Widows (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steve McQueen
met Viola Davis, Michelle Rodriguez en Elizabeth Debicki

Widows volgt vier vrouwen die weduwe zijn. Ze hebben niets met elkaar gemeen, op de schuld na die hun criminele partners hebben nagelaten. Ze besluiten vervolgens om het lot in eigen handen te nemen en hun toekomst veilig te stellen.

• vanaf 27 maart te koop op dvd en blu-ray

Redelijk. Niet ieder verhaallijntje is even interessant om te volgen. Bovendien is de hele actie van de widows wat mager uitgewerkt, wordt het nergens echt spannend, en is de film af en toe wat vaag. Wat dat laatste aangaat is de titel widows wel goed gekozen. Zoals een voorganger van mij ergens al zei een 6, en leuk voor thuis op de bank. Een tikkie zonde van mijn biosbon dus, al hoop ik ook dit jaar nog zeker een keer of 10 naar de bios te gaan.

Zwolle84 schreef:
Werkelijk ijzersterk. Wat zet Steve McQueen hier toch een ontzettend sterke sfeer neer. De spanning was op momenten om te snijden. En dan al die gave, eigenzinnige cameratrucjes, zoals naar opzij wegkijkend vanaf de motorkap terwijl in de auto een gesprek wordt gevoerd; zo simpel, maar niemand die erop komt. Qua acteerwerk gooit Widows bovendien ook hoge ogen.

In een rechtvaardige wereld zouden Shame en Widows de Oscars aan elkaar rijgen, en niet 12 Years a Slave.

Dit hoort allicht elders, maar ik vraag mezelf eigenlijk af waarom je een in jouw ogen Oscar-waardige film niet gewoon 5* geeft. Beter dan Oscars aan elkaar rijgen kan immers niet.

Splinters schreef:

Bedoel je dit cynisch of letterlijk? Oscars vind ik nogal weinigzeggend in ieder geval.

Zwolle84 schreef:

Het is gewoon een serieuze vraag. Als je compleet ondersteboven bent van een film en van mening bent dat deze film de belangrijkste filmprijs die te winnen valt verdiend, waarom deel je dan nog steeds geen maximale score uit? Anders gezegd, wat moet een film jou nog meer bieden voordat je 5* geeft?

Daarnaast kun je dan met recht je verbazing uitspreken over het feit dat jouw inzending niet wordt genomineerd. Wanneer je 'slechts' 4* geeft komt het in ieder geval op mij over alsof je van mening bent dat er betere alternatieven zijn voor een oscar.

Splinters schreef:

Verschil van waarderen denk ik. 4* is in mijn ogen een hoge waardering die ik alleen aan écht goede films geef. Met 4,5* kom je in m'n absolute favorietenlijst en 5* geef ik alleen bij zeer hoge uitzondering aan de beste films aller tijden.

De Oscars vind ik verder maar een raar feestje. Dat McQueens twee beste films het veel minder goed (lijken te gaan) doen dan zijn minste omdat die laatste nu eenmaal politiek handiger is om in de prijzen te laten vallen, zegt voor mij genoeg.

Er zijn in 2018 verder zeker betere films verschenen dan Widows. Alleen halen de Oscarmensjes daar hun verwaande neusjes voor op.

avatar van de grunt
Zwolle84 schreef:
5* geef ik alleen bij zeer hoge uitzondering aan de beste films aller tijden.

de grunt schreef:

Hehe. Hij is leuk.

Persoonlijk denk ik ook dat het niet dieper moet gaan dan dit. Het betreft geen hogere wiskunde, het betreft films. Kortom, mijn suggestie zou zijn sneller 5* geven wanneer je diep onder de indruk bent na het zien van een film. Geldt ook voor mezelf, denk ik.

@zwolle

Het lijkt inderdaad een verschil in waardering te zijn, al begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom je in dat geval niet vindt dat die nog betere film, welke dat ook mag zijn, ipv widows op zou moeten gaan voor de meest prestigieuze filmprijs ter wereld.

En ach, zoveel mensen, zoveel wensen. De ene keer begrijp ik bijvoorbeeld een nominatie, de andere keer niet. En weer een andere keer totaal niet. En die keer erop ondersteun ik de inzending van harte. Uiteindelijk telt gewoon meeste stemmen gelden, al begrijp ik dat gezien de schaal en alle belangen die spelen je je twijfels kunt hebben bij dat principe.

de grunt schreef:

Klopt.

Splinters schreef:

Er waren in 2018 bijvoorbeeld horrorfilms die ik nóg beter vind dan Widows, maar horror komt niet in aanmerking voor Oscars. Die worden überhaupt niet genomineerd.

Het is dus niet dat ik niet vind dat ze er een verdienen, maar dat ik weet dat ze nooit in aanmerking zouden komen.

Zwolle84 schreef:

Ah. Het kwartje is gevallen. Grappig hoe verschillend mensen een stukje tekst kunnen interpreteren.

Al zie ik eigenlijk geen reden waarom een film als Widows (wraakfilm) nooit in aanmerking zou kunnen komen. Het is get out (horror) tenslotte ook gelukt. Het zal een kwestie van promoten zijn lijkt me. Mits voldoende mensen de film geniaal vinden natuurlijk.