Gisteren Fruitvale Station meegepikt omdat het onderwerp me wel boeide over een 22-jarige jongeman die door buitensporig politiegeweld om het leven kwam op nieuwjaarsdag 2009. Intussen zijn we 2018 en de laatste jaren is het politiegeweld in de Verenigde Staten alleen maar toegenomen. Vorig jaar nog in Tulsa, maar het bekendste voorbeeld is dat van Michaël Brown uit Ferguson in 2014. Het is soms hallucinant te moeten vaststellen dat dergelijke handelingen van machtsmisbruik schijnbaar veelvuldig voorkomen al mag wellicht niet vergeten worden dat politiemensen waarschijnlijk mogelijks mede paranoïde optreden omwille van het vrije wapenbezit en daarom extra op hun hoede zijn. De vraag van de kip en het ei dus …

De film is vrij sereen en dat apprecieerde ik wel. Het is geen propaganda of oproep tot. Mogelijks is het levensverhaal van Oscar Grant verbloemd en rooskleurig voorgesteld, maar dat vergoelijkt nog steeds zijn dramatisch en vooral vermijdbaar overlijden niet. Oscar was geen lieverdje, was een ex-gedetineerde en handelde soms in softdrugs. In de film wordt hij ook vooral voorgesteld als een levenslustig opgewekt persoon. Mooie vertolking van Michael B. Jordan. De film is vrij kort (80-85 minuten) en is eigenlijk ideaal. Geslaagde film over een polariserend onderwerp. Emotioneel en aangrijpend zonder klef over te komen, 3,5*.

avatar van TornadoEF5
Topper.

Emotioneel, rauw, puur en erg mooi gefilmd. Ik vind de manier waarop ze dit verhaal vertellen goed en mooi, en ik vind het meteen ook goed dat ze voor een korte speelduur hebben gekozen. Ik vond het eerste stuk ook heel interessant, de opbouw was zeker van noodzaak voor het verdere verloop van het verhaal en bevat voldoende interessante inhoud om het boeiend te houden. De acteerprestaties waren erg goed en zeer naturel gebracht. Het geheel werd vrij realistisch weergegeven, en de cinematografie is ook heel erg mooi. Een gebeurtenis zoals dat doet toch wat met een mens. Ik vind het toch triestig dat dit nog altijd kan vandaag de dag. Ik heb er geen woorden voor.

avatar van SmackItUp
Inderdaad erg mooie film, gestript van alles wat dergelijke dramafilms doorgaans vertraagd.
Geen opsmuk, geen overdreven sentimenteel gedoe. Gewoon een portret van een man op de verkeerde plek op de verkeerde tijd. IJzersterk acteerwerk en het einde heeft een behoorlijke impact.

Ruime 3,5*