Widows (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steve McQueen
met Viola Davis, Michelle Rodriguez en Elizabeth Debicki

Widows volgt vier vrouwen die weduwe zijn. Ze hebben niets met elkaar gemeen, op de schuld na die hun criminele partners hebben nagelaten. Ze besluiten vervolgens om het lot in eigen handen te nemen en hun toekomst veilig te stellen.

avatar van IH88
“Now the best thing we have going for us, is being who we are.”
“Why?”
“Because no-one thinks we have the balls to pull this off.”

Geweldige film van Steve McQueen. Widows is een stijlvolle heistfilm met ook nog serieuze thema's zoals raciale spanningen, politiegeweld, relatiedrama, politieke intriges en corruptie. Het is een soms overvolle film. Dat voel je wel, maar door de regie van McQueen (sommige camerastandpunten en editing keuzes zijn briljant) en het script van Gillian Flynn en McQueen zelf komt alles mooi samen.

Dat komt ook door het acteerwerk van Viola Davis en de andere acteurs, en er is eigenlijk geen zwakke schakel in de overvolle cast. Gelukkig wordt ook niet gewacht met een bepaalde twist tot het einde van de film, want zelfs de kijker had wel door dat Liam Neeson nog leefde. Widows lijkt op een gewone heistfilm, maar McQueen weet er toch iets speciaals van te maken. Hij heeft goed naar Spike Lee en Michael Mann gekeken.

avatar van Filmkriebel
Steengoed en vond het best een spannend midaaddrama van McQueen. Met een ferme twist zelfs. Hoewel het idee me aanvankelijk wat minder aanstond is het weer een sterk uitgewerkte film geworden op het vlak van karakterontwikkeling. Geweldig gefilmd bij momenten, echt camerashots om je vingers bij af te likken. Afgekeken van Mann en Spike Lee? Don't think so! Hij heeft gewoon een geweldige eigen stijl... redelijk onhollywoodiaans. Nog geen enkele film van hem minder dan 4* gegeven.

In Widows is de lijn tussen stadspolitiek en criminaliteit op zijn zachtst gezegd erg dun. Na een mislukte holdup komen enkele misdadigers om en laten hun weduwen achter met allerlei schulden. Helaas is het geld dat in rook is opgegaan campagnegeld van een kandidaat-burgemeester die de weduwe begint te bedreigen. Voortreffelijk geacteerd ook: Davis en Debicki vond ik het leukst maar ook Liam Neeson in een kleinere rol en Colin Farrell als corrupte politicus mogen gezien worden. Merk ook een rol op van Lukas Haas, beter gekend als de knul uit de film Witness (1985) die door Harrison Ford in bescherming wordt genomen. Hij speelt de rol van de nieuwe boyfriend van één van de weduwen.

Dikke aanrader.

avatar van james_cameron
Ik ken de gelijknamige serie waar dit op is gebaseerd niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de personages daarin beter tot hun recht kwamen. De film is, ondanks de toch forse speelduur, simpelweg te kort om voldoende ruimte te kunnen bieden aan de overdaad aan personages. De imposante cast komt er hierdoor nogal bekaaid af. Jammer, want de film heeft veel sterke momenten en is bij vlagen erg goed. Bepaalde plotlijntjes zijn verder helaas wat aan de geforceerde en ongeloofwaardige kant, waardoor de film als geheel niet de benodigde impact heeft.

avatar van Rodger
Prima zaterdag avond film...
Voorspelbaar maar toch aardig ...
3.0 ***

avatar van Banjo
Een saaie film met af en toe wat valse actie momenten van inhoud..
Ik zat de hele film te wachten wanneer de film nou echt begon maar helaas het kwam niet.
Een gemiste kans...

2 sterren

avatar van Noodless
Degelijke film, maar morgen al vergeten.
Het verhaal brengt niks nieuws onder de zon, maar is wel leuk en onderhoudend om te volgen. Er zit helaas geen scherp kantje in de film. Het volgt de bekende wegen en heeft een cast om u tegen te zeggen als je het lijstje bekijkt. 6/10

avatar van Left4Dead
Pakkende film met uitstekende dames en een aardige wending.
Prima op beeld, een goede soundtrack en aardig verhaal met goed script.
Regisseur weet wel elke keer flink drama te raken en daarom is dit pas mijn eerste prent van hem die ik heb gezien. De misdaad maakt veel goed aangezien ik geen fan van de drama ben.

Prima prent.

Goeie film waarin drie vrouwen wiens criminele mannen zijn overleden tijdens een klus zelf aan de slag gaan. Een goed verhaal met eveneens goed uitgewerkte personages. De film zit eigenlijk te vol en had eigenlijk best wat langer mogen duren. Het ziet er allemaal goed uit, een cast met flink wat bekende namen en mooie muziek van Hans Zimmer. De meest toegankelijke film van Steve McQueen.

Prima film maar had eigenlijk beter verwacht.

avatar van Grindhouse62
Ik vond het verhaal te oppervlakkig en het duurde te lang tot de uiteindelijke roof. De film had zeker een half uur korter gekund. Ik had hier meer van verwacht. Een magere 2.5.

Goede film met een zeer goede cast.
De hoofdrollen zijn voornamelijk voor de vrouwen weggelegd, logisch met zo'n filmtitel.
Maar hoewel een kleine rol zijn de bijdragen van Liam Neeson, Robert Duvall en Colin Farrell niet onbelangrijk in het verhaal.
Kortom: puike film waarin de vrouwen dit keer de show stelen.

Wat een slechte film. Na 1,5 uur toch maar afgezet.

avatar van =EL!ZE=
Hij viel mij behoorlijk tegen. Ik had toch echt iets verwacht ala Set It Off.

Wat warrig begin met de voorstelling van de dames en zo blijft het wat tot dat een heel plotse wending in het intrige de interesse en de spanning de hoogte injaagt.
Toch een heel wat andere film dan "12 Years of Slave", de vorige van Steve McQueen, al zit ook in deze "Widows" wat racisme verweven, maar het blijft een misdaad/aciefilm, feministisch (?) waarin ook de gedragingen van politici niet vrijuit gaan.
Robert Duvall kan zich nog behoorlijk kwaad maken...

avatar van Boneka
Misdaad drama is een goede afspiegeling van deze film, al willen de filmmakers het woord thriller ook nog gebruiken, maar dat is zeker niet het geval. Widows heeft een groot sterrencast, maar de absolute show wordt toch gestolen door Viola Davis die haar emoties zo voortreffelijk kan tonen. De rest van de cast is minder al doet Michelle Rodriguez het ook wel aardig, maar niemand die kan tippen aan Viola.

De film is goed, maar niet uitzonderlijk. De balans is hier en daar wat verstoord en niet alles is even goed uitgediept. Er waren wat teveel verhaallijntjes die niet echt boeiend waren. Steve wilde kennelijk iets teveel van het goede en dat moet gepropt worden in twee uren. Het was beter geweest om de widows ieder wat meer ruimte te geven. Die verkiezingen, dat koor allemaal leuk en aardig, maar dat had voor mij niet echt gehoeven. Op het eind loopt het allemaal net even anders. Ze komen er wel wat makkelijk mee weg. Zitten wel wat foutjes in die in de praktijk gewoon niet kunnen, maar goed het is een film niet waar.

Widows is geen cliffhanger, maar hij heeft zo zijn momenten die een kijkbeurt best waard is. Onderhoudend spannend, met een excellerende Viola Davis.

Film 3.5
Beeld 4,0
Geluid 4.5
Extra's 3.5

avatar van DjFrankie
Grindhouse62 schreef:
Ik vond het verhaal te oppervlakkig en het duurde te lang tot de uiteindelijke roof. .

Daar had ik juist geen last van, vond de opbouw meer dan prima.

avatar van henkula
De film loopt niet lekker en zijn te veel 'lose ends' zeker aan het einde waar ik geen spoiler over zal schrijven. Wil je drama? Kijk nog maar eens goed naar Viola Davis, dan komen de tranen vanzelf.
Wel een mooie rol voor Elizabeth Debicki. Beetje te lang voor Lukas Haas, wanneer laat hij iets doen aan zijn flaporen, zo neem je toch niemand serieus. Ik bedoel met een naam als Haas.