Jui Kuen II (1994)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Jackie Chan, Lung-Ti en Anita Mui

Wong Fei-Hung heeft zijn vader beloofd om niet meer te drinken, maar hij heeft het erg moeilijk om zich aan deze belofte te houden, aangezien hij zijn Drunken Fist techniek beter kan uitvoeren als hij dronken is. Hij moet zijn belofte toch breken als hij moet aantreden tegen een groep smokkelaars, die waardevolle chinese kunstvoorwerpen het land uit wil smokkelen.

Welke film was dat?

avatar van Ramon K
Last Hurrah For Chivalry. Een film van John Woo! Kerel had trouwens wel een zwaard, maar dat ongecontroleerde en onvoorspelbare in zijn swordplay leunde heel erg op Drunken Master (de eerste). Het was blijkbaar populair een personage (in dit geval een bijpersonage) met zo'n stijl uit te rusten. Daar viel het publiek voor (hoorde ik op een inteview bij de dvd).

avatar van Ajax&Litmanen1
Laat ik het zo zeggen, veel van de Chan films bevatten het verhaaltje dat hij als held iets of iemand moet redden en dat hij vaak op dezelfde manier vecht. Dus zonder doden te maken, wel met meubilair en gekke stunts. Op zich erg vermakelijk, maar ik heb nu een aardig aantal van dit soort films gezien en dan ken je het wel. Persoonlijk vind ik de sidekick reeksen met Chan waarin hij de traditionale Aziaat speelt leuker. Denk aan de Shanghai reeks of de Rush Hour reeks. Dan krijg je leuke dialogen en meer verhaal. Want aan de stunts valt weinig negatiefs op te merken, alleen verbloemde het in deze film het zwakke verhaal. Eigenlijk geen verhaal. Ik reken toevallig deze film er nu op af.

neo (crew)
Hier snap ik ook niks van. De dialogen kan ik nog iets van begrijpen, maar zo'n beetje elk verhaal van een Chan film is gewoon weg niet boeiend. Vind het verschil tussen een vrijwel plotloze en een geforceerd standaard verhaaltje van Chan films nihil. Blijkbaar neem jij dat wel in je waardering mee...

avatar van Ramon K

En dik 80% van alle plots van alle kung fu films....

avatar van Ajax&Litmanen1
Vind ik niet. Niet dat de verhaallijnen een Oscar verdienen, maar ik heb films van hem gezien die een stuk beter waren.

Maar het komt misschien ook omdat deze film zich bijna op 1 plek afspeelt, op de treinreis na dan. Zoals Shanghai Knight, dat speelt op veel locatie's af, veel aparte zaken en meer humor. Ik vond deze Chan films niet zo heel veel humor bevatten.

avatar van BoordAppel
Je moet martial arts films ook als porno films zien, daar wil je ook geen verhaal in.

avatar van J.T.O
Qua gevechten is de vergelijking met de Shanghai of Rush Hour reeks een beetje te veel van het goede. Het zijn eigenlijk verschillende films. Je ging gewoon met verkeerde verwachtingen de film kijken. Het is geen actie-komedie, maar eerder een martial arts flick met sausje komedie om het verfrissend te houden (al helemaal schijt aan het verhaal). De gevechten blijven echter het ding waar de film omdraait. De oude films van JC is gewoon meer actie/martial arts, pas na een bepaalde periode kreeg je alleen films zoals Shanghai Knights (minder actie/martial arts, meer "verhaal en ander ongein"). Ik zie persoonlijk liever Jui Kuen IV dan Shanghai Knights III.

avatar van Minotaures
Gewoonweg geweldig. De vechtscene's die deze film presteert, behoren zeker bij de Chan fan's top 10.

avatar van niethie
Een stuk beter dan het orgineel! De film steekt leuk in elkaar en is groots opgezet. De gevechten waaronder die in het theehuis tegen die met bijlen gewapende bende en natuurlijk het eindegvecht in de staalfabriek ogen heel spectaculair en ik heb er dan ook met open ogen naar gekeken. Verder vond ik de film (in tegenstelling tot de eerste) bij vlagen best grappig en paste ook de locaties prima bij de film.

3,5 sterren

avatar van DVD-T
Toch weer net zo leuk als het eerste deel, al is de setting voor een vervolg wel heel anders. Ook de periode waarin het zich afspeelt is later dan in de eerste Jui Kuen.

De setting doet niets af aan de kwaliteit van de film. Het is gewoon een losstaand iets geworden, wat nagenoeg niets meer heeft te maken met het eerste Drunken Master. Chan is erg goed op dreef en bewijst dat hij mooie gevechten in beeld kan brengen met een behoorlijk hoog tempo. Ook zijn de gevechten, zoals we van veel HK films zijn gewend, erg lang. De verhalen zijn niet altijd even hoogstaand, maar als het op actie regiseren aankomt zijn ze nog altijd flinke stappen verder dan Hollywood. En gevechten zijn er genoeg. Ook erg mooi in beeld gebracht allemaal. Chan presteert op top niveau als het om martial arts gaat. Snel behendig en heel lenig. De film had beter Once Upon a Time in China deel...... kunnen heten, aangezien de setting en de naam van het personage hetzelfde zijn. Neemt niet weg dat ik me bijzonder goed vermaakt heb met Jui Kuen II, alleen voor de actie zeker al de moeite waard om een keer gezien te hebben, maar ook de humor is gewoon erg leuk.

groente12
Leuke Jackie Chan film met goede actie, de humor valt eigenlijk best tegen kan ook liggen aan de dub, en de film begint ook een beetje sloom waardoor sommige momenten saai en onnodig is. Voor de rest is alles wel ok film.

avatar van movie acteurs
De eerste film was van 1978 en deze is 16 jaar geleden gemaakt . Ik moet zeggen dat er best veel is veranderd. De sfeer in de eerste film is er bijna niet. Maar deze film is niet slecht. De gevechten waren zeer goed vooral in het thee huisje. De acteurs deden het wel goed en het verhaal was ook best goed. Nou vooruit een 4,0.

avatar van Westsider13
Gruwelijk mooie film met een supervette vechtscene op het eind!!!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Verschrikkelijke vechtmachine.

Chan laat hier nog eens duidelijk zien waarom hij zo vroeg al mocht figureren in een echte Lee. Hij is namelijk een verschrikkelijke vechtmachine, hetgeen hij hier met verve bewijst. Of dat de daadwerkelijke reden was voor zijn vroege optreden in de Kungfu-klassieker zal wel niet. Feit is dat hij hier bewijst qua techniek weinig onder te doen voor de te vroeg overleden meester.

Goed.

neo (crew)
Alleen verschillen hun technieken nogal van elkaar, waardoor de vergelijking naar mijn idee mank gaat.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tsja, dat zijn we dan oneens. Zo mag je Jaa ook rustig vergelijken met de grootmeester en zo gebeurt dat doorgaans ook. Ondanks het ultieme verschil in vechtstijlen.

avatar van Metalfist
Jackie Chan als zatlap

Het heeft weer even geduurd maar gisteravond eindelijk nog eens tijd kunnen vrijmaken voor een Jackie Chan film. Normaal gezien was het het plan om aan het slotstuk van Police Story te beginnen maar ik realiseerde me opeens dat we nog altijd de tweede Drunken Master film niet hadden gezien. Indertijd liep er toen iets mis waardoor we voor een andere film gingen en zodoende bleef de film stof vergaren, althans toch tot gisteren dus.

De eerste Drunken Master film wordt algemeen beschouwd als één van de beste films uit het rijke oeuvre van Jackie Chan maar persoonlijk viel die voor mij een tikkeltje tegen. Ik zeg niet dat het een slechte film is, verre van, maar een Snake in the Eagle's Shadow bijvoorbeeld vond ik toch beter. De verwachtingen waren dan ook wat getemperd voor dit vervolg maar dat is onterecht want dit is weer ouderwets genieten. Qua plot is dit op zich nog redelijk onderhoudend maar het is toch af en toe de wenkbrauwen fronsen bij de leeftijden van de personages. Vooral Jackie Chan zelf komt echt niet meer over als student/zoon want hij scheelt maar 8 jaar met zijn filmvader. Dit soort rollen kon nog ten tijde van de eerste Drunken Master maar nu is hij er toch wel wat te oud voor geworden. Soit, het hele smokkelverhaal met de Britten als boemannen die de schatten van de Chinezen komen stelen is al bij al vermakelijk genoeg en dient als een geslaagde kapstok voor een hoop vechtscènes. De moraal op het einde van de film waaruit blijkt dat overmatig gebruik van alcohol je blind en achterlijk maakt vond ik trouwens nog wel een leuk stukje, begrijp dan ook niet echt waarom er zo lelijk over wordt gedaan waardoor het zelfs in de gedubte DVD geknipt werd.

Chia-Liang Liu en Jackie Chan kwamen niet echt goed overeen tijdens het opnemen van de film, vooral omdat Liu wires wou gebruiken tijdens de vechtscènes terwijl Chan dat absoluut niet wou. En hoewel de film 'Drunken Master' als titel heeft wou de regisseur zich ook meer focussen op Huen-Gar terwijl Chan logischerwijs Drunken Boxing wou beoefenen. De film bevat dan inderdaad ook een mengelmoes van stijlen maar dat stoort helemaal niet zo erg zoals je zou verwachten want Liu zijn input zorgt meer voor komische elementen terwijl Chan het eindgevecht (Liu was het ondertussen beu geraakt en had de film verlaten) op zich nam. Een eindgevecht dat tot nu toe één van mijn favoriete scènes van Chan behoort, naast het gevecht in het winkelcentrum in Police Story en het eindgevecht in The Young Master. Sowieso laat Chan doorheen de film weer heel wat coole dingen zien. Het was alweer een tijd geleden dat Anita Mui zich liet lenen voor een film met de Chan man, met Miracles tot nu toe haar eerste en laatste performance met de Aziatische superster, maar dit doet ze toch weer leuk. Tof ook om Andy Lau nog in een bijrol te zien, blijft ook nog altijd van een hoog niveau, maar het is Ken Lo die uiteindelijk de show weet te stelen. Normaal gezien was het het plan dat Chan tegen Ho-Sung Pak (Henry, de andere bodyguard) ging vechten maar die geraakte geblesseerd waardoor Chan besloot om zijn persoonlijke lijfwacht 3 maanden lang aan een zware training te onderwerpen met als resultaat het geniale eindgevecht.

Dit is volgens mij de eerste film van Chan waarvan ik praktisch zeker ben dat hij bij een herziening een halfje verhoging krijgt. Het verhaal is interessant genoeg om te blijven boeien maar zoals gewoonlijk zijn de vele vechtscènes die ervoor zorgen dat de film een hoge score krijgt. Ze blijven toch erg vermakelijk, die Jackie Chan films.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Jackie Chan is de man die martial arts met humor en originele choreografieën en stuntwerk mixte. Deze Drunken Master II komt echt uit de gloriejaren van z'n acteerwerk. Hij is enorm lenig, weet perfect te timen en is verbluffend in z'n gevechten. De film mag ongetwijfeld tot één van z'n betere films gerekend worden.

Naast de gevechten en het gekende verhaaltje vol eer en vaderlandsliefde, is ook Anita Mui in de rol van de stiefmoeder van Jackie. Ze weet een mooie dosis humor toe te voegen. De combinatie met Chan werkt ook in zijn volgende film Rumble in the Bronx. Dan worden de gevechten schijnbaar standaard, maar ben ik toch verrast van de drunken boxing stijl waardoor Chan zowel overtuigd als vechter, maar ook als clown. Wat me vooral over de streep trok om zo'n hoge score te geven is de finale. Op zich een gewoon man tegen man gevecht, maar wel enorm sterk gedaan met een Chan die een extra batterij lijkt te bevatten. Waar hij gewoonlijk leuk is door het vechten met spullen die voor handen liggen, is dat hier puur martial arts met een fysiek in vorme Chan. Geweldige scène. Deze Drunken Master II hoort samen met Rumble in the Bronx en Police Story tot mijn favoriete Chan-films.

avatar van Banjo
Wat een zeer vermakelijke film is dit!.
Ik heb me geen moment verveeld, het zakt nooit in.. het blijft leuk en zelfs interessant.
Geef die man alcohol en het is feest!!.

4 sterren

avatar van Decec
Een goede actie/komedie film...
Leuk en prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Jackie Chan ....
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Goed kwaliteit breedbeeld...

avatar van Black Math
Welkom in het China van vervlogen tijden waar de visverkoper op de markt een kung-fu meester is, en waar de kung-fu van de hoofdpersoon alleen maar beter wordt naarmate hij meer drinkt.

Welke taal te kiezen is altijd een beetje problematisch. Zelfs al heb je de originele taal te pakken, krijg je nog met nasynchronisatie te maken, heb ik al meerdere keren ervaren, en dan heeft liplezen niet veel zin. En soms moet je Chinese tekens wel lezen om te zien welke taal je te pakken hebt. Ik versta geen Cantonees, maar ik kan het wel redelijk redelijk onderscheiden van Mandarijn qua klank, dus uiteindelijk toch de juiste nasynchronisatie te pakken.

Die wordt redelijk gedaan; het stoort dan ook niet veel. Ook apart is dat dit één van de vele films over Wong Fei-Hung, naast bijvoorbeeld Once upon a time in China, maar z'n vechtstijl is totaal anders. Vergelijkbaar misschien met The Grandmaster vs. Ip Man, waarbij ik het idee heb dat in laatstgenoemde film een stuk trouwer Wing Chun, de stijl van Ip Man, uitgebeeld wordt.

Of de stijl nu op de werkelijkheid gebaseerd is of niet, vind ik eigenlijk van weinig belang; het is meer interessante achtergrond informatie. Van groter belang is of het er gaaf uitziet. Ik kan me niet voorstellen dat de stijl in The Drunken Master II waargetrouw is, maar wat ziet het er gaaf uit! Of beter gezegt: het is een vreemde combinatie van raar, gaaf en grappig. De gevechten zijn prachtig gechoreografeerd met vrij lange takes, Chan (maar ook de stiefmoeder van z'n personage!) is vliegensvlug, en in combinatie met de rare stijl, komt het allemaal erg verrassend op me over.

Het verhaal is eigenlijk ook van secundair belang, voor mijn gevoel werd het ook behoorlijk op de achtergrond gedrukt door alle gevechten, maar dat zie ik alleen maar als een pluspunt. Allemaal wat ruiger dan Once upon a time in China, niet qua vechtstijl van de hoofdpersoon, maar ook wat betreft z'n karakter met al die drank.

Qua reputatie in het westen is Chan denk ik groter dan Jet Li en Donnie Yen, mijn twee favoriete martial arts acteurs. Ik heb wel eens flarden van films met Chan op televisie gezien, Rush Hour ofzo, maar dit is gek genoeg pas de eerste volledige film van hem die ik zie. Ten onrechte dus veronachtzaamd, want deze film smaakt naar meer! 4*.

Ik zou bij Chan toch meer op de regisseur letten dan op de rol van Chan zelf, want hij heeft ook in serieuze misbaksels meegespeeld

avatar van Black Math
Ik begreep al zoiets dat ik de Hollywoodfilms het beste kan ontwijken. Misschien ook de reden dat ik nog niet eerder naar werk met hem op zoek was gegaan, omdat ik hem lange tijd vooral als Hollywoodacteur zag. Tips zijn in ieder geval welkom!

Ook in HK is het wel een aantal keer misgegaan. Sowieso is het eerste deel wel de moeite, al is die wel een stuk ouder. Van Chan's eigen regie heb ik Project A en Crime Story het hoogst gewaardeerd. Dacht trouwens dat hij ook ooit met Woo-ping Yuen iets had gemaakt, maar dat kan ik zo meteen niet terugvinden.

Vind dit geloof ik wel z'n beste, de rest van z'n films zijn toch vooral gewoon vermaak met een aantal scenes die er uitschieten

avatar van Black Math
Dank je wel, ik zal op zoek gaan naar je tips!

Spannende film, waarbij het acteerwerk en de trucages echt perfect zijn, alle trucs zijn ook allemaal echt van Jackie, deze film schijnt ook echt gebeurd te zijn, wat het dan nog even, net iets spannender maakt!!

avatar van frolunda
Zeer vermakelijke film waarin naast Jackie Chan ook zangeres Anita Mui als zijn stiefmoeder excelleert.Het verhaal is wat onnozel en stelt niet al te veel voor maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de (vaak) hilarische actie scenes.

avatar van Gang_Star
Behoorlijk stuk entertainment. Leuke humor, goede actiescènes en Jackie Chan die met zijn drunken boxing een knap staaltje vechtwerk vertoont.

avatar van Richard_Voorhees
Vooral de stukken humor rondom zijn moeder, zoals het gokken met haar vriendinnen, zijn wel raak. Verder is het natuurlijk voornamelijk om de actie en het vechten te doen. Wat dat betreft mogen we niet klagen en laat Chan weer een aantal sterke kunstjes zien.
Wederom wel geslaagd kung fu entertainment van de man.

avatar van Marvinleeaday
Het is me na 3 films wel duidelijk, Jackie Chan is niet mijn kopje thee.