Summerland (2020)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jessica Swale
met Gemma Arterton, Gugu Mbatha-Raw en Tom Courtenay

'Summerland' volgt een vrouw, genaamd Alice, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tot haar ongenoegen wordt een jonge vluchteling bij haar ondergebracht en wil ze deze zo snel mogelijk aan iemand anders overdragen. Toch vormt ze geleidelijk aan een band met hem en zorgt de groeiende vriendschap ervoor dat er enkele geheimen uit haar verleden aan het licht komen.

• vanaf 16 december te koop op dvd en blu-ray

Vanaf 13 augustus in de bioscoop (The Searchers)

avatar van mrklm
Stroperig, volstrekt voorspelbaar relaas van de humeurige, verbitterde Alice [Gemma Arterton] die ten tijde van WOII opgezadeld wordt met Frank [Lucas Bond], een jongen die de bombardementen in Londen is ontvlucht. Zijn vader is piloot en zijn moeder werkt voor de Britse regering en kan Londen niet verlaten. Vanzelfsprekend kan ze het joch aanvankelijk niet uitstaan, maar de versleten formule vereist dat daar verandering in komt.

Wie enigszins bekend is met de formule ziet de 'wendingen' al lang van tevoren aankomen en zal zich veelal stierlijk vervelen, ondanks de aanwezigheid van veteraan Tom Courtenay als schoolhoofd en het spel van de talentvolle Dixie Egerickx als Franks klasgenote Edie. Regisseur/scenarist Jessica Swale probeert oubollige thema's een moderne twist te geven - Alice is lesbisch en haar grote liefde was een zwart vrouw - maar het is tevergeefs. De VVV van East Sussex zal echter blij zijn met de vele mooie plaatjes van Laurie Rose en componist Volker Bertelmann levert een passende score af.

Fijn, zo'n recensie, daar hoeven we dus niet naar toe...
Sowieso ben ik al niet zo van oorlogsfilms, zelf blij lang na de oorlog geboren te zijn...

De oorlog speelt op de achtergond een rol. Het is het decor waarvoor zich een dramatisch verhaal ontvouwt. Een film met voorspelbare elementen hoeft niet saai te zijn, maar daar slaagt deze film niet in. Spannend wordt het niet. Dixie Egerickx is een lichtpuntje.

Mooie beelden, maar erg voorspelbaar. Zoiets als een tussenrit van de wielerronde van Frankrijk. Mooie vergezichten en klifrotsen. Maar geen verrassend plot of fenomenaal acteerwerk.

avatar van HK Senator
Niet heel origineel, voorspelbaar en één grote reclame voor East Succex....

....En toch heb ik genoten!

Heerlijke 'feel good' film en dat is ook wel eens leuk op z'n tijd. Natuurlijk is dit thema wel vaker gebruikt, maar als je op voorspelbaarheid gaat letten wordt bijna iedere film vervelend. Gemma Arterton doet het prima als onaangepaste oude vrijster. Het jochie is vertederend. Maar er worden wel aardige dingen in deze film gezegd over hoop en verwachting en hoe je met tegenslagen om moet gaan. Dat tilt deze film voor mij boven de middelmaat uit.

En dan die schitterende kust van East-Sussex, waar ik vroeger zelf zo vaak rondgezworven heb. De onverwachte wending in het verhaal moest bij mij even indalen, maar blijkt later toch niet zo toevallig als het eerst lijkt. Het slot had voor mij niet gehoeven. Je mag ook wel wat aan de fantasie van de kijker overlaten. Ondanks dat een dikke voldoende.

avatar van Gish
Fijne en sfeervolle feelgood. Het verhaal vliegt na een uur wat uit de bocht met onnodig ren en vliegwerk naar en vanuit London, maar overtuigd uiteindelijk toch als drama.
Mooie rol van Arterton en de kinderen en compliment voor de gekozen filmlocaties, die zijn namelijk jaloersmakend.