Widows (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steve McQueen
met Viola Davis, Michelle Rodriguez en Elizabeth Debicki

Widows volgt vier vrouwen die weduwe zijn. Ze hebben niets met elkaar gemeen, op de schuld na die hun criminele partners hebben nagelaten. Ze besluiten vervolgens om het lot in eigen handen te nemen en hun toekomst veilig te stellen.

avatar van IH88
“Now the best thing we have going for us, is being who we are.”
“Why?”
“Because no-one thinks we have the balls to pull this off.”

Geweldige film van Steve McQueen. Widows is een stijlvolle heistfilm met ook nog serieuze thema's zoals raciale spanningen, politiegeweld, relatiedrama, politieke intriges en corruptie. Het is een soms overvolle film. Dat voel je wel, maar door de regie van McQueen (sommige camerastandpunten en editing keuzes zijn briljant) en het script van Gillian Flynn en McQueen zelf komt alles mooi samen.

Dat komt ook door het acteerwerk van Viola Davis en de andere acteurs, en er is eigenlijk geen zwakke schakel in de overvolle cast. Gelukkig wordt ook niet gewacht met een bepaalde twist tot het einde van de film, want zelfs de kijker had wel door dat Liam Neeson nog leefde. Widows lijkt op een gewone heistfilm, maar McQueen weet er toch iets speciaals van te maken. Hij heeft goed naar Spike Lee en Michael Mann gekeken.

avatar van Filmkriebel
Steengoed en vond het best een spannend midaaddrama van McQueen. Met een ferme twist zelfs. Hoewel het idee me aanvankelijk wat minder aanstond is het weer een sterk uitgewerkte film geworden op het vlak van karakterontwikkeling. Geweldig gefilmd bij momenten, echt camerashots om je vingers bij af te likken. Afgekeken van Mann en Spike Lee? Don't think so! Hij heeft gewoon een geweldige eigen stijl... redelijk onhollywoodiaans. Nog geen enkele film van hem minder dan 4* gegeven.

In Widows is de lijn tussen stadspolitiek en criminaliteit op zijn zachtst gezegd erg dun. Na een mislukte holdup komen enkele misdadigers om en laten hun weduwen achter met allerlei schulden. Helaas is het geld dat in rook is opgegaan campagnegeld van een kandidaat-burgemeester die de weduwe begint te bedreigen. Voortreffelijk geacteerd ook: Davis en Debicki vond ik het leukst maar ook Liam Neeson in een kleinere rol en Colin Farrell als corrupte politicus mogen gezien worden. Merk ook een rol op van Lukas Haas, beter gekend als de knul uit de film Witness (1985) die door Harrison Ford in bescherming wordt genomen. Hij speelt de rol van de nieuwe boyfriend van één van de weduwen.

Dikke aanrader.

avatar van james_cameron
Ik ken de gelijknamige serie waar dit op is gebaseerd niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de personages daarin beter tot hun recht kwamen. De film is, ondanks de toch forse speelduur, simpelweg te kort om voldoende ruimte te kunnen bieden aan de overdaad aan personages. De imposante cast komt er hierdoor nogal bekaaid af. Jammer, want de film heeft veel sterke momenten en is bij vlagen erg goed. Bepaalde plotlijntjes zijn verder helaas wat aan de geforceerde en ongeloofwaardige kant, waardoor de film als geheel niet de benodigde impact heeft.

avatar van Rodger
Prima zaterdag avond film...
Voorspelbaar maar toch aardig ...
3.0 ***

avatar van Banjo
Een saaie film met af en toe wat valse actie momenten van inhoud..
Ik zat de hele film te wachten wanneer de film nou echt begon maar helaas het kwam niet.
Een gemiste kans...

2 sterren

avatar van Noodless
Degelijke film, maar morgen al vergeten.
Het verhaal brengt niks nieuws onder de zon, maar is wel leuk en onderhoudend om te volgen. Er zit helaas geen scherp kantje in de film. Het volgt de bekende wegen en heeft een cast om u tegen te zeggen als je het lijstje bekijkt. 6/10