Crooklyn (1994)

geregisseerd door Spike Lee
met Alfre Woodard, Delroy Lindo en Zelda Harris

Crooklyn vertelt het verhaal van de familie Carmichael, vooral gezien door de ogen van dochtertje Troy. Ze groeit op in Brooklyn in de jaren '70. Moeder is de rotsvaste spil van de familie en vader een koppige jazz-muzikant. En dan zijn er nog vier vervelende broertjes die de buurtbewoners en elkaar pesten. Door omstandigheden wordt Troy een tijdje bij haar oom en tante geplaatst. Zij houden er nogal andere opvoedingsmethoden op na. Haar eigen familie ondertussen, ziet zich geconfronteerd met tal van problemen, vooral als moeder ziek wordt.

pure soul!vind ik persoonlijk een van spike lee's beste films. Zoete zomers in New York boroughs als Brooklyn worden hier prachtig geschetst!

ook een film met een sterk vehaal

ik vind dit persoonlijk ook spike's finest hour.
alleen jammer dat niemand hem kent.

avatar van Macmanus
Spike Lee!

Zonder twijvel 1 van mijn favoriete regisseurs. Hij maakt films over de afro-amerikaan wordt vaak gestelt, en dat doet die zeker. Logisch ook hij is een negert.

Maar hij maakt toch vooral schetsen van levens in New York. In veel van zijn films, is er niet echt een begin of middenstuk. In Do the right thing zie je het wel en wee van een buurt, in Clockers het wel en wee van een drugsdealer, in 25th hour de laatste paar uren van een drugsdealer en in Crooklyn zien we het leven van een gezin in een Brooklyn. De titel doet wellicht vermoeden dat we hier met een uiterst geweldadige buurt te maken hebben, maar dat is niet het geval. Spike Lee wil in zijn interviews nog wel eens ongenuanceerd lijken, maar in zijn films is hij vaak genuanceerder dan wie dan ook. Wat zijn films een mooi gevoel geven, iets echt wat je zelden vindt in films.

Je moet je bij zijn films onderdompelen in de levens die hij je laat zien. En door de prachtige warme shots van New York en de heerlijke belichting in de mooie flats lijkt dit me geen probleem. Hij is een man van de rust. Hij zei ooit over Moulin Rouge dat hij bijna een epileptische aanval kreeg. En dat hoort ook bij zijn films, voor snel ga ik elders zoeken.

De muziek maakt deze film voor mij af. Heerlijke soundtrack, elk nummer paste perfect bij de plaatjes en de soul sfeer die de film heeft.

4 grote sterren. Treurig dat nou net Inside Man hem het meeste geld oplevert. Maar zelfs formule film van zijn hand, zijn nog een genot om te zien. En er komt zeker nog een meesterwerk, in de lijn van 25th Hour, Do the Right Thing, Clockers en Crooklyn!

avatar van mikey
Sfeerschets van de buurt. Net als in veel van zijn overige films; veel gevoel voor theater. Vaak is dit erg aangenaam, zoals hier, maar soms ook veel sentiment, zoals hier. Beslist geen Do The right Thing. 3.5

Verder dan 'redelijk' kom ik ook niet. Het geheel mist een beetje een drive, die films als Do The Right Thing en Clockers wel hadden. De ziekte van de moeder komt dan ook een beetje uit de luchtvallen. Wel als vanouds een heerlijke soundtrack en het geheel is mooi gedraaid, iets wat overigens niet altijd geval is bij Lee helaas.

Weer een fijne film van Lee. Heb de box met 5 films van hem aangeschaft en dit is na Do the right thing en Mo'Better Blues de derde die ik er van gezien heb.
Wel vreemd dat bij mij het beeldformaat opeens niet meer klopte. Het stuk dat Troy bij haar tante is lijkt alles heel uitgerekt. Als ze weer terug is in Brooklyn is het weer normaal. Is dit een bewuste keuze (wat me vreemd lijkt, want het ziet er niet uit) of gewoon een fout? Hebben jullie dit ook?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
35 stemmen..?!! hoe kan zo sterke film zo weinig kijkers trekken? een film die zeker wel watmeer beroemdheid verdiend!
Over de film: gewoon een realistische film die rustig opbouwd en de sfeer goed weet over te brengen op de kijker..
Ook de muziek in deze film vond ik erg relaxed overkomen.. en maakt de film ook wat luchtiger..
Het einde is erg indrukwekkend en gewoon zeer realistisch.. iedereen die van drama films houd moet deze een keertje hebben gezien!
en natuurlijk de cast.. vaak erger ik me aan veel kinderen in een film.. maar hier kwam het allemaal zeer realistisch over en de kinderen zaten goed in hun rol.. mijn complimenten aan Spike Lee!
4 sterren die erg dik tegen de 4,5 aanzit.. zeker 1 of meerdere kijkbeurten waard !

avatar van Brooklyn
Thomassio schreef:

Ja, had ik ook. Lijkt me geen bewuste keuze overigens

Een rare keus zeker, maar toch een bewuste, zie hiervoor de trivia op IMDb. Ze hebben dit gedeelte in breedbeeld opgenomen zonder het anamorphisch aan te passen, voor 'disorientating' effect.

Aardig Spike Lee film met een werkelijk uitmundende Zelda Harris als Troy jammer dat dit meisje nooit is door gebroken .Ook goede rollen van
Delroy Lindo en Alfre Woodard.

Leuk weetje: Spike Lee was born in Atlanta, Georgia, the son of Jacqueline Carroll (née Shelton), a teacher of arts and black literature, and William James Edward Lee III, a jazz musician and composer.

Dat met die hond .

avatar van Zandkuiken
mikey schreef:
soms ook veel sentiment

Net daarom schaar ik Crooklyn niet onder zijn beste werk. De familiemomenten doen inderdaad soms nogal melig aan. Maar grotendeels toch wel een geslaagde sfeerschets, zoals we dat van Spike Lee kennen. Rustig verteld, een prima soundtrack, kleurrijke beelden en een camera die zich met veel flair door de decors beweegt. Prachtige uitstraling ook bij Zelda Harris.

Goed dus, maar voor mij iets minder dan Do The Right Thing, Clockers, 25th Hour en Summer Of Sam. Valt ergens tussen 3 en 3,5* in.

avatar van danuz
Soundtrack

Lekkere Spike Lee Joint weer. Vooral het nogal chaotische begin zet een geweldige sfeer neer. Mooi tijdsbeeld en een interessante vertelling (weinig narratief gericht, meer een sfeerschets). Ergens halverwege zakt het wat in, om aan het einde weer mooi terug te komen, ontroerend ook.

Goeie film over een gezin in Brooklyn midden jaren '70. Niet echt een verhaal maar een nostalgisch en wellicht ook autobiografisch kijkje in de jeugd van regisseur Spike Lee. Mooi in beeld gebracht (alhoewel er ook een lelijke sequentie in zit). Een fijne soundtrack en de kind-acteurs doen het goed, vooral het meisje Zelda Harris.

avatar van stefan dias
Brooklyn schreef:

Ja, had ik ook. Lijkt me geen bewuste keuze overigens

IK heb 'm net in New York gezien. Daar werd hij over heel de stad gratis vertoond als cadeau van de stad aan zijn inwoners. Daar zat dat foute formaat ook in. Ik dacht eerst dat er een foute spoel tussen zat, maar terug in Brooklyn was alles dus terug normaal… raar

Vond de film trouwens best aardig, met het meisje dat beslist bovenuit stak in een leuke, niet te zoet rol. Maar echt beklijven deed ie nu ook weer niet.