Se Ying Diu Sau (1978)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Woo-Ping Yuen
met Jackie Chan, Siu Tien Yuen en Jang Lee Hwang

Jackie is een arme jongen die werkt op een kung-fu school. Hij kan geen kung-fu, maar de andere jongens van de school proberen wel hun geleerde kung-fu op hem uit. Op een dag redt hij een oude man die inelkaar wordt geslagen door gemene studenten van de Eagle Claw school. Het blijkt dat de oude man de laatste meester is van de Snake Fist Style en hij besluit Jackies leraar te worden. De gemene Eagle Claw meester is van plan de Snake Fist Style uit te roeien en wil dus de oude meester en Jackie doden.

vic
niet zo goed als drunken master maar genoeg voor 3 sterren

Deze film rulez.. Er zit alles in goede humor(kon wel wat meer), actie, avontuur en een goede verhaallijn dat er meestal niet in zit bij Kung-fu films.. Anyway *5*

WhiteWizard schreef:

ben het met je eens maar een 5 is net iets teveel

avatar van balosa
5 is veel teveel, maar desalniettemin wel een leuke film, ik geef er 3* voor

neo (crew)
Even goed als Drunken Master I. Hoe kan het ook anders als ze wel erg gelijk zijn, als nog wel een stel Chan films dat zijn. Een enkele maal klinkt een noot van een John Barry Bond-score door alsmede magisch gebruik van Jean-Michel Jarre's Oxygène: Part II (in een training montage en bij het eindgevecht). 3.5 sterren

avatar van BoordAppel
Hou Je Botten bij Elkaar

Even goed als Drunken Master I.

Vanwaar die vergelijking? Komt hier ook drunken boxing in voor?

neo (crew)
Nee andere gevechtstijlen maar als in de gehele verloop van gebeurtenissen.. Siu Tien Yuen deed deze rol al enkele malen waaronder ook bij Drunkenmaster. Maar zoals ik ook al zei zijn er nog meer die hierbij in de buurt komen. Hoe meer je er ziet (ben nu al heel ver op weg, 34 films) hoe meer je gelijkenissen ziet, van truukjes (hey dit is nu al de tweede film waarin Chan zijn vriendin van haar scooter aftrekt!) tot aan hele verhalen.

Hey Neo bedoel je dat Chan in deze film zijn vriendin van zijn scooter aftrekt!?, er komen helemaal geen scooters in deze film voor, zover ik weet

neo (crew)
Dat was een losstaand voorbeeld van iets dat steeds terugkeert in zijn films.

De enige film waarin Jackie zijn vriendin van haar scooter aftrekt is Police Story, en ik ken verder geen andere films waar die zijn vriendin van de scooter aftrekt, noem die dan eens op ?

neo (crew)
Heb er een heleboel in een paar weken tijd gekeken achter elkaar. Geen idee meer welke dat zou zijn, maar het zit echt in meerdere films.

Misschien in Police Story 2, maar da's een Flashback van deel 1

avatar van Ramon K
Blijkbaar 17 films met Chan gezien tot nu toe, en Snake in the Eagle's Shadow en Drunken Master (de films waarmee hij doorbrak) vind ik zijn beste werk. Natuurlijk ook te danken aan de regie van Woo-ping Yuen. In deze twee films zie je geen spectaculaire stunts of gedoe met auto's en hovercrafts, maar simpelweg adrenalinepompende kung fu! Geweldig ballet, zowel de snake-fist- als de dronkenstijl. In beide films wordt de meester geweldig vertolkt door acteur Siu Tien Yuen. Zeer charismatisch. Overleed helaas alvorens de opnames begonnen voor The Magnificent Butcher, anders had ie het kunstje nog eens kunnen doen. 4*

avatar van jackie chan
Had nog helmaal niet op deze film gestemd.

Had hem paar jaar geleden gezien maar nu reeds aangeschafd op DVD. Prachtige film.

Het klopt wel dat Jackie Chan films bijna altijd hetzelfde concept hebben en dat ook bijna iedere film dezelfde acteurs worden gebruikt (meester in drunken master, en nog iemand die ook de leider van de rivalerende school uit Dragon Lord en zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen)

Ik houd van die concept, "afgetroefd" 'trainen "eindgevecht". Vooral die trainingsscanes zijn altijd prachtig om te zien. Goed camerawerk.

Jackie Chan films moet je gewoon in groepen verdelen
Oude klassieke chinese kung-fu films
Chinese gevechtfilms
Amerikaanse gevechtfilms
Drama films (New Police, Crime story, the myth etc)

Ik heb nu zowat alle JC films gezien. Ik mis alleen The protector en dan heb ik ze allemaal gezien! En ze zijn allemaal goed. De ene is beter dan de andere.

avatar van niethie
Een wat serieuzere variant op Drunken Master, verder zit er (in de vertelwijze) niet zo heel veel verschil tussen bijde films. Deze beviel me in ieder geval iets beter als die DM. De vechtstijl en cheografie waren in deze film ook wat cooler om naar te kijken. Verder gewoon een prima wegkijker maar meer dan dat ook niet.

3 sterren

avatar van movie acteurs
Samen met Drunken master werd Chan een ster in Hong kong.

Geweldige martial Arts film. De sfeer van de vecht stijl is geweldig. Zeer goede setting, goed acteerwerk en goede gevechten natuurlijk. Jammer dat er een matig/waardeloos vervolg kwam. 5,0 voor deze Kung Fu klassieker.

avatar van stephan73
Erg leuke Jackie Chan film, met genoeg humor en gevechten om anderhalf uur van te genieten.
Soms is de humor net iets te geforceerd, maar alles bij elkaar loopt de film lekker door. Dat Chan hierna meer van dit soort film maakte, is niet belangrijk. Hij is er nu eenmaal goed in.

De start van Woo-ping Yuen.

Toch wel de duidelijk held van deze film. Chan en Siu Tien Yuen zijn ook best oké, maar het is uiteindelijk het frivole actiewerk dat deze film boven z'n tijdsgenoten uittilt.

Choreografieën zijn hier al best apart, met als hoogtepunt het "schoteltje grijpen", heerlijk dat soort semi-martial arts. Sommige scenes ogen echter nog wat slordig en vlotten ook niet altijd een goed. Zo zijn de drunken style scenes in het begin van de film een beetje knullig en traag, iets waar Yuen hard aan zou werken in z'n latere films.

Verhaaltje is absoluut verwaarloosbaar net als de fake make-up en de wat ruwe humor af en toe. Verder nog wel een gaaf live "cat vs snake" gevecht en heel wat martial arts spektakel. Maar later zou dit allemaal nog stukken beter uitgevoerd worden.

Vermakelijk, maar iets teveel schoonheidsfoutjes voor een vlotte voldoende.

avatar van Metalfist
Jackie Chan en de kat

Snake in the Eagle's Shadow wordt samen met Drunken Master tot het beste werk van Chan gerekend. Ik had hoge verwachtingen van beide films maar Drunken Master leed daar schijnbaar onder dus ik besloot de verwachtingen maar wat te temperen voor deze tweede film van Chan onder regie van Woo-ping Yuen. Geen idee of dat effectief iets heeft uitgehaald maar voor mij is Snake in the Eagle's Shadow toch net iets sterker dan het voorgaande Drunken Master.

Vooral omdat Chan hier een stuk minder irritant is. Geen idee waarom maar ik irriteerde er me nogal aan in Drunken Master maar hier is het vooral de aanwezigheid van de Snake stijl dat er voor zorgt dat ik dit beter kan waarderen. Het blijft tot nu toe mijn favoriete vechtstijl en de choreografie is dan ook uitstekend. Lo Wei lijkt nu compleet uit de picture te zijn en dat resulteert toch overduidelijk in betere vechtscènes. Heerlijk ook van Chan dat die maar blijft voortdoen terwijl hij zelf gewond geraakt. In het eindgevecht verliest hij zijn tand (niet gedacht dat dat echt was want het gat is erg goed te zien) maar ook tijdens een zwaardgevecht wordt hij aan zijn arm geraakt en blijft hij gewoon verder gaan... Geweldig! Wel een erg vreemde soundtrack trouwens. Waar die van Drunken Master perfect in de film paste, lijkt het alsof er hier twee verschillende componisten zijn gebruikt die elk hun eigen compleet verschillende stijl hebben. Zo is er in het eerste deel meer gebruik gemaakt van een verschrikkelijk disco-achtig muziekje dat verscheidene keren terug komt en wordt er in het tweede deel van de film meer gebruik gemaakt van wat op mij overkomt als authentieke Chinese muziek. Erg vreemd in ieder geval.

Qua verhaal is dit eigenlijk vrij degelijk. Snake in the Eagle's Shadow bevat een redelijk standaard kung fu plot rond verschillende scholen die tegen elkander vechten maar het wordt allemaal vermakelijk uitgewerkt. Er wordt nog een poging gedaan om enige diepgang in het verhaal te brengen via een Rus en de strijd tussen de Eagle clan en de Snake clan en ook dat aspect van het verhaal komt nog vrij goed tot zijn recht. Het is echter vooral het gebruik van de Snake stijl kan op mijn sympathie rekenen en de film vliegt dan ook snel voorbij. Dit is voor mij tot nu toe misschien wel de meest indrukwekkendste rol van Chan. Ik vind het altijd leuk om de trainingen te zien (teveel films laten maar een minuutje training zien en pats, een nieuwe kung fu meester is geboren) en Chan ziet er toch wel weer heerlijk, bij een gebrek aan een beter woord, badass uit. In de jaren die tussen Cub Tiger from Kwang Tung en deze film liggen hebben we al veel acteurs zien komen en gaan. De films houden meestal wel dezelfde bijrolacteurs en Woo-ping Yuen lijkt wel een erg sterke combinatie te hebben gevonden. Dean Shek blijft nog altijd even leuk (heeft altijd wel fijne scènes met Chan) en ook Chiang Kam is er weer eens bij, deze keer in een wel erg kleine bijrol als de zoon van de magistraat. De enige die ontbreekt is James Tien maar gelukkig krijgen we wel Siu Tien Yuen in de plaats. De revelatie in Drunken Master en ook hier is hij een erg goede combinatie met Jackie Chan.

Woo-ping Yuen weet hoe hij een gevechtscène moet filmen en laat dat ook overduidelijk zien. De film zit vol met geweldige gevechtscènes en het vlotte verhaal in combinatie met een sterke cast zorgen ervoor dat dit gewoon één van de beste Jackie Chan films is. Ik heb de indruk dat we eindelijk bij de degelijke films zijn terecht gekomen, al zou het niet correct zijn om Chan zijn voorgaande werk compleet af te schrijven want daar zitten ook pareltjes tussen.

avatar van Vascago
Toffe film van Chan. Vlot verhaal, lekker sfeertje, uitstekende actie en lekker droge humor. Toppertje.

avatar van korenbloem02
Oh super, zat gisteren een Jackie Chan film lijst door te kijken, en kwam deze film tegen. Jaren geleden (volgens mij m'n 9e verjaardagsfeestje) gezien, en heb jaren naar deze film gezocht. Nooit geweten dat het Jackie in de hoofdrol was.. Gisteren avond na 21 jaar weer gezien, en het is en blijft een heerlijke film. Wel minder magisch en indrukwekkend dan toen. Maar dat kon de pret niet deren.