The People vs. Larry Flynt (1996)

Drama / Biografie

geregisseerd door Milos Forman
met Woody Harrelson, Courtney Love en Edward Norton

De stripclub-eigenaar Larry Flynt creëert samen met zijn vrouw Althea een porno-magazine dat de taboes van de maatschappij probeert te doorbreken. "Hustler" brengt de Flynts niet alleen miljoenen aan winst, maar ook de woede van vele "fatsoenlijke" mensen. Diverse aanklachten zorgen ervoor dat Flynt heel wat uurtjes in de rechtszaal doorbrengt. Ondertussen raakt Flynt, na een poging tot moord op hem, verlamd, en krijgt hij te maken met drugsverslaving, geestelijke ziekten en de slechter wordende gezondheid van Althea.

Is wel erg dun en algemeen. Bovendien was Larry nog steeds eerder.

avatar van Basto
Zwolle84 schreef:

Het zijn beide films rond een vergelijkbaar thema die drama op een luchtige, humoristische manier brengen. Boogie Night slaagt in die opzet veel beter. Hier valt het een beetje tussen wal en schip.

Dit is toch vooral een politieke film. Vind de overeenkomsten dan ook minimaal.

mister blonde schreef:
Bovendien was Larry nog steeds eerder.

Ik doel op welke balans deze film nastreeft en dat leg ik naast een film die in mijn ogen vergelijkbaar is maar dat beter doet. Welke eerder was vind ik niet erg relevant.

Tja, dan druk je je ongelukkig uit. Je zegt letterlijk dat Larry een Boogie Nights probeert te zijn, terwijl die film nog niet bestond. Bovendien maakte Forman al dik dertig jaar drama op een luchtige humoristische manier (op volstrekt andere wijze dan Boogie Nights).

avatar van Zwolle84
Nou, dan zeg ik het niet helemaal correct. Big deal.

Vind ik wel. je kraamt onzin uit 2 verschillende kanten op. Forman is hier vooral heel erg Forman. Hij deed dit al meer dan 30 jaar. Als je dan zegt dat ie iets anders probeert te zijn mag je dat wel wat beter staven. P.T. Anderson moest in 1996 zo ongeveer nog beginnen en maakt heel andere films (ook Boogie Nights). Drama op een luchtige, humoristische manier .... zo zijn er nog 1000 films.

avatar van Zwolle84
Als het met zo’n toontje moet haak ik af.

Tja, je ongelijk toegeven is moeilijker dan afhaken.

avatar van BlueJudaskiss
Wat me allereerst opviel: hoe kan het dat Larry wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf maar alsnog een groot gedeelte van de film vrij rond kan lopen?

Niet de knaller waar ik op had gehoopt maar goed om een keer gezien te hebben. Dat ik me soms verveelde lag er denk ik vooral aan dat ik Larry Flynt een ontzettend irritant figuur vond en dat ik me goed kon voorstellen dat mensen een hekel aan hem hadden. Mooi scala aan bijrollen: altijd leuk om Vincent Schiavelli te zien, en Courtney Love vond ik fantastisch.

Toch vond ik dit ook een enorm actuele film, met vrijheid van meningsuiting tegenover vrijheid op godsdienst, het recht op te kunnen beledigen enz. Het venijn van de film zit 'm in de staart, met die prachtige speech van Edward Norton.