Thirteen Days (2000)

Alternatieve titel: 13 Days

geregisseerd door Roger Donaldson
met Kevin Costner, Bruce Greenwood en Steven Culp

Oktober 1962: Amerika komt er achter dat de Sovjet Unie bezig is met het plaatsen van nucleaire wapens op Cuba. President John F. Kennedy besluit dit niet te accepteren, en staat op het punt om een militaire inval te doen op Cuba. Dit zou echter kunnen betekenen dat de Sovjet Unie hier in Europa wraak op neemt. Een derde wereldoorlog met gebruik van nucleaire wapens lijkt onafwendbaar.

avatar van Sneakers35
Dit soort films zou men eigenlijk gewoon moeten zien uit historisch oogpunt.

avatar van the new guy
Goed gemaakt. Natuurlijk een super verhaal om te verfilmen. Jammer alleen van de accenten die je de hele film in de weg zitten.

avatar van missl
Historisch gezien is dit een goede film, je krijgt een kijkje in de keuken. Maar jeetje, het is wel een hele zit.

Ik kan me de Cubacrisis nog wel herinneren: mijn ouders, de meesters en juffen op school en andere mensen gedroegen zich zenuwachtig en angstig. Het leek mij wel leuk een oorlog, maar als kind kon de ik reikwijdte van deze gedachte natuurlijk niet overzien.

Over de film: een vakkundig gemaakte, accuraat overkomende, boeiende, pakkende en beangstigende reconstructie (gebaseerd op historische gegevens, vanuit Amerikaans perspectief), waarin de toenmalige president Kennedy en zijn broer een hoofdrol vervulde. Duidelijk te zien was dat de wereld daadwerkelijk op de rand van een kernoorlog gestaan heeft, vooral omdat de militaire raadgevers de Kennedy's tot een oorlog wilde verleiden. Door de cast werd fantastisch gespeeld.

N.B. Als je naar de huidige situatie in Oekraïne kijkt, is er in vijftig jaar weinig veranderd.

avatar van Insignificance
Spannende dagen, minder spannende uren, al vliegen ze nog redelijk snel om. Vooral een degelijke film die doet wat het moet doen met een beetje te veel van het ene en weer ietwat te weinig van het andere. Zo is het een tamelijk oppervlakkige bedoening die af en toe wel heel nadrukkelijk het drama en al wat dies meer zij opzoekt. Verschrikkelijk, deze orkestrale, aanstellerige muziek.

Met de triggerhappy legertop gaat het ook al niet erg subtiel. The big red dog is digging in our backyard and we are perfectly right to shoot him! Dat werk. Met gemene koppen, zodat iedereen het begrijpt. Wat dat betreft, afgezien van een knauwende Costner, een goed gecast stel grijze muizen. Niemand die zich weet te onderscheiden, iedereen doet z'n dingetje en dat is dat.

Af en toe dat de film voor de afwisseling de burelen eventjes verlaat en dat het ter land, ter zee en in de lucht wat legerfratsen inzet. Het zet niet echt veel zoden aan de dijk, net als het geswitch van zwart wit en kleur hier en daar, maar vooruit. De film kan grotendeels bogen op z'n onderwerp, als je dat boeiend vindt uiteraard, en komt daarmee een heel eind. Meer heeft het niet te bieden.

avatar van Lovelyboy
Pakkende en spannende film die perfect in beeld brengt wat er gebeurde rond de Cuba-crisis maar wat mij betreft vooral een homerun slaat bij het idee wat er gebeurt was met een idioot als Bush of Trump. De politieksociale houding van Kennedy heeft die dagen de wereld gered van een derde wereldoorlog. Tevens reden te meer voor complotfanatici hier weer een reden in te zien waarom JFK uit de weg geruimd moest worden.

In de vergaderkamer wordt alleen maar gepreekt over oorlog, aanvallen, duidelijk boodschap geven enzovoort. Een spanning overigens die steeds groter wordt tussen de adviseurs en JFK en zijn vertrouwelingen. Een crisis die bezworen lijkt waarop er onmiddellijk weer wat nieuws gebeurt en al het werk vergeefs. Een knap opgebouwde film die ondanks de bekende afloop toch spannend is. Een film die overigens op één vlak tekort schiet. Nu is de film zo lang, en hoofdzakelijk in het witte huis of in vergaderkamers, toch zal de spanning ook op de bevolking immens geweest zijn. Toch zijn er maar een paar shots van burgers wanneer JFK zijn toespraak op tv houdt, en meer niet. Had iets meer de angst van de gewone man laten zien. Dat had bij mij nog net iets meer impact gemaakt.

Prima politieke thriller/dramafilm.