Michiel de Ruyter (2015)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Frank Lammers, Barry Atsma en Egbert-Jan Weeber

Wanneer Nederland van alle kanten wordt aangevallen en op de rand van burgeroorlog staat, vecht één man alleen voor het landsbelang: Michiel de Ruyter. Maar zijn successen maken hem in ogen van de machthebbers te populair. Het is 1653 en in de slag bij Ter Heijde sterft de oude admiraal Maarten Tromp (bewonderend ‘Bestevaer’ genoemd) in de armen van de jonge, talentvolle Michiel de Ruyter. Hij maant Michiel niet met politieke winden mee te zeilen, maar alleen voor het landsbelang te vechten. Nederland is niet alleen in oorlog met de Engelsen, maar staat ook op rand van burgeroorlog: Oranje-aanhangers en republikeinen vechten om de macht.

avatar van Graaf Machine
Ik ben weer helemaal bijgepraat. Mooi stuk hoor.

avatar van Thorongil
Geweldige film, geen second verveeld. Topacteurs.

avatar van pietpuk
Bombastisch gedoe met teveel slowmotion en niet te verstaan.

avatar van Vilmkritikus
Die domme kop en het onverstaanbare gebrabbel van Lammers gaan na een tijdje echt irritant worden.

avatar van ChickO70s
Doodzonde dat de hoofdrol van zo’n verhaal door die binnensmonds pratende Jumbo huisvader wordt vertolkt. Verstond er af en toe geen kloot van, ook al zette ik het volume op ‘WTF?!’ Was er nou echt geen andere ‘corpulente’ acteur te porren voor deze rol? Daarnaast waren de special effects soms echt om te gieren.

Na jaren besloten om deze film eens te kijken. Teleurstellend.

Erg jammer dat het zo slecht te verstaan is. Verder speelt iedereen best redelijk. De oranje gezonden worden wel slecht afgeschilderd, en uiteraard is Johan de Witt het toonbeeld van sympathie

avatar van Pecore
De film zit vol mooie plaatjes, sfeervolle sets en fraaie kostuums, en ik heb kunnen genieten van Lammers. Het weegt echter niet op tegen de minpunten. De film wil een veel te omvangrijke periode en kwestie belichten, namelijk zowel het leven en de avonturen van De Ruyter als de politieke intriges uit de gouden eeuw. Daar wordt het allemaal veel te fragmentarisch van. Daarnaast ging het vele gebruik van slowmotion me op den duur tegenstaan, vallen sommige acteurs door de mand en speelt het beperkte budget de film nu en dan parten. En dan alle historische onjuistheden; maak dan een compleet fictieve film en pretendeer niet hét verhaal van de gouden eeuw te vertellen.