ad

Met onder meer: Susan Sarandon, Kate Winslet en Mia Wasikowska

Releasedatum: 10 juni 2021

• Bioscoop Te zien in 4 bioscopen

Over Blackbird

Een terminaal zieke moeder nodigt haar familie uit in haar landhuis voor een laatste bijeenkomst. Aanvankelijk hebben de familieleden aanvaard dat hun moeder wenst te sterven voordat haar ziekte erger wordt. Gaandeweg beginnen de spanningen toch hoger op te lopen tussen haar twee dochters.

imageimageimageimageimageimageimage

Vanaf 21 januari 2021 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Wat een cast en een mooie serene film.

avatar van AniSter

AniSter

Erg goede film. Komt heel dicht in de buurt van hoe zoiets in de werkelijkheid zou kunnen gaan. Best wel een triest verhaal met overwegend ongemakkelijke, emotionele en dramatische, maar ook enkele lachwekkende momenten. Heel goed geregisseerd en geacteerd, zonder uitzondering.

(De titel Blackbird is trouwens tot stand gekomen dmv. een wedstrijd).

avatar van nepdance

nepdance

Toch wel een paar keer hardop zitten lachen ondanks dat het soms erg ongemakkelijk en confronterend wordt maar dat is natuurlijk ook de bedoeling van de film. Erg goed in beeld gebracht en geacteerd maar hoop dit nooit te hoeven meemaken...

avatar van Collins

Collins

Een Amerikaanse remake van de Deense film Stille Hjerte (2014). Het Deense origineel heb ik niet gezien, maar ik heb achteraf gelezen dat de remake hetzelfde verhaal, dezelfde dramatische confrontaties, dezelfde dramatisch gebeurtenissen en dezelfde personages ten tonele brengt als het origineel. De remake is een heel behoorlijke film geworden. De Deense versie laat ik dan maar aan mij voorbij gaan.

Toch constateer ik dat het de zoveelste Amerikaanse remake is van een succesvolle buitenlandse film. Volgens mij zegt dat iets over de creatieve armoede in de Amerikaanse filmwereld, die zelfs originele films angstvallig uitrust met platgeslagen verhaallijnen die in eerdere films nog van creativiteit getuigden. Ik moet na deze constatering meteen maar eerlijk toegeven dat ik in veel gevallen best van zo’n armetierige film kan genieten. Dat zegt waarschijnlijk iets over mijn kritische instelling die zich tijdens het kijken naar de zoveelste doorsnee film met platgeslagen thema’s en open deuren veel te gemakkelijk laat inpakken. Het zegt overigens ook iets over het vakmanschap waarmee de Amerikaanse film zonder iets nieuws te bieden, de kijker toch weet te fascineren.

Gelukkig bestaan er ook nog steeds uitzonderingen die wel creatieve trendbreuk plegen. Films waarvan je zonder enige schroom en met heuse verwondering kunt genieten. Blackbird hoort natuurlijk niet tot de trendbrekers, maar is wel een film die prettig weg kijkt. Het is een dynamische film. In de film borrelen tijdens een familiebijeenkomst allerhande onderdrukte conflicten, irritaties en pijnlijke herinneringen op. Dat gebeurt altijd in films waar families bijeen komen en is altijd leuk om te bekijken. De conflicten en irritaties zijn (tot op zekere hoogte) herkenbaar en komen in elke familie in meerdere of mindere mate voor. De grote kracht van de film is de herkenbaarheid.

Herkenbaarheid is niet de enige factor die de film bekijkenswaard maken. Het acteergeweld dat in de film speelt is van hoog niveau. Susan Sarandon, Kate Winslet en Mia Wasikowska acteren, zowel op hysterische als op serene momenten, erg goed. Ook de mij onbekende Anson Boon doet het uitstekend. Goed acteerwerk blijkt ook nu weer een belangrijke factor te zijn om je in een verhaal te kunnen inleven. Dat lukt hier goed.

Blackbird is een heel behoorlijke film die op een plezierige manier een zwaar thema behandelt. Met vakkundig geënsceneerde scènes die op de juiste momenten ontroering, ontsteltenis of een lach oproepen. Ik heb me ermee geamuseerd.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Is dit ook in Nederland gedaan met april may june ?

avatar van Elokuva

Elokuva

Buitengewone film! Lang geleden dat ik zo'n goede film heb gezien. Sterke cast in een krachtig script.

avatar van Collins

Collins

john mcclane 2 schreef:

Is dit ook in Nederland gedaan met april may june ?

Nee. April, May en June heeft misschien wel wat overeenkomsten, maar is niet gebaseerd op de Deense film Stille Hjerte (2014).

avatar van mrklm

mrklm

Remake van het Bille Augusts The Silent Heart over een dodelijk zieke moeder en grootmoeder [Susan Sarandon] die haar familie en haar oudste vriendin [Lindsay Duncan] uitnodigt voor een laatste familiefeest voor ze een einde maakt aan haar leven. Onvermijdelijk komen familierelaties onder een vergrootglas te staan in een niet bijster origineel drama, dat profiteert van de imposante en sterk spelende cast.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Goudeerlijke film die niet de originaliteitsprijs zal winnen maar me wel de volle speelduur bij de les wist te houden en me op het einde zelfs wist te ontroeren. Fijn, relaxt drama met aangename club acteurs.

scorsese

Goeie film waarin een familie tijdens een weekend bij elkaar komt om afscheid te nemen. Mooie personages ingevuld door een uitstekende cast. Verhaaltechnisch zijn er een aantal verrassingen die ietwat geforceerd aan doen. Desalniettemin een mooie, ingetogen film die tegen het einde zeker weet te ontroeren. Net geen 4.0 sterren.