Dave (1993)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ivan Reitman
met Kevin Kline, Sigourney Weaver en Frank Langella

Dave Kovic lijkt zo erg op de president van Amerika, Bill Mitchell, dat hij wordt gevraagd voor hem in te vallen. Bill ligt ondertussen in coma en Dave probeert zich uit de voeten te maken in het witte huis. Bob Alexander is een werknemer van de president die probeert zelf president te worden.Maar waar hij niet op rekende dat Dave als president zo populair zou worden.

neo (crew)
Erg leuke film. Prachtig acteerwerk van Kevin Kline. Ik heb 'm zeker al 10 keer gezien.

Is deze film alweer zo oud. Wat wordt ik toch een oude lul zeg.
Erg coole film met ontzettend sterke rollen van Kline en Weaver.

Leuk filmpje.

FisherKing
twijfel tussen 2.5 en 3. Vermakelijk verhaal maar begon in bioscoop toch te vervelen...Kline werd steeds irritanter..

Zeer grappige film.
Kevin Kline op z'n best

avatar van De Knip
Heb me best wel vermaakt, gewoon een leuke film.

***1/2

Best aardige film.
In feite is het een grote berg cliche's deze film. Gelukkig stoorde ik me bij deze film er niet aan (tenminste niet de hele tijd).
Best wel aardige film om te kijken als je niks beters te doen hebt.
2,5*.

Moviestar
Deze film kan ik echt duizend keer kijken erg goede rol van kevin Kline en.. Sigourney Weaver. 4*

avatar van Ziggy007
Het gegeven is natuurlijk geweldig voor een komedie. Hij duurt alleen veels te lang, 80/90 min is meer dan genoeg. Nu zitten er onnodige (saaie) scènes in die het op een échte film doen lijken, terwijl het een 100% komedie is. Bijv: Ace Ventura. 90min lachen. Het probleem van deze film is dan ook de lengte.

avatar van Purmerend
Leuke film, die ik al eens eerder gezien had. Maar hij blijft geinig. 3*

Ik denk dat ik hem vanaaf ga kijken... lijkt mij wel grappig!

us_raider
neo schreef:

Dan vallen 3 sterren toch wat tegen...

avatar van A.S.E.
leuke cameo van Oliver Stone

neo (crew)
Us_raider: Daar hebben meerdere mensen al naar gevraagd. Het is meer gewoon dat ik nooit genoeg kan krijgen van dit sommige films, niet omdat het de allerbeste zijn. In veel gevallen hou ik het dan op 3 sterren, en zou ik ze eventueel nog vele malen kunnen zien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Prima feel-good filmpje met een amusant plot.

Kevin Kline doet het erg goed en wordt bijgestaan door uitstekende bijrol- vertolkers als Sigourney Weaver, Ving Rhames, Kevin Dunn en Charles Grodin. Verder laat James Newton Howard een prima, sfeervolle (maar soms wel een beetje standaard) familiefilm- score horen.

Helaas wordt de film echter wel wat zoetsappig en moralistisch van tijd tot tijd, soms wordt het je zelfs een beetje erg de strot ingedrukt. Maar, ondanks dat en het feit dat de film nergens hilarisch of écht grappig is, kijkt de film prima weg en verveelt praktisch geen minuut.

3 sterren.

avatar van daanos;
vond de film best leuk, 3e keer dat ik 'm zag maar hij verveeld niet. Goed geacteerd, alleen de first-lady viel me tegen qua acteren.

3,5 *

avatar van predator
leuke film, aangenaam om naar te kijken, maar geen grappen, waar je ondersteboven van raakt.

avatar van JohnWilliams
Mee eens.
En nog is leuk bedacht ook!

avatar van nightbreed
Dit vond ik een saaie en brave film met een wel heel erg dom verhaal.
Wat ze allemaal niet verzinnen in Hollywood...pffff.

Cijfer: 2

avatar van Fran
Leuke film voor de zondagmiddag maar zeker geen zaterdagavond film. Leuk verhaal. Niets meer en niets minder.

avatar van Mac Hammer Fan
Een sympathieke romantische komedie, die naast een ASCAP Award en American Comedy Award nog 4 nominaties kreeg. "Dave" komt bij mij over als een positieve, genietbare ontspanningsfilm met vlotte vertolkingen, en in het bijzonder van Kevin Kline in zijn dubbele rol.

Hele leuke film, die ik al vaak heb gezien maar op de een of andere manier nooit verveeld.

avatar van Denveen
Vara geeft deze 4 sterren, te veel?

avatar van Norma
Gezellige film, geen hilarische taferelen maar gewoon een prettige, gemoedelijke wegkijker van het soort waar ze in de jaren 80 en begin 90 patent op leken te hebben (of heb ik nu mijn gekleurde jeugdsentiment-bril weer op?) Ik krijg niet gauw genoeg van zulke filmpjes in ieder geval. Leuke dubbelrol van Kline en een geinig verhaal, uiteraard doorspekt met ongeloofwaardigheden maar dat geeft niks in een film als deze.

avatar van sofripa
Fijne film, lekkere bankhanger.

avatar van chameau 1
een leuke film om vaker van te genieten vind ik

avatar van knusse stoel
Mooie film die aardig wegkijkt, heerlijk voor een regenachtige zondagmiddag als de fiets- of wandeltocht niet doorgaat. 7/10

Brave en tamelijk voorspelbare uitvoering van het thema 'wat zou jij doen als je president was', maar wel met wat extra's zoals de politieke journalisten en commentatoren die zichzelf spelen (zie aftiteling).

Best leuk.