Michiel de Ruyter (2015)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Frank Lammers, Barry Atsma en Egbert-Jan Weeber

Wanneer Nederland van alle kanten wordt aangevallen en op de rand van burgeroorlog staat, vecht één man alleen voor het landsbelang: Michiel de Ruyter. Maar zijn successen maken hem in ogen van de machthebbers te populair. Het is 1653 en in de slag bij Ter Heijde sterft de oude admiraal Maarten Tromp (bewonderend ‘Bestevaer’ genoemd) in de armen van de jonge, talentvolle Michiel de Ruyter. Hij maant Michiel niet met politieke winden mee te zeilen, maar alleen voor het landsbelang te vechten. Nederland is niet alleen in oorlog met de Engelsen, maar staat ook op rand van burgeroorlog: Oranje-aanhangers en republikeinen vechten om de macht.

avatar van Graaf Machine

Ja, dat snap ik ook niet. Die laatste opmerking hoorde hier niet thuis. Moet een vergissing geweest zijn. Heb het maar verwijderd.

avatar van Valii
Michiel de Ruyter. Wat je ook van de man denkt, dit heeft hij niet verdiend. Zeer matige film, waarin niet alleen het verhaal, maar ook de actiescenes van de hak op de tak springen. Zeker het eerste halfuur is verbijsterend. Daarna went het overdadige gebruik van slowmotion, zijn de dialogen iets beter te verstaan en komt het (levens)verhaal meer tot zijn recht.

avatar van Shadowed
Prima NL film.

Van Nederlandse films ben ik niet echt een liefhebber, ik bekijk meer Brits en Amerikaanse films. Geld ook voor Nederlandse series. De meeste kan ik niet aanzien. Maar Michiel De Ruyter was nog wel goed. Vooral de boot scenes vond ik mooi.

Het acteerwerk van "Jumbo" Frank Lammers was voor mij soms onverstaanbaar. Hij praat nogal zacht, en ik had het volume nog wel op 40. Geen idee of dat hoog is voor de meeste maarja. Verstond er soms niks van. En je herkent het "steenkolen" engels ook wel soms.

Het is nergens enorm langdradig en nogmaals is de actie in deze film knap gedaan. Heb er wel van genoten. Een aanrader voor mensen die van Nederlandse/Geschiedenis films houden.

avatar van Arnhemmer
Benni de Jong schreef:
Ons nationale collectieve geheugen reikt kennelijk niet ver in de tijd! Détail? Zeker niet! De Britten vallen al over 't feit dat hun in deze film gevoerde unievlag die van 1801 is, in plaats van die daterend uit 1606, de correcte vlag dus, wat per saldo een Andreaskruisje scheelt.. Wie zou dan dáár nog over vallen?
Het Britse collectieve geheugen is waarschijnlijk slechter dan die van de Nederlandse filmmakers, want de unievlag die de Britse schepen in deze film voeren, is wel degelijk die uit 1606 (dus zonder het Ierse kruis in de diagonale, witte, Schotse banen) en niet van 1801.

dit is echt een film waar Nederland trots op kan wezen mooie special effects vooral de zeeslagen waren goed gefilmd. In begin dacht ik waarom vertolkt Frank Lammers nou de rol van Michiel de ruyter wie heeft hem uitgekozen maar hij heeft het gewoon goed gedaan. dit is zeker geen nova Zembla waar ze niet konden kiezen voor een historische verhaal of fictie. in deze film was het erg duidelijk dat het om een historische verhaal ging. het is leuk om te zien dat wij redelijk veel historische films maken zodat ons Nederlandse geschiedenis weer een beetje tot leven komt en zodat wij kunnen zien hoe het er vroeger aan toe ging. dus het is ook nog eens heel erg nuttig. Ik kan iedereen aanraden om deze film te kijken. de film laat duidelijk de druk van buiten af zien. je ziet Nederland als eigenlijk een machtig land in de gouden eeuw die aan alle kanten wordt aangevallen door Engeland. die via de Noordzee ons land willen binnen vallen en ook Frankrijk. Michiel en ze bemanning moet er voorzorgen dat Engeland niet veder komt. maar de problemen stapelen zich alleen maar op als er ook nog een burgeroorlog dreigt te komen.

avatar van Brandt
Kan Frank Lammers please worden ondertiteld? Verstond er geen ene zak van. En dat terwijl ik op slechts een paar kilometer van Michiels huis ben geboren. In wilde mossels had ie zich een redelijk zeeuws accent aangemeten, maar dit slaat nergens op. Geldt ook voor de rest van de film, wat een patriottische aanstellerij. Admiraal de Ruyter verdient een betere film.

avatar van wyatt earp
Brandt schreef:
Kan Frank Lammers please worden ondertiteld? Verstond er geen ene zak van.
Ik heb de film dus gisteren serieus volledig met ondertiteling gekeken. Ik kon er geen reet van verstaan.

Edit: En ik had het volume nog wel rond de 40 staan, dat gemompel is echt onverstaanbaar.

avatar van VanRippestein
Interessant om wat meer over te weten. Ik ken dit deel van de geschiedenis niet zo goed op de grote lijnen na. Leerzaam wat dat betreft. Helaas is het filmisch allemaal knullig gedaan: Dat de cgi wat onrealistisch is maakt me nog nieteens zoveel uit, maar de onverstaanbare Frank "Jumbo" Lammers, en ontzettend goedkope stijlmiddelen, pfffff....De muziek is om te janken zo cliche en overdadig bombastisch. Kennelijk vond iemand het een goed idee om arabische thema's in een oerhollandsch verhaal te proppen en werkelijk overal bombastische thema's onder te zetten.Ook de lachwekkende hoeveelheid 'Noooooooooo!'-slomo's helpen nou niet bepaald mee.

avatar van TronMan
Niet te verstaan , en die Lammers ben ik ook totaal moe. En al helemaal in slowmotion.
Geluid is wel vaker slecht bij Nederlandse film's, maar deze spant de kroon, erg jammer. Misschien in geschiedenis les nog te gebruiken..' school tv ' film.

avatar van Confusie
Ik heb het nog eens voor Frank Lammers opgenomen.

Toen hij net met zijn reclamestunt begon en was gestart zich op deze wijze aan het grote Nederlandse publiek kenbaar te maken.

Ik benadrukte dat hij een gerespecteerd Nederlands acteur was en refereerde aan enkele geslaagde rollen die ik van hem had mogen aanschouwen.

Inmiddels zoveel jaar verder echter, denk ik niet dat er nog iemand is die iets voor hem zou kunnen doen.

Behalve dan wellicht de lui die zijn salaris betalen, wat, zoals hij zelf meermaals her en der wist te verkondigen, het ‘t allemaal toch behoorlijk waard zou moeten maken.

En daarmee is het feit dat ik nu twijfel deze film te gaan zien, ondanks een interessante discussie elders en een klaarblijkelijke beschikbaarheid op Netflix, toch een consequentie die hij zal moeten en willen aanvaarden.

Had het zelf toch liever een tikkeltje anders gezien.

Maar goed.

Overigens vind ik Sanne Langelaar ook wel een leuke actrice die van mij best wat hogerop mag komen, positief verrast dat zij hier zo’n aanzienlijke rol lijkt te hebben.

En dan schijnt natuurlijk allermachtig oppergigant Charles Dance er ook nog in te zitten.

Wie weet knip ik ‘m een van deze dagen even aan.

Maar misschien ook niet.

We zullen zien.

avatar van Brix
Confusie schreef:

Absoluut mee eens

avatar van ILDIB
behoorlijk van kwaliteit nog. me niet teveel geërgerd aan t slechte Hollandse acteren dus dat is goed. interesseerd geraakt nu in exacte verhaal. wel teveel van t zelfde qua ontploffend hout en ladende kanonnen. jammer dat de gevechten op zee zo slecht in beeld waren qua tactiek en werkelijke actie. Steeds een botenparade in cgi danwel vaag beeld door verrekijker en 1 boot sneuvelt blijkbaar. eigenlijk was t vrij slecht nu ik er over nadenk.

avatar van ILDIB
wyatt earp schreef:

hear hear

avatar van Captain Pervert
Benni de Jong schreef:
Dan was ons land, en de huidige Benelux als geheel, mogelijk verengelst, verfranst en verduitst tegelijk geweest! Hadden we dan niet beter geweten? Mogelijk hadden we nu dan in een soortgelijke impasse verkeerd als die waarin 't Baskenland en Catalonië zich momenteel bevinden. Imaginez-vous!

Welnee, het nationalisme van den Nederlandert is niet te vergelijken met dat van een Bask, Schot, Cataloniër, etc. Als je kijk hoe ons erfgoed en gemeenschapszin momenteel verkwanseld worden, zou er na voltrekking van het geschetste scenario, nooit een Nederlander zijn opgestaan om wat dan ook te verdedigen. Helaas maar waar.

avatar van suzanne.vo
Wij vonden de film niet echt top gemaakt. Er wordt geen data genoemd in de film dus als kijker moet je zelf raden wanneer hij zich afspeelt en dat is niet echt handig. Er gebeurd ook redelijk veel anachronisme dus dit is wel verwarrend als ze zeggen dat het rond de 17e eeuw is. Ook jammer dat de gevechten op zee niet echt leken, je zag dat ze gespeeld werden. Verder was het wel nog tof omdat het een avontuurlijke film is en er een mooi verhaal achter zit.

Regie: Roel Reiné Cast: Frank Lammers (Michiel de Ruyter), Barry Atsma (Johan de Witt), Ruther Hauer (Maarten Tromp), Charles Dance (Koning Charles II van Engeland), Egbert Jan Weeber (Willem III van Oranje) Speelduur: 151 minuten
Datum: 29 januari 2015 in Nederland, 3 maart 2015 in Vlaanderen.

Beschrijving:
De film ‘Michiel De Ruyter’ is een historische avonturenfilm die gaat over de oorlog tussen de Nederlanders en de Engelsen. Tijdens een van de vele slagen sterft de admiraal Maarten Tromp en hij wordt opgevolgd door De Ruyter. Daarna volgen vele veldslagen maar plots loopt het fout. Wanneer de zoon van de Tromp door jaloezie het plan van Michiel verstoord door de linie te verlaten breekt de hel los.

De gehele film werd ook beschreven in een boek. Het boek heeft dezelfde naam gekregen en is geschreven door Alex van Galen. Kort voordat de film uitkwam werd ook het boek te vinden in vele boekhandels, dat was op 13 januari 2015.

De film heeft enkele sterke en mindere punten. De veldslagen werden heel spectaculair en mooi in beeld gebracht. Hoewel er soms sprake was van anachronisme, werd toch alles heel uitgebreid vertoond. Enkele zwakkere punten van de film waren dat het soms moeilijk te volgen was en soms werden de acties heel langdradig.

Ons algemeen eindoordeel is dat het best wat spannender mocht zijn en dat hij op sommige vlakken wat langdradig was. Toch viel de film best mee om eens naar te kijken, er waren namelijk ook goede stukken.

avatar van mystica
Geweldig mooie film. Prachtig gemaakt. Goed acteerwerk. Scherp verhaal.. en prachtige muziek. Een echte kwaliteitsfilm.