The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society (2018)

Alternatieve titel: Guernsey

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mike Newell
met Lily James, Michiel Huisman en Jessica Brown Findlay

Het verhaal volgt een journaliste, Juliet Ashton genaamd. In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog besluit Juliet te schrijven over een boekenclub die op het Kanaaleiland Guernsey is gevormd gedurende de oorlog. Bij aankomst op het eiland komt ze in contact met een lokale boer, Dawsey genaamd, en al snel krijgt ze een speciale band met de inwoners van het eiland.

avatar van Capablanca
Stijf, toneelmatig, zoet en weinig interessant.

avatar van horizons
Fijne charmante film. Gedragen door de vertolking van James en leuk ingevulde bijrollen.

avatar van lalalila
Oh ik had me na het lezen van het boek ( ja het is een BOEKVERFILMING) verheugd op de verfilming, maar hield ook mijn hart vast; want hoe verfilm je zo een uiterst origineel geschreven boek?

Naar mijn mening liggen het originele boek en de film behoorlijk uit elkaar en hebben de regisseur en scenarioschrijvers zich behoorlijk wat vrijheden veroorloofd met een hoop eigen bedachte twist, het schrappen van vele personages ( waar is Sophie gebleven, Susan Scott, Remy, Billee Bee Jones, Gilly Gilbert, de plot met de brieven van Oscar Wilde?) en compleet nieuwe gebeurtenissen toegevoegd. Het vlakt het verhaal behoorlijk af en daardoor is de film vele malen minder interessant dan het boek.

In het boek is Juliet een levendig, eigenzinnig vrijgevochten personage met humor die zegt waar het op staat. Sydney komt in de film ook niet zo levendig uit de verf als in het boek. Dat geldt trouwens voor álle personages, ze blijven zo plat. De film volgt de volgorde van het boek niet wat - als je eerst het boek hebt gelezen- voor veel verwarring zorgt. Het voelt niet logisch en er zijn flinke happen uit het originele verhaal genomen.

Het is niet allemaal kommer en kwel hoor, ik ben ook positief! Want het is een prima film! Ik heb me er prima mee kunnen vermaken. Zeker als je het boek nog niet gelezen hebt is het fijn kijken. Alleen niet zo heel bijzonder. En dat is jammer omdat het boek daar en tegen wél bijzonder is. Ai, een gemiste kans wellicht, want het had echt een eigenzinnige bijzondere film kunnen worden.

Ik zou iedereen aanraden het boek erbij te pakken en te lezen, want daar heeft het verhaal zo veel meer diepgang, levendigere (en vooral méér eigenaardige) personages en een andere focus en plot. Doen

avatar van Onceuponanytime
Geen inleving zijnde een stijf gedoe; hopelijk is het boek stukken beter...