Fruitvale Station (2013)

Alternatieve titel: Fruitvale

geregisseerd door Ryan Coogler
met Michael B. Jordan, Octavia Spencer en Melonie Diaz

Oscar Grant was een 22-jarige inwoner van de Bay Area die hield van zijn vrienden, royaal was naar vreemden en moeite had om de waarheid te delen met de moeder van zijn prachtige dochter. Hij was bang en moedig, charmant en rauw en net zo menselijk als de gemeenschap waarvan hij deel uitmaakte. De gemeenschap gaf hem aandacht, riep zijn naam, en filmde hem met hun mobiele telefoons op het moment dat de spoorwegpolitie, die sterk en intimiderend was, hem in koelen bloede neerschoot bij de Fruitvale metrohalte op nieuwjaarsdag 2009.

avatar van John Milton
Ik snap (achteraf) wat je bedoelt, maar dat heeft mij in de beleving van de film geen moment gestoord. Gelukkig. Maar ik snap de punten wel die hierboven genoemd zijn, al vind ik sommige iets te overtrokken.

P.s. Ik heb net pagina 1 van de comments gelezen, en dat is allemaal nieuw voor mij. Ik heb de film nu bij de eerste viewing voornamelijk beoordeeld als film, niet als verfilming van een historische gebeurtenis, en waarheidsgetrouwe portrettering en een gebalanceerd beeld zijn nu nog geen factoren geweest waar ik de film op heb beoordeeld. Ik had bewust zelfs de trailer gemeden, dus merkte pas bij aftiteling dat het idd waar gebeurd was (meende me dat te herinneren uit Sundance artikelen).

avatar van Naomi Watts
Ik was helaas al op de hoogte van het hele voorval, kan me de berichtgevingen op CNN ook nog wel herinneren. Mehserle heeft het destijds al erg zwaar gehad en Coogler gooit er bewust nog een schepje bovenop en vertelt daarnaast nog halve waarheden, pure stemmingmakerij. Dat vind ik dan wel enorm kwalijk. Film zelf is best wel vakkundig gemaakt (niet zo subtiel in haar karakterontwikkeling), ik snap de hoge cijfers wel maar zelfde geldt voor de laagstemmers. Lijkt me toch juist vrij plausibel waarom veel zo getemperd zijn in hun enthousiasme.

avatar van LNDS
Zeer indrukwekkende film. Heeft de dag na dat ik hem gezien heb nog door mijn hoofd gespookt. Ook zeer goede acteerprestaties van Michael B. Jordan.

Ik wist totaal niet waar de film over ging, dus ging er ook zo in. Film heeft indruk gemaakt en werd mooi opgebouwd.

avatar van Biosguru
Net zo Subtiel als John Q.

avatar van John Milton
Naaaaah biosguru! Een halve ster?!

avatar van Biosguru
Ja, dit was in mijn ogen echt een draak van een film. Dit is wat ik me voorstel bij Hall Mark Moviechannel

avatar van John Milton
Haha fair enough. Dat zijn wel afgrijselijke filmposters die daar langs komen zeg!

avatar van Biosguru
Ik heb er nog eens over na zitten denken. Kan het nu wat beter uitleggen. Het hele karakter deel van de film, waarin wordt aangetoond dat hij: goed met kinderen, bejaarden, klanten, blanken, honden, etc kan omgaan heeft eigenlijk geen klap met het einde te maken. Ook als het namelijk wel een honden, bejaarden, zwangere vrouwen, kinderen en blanken hatende gangster was geweest had hij niet zomaar neergeschoten mogen worden.... Onterecht neergeschoten is onterecht neergeschoten. De film doet een uur lang zijn best om te laten zien dat het nog onterechterder was dat deze meneer neergeschoten werd.

Die gedachtegang is om het zacht uit te drukken verkeerd. Mensenrechten zijn voor iedereen gelijk, dus ook voor stoepkrijtende pygmeeen die de hele dag bezopen zijn.

avatar van Fortune
Biosguru schreef:
Dit is wat ik me voorstel bij Hall Mark Moviechannel

Haha, wtf..

Ik ben in slaap gevallen bij deze film...dat zegt genoeg.

JGDB schreef:
Ik ben in slaap gevallen bij deze film...dat zegt genoeg.

Ja, dat je te vroeg je slaappillen had ingenomen

kevin_vp schreef:

Ja, dat je te vroeg je slaappillen had ingenomen

He snotneusje als je niet normaal ken doen moet je lekker bij kinderfilms reageren. Je mag nog geen films kijken van 18+. Je bent 17.

Als iemand zijn mening geeft hoef jij er niet zo'n zielige reactie op te geven.

JGDB schreef:

Als iemand zijn mening geeft hoef jij er niet zo'n zielige reactie op te geven.

oooh heeft een 17 jarige je gekwetst, ocharme...
Was bedoelt als grap hoor, maar gezien jij het zo serieus neemt wil dat denk ik zeggen dat ik nog gelijk heb ook.

Trouwens dit is toch geen 18+ film

kevin_vp schreef:

oooh heeft een 17 jarige je gekwetst, ocharme...

Trouwens dit is toch geen 18+ film

Als het een grapje is, komt het heel bot over na mij toe. Er staat geen haha bij of een smiley

JGDB schreef:

Ja omdat het een te droge grap was haha.
We zullen het maar beter vergeten zeker

avatar van Edie
Niet zo'n slechte film, maar wat duurde het maar lang voordat de film opgang kwam! Duidelijk alle trucjes moeten gebruiken om maar aan die 90 minuten te komen. Veel onnodige scenes, prima film voor op een zondag middag op RTL 4.

Ik heb me niet echt verveeld, maar hoef hem geen tweede keer te zien. Een krappe 2 sterren dan.

avatar van je80roen
Naomi Watts schreef:
Dat de film best vakkundig gemaakt is en dat Jordan een sterke performance neerzet is iedereen het wel over eens, het is eerder het eenzijdige demoniserende toontje van Coogler die wat tegengas krijgt. Gelukkig maar, je moet er toch niet aan denken dat iedereen dit voor zoete koek slikt.
Ik zou het graag voor zoete koek slikken maar eerlijkheidshalve ken ik dit verhaal verder niet. Maar dat er in de vs op grote schaal burgerrechten van de (arme) afro-amerikaanse minderheid worden geschonden is gewoon een feit. Dus mocht dit verhaal nou niet helemaal kloppen neem ik dat voor lief. In het algehele beeld van betreffende samenleving klopt het dan weer wel in mijn ogen.

avatar van mauzst
Voor mijn gevoel 1 uur en 10 minuten naar een dodelijk saaie opbouw zitten kijken waar in 10 minuten de kern van het verhaal in hysterisch gefilmde beelden wordt verbeeld. Als het als docu bedoeld is begrijp ik dat nog maar het eind-drama had wat mij betreft een veel groter deel van de speelduur mogen beslaan.

avatar van Timotei
Tja. Je bent een liefhebber of je bent het niet.

Saaie eerste helft, daarna wordt het beter en komt men tot de essentie van het verhaal.
De vertolkingen zijn redelijk, de uitwerking ook...
Maar echt boeiend is het allemaal niet.
Gebaseerd op een waar verhaal trouwens.

avatar van Boneka
Fruitvale station is geen slechte film, maar miste net even de juiste snaar om over anderhalf uur boeiend te houden. Moest even denken aan Last stop 174, maar afgezien ik deze film een stuk beter vond, kreeg Fruitvale toch een onverwacht einde. De film moet het dan ook vooral van het eind hebben hoewel ik het begin zeker ook niet verkeerd vond.

Wat mij meer stoorde was het camerawerk. Het lijkt tegenwoordig mode te zijn om met een handy-cam op stap te gaan. Om gek van te worden. Daar moest een straf op staan!

Afijn een goed element in de film vond ik zijn positieve houding en de wil om er iets van te maken. Dat dit niet altijd goed lukte zij het hem vergeven. Bij dit soort films moet ik ook altijd denken aan Oprah of Dr. Phil. Een film die gewoon in het dagelijks leven van Amerika gewoon gebeuren.

Ik zou zeker een kijkbeurt wagen, hoop alleen dat we dit soort shocking camerabeelden niet teveel meer krijgen.

avatar van Elokuva
Een buitengewoon indrukwekkende film die op een buitengewoon mooie en natuurlijke manier is gefilmd en waar op zeer overtuigende wijze door goede acteurs is geprobeert dit zeer tragische verhaal een stem te geven.

Dit is een regelrechte aanrader.

avatar van Daan258
Zeker geen onaardige drama film over het verhaal van Oscar Grant die op nieuwjaarsdag word neergeschoten bij fruitvale metrohalte door de politie.
Ondanks dat de film inderdaad nog wat traag opgang kwam wist ie mij toch wel te boeien tot het eind.

Ik typ niet vaak een bericht bij een film, maar gezien alle reacties hier doe ik dat bij deze film wel.

Ook al is deze film misschien niet geheel naar waarheid verfilmd en over gedramatiseerd (laten we aannemen dat hij nog steeds een soft!drug dealer was) dan nog toont deze film het soort racisme dat nog iedere dag (ik durf wel te stellen iedere minuut) op deze wereld voorkomt. Op het betreffende moment deed deze man niets illegaals. Overigens vind ik ook dat de film veel emotioneler aangezet had kunnen worden, wat de regisseur gelukkig niet heeft gedaan.

Een film als deze (er zijn er wel meer die het hedendaagse onder de opperhuid sluimerende racisme treffend in beeld brengen) is verplichte kost op iedere vmbo en andere middelbare school. Hopelijk behandelen we elkaar dan over enkele decennia echt als gelijken.

Best een aardig en ook wel een aangrijpend drama, dit waargebeurde verhaal.

Het verhaal is misschien wat traag en saai, maar qua uitvoering ervan paste het wel goed bij dit verhaal en hoorde het mede ook bij de opbouw. Zo worden o.a. de details (o.a. de supermarkt scene met de blanke vrouw die niet weet welke vis ze moet hebben) goed weergegeven die tot dit fatale incident leidde en wordt ook de goedaardige (althans volgens deze film) persoon Oscar Grant goed uitgelicht. De rol van Oscar Grant wordt overigens goed vertolkt door Michael B. Jordan. De overige cast speelde ook verdienstelijk.

Het laatste gedeelte van de film is best heftig en ook aangrijpend. Aangezien het hele incident is gefilmd door meerdere personen met hun mobiele telefoon, is het natuurlijk een schande dat de politie (en vooral degene die het fatale schot loste, al dan niet per ongeluk) er zo makkelijk is vanaf gekomen. Stereotype is natuurlijk dat het ging om donkere jongeren en blanke politieagenten (hoewel de vrouwelijke politieagent ook donker was).

Al met al een goed waargebeurt drama. De echte gebeurtenis in 2009 kan ik me wel niet meer herinneren (zal ongetwijfeld destijds in het nieuws zijn geweest).

avatar van LPereboom
Een mooi waargebeurd verhaal, de film heeft een goede opbouw met een aangrijpend einde... Jordan speelt zijn rol heel goed en zeer leuk om hem te zien spelen. Heftig om alles zo te zien gebeuren.

avatar van Kuwiel
Zeer mooi en aangrijpend waargebeurd verhaal. Prima acteerwerk !

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek/biopic film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Af en toe te snel camerabeweging/schokkende film...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Goeie film over een jongeman die zijn leven op het rechte pad probeert te krijgen nadat hij in de gevangenis heeft gezeten. Gebaseerd op een waargebeurd en betreurenswaardig incident, heeft deze film een uitstekende opbouw. Realistisch in beeld gebracht en ook zeker wel aangrijpend. Echter ook nogal eenzijdig, en hierdoor net geen 4.0 sterren.