Fruitvale Station (2013)

Alternatieve titel: Fruitvale

geregisseerd door Ryan Coogler
met Michael B. Jordan, Octavia Spencer en Melonie Diaz

Oscar Grant was een 22-jarige inwoner van de Bay Area die hield van zijn vrienden, royaal was naar vreemden en moeite had om de waarheid te delen met de moeder van zijn prachtige dochter. Hij was bang en moedig, charmant en rauw en net zo menselijk als de gemeenschap waarvan hij deel uitmaakte. De gemeenschap gaf hem aandacht, riep zijn naam, en filmde hem met hun mobiele telefoons op het moment dat de spoorwegpolitie, die sterk en intimiderend was, hem in koelen bloede neerschoot bij de Fruitvale metrohalte op nieuwjaarsdag 2009.

avatar van jarno1975
Heeft op het Sundance festival zowel de grand juryprijs als de publieksprijs gewonnen in de categorie drama. Hiermee is het pas de 4e film die deze 2 prijzen in de wacht heeft weten te slepen.

Bron

Vanaf 19 september in de bioscoop (A-film)

avatar van cordiacovens
de film heet nu toch Fruitvale Station?

avatar van jarno1975
cordiacovens schreef:
de film heet nu toch Fruitvale Station?

Klopt, heb ik vanmorgen al een correctie voor ingediend.

avatar van Captain Pervert
Vanaf 2 januari 2014 in de bioscoop

Ongelooflijk. Hij is net uit in de USA en in januari heeft heel Nederland hem al gepindakaasd, gehagelslagt, geboterhamworst en al wat dies meer zij.

En al maandenlang geshift-delete.

Die enorme verschillen in releasedata snap ik echt niet.

Ik heb deze film gezien. Hij is echt geweldig. Perfecte drama dat meteen inzit. Bij sommige momenten kan ik mijzelf zien als Oscar. Absoluut een top.
Dikke 5 sterren.

avatar van Ben de Hoog
Mooi gefilmd, indringend en meeslepend. Weinig ondersteunende muziek, en dat maakt het een sterkere beleving.

avatar van rep_robert
Een lastige film om naar te kijken, aldus een hoop ouderen die de zaal verlieten tijdens het PAC festival. Ergens hebben ze gelijk, want wanneer je blanco deze film in gaat is het lastig om (ook door de "gangsta" taal) de laatste dag uit het leven van Oscar Grant te volgen. Het is allemaal erg gewoontjes en de struggles zijn ook misschien wel erg typisch.
Wanneer je wel weet waar dit heen gaat kijk je toch anders tegen deze film aan, doordat het allemaal zo alledaags oogt wordt de spanning subtiel opgebouwd richting het einde.
Eenmaal op het station aangekomen is de spanning te snijden.

De climax die uiteindelijk ook (op het goede moment) komt is ontroerend en laat je ook ontredderd achter in de zaal. Fruitvale Station weet goed over te brengen hoe onrecht aanvoelt en kan steunen op het verschrikkelijke waargebeurde verhaal waar deze film op gebaseerd is.

Het doet je verlangen om meer uit te zoeken over deze verschrikkelijke moord en het vele onrecht dat er op deze wereld voorkomt. Opzet geslaagd!

hoofdrolspeler heeft ook gespeeld in The Wire.

avatar van Stijn B.
Krachtige cinema over het moderne Amerika. We volgen de laatste dag van Oscar Grant voor de fatale feiten op nieuwsjaardag in het metrostation Fruitvale Station. Zijn alledaagse beslommeringen, de warme ontvangst bij zijn ouderlijke thuis op oudejaarsavond,.....

Sterke dialogen en fantastisch acteerwerk !! Cinema die het nog steeds aanwezige racisme in de Amerikaanse samenleving vlijmscherp aan de kaak stelt maar ook niet voor terugdeinst om persoonlijke problemen van het hoofdpersonage aan te kaarten.

Cinema om van stil te worden. Wedden dat je met een serieuze krop in de keel de zaal verlaat?

avatar van Naomi Watts
Zeer aardig drama. Zoals verwacht is het Jordan die het absolute hoogtepunt is in deze film. Al blijf ik Jordan nog steeds als Wallace zien. Een erg ingetogen en expressieve performance. Wat wel erg jammer is de totale eenzijdige benadering van Coogler. Dat Coogler de namen verandert van de individuën die hij door het slijk haalt doet daar niets aan af, want hij dweept wel constant met de waargebeurde gebeurtenissen. Dan tot slot ook nog "feiten" aan de aanbracht brengen die totale leugens zijn of alleen selectief het negatieve omschrijven. Misselijkmakende filmmaker. Vooral Mehserle en Domenici komen er niet te best vanaf.

Maar goed, ondanks deze zeer kwalijke elementen, die mij een dag later nog boos maken is de film best mooi. Mooie uiteengezette geromantiseerde family dynamics, die door Jordan's magnifieke performance de nodige diepte krijgen. Allemaal één voor één castleden die hun rol met verve vertolken. Helaas komt de eenzijdigheid hier ook weer om de hoek kijken, Grant is hier wel heel geromantiseerd, dat hij Domenici uitschold en op een agressieve wijze tegenstand bood bij zijn arrestatie tonen ze dan weer niet. Scenes tussen Jordan en Neal zijn iig mooi, aandoenlijk en ontroerend.

Binnen de grenzen van de film, zonder te kijken naar de echte gebeurtenissen wel een mooie film. De bestaande gebeurtenissen zijn mooi gedramatiseerd verteld. Ik kan er helaas niet al te veel door kwijt door de totale onjuiste weergave. Zie ook maar weer hier hoe alles wat Coogler verteld maar blind wordt overgenomen. Helaas moet ik de film minder geven dan de film zelf eigenlijk verdient. Benieuwd wat voor film Coogler had gemaakt als Mehserle zwart was geweest, en Grant blank.

rep_robert schreef:
over deze verschrikkelijke moord

Doodslag.

Doodslag.

Ik zie een moord, dat de juridische term doodslag blijkt te zijn en dat die agenten er mee weg gekomen zijn doet er voor mij niets aan af. Iemand in de rug schieten die gekneveld wordt valt op geen enkele manier goed te praten. Het gedrag eromheen is ook totaal irrelevant.
Je vindt misschien dat de film eenzijdig behandeld wordt, maar voor mij is er ook maar 1 kant die er toe doet en dat is de kant van het slachtoffer. De manier van handelen door de agenten valt op geen enkele manier goed te praten.

Naomi Watts schreef:

Niet meer dan logisch toch? Anders krijg je een heksenjacht. De namen van de agenten doen er verder ook niet toe om dit verhaal te vertellen(daarnaast was het vast ook niet toegestaan om die namen te gebruiken). Zelfde geldt eigenlijk ook voor de namen van de vrienden verder. De enige naam die er echt toe doet is die van het slachtoffer.

rep_robert schreef:

Niet alleen juridisch, geen voorbedachte rade is geen moord. Misschien je definities maar eens bijschaven.

Zeker niet, maar enige nuancering is wel op zijn plaats. Dat ie in zijn rug werd geschoten terwijl ie gekneveld werd is altijd ontkracht door collega's van Mehserle, en verschillende ooggetuigen. Hij greep naar zijn waistband, dat was de aanleiding tot Mehserle's grove inschattingsfout. Dat ie daarvoor gestraft moest worden is duidelijk natuurlijk, maar dit soort stemmingmakerij lijkt me niet de bedoeling.

Die kant wordt niet verteld omdat Grant dood is. Lijkt me toch vooral wenselijk te putten uit feiten en niet op onderbuikgevoelens, al weet ik dat het tweede bij jou meer schijnt te tellen maar lijkt me niet de juiste manier.

Naomi Watts schreef:

Niet meer dan logisch toch? Anders krijg je een heksenjacht.

Wat een onzin. Namen zijn allang bekend, en zoeken op het voorval en je hebt alle namen te pakken. Impact van de film is echt niet groter dan de nieuwsberichten destijds.

De namen niet, maar wel dat ondanks de naamverandering er onjuistheden en leugens over de agenten wordt verteld. Door de personages andere namen te geven blijven ze echt niet buiten schot.

Als je dan toch een gedramatiseerde en fictieve weergave wil geven kan je ook beter het er licht op baseren en een fictieve setting creëeren. Of niet dwepen met het feit dat het zo waarheidsgetrouw is en aangeven dat dat allerminst het geval is. Ik vind het not done, jij wel.

avatar van mjk87
Naomi Watts schreef:

Interessante discussie. Zozeer als Rep niet kan stellen dat het moord is, kan jij niet stellen dat het doodslag is. Toen de agent zijn wapen pakte, houdt hij die nog een aantal seconden vast, voordat hij schiet. Ja, er is wat beweging te zien, maar ook jij kan niet in het hoofd kijken van de dader. Zat er een racistisch motief bij, al vanaf dat hij het wapen pakte? Heeft hij genoeg tijd gehad? Dat een jury uiteindelijk stelt dat het doodslag is, doet mij niet zoveel. Dat is maar de mening van een aantal (net als de uitspraak van de rechter ook maar een mening is, maar dan in ieder geval nog met zeven jaar training). Op basis van filmpjes en wat ik zo lees zou het beide evengoed kunnen zijn, onmogelijk te beoordelen. Buiten dat het vreemd blijft dat er een verschil tussen moord en doodslag is, maar goed, al kent ons strafrecht daar in straffen naar ik mee geen verschil tussen.

YouTube - Bart Police shooting in Oakland KTVU report

avatar van Ataloona
mjk87 schreef:

Nog steeds doodslag In het Nederlandse recht bijvoorbeeld heeft men het vaak over kalm beraad en rustig overleg, maar dit is allemaal in een opwelling gebeurt. Een roerig publiek eromheen, een agressieve Grant die naar zijn waistband greep en de agent heeft slechts in luttele seconden met zijn pistool in zijn hand gestaan. Niet echt de tijd gehad om even rustig na te denken en als Grant echt naar zijn waistband trok, dan is het echt gewoon een dramatische inschattingsfout geweest, maar geen moord, wel doodslag.

avatar van Naomi Watts
Zolang het niet te bewijzen is, is het niet zo, klaar. Vooral vreemd om dan maar te gaan insinueren. Guilty until proven innocent, niet mijn denkwijze. Ik word eng van dat soort mensen. Vrouw en kind van Mehserle zijn ook met de dood bedreigd, ik bedoel maar. Deze denkwijzes en redenaties beangstigen mij enorm. Ook de zeer eenzijdige vertelling van Coogler.

Zoals je al zegt, er is te veel grijs gebied, weinig te bewijzen en dus helemaal niet wenselijk om Mehserle van zaken te betichten die niet te bewijzen zijn. Dat Grant dood is door Mehserle is zo maar lijkt me sowieso niet wenselijk onderbuikgevoelens als "drijfveer" te gebruiken. Er had veel nuance aangebracht moeten worden, had dan ook liever een neutrale regisseur dit zien behandelen.

Naomi Watts schreef:
Zolang het niet te bewijzen is, is het niet zo, klaar. Vooral vreemd om dan maar te gaan insinueren. Guilty until proven innocent, niet mijn denkwijze. Ik word eng van dat soort mensen. Vrouw en kind van Mehserle zijn ook met de dood bedreigd, ik bedoel maar. Deze denkwijzes en redenaties beangstigen mij enorm. O.

En daarom denk ik dat die namen juist bewust zijn gewijzigd, om er zoveel jaar na dato niet opnieuw een heksenjacht op die familie te krijgen en het medium film toch ook veel mensen buiten Amerika om bereikt. Die familie heeft er niets mee te maken verder, dus ik vind het logisch dat ze buiten schot blijven door een naamsverandering in de film. Het zou mij niets verbazen dat het voor de regisseur niet toegestaan is om de echte namen te gebruiken.

Er is verder een dunne scheidingslijn tussen moord en doodslag, vooral in officiële termen zal jij vast gelijk hebben. Ik berust mijzelf verder op de beelden en ik zie dat de agenten hem onnodig onder bedwang houden. Ze knevelen hem zelfs met zijn knie op zijn hoofd tegen de grond. Zoals de advocaat van de familie ook zegt was het trekken van het wapen de grootst mogelijke onzin omdat de positie waarin Grant zich verkeerde behoorlijk kansloos was en dat kan je ook gewoon zien. Ik denk dat veel mensen zoiets al niet eens overleven. Vraag me ook af hoe zo'n agent een pistool kan verwarren met een tazer Mij persoonlijk zegt het alleen maar dat de beste man zichzelf van tevoren al aan het indekken was. Een bewussie dus.

Ik heb verder weinig vertrouwen in de juryrechtspraak in Amerika en ik hecht daar persoonlijk weinig waarde aan dat er anders is beoordeeld door hen. Des te verschrikkelijker is het ook dat Mehserle er slechts met 2 jaar (minus de tijd in voorarrest) is afgekomen, terwijl er een onschuldig iemand is gedood.

Ataloona schreef:

een agressieve Grant die naar zijn waistband greep

Wat ik hierboven al zeg zijn het in mijn ogen indekkende smoesjes van de agenten om een moord te rechtvaardigen. Ik vraag me echt af hoe iemand dit zou kunnen doen terwijl hij met zijn hoofd door een knie bijna verstikt. Ik ken geen mens die op zo'n moment alles zou proberen om te kunnen ademen, overigens ook iets wat je Grant hoort roepen. I can't breathe..

Pirone said he told Grant "Stop resisting, you're under arrest, put your hands behind your back." At that time Pirone said he heard Mehserle say, "Put your hands behind your back, stop resisting, stop resisting, put your hands behind your back." Then Mehserle said, "I'm going to taze him, I'm going to taze him. I can't get his arms. He won't give me his arms. His hands are going for his waistband." Then Mehserle popped up and said, "Tony, Tony, get away, back up, back up." Pirone did not know if Grant was armed. Mehserle had fear in his voice. Pirone had never heard Mehserle's voice with that tone. Mehserle sounded afraid.
The motion also states that the man sitting next to Grant also told police he heard Mehserle say "I'm going to taze him."
Mehserle then stood up, unholstered his gun, a SIG Sauer P226, and fired a shot into Grant's back.Immediately after the shooting, Mehserle appeared surprised and raised his hands to his face; according to Michael Rains, Mehserle's criminal defense attorney, several eyewitnesses described Mehserle as looking stunned. Witnesses say Mehserle said "Oh my God!" several times after the shooting,and many saw him put his hands to his head.

avatar van Naomi Watts
Eens hoor rep. Maar er wordt geen waarheidsgetrouw beeld gegeven. Grant is hier bvb heel rustig terwijl ie in het echt heel agressief was. Niet vreemd want hij was voorwaardelijk vrij en dit had desastreuze gevolgen gehad. Coogler doet iets teveel zijn best de agenten in een kwaad daglicht te stellen, en Grant in een goede. Nuancering is zo significant. Al ben ik het met je eens dat er geen excuus is voor dit voorval en dat de straf strenger had mogen zijn. Je taser verwarren met je vuurwapen is bijzonder twijfelachtig.

avatar van beavis
de moraal ligt er inderdaad heel dik en fout bovenop... ben eigenlijk nog mild in de stemming, maar dat komt dan wellicht door de erg sympathieke acteurs die ook nog wel leuke karakters spelen (de hoofdpersoon is vooral goed met kinderen en honden, maar is eigenlijk voor iedereen wel heel vriendelijk, behalve voor enge grote boze witte mannen, maar dat lijkt me dan ook niet meer dan logisch), kijkt allemaal behoorlijk lekker weg tussen het begin en het einde door... maar hoe langer je er over blijft denken hoe erger het eigenlijk wordt (de scene met de hond is toch eigenlijk wel de beste illustratie van hoe onzinnig dit allemaal in beeld wordt gebracht... maar had hier niet dat het me bij het kijken al ging tegenstaan zoals in een Crash of een Play)... opvallend dat er altijd zoveel mensen zijn die in dit type film een meesterwerk menen te kunnen zien...

avatar van Verhoeven
beavis schreef:

Vooralsnog ben jij de enige op MM die de term gebruikt bij deze film. Of refereer je naar andere sites / bladen / kranten? Ben wel een 'sucker' voor dit soort waargebeurde films. Behoor tot die groep die naderhand grijpt naar zijn zakdoek. Excuses.

avatar van beavis
vind het persoonlijk vervelend dat er waargebeurd op een sprookje geplakt moet worden om wat emoties bij mensen los te maken... maar excuses zijn niet nodig, ieder zijn ding

iemand vertelde me dat de hoofdrol speler getipt wordt voor een Oscar, en enkele mensen met een hoge stem hier gebruikte toch wel woorden van die strekking (heb alles maar heel vluchtig door gebladerd moet ik zeggen)... maar dan maar mijn excuses als ik deze mensen onterecht het woord meesterwerk in de mond heb gelegd, want dat zou inderdaad ook écht onterecht zijn

avatar van cordiacovens
Fruitvale Station is een zeer indrukwekkende film die je niet zomaar bent vergeten na de film gezien te hebben, dit komt grotendeels door wat er gebeurd in de film, maar ook zeker door het goede werk van Ryan Coogler en zijn acteurs die zeer sterk werk afleveren.

‘Fruitvale Station’ Review | Filmtakers

avatar van euroshopper
beavis schreef:

Dit wordt pas op het allerlaatste einde van de film duidelijk gemaakt. Tuurlijk, sommige mensen weten van tevoren dat het een waargebeurd verhaal is, maar ik was me daar niet van bewust en ondanks dat heeft het absoluut een stortvloed aan emoties bij me losgemaakt. Lijkt me dus een iets te generaliserende opmerking.

avatar van Koen87
Sterke film waar de regisseur (gelukkig) op veel plekken zijn stempel niet drukt, juist door geen nuance aan te brengen komt de film beter toch haar recht. het doet de film ook deugt dat juist alles wat er voor het voorval gebeurt in beeld wordt gebracht en de vervolging m.b.t. het incident

avatar van wibro
Deze film die ik gisteravond in de sneak preview te zien kreeg deed mij eigenlijk niet zo veel. De climax naar het schietincident op het Metro Station was zonder meer spannend, dat wel, al wist je uiteraard van te voren hoe het af zou lopen. Dat deze film tot politiek gekleurde discussies zou leiden, was wel te verwachten. Ik ben er zelf heel nuchter over. Dit soort dingen gebeuren gewoon. Ook in Nederland. Zie het incident op het station Hollands Spoor in Den Haag, waar een agent ook iemand neerschoot, met fatale gevolgen voor het slachtoffer.
Het nadeel van dit soort op feiten gebaseerde films is dat het emoties losmaakt en de mensen gaan oordelen vanuit onderbuikgevoelens. Ik wens hier niet aan mee te doen. Trouwens, alles in deze film werd getoond vanuit het oogpunt van het slachtoffer. Wat de agent er toe bewoog Oscar neer te schieten, daar werd nagenoeg geen aandacht aan besteed. Toch wel belangrijk dacht ik om een oordeel te kunnen vellen. Fruitvale Station vind ik daarom ook geen sterke film die i.m.o. alles te eenzijdig belicht.

Naomi Watts schreef:
Je taser verwarren met je vuurwapen is bijzonder twijfelachtig.

Zonder meer, maar opzet valt niet te bewijzen. Ook in Nederland zou het oordeel "doodslag" zijn.

avatar van patrickman
goede sterke en eerlijke film 1312

avatar van patrickman
Naomi Watts schreef:

er waren 100 camera`s aanwezig maar goed je zal het wel beter weten he ? oops voordat ik weer op me vingers getikt word over mening valt niet te twisten