Benny & Joon (1993)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jeremiah S. Chechik
met Johnny Depp, Mary Stuart Masterson en Aidan Quinn

Benny werkt in een garage en heeft moeite om een hulp te vinden die zijn geestelijk gehandicapte zusje Joon kan verzorgen. Zonder toezicht zet Joon de boel in de fik of ze krijgt uitbarstingen in het openbaar. Wanneer Benny een pokerspel verliest moet hij de neef van een vriend in huis nemen. Deze Sam heeft ook vreemde trekjes, maar krijgt makkelijk contact met Joon. Als Benny ziet hoe goed Sam en Joon met elkaar overweg kunnen, voelt hij zich een beetje buitengesloten.

avatar van notorious_kim
Speciale film. Ik vind het zeer moeilijk om een beoordeling over te schrijven omdat ik hem niet meteen met iets kan vergelijken. Wat hem wel goede punten qua originaliteit geeft .
Zeer tof verhaal, had me helemaal te pakken, ik was zeer benieuwd hoe het allemaal ging uitdraaien. Mooie cast, maar Johnny Depp springt er toch wel weer uit hoor, hij heeft weer zo'n speciale rol hier, en bewijst nog eens dat hij alles aankan.
Sterke dialogen, goede uitwerking van de personages, mooie continuiteit in de film. Maar toch ontbrak er iets waardoor de film echt bleef hangen bij mij, na het bekijken had ik geen wauw gevoel. De film is zeker het bekijken waard!

avatar van MorrisJ
Klein, leuk en gezellig filmpje met eerlijk sentiment en hartverwarmende humor. Mooi!

avatar van Only_Mandy
Geweldige film.
Goed acteerwerk van Depp uiteraard.
Film gaat vlot, geen langdradig verhaal!
Prachtig einde.
5 sterren

boomboompow
geen geweldige film, johnny depp is natuurlijk bijna zoals altijd de grote man van de film maar mary stuart masterson was ook helemaal in haar rol

Juneau
Ondergewaardeerde film. De sfeer en de uitwerking van het verhaal zijn geniaal. Nog maar te zwijgen over het acteerwerk van Johnny Depp. De film heeft iets, iets heel bijzonders, wat ik niet uitleggen kan. De onderlinge relaties zijn ook bijzonder an sich. Een absolute aanrader.

avatar van dnnyy17
goeie aparte film, met een orgineel verhaal en goed acteerwerk!!

avatar van fcdenhaag
apart, leuk, ontroerend, grappig, dramatisch, ondergewaardeerd ... 4 sterren !

Leuke film waarin Johnny Depp een goeie rol neer zet als de maffe maar ook innemelijke Sam die het leven van broer en zus Benny & Joon overhoop haalt. Helemaal als Sam en de lichtelijk geestelijk gehandicapte Joon wat met elkaar krijgen. Een grappig, romantisch en soms ontroerend verhaal dat geen moment verveeld. Acteerwerk is ook goed, maar Johnny Depp steelt absoluut de show met zijn Buster Keaton imitaties.

avatar van canciser
Echt een super leuke film. Ik verwachtte een iets depressieve en wat serieuze film. Maar dat bleek dus totaal niet zo te zijn. De film is ontzettend grappig en origineel. Ook de personages zijn erg leuk om te volgen. Sommige dingetjes hadden weggelaten mogen worden, zoals dat gebeuren tussen de automonteur en de ex-actrice. Verder ontzettend goed geacteerd door Depp. Een aanrader voor de Tim Burton fans! 4*

avatar van Boenga
Een chick fick over een bloedernstig onderwerp - man ontfemt zich over gehandicapte zus, cfr Rain Man: geen geslaagde combinatie. Te weinig diepgang, slecht uitgewerkte personages, bedenkelijk acteerwerk,...

Gelukkig is daar ene Johnny Depp die de film uit het slop weet te redden, en er voor zorgt dat je het verhaal toch uitkijkt. Meer nog: de Buster Keaton/Charlie Chaplin-imitatie heb ik na afloop nóg eens bekeken. Of, waarom je een film beter op DVD kan zien...

avatar van Fran
Een heel lief mooi en warm verhaal. Echt een fijne film om naar te kijken. Ik vond iedereen ook zo sterk qua acteerwerk. Heel ontroerend en toch nergens overdreven sentimenteel.

Erg leuke romcom met een wat dramatische ondertoon. De drie hoofdrolspelers acteren uitstekend, maar het zijn vooral de mime-scènes van Johnny Depp die de show stelen. Heel mooi. Naar mijn bescheiden mening de beste en meest toegankelijke rol, die Depp tot nu toe speelde. In ieder geval een stuk leuker dan zijn optredens in de Tim Burton films.

avatar van Thomas3
De Buster Keaton-Charlie Chaplin imitatie Van Johnny Depp is cool in deze film!

Al weer lang geleden gezien en toen een favoriet. Nu ben ik inmiddels heel veel filmkijkervaring rijker. Het is nog steeds een erg leuke film met een leuk verhaal van twee geestesgestoorden die elkaar op wonderlijke manier weten te vinden. Leuk geacteerd ook. Maar de film heeft ook z'n commerciële voorspelbare clichémomenten zoals zo vele Amerikaanse films. En de schreeuwerige muziekkeuze is ook niet altijd mijn smaak. Alhoewel het titelnummer mij weer wel aanspreekt.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Benny & Joon kijkt gemakkelijk weg, maar moet het vooral van een paar scènes hebben die het geheel rechthouden. Ondanks de thematiek beklijft de film niet. Vooral het gebrek aan diepgang in de relatie tussen Joon en Sam lijkt mij de stoorzender.

Aiden Quinn doet wat hij moet doen - niks meer, niks minder -, maar hij sneeuwt ondanks zijn gegeven screentime onder tegenover de hoofdrolspelers. Johnny Depp is sympathiek in zijn naïviteit, maar de show stelen doet hij niet. Dat is weggelegd voor Mary Stuart Masterson, die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Bijrolletjes zijn er nog voor Julianne Moore, Oliver Platt en William H. Macy.

De mij onbekende regisseur Jeremiah S. Chechik doet niks slecht, maar hij weet ook niks extra's te brengen, op een paar acteurscènes na.
Het lied 500 Miles kan ik wel smaken, maar wat het toevoegt aan de soundtrack is mij ontgaan.

avatar van Roger Thornhill
Lieve en sympathieke film. Aan de loftuitingen alhier voor Depp kan ik weinig toevoegen, behalve dan tegenover BBarbie: "de beste en meest toegankelijke rol, die Depp tot nu toe speelde" – daarin kan ik bijna helemaal met je meegaan, alleen zijn rol in What's eating Gilbert Grape vind ik zelf nog net iets beter.

Gewoon een goede film.

Sentimentele, langzaam voortkabbelende film. De karakters zijn typetjes (misschien muv het gestoorde zusje). Nu krijg ik vrijwel altijd moordlustige neigingen als ik mime-artiesten immer weer dezelfde routines zie uitvoeren, maar in plaats van geweldadige acties schroef ik de waardering maar wat naar beneden.

avatar van Decec
Een leuke komedie/drama/romantiek film...
Leuk en prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Jonge bekende acteurs Johnny Depp, Oliver Platt en
Aidan Quinn...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht omdat dit er eentje was die 'k nog niet gezien heb met Johnny Depp. Het is een redelijk speciale film geworden, maar 'k vond hem wel de moeite om gezien te hebben. De film heeft ook nog een leuke soundtrack en ook de cast is zeker niet slecht.
Misschien niet de meest bekende film ('k had er zelf ook nog nooit van gehoord) van Johnny Depp, maar als je hem eens niet als piraat wil zien, ben je hier wel aan het goeie adres.

avatar van Banjo
Wat een drukke emotioneel volle film!.
Er komt behoorlijk veel op je af, zo nu en dan een lach maar ook veel heftig drama.
Benny & Joon is een goede film maar... het is misschien ook wel te vol en te ambitieus van op zet.
Ik ben er nog niet helemaal uit.

3 1/2 ster

avatar van erik1977
Dat ik deze film nog nooit had gezien, wat een prachtige film!
En zelfs af en toe nog een traantje weg moeten pinken.
Dat maakt voor mij dat de film heel erg geslaagd is, als die bepaalde emoties bij je kan opwekken.
Zoals echt huiveren, griezelen of afkeer bij een horrorfilm.
Echt een gevoel van euforie en adrenaline bij een actiefilm.
Dubbel liggen van het lachen bij een komedie en ga zo maar ff door.
Deze film deed me glimlachen en vond hem hartverwarmend en zelfs een traantje wegpinken dus.
dat maakt voor mij alles dat ik het een prachtfilm vind.
ben ook benieuwd naar meer werk van deze regisseur.