• 8.557.493 stemmen

Geregisseerd door: Destin Daniel Cretton

Met onder meer: Brie Larson, John Gallagher Jr. en Kaitlyn Dever

Releasedatum: 17 oktober 2013

Plot Short Term 12

"Support them. Take care of them. But don't become their friend."

Grace is een jonge vrouw die actief is in de jeugdzorg. Samen met haar vriend Mason werkt ze in een tehuis voor uithuisgeplaatste jongeren. Deze zware baan zorgt ervoor dat haar relatie, haar verleden en haar toekomst onder druk komen te staan.

imageimageimageimageimage

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Een veel rooskleuriger beeld van de kinder- en jeugdzorg valt denk ik bijna niet te bedenken. Vooral de pure goedheid van de hoofdpersonen en de manier waarop ze als individu het verschil kunnen maken in het leven van anderen, dat is romantisering op grove schaal. Net als JJ_D heb ik er moeite mee dat zowel Grace als Mason zelf eveneens een voorgeschiedenis hebben in die wereld. Dit dient uiteraard als illustratie van het idee dat de ene goede daad leidt tot de volgende. Tenslotte valt op dat, ondanks alle trauma's en soms uitbarstingen, de kinderen allemaal van het type "ruwe bolster, blanke pit" zijn, die zich uiteindelijk helpen laten. Persoonlijkheidsstoornissen of echte psychiatrie worden gewoon buiten beschouwing gelaten.

Nu ja, één grote litanie lijkt het zo (en dan heb ik het Baywatch-achtige eindshot nog niet eens vermeld!), maar het is wat mij betreft wel doeltreffende feel-good. Je kan eenvoudig achterover leunen en je laten meevoeren in deze illusionaire wereld vol goede zielen, ook wel eens fijn.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Zwaar onderwerp dat op voor het grootste deel van de film imo te weinig de zwaarte van het onderwerp weet te bevatten maar in het laatste deel "full out" gaat wat er toch voor zorgt dat ik dit een erg goed gemaakte film vond die hier en daar enkele mokerslagen uitdeelt, eventueel wel zonder je écht knock out achter te laten. Beste scène van de film is met voorsprong de autoscène voor mij.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Short Term 12 is een film waar je eventjes stil van wordt. Niet zozeer door het heftige thema, wel door de mooie balans tussen drama en relativeringsvermogen. Dat laatste maakt van deze film toch een unicum. Van een sentimentele draak blijven we dus gespaard.

Feit blijft wel: de verhalen die aan bod komen hakken erin. Maar ondanks alle issues krijgen we vooral een heel fijne groep mensen gepresenteerd. Geen overgevoelige sneeuwvlokjes, wel figuren met een eigen smoelwerk. En het belangrijkst: ook los van hun trauma’s blijven de personages gewoon interessant. Knap geacteerd ook, zowel van de volwassen acteurs als van de jongeren. De clevere dialogen en mooie sfeer doen de rest.

Niet dat Short Term 12 helemaal perfect is. Het verloop van het verhaal - met uiteraard een emotionele piek net voor het eind en de bijhorende catharsis - voelt iets te vertrouwd aan. Voorts valt links en rechts een cliché te bespeuren, zonder dat het echt storend wordt weliswaar.

Uitgekeken tot de allerlaatste seconde van de aftiteling. Dan weet je dat het goed zit! 4*

PS Nog 1 tip voor de haters: beschouw een film niet als een fotorealistische weergave van de wereld, maar als een middel om mensen te beroeren en - waarom ook niet - te entertainen.

Tarkus

Begrijp wel dat er mensen zijn die deze film goed vinden, maar het moet je ding zijn, en dat is het niet voor mij.

Vond het maar een saaie film, die me geen enkel moment kon boeien.

Maar zoals gezegd, voor de geïnteresseerden wellicht wel een goede film. Trouwens de vertolkingen waren best goed.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik heb geboeid gekeken naar Short Term 12. Een film over de gelijknamige jeugdinstelling waar door allerlei vuiligheid in de maatschappij of in hun nabije omgeving minderjarige tieners worden geplaatst in afwachting van hun meerderjarigheid of wanneer één of andere voogd of (surrogaat)ouder hen komt ophalen. Sterke film waarbij je eveneens enorm veel respect hebt voor de hulpverleners die met hun kalmte en relativeringsvermogen de jongeren vertrouwen trachten te geven om op eigen benen te leren staan. Stil word je eveneens van het perverse systeem waarbij meerderjarigheid als een straf wordt ervaren en je het risico loopt er letterlijk alleen voor te staan zonder echt perspectief voor ogen. Niet alleen in de film, maar ook in de werkelijkheid ondervind ik dat dit geen uitzonderingen zijn. Af en toe haalt er eens zo eentje de media en schreeuwt ‘de maarschappij’ moord en brand, maar gaat het leven de volgende dag gewoon verder. Denk maar aan de heisa na de dood van Jordy anderhalf jaar terug. De Vlamingen hier op MM zullen het zich wel herinneren ...

Ondanks het zware onderwerp tracht Cretton het luchtig en evenwichtig te houden. Crisismomenten en feel goodmomenten wisselen elkaar af en maken het niet te zwaar om te volgen. Brie Larson doet het uitstekend als oermama met veel inlevingsvermogen, maar eveneens kampend met issues. Ook de jongeren waren aangenaam om te volgen en hun acteerprestaties waren geloofwaardig en solide. De achtergrond van Larson lijkt cliché, maar ik wil ze alvast niet te eten geven, de hulpverleners die vanuit hun eigen leefwereld op één of andere manier werkzaam zijn in de hulpverleningssector. Niet perse als vlucht of camouflage voor, maar vanuit een zekere empathie en sterk inlevingsvermogen (zonder de geitenwollensok uit te hangen). Voor sommigen ook als voorbeeld om te tonen dat er uitwegen mogelijk zijn in het leven.

Short Term 12 is een mooi ingrijpend drama geworden. Voor mij zeker niet te sentimenteel, maar net op de juiste momenten de gevoelige snaar geraakt zonder erover te gaan. Veel problemen ja, maar dat is eigen aan dergelijke instellingen. Dikke 3,5*!

avatar van coumi

coumi

Prima om een keer te zien, alleen niet overwaarderen. Meer een gevalletje klein maar fijn, grootse cinema voor in de bioscoop is het natuurlijk niet. Een wereld waar de meesten van ons niet bekend mee zijn gaat met een wat geromantiseerde versie enigszins open. Sterk geregisseerd door Cretton, met een dicht op de huid camera die ook hier weer zorgt voor een lekker intense sfeer. Film is wel wat te fragmentarisch, als je houd van verhalen met een duidelijke kop en staart is dit wellicht niet je ding, op het einde heb je niet het gevoel dat het hele verhaal verteld is. Brie, toen nog niet zo bekend, laat zien dat ze een grote actrice in de dop is, ook de rest van de cast levert sterk werk in dankbare rollen. Low budget film met bijna maximaal resultaat, daar mag iedereen best tevreden mee zijn.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Deze film is mij goed bevallen. Ik vind het een interessant verhaal. Goed beeld en acteerwerk. Ik vond herkenning in bepaalde dingen, wat ik altijd fijn vind. Ik vind het wel mooi als hulpverleners hun eigen ervaringen inzetten om anderen te helpen. Natuurlijk zijn er grenzen, maar ik heb mij niet gestoord aan de perikelen van Grace zelf en de invloed ervan op haar werk. Een hoge score dus. 4*

avatar van mrklm

mrklm

Scherp geobserveerde en buitengewoon goed geacteerde film speelt zich af in een opvanghuis voor tieners die, als gevolg van opgelopen geestelijke trauma's, niet meer thuis kunnen wonen of naar school gaan. Het bijzondere is dat de film niet de problemen van die jongeren centraal staat, maar wel de manier waarop de verzorgers daarmee om gaan en de impact van de heftige gebeurtenissen op hun persoonlijke leven. In het geval van Grace [Brie Larson] blijkt al snel dat zij zich meer persoonlijk geraakt voelt door bepaalde problemen dan anderen en dat ze zelf nog met onverwerkte problemen speelt die haar relatie met collega Mason [John Gallagher Jr] enorm onder druk zetten. In zijn eerste filmrol van betekenis speelt Rami Malek de nieuwkomer die goede bedoelingen heeft, maar al snel merkt dat zijn nieuwe werk bijzonder veeleisend is. Naast de voortreffelijke Larson en Gallagher valt Keith Stanfield (Get Out (2017)) in positieve zin op als één van de getroebleerde tieners.

eRCee schreef:
Een veel rooskleuriger beeld van de kinder- en jeugdzorg valt denk ik bijna niet te bedenken. Vooral de pure goedheid van de hoofdpersonen en de manier waarop ze als individu het verschil kunnen maken in het leven van anderen, dat is romantisering op grove schaal. .

Inderdaad, alleen al daarom snap ik de hoge scores overal niet zo.

Dat gezegd hebbende was het verder wel een sympathiek filmpje met een boeiende inhoud, maar wel een beetje te Amerikaans allemaal.

Zou graag een Nederlandse film over dit onderwerp (de alsmaar uitgekleedde jeugdzorg) zien met een wat rauwer en realistischer randje.

Hoogtepunt van de film is wel de jongen die het telkens op een sprinten naar buiten zet haha geweldig.

avatar van Shadowed

Shadowed

Relatief sterk.

Het is nog geen perfecte film, maar deze Short Term 12 heeft een aardig shot weten te wagen. Ik keek hem vooraf eigenlijk voornamelijk voor Brie Larson, en Larson speelt opnieuw wederom voortreffelijk. Behoord absoluut tot mijn top 3 actrices.

Ook een aantal andere bekende koppen en doorbrekende acteurs en actrices. Vond vooral de jonge Stanfield erg sterk spelen. Malek was ook goed bezig, en Dever, ondanks haar wat typerende rol, doet het ook sterk. Gallagher Jr speelt hier eigenlijk ook zowat de eerste overtuigende rol die ik tot nu toe van hem gezien heb.

Het verhaal is eigenlijk wel een beetje doorzichtig. Alhoewel je nooit echt kan raden hoe het zal lopen, heb je als kijker al snel wel een idee waar het allemaal heen wil. Het is dus een film die diverse zware onderwerpen aanraakt maar slechts enkele zorgvuldig uitdiept.

Voordeel is dat de film toch wel sterk is uitgewerkt. En dat kan je niet van elke dramafilm in dit genre zeggen. Alhoewel het nooit echt aangrijpend is, is het vooral een boeiend drama met de nodige dramatiek. Een gevoelige snaar raken deed het niet, maar het was wel goed boeiend.

Bovendien is het verhaal zelf ook gewoon interessant. De gehele omgeving rondom de kinderen is een interessant iets om te volgen en Cetton houdt vakkundig de gebeurtenissen interessant en kijkbaar. Vaak hebben dit soort types snel de saaie neiging, maar deze is altijd boeiend.

Camerawerk niet al te bijzonder, maar soms scoort het wel raak. Vooral de opening is meteen raak. Visueel is het voor de rest redelijk standaard. Je ziet hier geen gekke dingen maar ook geen saaie dingen. Soms had het net iets intenser gebracht mogen worden maar in het algemeen had ik er weinig last van.

Naarmate de slotfase begint de film wat uit te bocht te vliegen. Larson die bij de vader van Dever met een knuppel staat is eigenlijk simpelweg ongeloofwaardig. Ook missen de dialogen vaak een beetje scherpte, het had allemaal wel wat strakker mogen zijn. Maar voor de rest is er wel weinig te klagen.

Duurt voor de rest opvallend kort, maar deze film heeft een langere speelduur niet perse nodig. Het verhaal is al voldoende vormgegeven zo. Had geen extra materiaal bij gehoeven. Vaak hebben dit soort dramafilms een neiging naar 2 uur, maar deze houdt het dus relatief kort en krachtig.

Goede film met wederom een goede rol van Larson. Mist soms wat scherpte, maar weet te boeien tot de laatste minuut.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Raak drama, dankzij de sterke rolbezetting