Zui Quan (1978)

Alternatieve titels: Drunken Master | Drunken Master - Veeg de Vloer Aan | Jui Kuen | 醉拳

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Woo-Ping Yuen
met Jackie Chan, Siu Tien Yuen en Jang Lee Hwang

De jonge Wong Fei-Hong (Chan) gaat in de leer bij een kung-fu meester om de geheimen van de Drunken Fist te leren. De kung-fu meester blijkt echter nogal onconventionele methodes te hebben, waardoor Fei-Hong het regelmatig niet meer ziet zitten. Uiteindelijk moet hij toch doorzetten om op te kunnen tegen een slechte kung-fu meester.

Jeugdsentiment.. Ik keek deze film voor het eerst op een oude VHS band bij mijn tante in Belgie. Mijn oom en zij hadden daar een restaurant en als ik daar bleef logeren keek ik elke avond naar deze film, jaar in jaar uit.. Uiteindelijk kreeg ik de band mee naar huis, de blijdschap die ik toen voelde.. Nu nog steeds, zo'n 30 jaar later zet ik de dvd, waarvan ik er 3 heb liggen, weleens op om met mijn zoontjes te kijken. Hwang Jang-lee, of thunderleg, was voor mij echt de schurk, en hij leek ook nog eens op mijn oom.. Voor mij een dikke 5 sterren!!

avatar van GoodOldJack
Zou hier toch is meer moeten van gaan ontdekken, van dit soort films, kijkt vlot weg, leuke gevechten, niet te veel onnodige zij plots. Vind dit zeker zo goed als het latere hollywood werk van Chan.

Aardige film waarin een man als vorm van straf in de leer gaat bij een strenge kung-fu meester. De choreografie van de kung-fu scenes is ronduit spectaculair te noemen. Aangezien deze vrijwel non-stop is en de film te lang duurt, heb je het echter op een gegeven moment wel gezien. Nog net 3.0 sterren vanwege de fysieke kunsten van Jackie Chan en de vermakelijke scenes tussen hem en zijn meester.

avatar van BlueJudaskiss
Dan vind ik Chans Amerikaanse werk toch leuker - meer dynamiek, meer variatie in locaties. Knap dat ze met - vermoed ik - weinig geld zo'n mooi tijdsbeeld hebben kunnen neerzetten van het Chinese platteland, maar na het zoveelste gevecht in een weiland of bij een boerderij had ik het wel gezien. De gevechten zijn van zichzelf zeker indrukwekkend, maar niet elke vijf minuten. De humor is érg flauw.

avatar van Duke Nukem
Opnieuw een leuke Jackie Chan film. Soms is de humor ietwat flauw, maar de martial arts maakt veel goed. Zoals velen vind ook ik het vervolg beter, maar er zitten dan ook zestien jaar tussen. Ik zag deze film in het (matig) Engels nagesynchroniseerd, wat wel afbreuk doet aan de genietbaarheid. Ook de 'fake' geluidjes bij de slagen zijn jammer.