Antebellum (2020)

Horror / Thriller

geregisseerd door Gerard Bush en Christopher Renz
met Janelle Monáe, Eric Lange en Jena Malone

Veronica Henley is een succesvolle en geroemde auteur. Haar wereld stort in wanneer ze vast komt te zitten in een gruwelijke realiteit. Ze moet snellen tegen de klok om het mysterie op te lossen...

avatar van mikey
Mysterie over een vrouw die contstant wisselt van rol als slaaf in het achterlijke antieke zuiden en als moderne activiste in de grote stad. De film zet je daarin als kijker lang op het verkeerde been. Gaat het over reincarnatie? Zit de dame gevangen in een vage timeloop? Is het een droom? Maar als je let op de vele anachronismen, die je tegenkomt in de scenes waarin ze slaaf is, dan kan je wel een beetje raden wat er speelt. Een voorbeeld van een anachronisme is de uitspraak van een lijpe soldaat die tegen een zwarte vrouw roept dat hij een ‘patriot’ zou zijn. Of die louisville fakkeloptocht waarbij ‘blood and soil’ wordt gescandeerd.

Voor de boze conservatieve blanke die genoeg heeft van BLM is deze film beslist een aanrader. Een persoonlijke minpunt is dat het verhaal te lang blijft hangen in het mysterie van ‘hoe zit het nou?’ En had wat mij betreft sneller mogen omschakelen naar de rape&revenche!

Mooie long shot waarmee het verhaal begint. Leuke knipoog naar the shining. Mooie nachtopnamen. Al met al erg leuk

avatar van barcam
Zeer aangenaam verrast door deze film.
Genremix met een plottwist die ik totaal niet zag aankomen.
Prachtige beeldmontages en de vergelijking met Spike Lee gaat volgens mij totaal niet op.
Volgens mij gaat deze film niet over huidskleur maar over onderdrukking in het algemeen.
Voor mij één van de beste films van 2020.

Bizarre commentaren hier. Het gaat nota bene over slavernij maar mensen vinden het anti geluid erger. Hebben het zelfs over BLM. Haha.

Fantastische opening overigens.

avatar van skinny_tie
Corcicus schreef:
Uit ervaring weet ik dat er dikwijls véél zinniger dingen uit de mond van een ongeschoolde fabrieksarbeider komen dan uit de mond van een doctorandus in pakweg genderstudies.
Ik vind het dedain ten aanzien van het opleidingsniveau van je tegenstanders misplaatst.

avatar van Gi-Force
Dit is een hele vreemde film. Ga zitten en laat het gebeuren.

avatar van huiguh
Prima film, die mij constant op het verkeerde been zette.
Oké, het is een beetjejatwerk van the village (wat ik een stront-film vond) maar dan harder, en beter.
Horror is het absoluut niet, eerder mysterie/drama.

Plot zou zomaar een Twitter collaboratie kunnen zijn, da's een beetje het niveau waarop deze film zich afspeelt. Prekerig gezeik, lelijk in beeld gebracht, amper horror. Zit je de hele dag op het internet tussen dat gejengel, krijg je het in de bios ook nog eens voorgeschoteld. Je moet er maar zin in hebben.

avatar van mikey
Liever naar de bios dan op twitter.

mikey schreef:
Liever naar de bios dan op twitter.

Ik ook, maar niet voor dit soort onzin. Op Twitter moet je geen 10EUR betalen voor dit gezeur.

Ik laat me altijd verrassen dus ben blanco naar deze horrorfilm gegaan. Nou valt dat even tegen het is helemaal geen horrorfilm. Het is een BLM film.

avatar van filmkul
Sterke thriller. Het verhaal is eenvoudig maar weet door een goeie twist voor een verrassing te zorgen. Het regisseurs duo weet er ook goed raad mee door twee verhaallijnen te mixen. Lang blijf je als kijker in onwetendheid en blijf je geboeid kijken naar wat er nu eigenlijk aan de hand is. De openingsscène is erg sterk en mooi in beeld gebracht. De twist richting het einde is heerlijk. De film bevat meer dan genoeg spanning maar is zeker geen horror. Het acteerwerk is voldoende. Prima film. 4.0

avatar van Collins
Aan het begin van de film komt een citaat van William Faulkner voorbij. “The past is never dead. It’s not even the past”. Vervolgens glijdt de camera over een katoenplantage en laat in een tijdsbestek van enkele minuten zwoegende slaven, een mislukte ontsnappingspoging en de daarop volgende straf zien. Indrukwekkende beelden, die ondanks hun gruwelijkheid van een betoverende schoonheid zijn.
De laagstaande zon. De zweetdruppels op de voorhoofden van de opgepakte slaven die in close-up zijn gefilmd. De katoenvelden die in bloei staan. De slow motion techniek werkt verzachtend en zorgt voor een magnifieke feeërieke sfeer die sterk contrasteert met de onmenselijke verschrikkingen die eveneens in de beelden zijn terug te vinden.
Het eerste halve uur van de film die zich op de plantage afspeelt, is indrukwekkend. Daarna maakt de film een gigantische val als de historische setting wordt verlaten en de focus zich richt op de huidige mondaine wereld. De film wordt met die stap naar het heden een geheel andersoortige film. Het verhaal stapt in een andere wereld. De wereld van een zelfbewuste zwarte vrouw die opkomt voor de rechten van de zwarte bevolking in de Verenigde Staten. Een wereld van luxe hotels en luxe reataurants. Een gezellige ontmoeting met vriendinnen is het nietszeggende hoogtepunt in dit gedeelte van de film. Een behoorlijke downfall. Een leeg verhaal. Een lege film.
Uiteraard is er een verbindende factor tussen beide filmdelen. Een vergezochte plottwist maakt dat duidelijk. Zodra die duidelijkheid er is, wordt de waardering voor de scènes op de plantage meteen een stuk minder. Niet is stilistische zin, maar meer door de belachelijke strekking ervan.
Het horroraspect waarmee de film vooral in de vooraankondiging goeie sier maakt, is nauwelijks aanwezig. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat de materie waarmee de film zich bezighoudt pure horror is. Met een horrorfilm heeft deze film echter niets te maken.
Antebellum is cinematografisch dik in orde. Verhalend is de film aan de zeer dunne kant. De clou is weinig verrassend. Die valt uit het bekijken van de trailer al af te leiden. En als je geen trailer hebt bekeken, dan is de clou na de halve speelduur al goed in te vullen. Het verhaal eromheen is daarna eigenlijk nauwelijks nog boeiend. Matige film.

avatar van Macmanus
Meh.

Na Get Out ziet Hollywood dat er ook geld te verdienen valt met genrefilms met zwarte leads met een sociaal commentaar. Net als de J-horror rage of de heropleving van de tiener slasher rage na Scream. Komen er dan ook relatief snel allerlei film op de markt. Vaak zijn de films die op het originele succes volgen niet heel goed met hier en daar nog wel eens een uitzondering. Dit is helaas niet die uitzondering.

De film heeft een wat matig werkende structuur. Zo is het eerst een slavernij film. Alleen voelt alles heel erg genrefilm aan. Waardoor wat ze daar beogen te doen, het nare slavernij leven tonen wat in het water valt omdat alles van slaaf tot slavendrijver blijft steken op karikaturen. Het is verder ook een genrefilm maar hier had je de kijker een veel naarder gevoel kunnen geven als de makers iets minder bot te werk gingen. In het heden mist de film ook een beetje die satire die Get Out juist wel slim had buiten het horrorhuis, met de broer en de politie. Janelle Monáe is wel een mooie vrouw en aardige zangeres, maar als actrice is het hoofdrolspeelster niveau.

Aan alles voel je dan ook dat ze wat meevaren op de hype en vooral met 1 (toch wel beetje afgekeken van Shyamalan.) twist idee de film hebben geschreven. Waardoor het meer aanvoelt als een snelle money grab dan echt een film die wat toevoegt aan het genre.

2 sterren.

avatar van rep_robert
Antebellum begint erg stijlvol en doordat je weet dat je naar een horror/thriller zit te kijken weet ook juist dit eerste stuk continu een bepaalde soort spanning te brengen, want je zit te wachten tot er iets gebeurt dat deze film gaat onderscheiden van soortgelijke genrefilms. Wanneer dit eenmaal is gebeurd wordt de film wat flauwig, is het social justice warrior gehalte veel te veel aanwezig en kom je er eigenlijk nu achter dat Shyamalan in the Village zijn twist veel beter opbouwt. Want daar speelt Antebellum natuurlijk wel overduidelijk leentjebuur bij. Volgens mij is het enige lichtelijk onduidelijke dat de film niet chronologisch is, want juist dat eerste stuk speelt zich af nadat Monae haar personage is ontvoerd en als slaaf wordt behandeld.

Ach, ik kwam er wel prima doorheen en de film is met kunde gemaakt. Alleen het plot wist me niet de gehele speelduur te overtuigen.

avatar van Noodless
Neen , echt horror kun je dit niet noemen...eerder een thriller die mij qua verhaal wel wist te boeien. De film bestaat eigenlijk uit drie stukken waarbij het middenstuk de twist van het verhaal prijs geeft. Uiteindelijk is dat ook de bedoeling want de kijker is dan benieuwd hoe de hoofdrolspeelster zich uit haar netelige situatie gaat redden. Ik vind het idee wel goed gevonden en de film heeft een duidelijke sociale boodschap die je al of niet kan smaken. Natuurlijk ook al meerdere keren wel gezien, dus niks nieuws onder de zon op dat vlak. Er wordt hier een link gemaakt met The Village, maar dat kwam bij mij niet op. Lijkt mij ook een heel andere benadering van een soort sprookje gecombineerd met horror waar ook geen mensen worden gekidnapt. De openingsscène en de aanwezige muziek vormen twee sterke punten van de film. De opening is echt sterk met geweldige shots van een plantage tijdens de Amerikaanse burgeroorlog waarbij je close-ups van slaven , katoenvelden, gruwel en slow motion beelden in een ongemakkelijke sfeer passeren. Degelijk zonder meer. 6/10

In een woord, prachtige film.

Geen horror, maar meer thriller.

De twist vond ik super en vanuit daar werd het nog spannender !
Nagelbijtertje op klasse niveau.
Een verademing om eindelijk weer zo n film te mogen zien !

avatar van Ajax&Litmanen1
filmfreak25 schreef:
In een woord, prachtige film.

Geen horror, maar meer thriller.

De twist vond ik super en vanuit daar werd het nog spannender !
Nagelbijtertje op klasse niveau.
Een verademing om eindelijk weer zo n film te mogen zien !

Als je gaat nagelbijten uit verveling, dan begrijpen we elkaar.

Dan begrijpen wij elkaar klaarblijkelijk niet.

Zoals ik toch duidelijk meldde, vond ik het een spannende film.

Maar goed, dat meningen verschillen, anders was het ook zo saai he ...

Goeie film die zich afspeelt op een katoenplantage tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Een origineel verhaal waarbij je je lange tijd blijft afvragen waar het naartoe gaat. De plotwending werkt dan ook gewoon goed. De film ziet er verder goed uit met ook mooi camerawerk. Janelle Monáe weet de film met gemak te dragen. De boodschap ligt er wellicht wat te dik bovenop tijdens sommige momenten.

avatar van umbra
Vond het eerste deel vd film nog hoopvol, maar dan het verdere verloop, daalde de film de afgrond in. Heb deze trouwens nooit ervaren als horror. Get Out had nog iets, Us was slecht, deze neigt ook eerder naar slecht.

avatar van Joeri77DB
Ik zit nou al 51 minuten in ergernis over de saaiheid van deze film, pffff, nou op naar de volgende ik hoop betere resterende tijdsduur, kwam ff kijken of er comments waren over de langdradigheid, langdradigheid scoort hij nu al een volle 5 sterren iig

avatar van cantforgetyou
Zeer verassende film. Je kunt niet teveel vertellen, want dan verraad je het plot en wordt hier je tekst toch ook terecht geblurd.
Ik zou zeggen, ga de film kijken, verwacht geen horror, maar meer een thriller. En laat je verassen door het spannende verloop. Het is echt een bijzondere film en zeker goed gemaakt.
Achteraf snap je ook dat bepaalde gesprekken niet worden gevoerd, zodat je op het verkeerde been wordt gezet. Heel slim gedaan door de makers. En wat is trouwens de hoofdrolspeelster ( Janelle Monáe) een SUPER knappe vrouw om naar te kijken. Ze zat volgens mij ook al in 'Moonlight'. Daar had ze een kleine rol.
Zeker een aanrader. Tussen alle bagger eindelijk weer een juweeltje.

Inderdaad geen horror maar eerder thriller. Maar wel gewoon een hele goede film met een twist die je niet verwacht. En het geeft ook een beeld van hoe zwarten werden en nog steeds worden behandeld. Prachtige acteerprestatie van Janelle Monáe. Dit is gewoon Oscar materiaal.

mikey schreef:
Bedankt voor de persoonlijke tip!

avatar van Boeikens
Het zou me niet verbazen moest ergens in het Zuiden van de States zo'n oord bestaan
Voor de rest, onderhoudende en sfeervol drama met een reuze (afgezaagde) BLM boodschap, maar alles behalve een horrorfilm!

Het begin van de film begint ijzersterk met het slavernij bestaan hard in beeld gebracht.
Maar na zo'n dik half uur wordt het allemaal behoorlijk vreemd.
En naar mate de film vordert ook gewoon ongeloofwaardig en veel te ver gezocht.
Niet veel soeps deze "Antebellum".

avatar van KritischVentje
Wat een mega vreemde film. En niet positief vreemd.
Heb nog even een paar minuten naar het scherm gekeken om de juiste woorden te vinden voor deze vreemde vertoning. Is mij overigens niet helemaal gelukt, maar let's give it a try;

Absoluut geen horrorfilm en al helemaal geen top film. Op meerdere vlakken sloeg hij de plank mis bij mij. Voor mij persoonlijk te ongeloofwaardig en far fetched. Ik vond het op vele vlakken ook gewoon een ongemakkelijke film. Ben zelf een aanhanger van het Pan-Afrikanisme, maar om de slavernij in deze context te gebruiken viel gewoon niet lekker bij mij.
De film krijgt al snel een B-Film vibe wanneer er dus een sekte/beweging blijkt te zijn die black folks ontvoeren om als slaaf voor ze te werken. Gevoel bekroop mij dat de makers een soort van Get Out vibe wilden creeeren, maar dat is in de verre verte niet gelukt. De directors hadden volgens mij heel goede bedoelingen gezien Gerald Bush wel bekend staat voor zijn mening omtrent BLM.
Vind de keuze om dan zo'n soort film te maken wat vreemd.

Zitten wel enkele sterke scenes in de film zoals wanneer Eli(Tongayi Chirisa) verteld werd om de schuur schoon te maken om zo de verbrande resten van zijn vrouw te zien.
Positief puntje zijn de heel goede acteerprestatie van Janelle Monáe (nondeju wat goed!) en Tongayi Chirisa. Die twee waren voor mij de enige reden waarom ik de film heb afgekeken.

Geen aanrader.
En gewoon jammer....