• 8.303.700 stemmen

Met onder meer: Gemma Arterton, Gugu Mbatha-Raw en Tom Courtenay

Releasedatum: 13 augustus 2020

Plot Summerland

"Love. Magic. Hope."

'Summerland' volgt een vrouw, genaamd Alice, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tot haar ongenoegen wordt een jonge vluchteling bij haar ondergebracht en wil ze deze zo snel mogelijk aan iemand anders overdragen. Toch vormt ze geleidelijk aan een band met hem en zorgt de groeiende vriendschap ervoor dat er enkele geheimen uit haar verleden aan het licht komen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 13 augustus in de bioscoop (The Searchers)

avatar van mrklm

mrklm

Stroperig, volstrekt voorspelbaar relaas van de humeurige, verbitterde Alice [Gemma Arterton] die ten tijde van WOII opgezadeld wordt met Frank [Lucas Bond], een jongen die de bombardementen in Londen is ontvlucht. Zijn vader is piloot en zijn moeder werkt voor de Britse regering en kan Londen niet verlaten. Vanzelfsprekend kan ze het joch aanvankelijk niet uitstaan, maar de versleten formule vereist dat daar verandering in komt.

Wie enigszins bekend is met de formule ziet de 'wendingen' al lang van tevoren aankomen en zal zich veelal stierlijk vervelen, ondanks de aanwezigheid van veteraan Tom Courtenay als schoolhoofd en het spel van de talentvolle Dixie Egerickx als Franks klasgenote Edie. Regisseur/scenarist Jessica Swale probeert oubollige thema's een moderne twist te geven - Alice is lesbisch en haar grote liefde was een zwart vrouw - maar het is tevergeefs. De VVV van East Sussex zal echter blij zijn met de vele mooie plaatjes van Laurie Rose en componist Volker Bertelmann levert een passende score af.

Fijn, zo'n recensie, daar hoeven we dus niet naar toe...

Sowieso ben ik al niet zo van oorlogsfilms, zelf blij lang na de oorlog geboren te zijn...

avatar van aeverhoog

aeverhoog

De oorlog speelt op de achtergond een rol. Het is het decor waarvoor zich een dramatisch verhaal ontvouwt. Een film met voorspelbare elementen hoeft niet saai te zijn, maar daar slaagt deze film niet in. Spannend wordt het niet. Dixie Egerickx is een lichtpuntje.

Mooie beelden, maar erg voorspelbaar. Zoiets als een tussenrit van de wielerronde van Frankrijk. Mooie vergezichten en klifrotsen. Maar geen verrassend plot of fenomenaal acteerwerk.

avatar van HK Senator

HK Senator

Niet heel origineel, voorspelbaar en één grote reclame voor East Succex....

....En toch heb ik genoten!

avatar van Fransman

Fransman

Heerlijke 'feel good' film en dat is ook wel eens leuk op z'n tijd. Natuurlijk is dit thema wel vaker gebruikt, maar als je op voorspelbaarheid gaat letten wordt bijna iedere film vervelend. Gemma Arterton doet het prima als onaangepaste oude vrijster. Het jochie is vertederend. Maar er worden wel aardige dingen in deze film gezegd over hoop en verwachting en hoe je met tegenslagen om moet gaan. Dat tilt deze film voor mij boven de middelmaat uit.

En dan die schitterende kust van East-Sussex, waar ik vroeger zelf zo vaak rondgezworven heb. De onverwachte wending in het verhaal moest bij mij even indalen, maar blijkt later toch niet zo toevallig als het eerst lijkt. Het slot had voor mij niet gehoeven. Je mag ook wel wat aan de fantasie van de kijker overlaten. Ondanks dat een dikke voldoende.

avatar van Gish

Gish

Fijne en sfeervolle feelgood. Het verhaal vliegt na een uur wat uit de bocht met onnodig ren en vliegwerk naar en vanuit London, maar overtuigd uiteindelijk toch als drama.

Mooie rol van Arterton en de kinderen en compliment voor de gekozen filmlocaties, die zijn namelijk jaloersmakend.

avatar van Petina

Petina

[email protected] schreef:

Fijn, zo'n recensie, daar hoeven we dus niet naar toe...

Het is geen oorlogsfilm...Misschien de volgende keer de film zien.

Ik heb er in ieder geval van genoten.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Petina, smaken verschillen en soms hoef ik een film niet te zien als ik de recensie al gelezen heb. Dat kan!

BBarbie

Gemma Arterton is in topvorm als de sikkeneurige lesbienne, die plotseling tegen wil en dank opgescheept zit met een jonge vluchteling uit Londen. De crux van het verhaal zag ik vrij snel aankomen. Dat belet niet dat ik het een aansprekende film vind met een vertederend verhaal, uitstekend acteerwerk en fraaie opnamen van de Engelse zuidoost kust. Erg mooi.

avatar van filmkul

filmkul

Aardig drama. Het verhaal is leuk bedacht. De uitwerking is goed te doen met een leuke twist richting het einde. De film kijkt lekker weg maar is wel wat voorspelbaar waardoor het de kijker niet helemaal op emotioneel vlak weet te raken terwijl het verhaal zich daar wel voor leent. Het acteerwerk is dik in orde en zeker Arterton zet een sterke rol neer. Visueel ziet de film er fraai uit met mooi beelden van de Engelse kust. Prima film. 3.5

avatar van wibro

wibro

Het werd al meerdere keren gezegd: Te voorspelbaar en dat maakte deze film voor mij achteraf weinig interessant ondanks het best wel aardige spel van Gemma Arterton (Alice). De beelden van de Engelse kust (de kliffen van Dover) zijn mooi, dat wel. Een oorlogsfilm wil ik dit nu niet direct noemen. Daarvoor is de oorlog te weinig zichtbaar.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Wat een magere recensies.... Ik vond het een sterke film. De hoofdpersoon speelt volstrekt natuurlijk en geloofwaardig (ze 'draagt' de film). De decors zijn fantastisch. Dit is - zoals eerder opgemerkt - zeker geen oorlogsfilm: het is een drama waarin verschillende thema's worden samengebracht die speelt gedurende de oorlog. De oorlog is meer decor dan het onderwerp. Men klaagt over voorspelbaarheid, maar ik zag het plot niet aankomen en ik werd bijna 100 minuten geboeid in de film gezogen. Enig minpuntje is de acteerprestaties van Lucas Bond. Hij kan het niveau niet aan en acteert nogal binair. Hij staat 'aan' of 'uit'. Hij is blij of bedroeft, stil of uitgelaten. Hij weet geen grijstinten aan te brengen en dat is jammer. Al met al een minpuntje dat de film gelukkig niet veel afbreuk doet. Vier dik verdiende sterren en als Lucas beter uit de verf was gekomen mogelijk een ster erbij.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Summerland is een feel good film. Een film tijdens de oorlog, maar waar de oorlog amper aan bod komt. Het gaat vooral over de vereenzaamde Alice die zich terug trekt als schrijfster en als een soort heks wordt beschouwd omdat ze zich bezighoudt met sagen en legendes, alleen woont en geen sociaal leven leidt. Plots moet ze voor de opvang zorgen van een jongen, terwijl zijn ouders zich inzetten met de oorlog. Wat haar wereldje door elkaar schudt.

Het verhaal is vrij eenvoudig, maar daardoor net zo heerlijk. Het geheel heeft de nodige humor en het is vooral de geweldige Arterton die de film een heel pak omhoog tilt. Een film die niet per se visueel wil uitpakken, maar een mooi ontroerend verhaal vertelt. Heerlijk!

avatar van blurp194

blurp194

Gemma Arterton wordt alleen maar mooier met de jaren.

En wellicht past dit soort rol haar ook gewoon goed. Als ietwat apart en wereldvreemd persoon verstopt in een mooie landelijke setting - een ideale plek voor het arme jochie Frank die een veilig onderkomen nodig heeft, een schuilplaats voor de vallende bommen en de vallende emoties. Daar kan je dan allerlei nihilistische overwegingen tegenover zetten, maar dat verandert er niets aan dat het gewoon een sterke en prettige film oplevert.

Feelgood vind ik niet precies de goede term dan, want er zit wel degelijk een hoop drama en leed in. Voedsel voor de ziel, dat zeker wel. En minder hoogdravend is het gewoon af en toe ook fijn om mooie plaatjes te zien en te mijmeren over de komende zomer.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Summerland laveert behendig tussen feelgood en luchtige melodrama. Ik hou er wel van wanneer films met serieuze onderwerpen luchtig gebracht worden: I, Tonya, Pride, Once Upon a Time... in Hollywood schieten me te binnen. In dit geval draait het om een schrijfster die de zorg op zich moet nemen van een jonge vluchteling tijdens de Tweede Wereldoorlog. In flashbacks komen we te weten dat ze ooit de liefde van haar leven is.. verloren, daar komt het in feite op neer, want lesbisch en ook nog eens iemand met een zwarte huidskleur. Mooie scène als zij en haar vriendin de dansvloer op gaan in combinatie met die prachtige muziek.

Fijn innemend spel van Gemma Arterton als de wat excentrieke Alice die me op een of andere manier aan mijn eigen moeder deed denken. De liefdesromance kwam realistischer en natuurlijker op mij over dan in films met soortgelijke thema's als Love, Simon of Call me by your name, waarin altijd zo krampachtig de focus wordt gelegd op iemands coming out.

Betoverende plaatjes van Dover en de krijtkliffen. De Engelse natuur is prachtig. Ik heb zelf niks met steile, hoge bergen, geef mij maar het glooiende heuvellandschap van Engeland. Er zit wel een overdaad aan groen in de film, ik zag zelfs een groen fotolijstje met een groengekleurde foto. Af en toe neigt het naar het sentimentele, maar daar staan weer een paar mooie scènes tegenover, zoals de luchtspiegeling van het kasteel en het zelfgebouwde vliegtuigje dat als een ster hoger en hoger klimt.

Refractie, breking van het licht, weer wat geleerd.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Summerland heeft qua sfeer, locatie en setting wel wat weg van het gelijkwaardige The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society (Film, 2018). Wie de ene film goed vond, zal ook hier wel aan zijn trekken komen. We volgen een verbitterde vrouw die in het dorp door iedereen wordt vermeden door haar afstandelijke nukkige gedrag. De oorzaak van deze houding wordt stelselmatig via korte flashbacks ontvouwd.

Haar leven wordt overhoop gehaald wanneer ze een fictieve oorlogswees toegewezen krijgt. Dat het niet botert tussen hen en ze langzaam toch naar elkaar toegroeien is nogal cliché. Ook de clue van de film is nogal melig te noemen en eerlijk gezegd kwam ik ook niet van de grond van die fata morgana’s. En toch, ... toch heb ik vrij genoten van deze film.

Sfeer, gemoedelijkheid en de rol van Arterton zitten goed langs de mooie kuststreek van East-Sussex. Eentje waarbij ik de voorspelbaarheid en het melige gedoe eens uitzonderlijk wil negeren. Fijn!

avatar van engelse

engelse

Wat een lekker ouderwets romantisch filmpje... met bijhorende muziekjes!

En Gemma Arterton, een verbluffend goede actrice, kende ik niet eens: een ontdekking dus.

Cheers!

avatar van Movsin

Movsin

Ge kunt inderdaad deze film de grond inboren. Het toeval is al te sterk vertegenwoordigd, te tranerig en sentimenteel, clichématig, soms wat twijfelachtig de vlucht met de trein en het achterna gaan , bijvoorbeeld, maar het kan toch ook niet ontkend dat deze film heel vaak hartverwarmend is. Bovendien kunnen de acteerprestaties, vooral van Gemma Arterton, sterk bekoren en was het visueel toch ook wel best in orde.
Was wel even verwonderd dat tijdens de bombardementen van London, de kinderen werden overgebracht naar de kusten van Dover, Folkstone,... toch dicht bij de Duitse aanvalsdrang. Maar goed, het zal wel zo geweest zijn.
Heb er een kleine 4 voor over.