• 8.348.340 stemmen

The People vs. Larry Flynt (1996)

Drama / Biografie | 129 minuten

Genre: Drama / Biografie

Geregisseerd door: Milos Forman

Met onder meer: Woody Harrelson, Courtney Love en Edward Norton

Releasedatum: 6 maart 1997

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The People vs. Larry Flynt

"You may not like what he does, but are you prepared to give up his right to do it?"

De stripclub-eigenaar Larry Flynt creëert samen met zijn vrouw Althea een porno-magazine dat de taboes van de maatschappij probeert te doorbreken. "Hustler" brengt de Flynts niet alleen miljoenen aan winst, maar ook de woede van vele "fatsoenlijke" mensen. Diverse aanklachten zorgen ervoor dat Flynt heel wat uurtjes in de rechtszaal doorbrengt. Ondertussen raakt Flynt, na een poging tot moord op hem, verlamd, en krijgt hij te maken met drugsverslaving, geestelijke ziekten en de slechter wordende gezondheid van Althea.

imageimageimageimageimage

• 11991 berichten

Is wel erg dun en algemeen. Bovendien was Larry nog steeds eerder.

Zwolle84 schreef:

Het zijn beide films rond een vergelijkbaar thema die drama op een luchtige, humoristische manier brengen. Boogie Night slaagt in die opzet veel beter. Hier valt het een beetje tussen wal en schip.

Dit is toch vooral een politieke film. Vind de overeenkomsten dan ook minimaal.

mister blonde schreef:

Bovendien was Larry nog steeds eerder.

Ik doel op welke balans deze film nastreeft en dat leg ik naast een film die in mijn ogen vergelijkbaar is maar dat beter doet. Welke eerder was vind ik niet erg relevant.

• 11991 berichten

Tja, dan druk je je ongelukkig uit. Je zegt letterlijk dat Larry een Boogie Nights probeert te zijn, terwijl die film nog niet bestond. Bovendien maakte Forman al dik dertig jaar drama op een luchtige humoristische manier (op volstrekt andere wijze dan Boogie Nights).

Zwolle84

Nou, dan zeg ik het niet helemaal correct. Big deal.

• 11991 berichten

Vind ik wel. je kraamt onzin uit 2 verschillende kanten op. Forman is hier vooral heel erg Forman. Hij deed dit al meer dan 30 jaar. Als je dan zegt dat ie iets anders probeert te zijn mag je dat wel wat beter staven. P.T. Anderson moest in 1996 zo ongeveer nog beginnen en maakt heel andere films (ook Boogie Nights). Drama op een luchtige, humoristische manier .... zo zijn er nog 1000 films.

Zwolle84

Als het met zo’n toontje moet haak ik af.

• 11991 berichten

Tja, je ongelijk toegeven is moeilijker dan afhaken.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Wat me allereerst opviel: hoe kan het dat Larry wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf maar alsnog een groot gedeelte van de film vrij rond kan lopen?

Niet de knaller waar ik op had gehoopt maar goed om een keer gezien te hebben. Dat ik me soms verveelde lag er denk ik vooral aan dat ik Larry Flynt een ontzettend irritant figuur vond en dat ik me goed kon voorstellen dat mensen een hekel aan hem hadden. Mooi scala aan bijrollen: altijd leuk om Vincent Schiavelli te zien, en Courtney Love vond ik fantastisch.

Toch vond ik dit ook een enorm actuele film, met vrijheid van meningsuiting tegenover vrijheid op godsdienst, het recht op te kunnen beledigen enz. Het venijn van de film zit 'm in de staart, met die prachtige speech van Edward Norton.

Onderhond

Best oké.

Vroeger al eens gezien, toen ik een jaar of 16 was denk ik. Herinnerde me niet zo heel veel meer van deze film, behalve dan de rol van Harrelson. Achteraf is me weer duidelijk waarom, want hij is toch de spil van deze film. Hij geeft Flynt geweldig vorm, dik aangezet op een manier waar er maar weinigen mee wegkomen.

Het verhaal is verrassend vlot en fris voor een film die zich toch vooral in rechtbanken afspeelt. Da's normaal mijn ding niet zo, zeker niet wanneer ze nog eens over de twee uur gaan, maar hier had ik er absoluut geen probleem mee. Formas zorgt voor vlotte regie met een goed tempo, zo hoort het ook.

Verder is Flynt natuurlijk een ideaal subject voor een biopic, maar da's absoluut geen garantie op succes. Als je kijkt wat voor saaie films dat genre heeft voortgebracht, doen Forman en cast het gewoon erg goed. Geen meesterwerk, daarvoor is het dan weer niet uitzonderlijk genoeg, maar best leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van martijn011

martijn011

Film die me totaal niet kon boeien op de een of andere manier. Het onderwerp sprak me totaal niet aan, maar mede door het uitstekende acteren van Norton en Harrelson is deze film wel kijkbaar.

Courtney Love is echt verschrikkelijk, wat een irritant mens is dat zeg.

Alhoewel de film heel af en toe best grappig is, duurt het allemaal wel heel erg lang. Vooral het eerste uur is bijna niet door te komen.

Het laatste gedeelte van de film is het best, al is dit allemaal niet memorabel te noemen.

Ik twijfel tussen een kleine voldoende of een kleine onvoldoende, maar het feit dat ik tijdens de film meerdere malen heb gekeken hoe lang ik nog te gaan had maak ik er maar het laatste van.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Erg energieke biopic van de charismatische figuur Larry Flynt. Zeer knappe acteerprestatie van Woody Harrelson die de rol met verve vervult. Eveneens fijn dat de heer Larry Flint zelf een bijrolletje vervult als rechter. Als regelrechte luis in de pels schopt Flynt alle heilige huisjes van het establishment omver van de preutse zedige moraal. Niettegenstaande - hoewel met een moeizaam begin - de oplages boomen.

Het verhaal werd met zwier en het nodige tempo gebracht. Saai werd het nooit en naast de energie die de film uitstraalt heeft dat ook veel te maken met Harrelson zelf. Bij momenten werd het zelfs grappig en werd het fijn het op te nemen voor de underdog of je het er nu inhoudelijk mee eens was of niet.

Er is een prima afwisseling tussen de rechtbankscènes en andere situaties. Erg vermakelijke film van een zelfzekere tot arrogante self made man die enorme risico's nam. Alleen al daarom veel respect al kan ik me voorstellen dat de film eerder een rooskleurige schets neerzet van de persoon Flynt.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

elke scene is nooit minder dan degelijk en onderhoudend maar de volledige film geraakt nooit uit de goede middelmaat. Waarom is de som van de delen niet gelijk aan het geheel ? Het anekdotische zit in de weg van character. Uiteindelijk wint Larry maar de tol is hoog. Voelen we dat ? Misschien dat Larry Flint als een clowneske figuur te schetsen het au sérieux van belangrijke thema's zoals recht op vrije meningsuiting, hypocrisie, individu vs systeem een beetje onderdrukt. Voor mij schreeuwen de verschillende posters (ook die waarin Larry als een Jezus aan het kruisbeeld afgebeeld staat op de slip van een vrouw) een krachtiger protest uit dan de film zelf.

avatar van Survivor87

Survivor87

Een zeer krachtige en indrukwekkende rol van Woody Harrelson. Hij speelt een man die nooit een blad voor z'n mond neemt en altijd voor zijn mening opkomt, waar dan ook. Met natuurlijk de gevolgen van dien( de ene rechtszaak na de andere). Ook leuke rol van Edward Norton als zijn advocaat.

Rip Larry

Rip Larry Flint.

De film stond al een tijdje klaar voor herziening. Het was immers de film die me eindelijk liet vallen voor Milos Forman.

De man die met One Flew over the Cuckoo’d Nest, Hair en Amadeus al lang naam had gemaakt. Maar ik vond zijn films atijd te veel een komedie voor hat onderwerp. En juist bij Larry Flint paste die combinatie perfect.

Overigens ook een erg actuele film waar het gaat over freedom of speech. Waar het in die tijd nog een discussie over fatsoensnormen was, is het tegenwoordig afgezakt tot een strijd over het recht om te liegen en onzin te verkopen. Dat laatste moet kunnen wat mij betreft. Maar goed, dat terzijde.

Dat het hoge komediegehalte bij de film past is ook z’n zwakte. Het serieuze drama raakt ondrr geschikt, terwijl dat eigenlijk het meest interessante is. Het euvel waar alle Forman films aan ten onder gaan: de behoefte om te pleasen en te vermaken plaatsen het mooie verhaal en het bijzondere personage toch een beetje in de schaduw. Zonde.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Na 25 jaar dan eindelijk pas The People vs Larry Flynt gekeken. Ik weet het niet maar ik dacht altijd dat het zo'n duffe film was, maar het tegenovergestelde bleek waar. Toevallig dat ik vanochtend op film1 de film tegenkwam. Hij begon net en ben blijven kijken omdat het gewoon een heel mooi verhaal is, met een prachtige rol van Woody Harrelson. Courtney love acteert ook helemaal zo slecht nog niet, ik had eigenlijk nog niet zoveel films van haar gezien. Ze ziet er hier best wel goed uit, al zou iets meer vlees haar niet misstaan denk ik. Maar toch blij dat ik eindelijk deze film gezien heb.