Higher Learning (1995)

Drama / Misdaad

geregisseerd door John Singleton
met Omar Epps, Kristy Swanson en Michael Rapaport

Drie eerstejaars studenten merken al gauw dat het leven op de universiteit niet alleen maar feesten betekent. Het is een keiharde wereld waar rassenhaat, seksisme en vooroordelen aan de orde van de dag zijn. De spanningen lopen hoog op en monden uit in een verschrikkelijke climax...

neo (crew)
ik vind deze film zowat even goed als menace II society.erg indrukwekkend met een goeie cast,maar wat de film verpestte was de irritante boodschap die erin zit.voor ik het vergeet, laurence fishburne doet een befaamde uitspraak in deze film die hij later nog eens zou herhalen in een andere film: ''Welcome to the real world''.3.5 sterren

vic
gisteren gezien op t.v.
Wat een goede film zeg. Ik dacht altijd dat deze film een hele een zware boodschap zou meegeven waardoor de film niet zou boeien, maar dat viel heel sterk mee. Zelfs Ice cube was erg sterk in deze film. Hij herhaalde een beetje zijn rol van "Boyz N the hood".
Fisburne was weer erg sterk. De grote verrasing voor mij kwam meer van Omar Epps. Hij had een beetje de rol van cuba gooding junior in Boyz N the Hood. Hij speelde erg overtuigend en op het eind zag je heel sterk wat hij voelde op zijn gezicht.

avatar van geronimo
en op het eind zag je heel sterk wat hij voelde op zijn gezicht

Precies, en hier hield ik 't dus niet meer droog!

avatar van Sjan
Ik zie dat ik deze nog geen punt had gegeven, hoe kan ik deze fantastische film vergeten. Zeker zo goed als Boyz 'n' the Hood! Liet een verwarde indruk op me achter. 4*

Net gezien. Geweldige film. Te vergelijken ook met American History X.

Wat een dramatisch slechte film.... ik werd bijna misselijk van het voordurend opgeheven vingertje in de film met de boodschap: kijk ons toch een politiek correct zijn... kijk toch eens hoe het moet en hoe het niet moet... gadverdamme. Het betweterige toontje lag er allemaal veel te dik bovenop.

Connelly en Ice-T zetten nog wel een aardige acteerprestatie neer, maar dan is het toch wel over. Er wordt verkrampt geprobeerd om teveel onderwerpen (rascisme, sexcisme enz.) in 1 film te stoppen... bovendien totaal ongeloofwaardig uitgewerkt.

De vergelijking hierboven met een topfilm als American History X gaat dan ook helemaal scheef.

1 ster (voor de mooie Connelly)

oh ja, nu weer ik waar ik die leraar van ken... da's natuurlijk Morpheus! Maar ook in de film laat ie zien dat hij geen acterende "hoogvlieger" is.

jeuj, ik ga hem zo kijken. Om 1 uur op veronica

avatar van char
Klinkt raar, maar ik hou het niet droog bij deze film, op het moment dat de vriendin van Malik word neergeschoten en zijn daar op volgende reactie , vette brok in m'n keel!

avatar van TheRisingSun
Erg sterke film van Singleton! Persoonlijk vind ik deze nog beter als Boyz 'N the Hood.

Een film die ik ook in sommige situaties te vergelijken vind met American History X. Het thema discriminatie wordt wat mij betreft ook hier erg sterk neer gezet,net als in American History X. Zulk soort films laten je nadenken over hoe bekrompen mensen kunnen zijn tegenover elkaar.

Het acteerwerk is zeer sterk,van een ieder,al viel Busta Rhymes mij wel tegen. Hij paste niet echt in de film vond ik. Maar dat neemt niet weg dat de rest een puike prestatie neer zet,want een Fishburne,Rapaport,Connelly,Swanson,Epps en Cube zijn erg overtuigend in zijn of haar rol. Daarnaast ook nog kleinere rollen voor Regina King,Cole Hauser en Tyra Banks.
(Ook leuk om Bosco uit Third Watch nog even langs te zien komen. Hij speelde Wayne)

Ook mooi dat de film begon met Epps en Swanson,waar Swanson nog een bepaalde 'angst' uitstraalde, en eindigde met deze twee,waar ze elkaar pas bij naam leren kennen.

Laatste shot ook wel aardig met de Amerikaanse vlag en dat er dan 'Unlearn' (Afleren) in beeld komt te staan.

5 sterren

avatar van 606
echt wat een super film zeg.
gewoon op alle punten goed oa acteren, verhaallijn.
heb de dvd in spanje gekocht kon niet lezen waar het over ging maar heb het gekocht op de gok omdat er Nederlandse ondertiteling was.
een ding is zeker ben blij dat ik de dvd heb.
voor deze film een dikke 5 xxxxx

avatar van FixX
super film
de film is vandaag binnen gekomen via Blahdvd en heb hem net gekeken
en met een wederom errug sterke Laurence Fishburne
die weer een soort vader speelt net zoals in boyz in the hood
wel grappig dat 3 acteurs uit boyz in the hood mee doen
een super film die ik niet mocht missen in mijn collectie

avatar van Captain Pervert
Wat begint als een afgezaagde highscool/collegefilm, met veel stereotiepjes (de negers, de sporters, de racisten, de nerds, wilde feesten, dorm rooms, enorm wijze professoren) eindigt als een sterk drama. Laat je niet afleiden door belachelijke 1995 kapsels en houthakkersoverhemden.

Wel jammer is dat door de kruisende verhaallijnen ieder van de drie (zeer oppervlakkige) hoofdpersonen veel te weinig aandacht krijgt. De omschakeling bij Remy komt te plotseling. De achtergrond van Malik kennen we niet. En is Kristy Swanson nou lesbisch of niet?!

En zoals in iedere Amerikaanse studentenfilm is de enige lesstof die studenten krijgen metaforisch voor de verhaallijn van de film. Het is nooit biologie, wiskunde of een vreemde taal, maar altijd literatuur, drama of - zoals in dit geval - political science. Het is ook volstrekt idioot dat die professor zelf de essays nakijkt van studenten. In mijn bescheiden universitaire carrière ben ik nooit een professor tegengekomen die zich uberhaupt voor zijn studenten interesseerde (Bij naam kennen? Haha!!), laat staan eentje die persoonlijk enig nakijkwerk verrichtte.

Desondanks 3 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Soms een beetje stuurloos maar wel pakkend is dit drama van Singleton, die wederom een prima film maakt. Ook hier is Cube sterk. Goed.

Melvin Udall
De film begint aanvankelijk nogal knullig en Singleton zet de diverse onderwerpen zoals rassenhaat en verkrachting bijna kinderlijk neer.
Er had beter op 1 goed krachtige verhaallijn gefocused kunnen worden. Nu worden de belangrijkste personages eigenlijk te kort gedaan. Meer diepgang had zeker op zn plaats geweest. Gaandeweg wint het geheel echter aan kracht om te eindigen met een behoorlijk sterk slot.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Captain Pervert schreef:
Laat je niet afleiden door belachelijke 1995 kapsels en houthakkersoverhemden.

Niks belachelijks aan....
Ik vind de kledij en kapsels die ik vandaag soms zie veel belachelijker....

avatar van Hip-Hop Drunkie
Gisteren gezien en vond het echt een geweldige film. Geweldige acteerprestaties van Omar Epps, Ice Cube en vooral Busta Rhymes haha , toen was ie nog echt wild and crazy en was zelfs nog voor z'n debuutcd The Coming uit '96 deze film denk ik.
Maar goed de film vond ik qua verhaallijn en ook qua muziek erg goed, wel weer beetje overdreven want hoeveel blanken luisteren er ook niet naar Hip-Hop en gaan ook om met zwarten en vice versa dus vond het een beetje overdreven weergegeven maar was misschien wel de doelstelling van deze film. Ook wel grappige momenten zoals die vechtscene hehe , een sterk einde ook, kortom een goede film die je zeker moet gezien hebben, op sommige momenten vond ik hem een klein beetje op American History X lijken maar dat komt door die wacke skinheads LOL

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Offtopic berichten met gescheld en gezeur verwijderd.

avatar van niethie
Het begint allemaal vrij sterk, met gemak niveautje Boys N' the Hood, maar Singleton neemt veels te veel hooi op de vork en de film is te zwart/wit, zo'n beetje alles wordt uit de kast getrokken om het zo extreem mogenlijk te doen overkomen. Verkrachtingen, rassenhaat, sexisme en dat allemaal met een constant opgeheven vingertje en zeikerig toontje. Erg vervelend! De enorme ensemblecast maakt ook al niet veel goed, Swanson en Epps weten prima te overtuigen maar de rest speelt nogal wisselvallig, paar vervelende bijrolletje ook van Ice Cube als de wijze maar boze opperneger en die ene nazi. Toch ziet het er over het algemeen vrij verzorgt en vakkundig gemaakt uit en heb ik me ondanks de lange speelduur nergens verveeld, sterk en confronterend einde ook!

3 sterren

avatar van rolfgizmo
Net gezien. Prachtige film, goed acteerwerk van met name Lawrence Fishburn. Naarmate de film vorderde werd het serieuzer, met een nog al heavy eind. Weer gelachen om ice-cube en busta. Al met al een topfilm. 4 sterren

avatar van Baldur
Begon best sterk maar begon me vnl. het laatste uur (wat) tegen te staan. De subculturen zijn te stereotype neergezet (die skinheads, kom op...), de reacties op gebeurtenissen zijn nogal eens ongeloofwaardig en de al vaker genoemde zeikerige toon maken het er allemaal niet beter op.

Uiteindelijk gedaald tot 2*...

avatar van Askikker
Vreemd genoeg vond ik deze film nog onderhoudend ook.
Een kinderfilm die bol staat van de clichees, vooroordelen, volslagen doorgeslagen karakters en een totaal uit zn verband gerukte werklijkheid.
Dat geeft ook niets voor een kinderfilm, maar deze film heeft wel een ondertoontje met een opgeheven vingertje over ''politieke correctheid'', en dan mag je de zaken wel iets serieuzer aanpakken natuurlijk.

avatar van frolunda
Ondergewaardeerde film van Singleton en misschien wel zijn beste.

Goeie film die zich afspeelt op een Amerikaanse universiteit, met studenten van alle rassen. Een film over vooroordelen en rassendiscriminatie op school. Door de vele personages blijft de film onderhoudend, maar hierdoor blijven ze ook wat oppervlakkig. Desondanks een sterke finale, een fijne cast en een goeie soundtrack.

avatar van mjk87
Best leuk. Film zit vol stereotypes, maar na de eerste vijf minuten lijken die expres zo dik aangezet. Nergens irriteerde het en het leek er zelfs bij te horen. Sowieso is het hele sfeertje fijn op die campus en het is opvallend hoewel zwarte mensen daar rond lopen. Meestal bestaan dit soort films alleen uit roomblanke nette jongens en meisjes. Verfrissend dus.

Tegen het einde wordt het wel minder. Sowieso was dat einde vrij voorspelbaar. Dat Nazi-gedoe trok me wat minder, al kon ik wel meegaan in de gedachtewereld van Remy. Leuke rol ook van Omar Williams en een prachtrol van Fishburne. Swanson komt wat minder tot haar recht maar zij is dan wel een prettige verschijning. Ook Ice Cube had een prima rolletje waarin zijn beperkte acteertalent wel prima paste. Het camerawerk is best leuk met af en toe fijne montage, maar de fotografie was gewoon ronduit lelijk en erg goedkoop aandoend. 3,0*.

avatar van comely
606 schreef:

voor deze film een dikke 5 xxxxx

En toch geef je het een 4.

avatar van 606
comely schreef:
En toch geef je het een 4.
Stem kan na verloop van tijd veranderen.