The People vs. Larry Flynt (1996)

Drama / Biografie

geregisseerd door Milos Forman
met Woody Harrelson, Courtney Love en Edward Norton

De stripclub-eigenaar Larry Flynt creëert samen met zijn vrouw Althea een porno-magazine dat de taboes van de maatschappij probeert te doorbreken. "Hustler" brengt de Flynts niet alleen miljoenen aan winst, maar ook de woede van vele "fatsoenlijke" mensen. Diverse aanklachten zorgen ervoor dat Flynt heel wat uurtjes in de rechtszaal doorbrengt. Ondertussen raakt Flynt, na een poging tot moord op hem, verlamd, en krijgt hij te maken met drugsverslaving, geestelijke ziekten en de slechter wordende gezondheid van Althea.

Geweldige film!
Een uitermate sterk acterende Woody Harrelson. Courtney Love acteert erg naturel (waarschijnlijk omdat het filmpersonage dicht bij haar eigen karakter ligt ?).
Het verhaal is in deze film ondergeschikt. Het laatste half uur van de film vond ik magnifiek.
Leuk trouwens die cameo van Larry Flynt zelf, als rechter die als het ware zichzelf (Woody Harrelson als Larry Flynt) veroordeelt. Dan blijkt ook hoe goed Harrelson zijn stemgeluid imiteert.

avatar van speedy23
The People vs Larry Flynt is een ode aan een man met meer lef dan brains, een niet te stuiten rebel met een leven waarin keet schoppen en decadentie troef zijn. Larry Flynt, die in het verleden meer verguisd dan geëerd werd, kreeg met deze magnifieke, niets verhullende prent eerherstel. De man is wonderwel nog steeds in leven en speelt zelfs een rolletje in de film, ironisch genoeg dat van rechter Morrissey in Cincinnati, die hem veroordeeld tot een gevangenisstraf. Woody Harrelson en Courtney Love spelen de pannen van het dak als mega-destructief koppel. Voor beiden zijn dit (volgens mijn bescheiden mening) nog steeds hun beste acteerprestaties tot op heden. Edward Norton geeft een prima vertolking als Flynts advocaat en rechterhand. Regisseur Milos Forman tekende voor deze facsinerende biopic van een ongewone Amerikaanse 'held'. Zowel Forman als Harrelson werden voor een Oscar genomineerd en Forman kreeg de Gouden Beer in Berlijn. The People vs Larry Flynt is zonder meer een aanrader te noemen...

avatar van Matchostomos
Forman brings the pervert back

Naar goede gewoonte kiest Forman ook in deze prent voor de portrettering van een bekend figuur, en bijgevolg dus ook voor het gegeven van de biopic.
'The People vs. Larry Flynt' is echter niet zomaar een biopic, want daarnaast biedt Forman ons ook een uiterst interessante en taboedoorbrekende (ook bij de release genoot deze prent heel wat controverse) deconstructie van de preutse Amerikaan, burgerlijke vrijheden en het Amerikaanse rechtsysteem. De Amerikaan wordt met andere woorden 'gepakt' op zijn woorden, en ook dat mag af en toe toegejuichd worden.

Centraal in deze prent staat logischerwijze Larry Flynt, een mediageile martelaar die in zijn zoektocht naar succes de hele wereld in één grote roddelpers verandert.
Opmerkelijk is hoe hij onderweg het christendom als een louter tussenstation, als een tussendoortje behandelt in zijn weg naar de top.
Het succes kan echter niet blijven duren en Flynt wordt vervolgens meermaals aan het kruis genageld. Ironische genoeg wordt hij daarbij van zijn seksuele vrijheid ontnomen, al houdt hem dat niet tegen om zijn andere vrijheid (vrijheid van spreken) met de nodige flair en controverse uit te oefenen: als een volwassen baby met de Amerikaanse vlag als pamper, als een oud geil opaatje, maar uiteindelijk alsnog als iemand met een zekere trots.
Toch heeft hij doorheen dit alles spijt van één 'voorval', namelijk de dood van zijn vrouw, die nog meer dan hem het slachtoffer werd van zijn succes.

In combinatie met een krachtig stukje opera, vormt deze gebeurtenis de eerste acte in het slot van het theatrale leven dat Flynt heeft geleid. Logischerwijze volgt hierop de tweede acte, waarin het geheel met een zekere catharsis wordt afgesloten.

Zowel Harrelson als Courtney Love geven hierbij op haast perfecte wijze gestalte aan hun personages. Harrelson geniet schijnbaar met volle teugen, al is er onder de oppervlakte eveneens plaats voor wat oprechte tristesse. Courtney Love speelt dan weer zichzelf, namelijk de weduwe van wijlen Kurt Cobain, al kan moeilijk gezegd worden dat ze daar niet met verve in slaagt.

Met 'The People vs. Larry Flynt' overstijgt Forman de conventies van het biopic genre en mag gesteld worden dat hij het op die manier beter doet dan met 'Man on the Moon' en zelfs 'Amadeus'.
Of dit de beste prent van Milos Forman is, zal pas blijken na een herziening van diens 'One Flew over the Cuckoo's Nest'.

avatar van Leland Palmer
Geweldige film over een man die Amerika een paar keer goed op haar kop heeft weten zetten. De film snijdt een erg interessant onderwerp aan en kent zowel hilarische als dramatische momenten. Het ene moment lig je dubbel van het lachen terwijl de scene erna je een brok in de keel bezorgd. Erg knap gedaan van Milos Forman.

Woody Harrelson zet werkelijkwaar en briljante rol neer als Larry Flynt en hij produceerd dan ook een paar onvergetelijke scenes. De hilarische scenes in de rechtbank wanneer hij met het legerpakje en de legerhelm de zaal binnenrijdt, geweldig gewoon. Hij gooit met sinaasappels naar de rechter en gooit ook de ene na de andere ''fuck'' eruit naar die man. Flynt heeft ook een keer een prachtig t-shirt aan tijdens een zitting; ''fuck this court'' staat er geloof ik, geweldig gewoon. Naast deze memorabele scenes in hilarische vorm kent de film ook een keerzijde en vooral de scene dat Flynt zijn vrouw Althea in bad ziet liggen nadat ze zelfmoord heeft gepleegd is ongelovelijk. Overal kippenvel en een brok in mijn keel.

Ook Courtney Love speelt een supersterke rol als Althea; de vrouw van Flynt. Hoewel ik haar echt een angstaanjagend wijf vind kon ik toch van haar acteerprestatie genieten en vooral wanneer het bergafwaards gaat met haar komen haar sterke momenten het meest tot uiting. Edward Norton; daar hoeven we het niet over te hebben denk ik. De man acteert altijd goed en ook in deze film is er niks mis met zijn bijdrage.

Van de opkomst, tot ondergang en weer een kleine opkomst volgen we Flynt. Hij word rijk, maar ook neergeschoten en vanaf dat moment van zijn middel verlamd. Het begin van de film was goed, maar vanaf het moment dat het eigenlijk bergafwaards gaat en Flynt in een rolstoel terechtkomt word de film pas echt sterk. Een film met een prima verhaal dus, goede opbouw, erg sterke acteerprestaties en een regisseur die zijn werk voortreffelijk heeft gedaan. Milos Forman verdiend ook voor deze film een dikke pluim!

* * * *

avatar van kArIzMa_Movie
Niet bij iedereen doet de naam Larry Flynt een belletje rinkelen. De in 1942 in Kentucky geboren Flynt was een uitgever van pornografische bladen. Ook hij verdiende miljoenen met een mannenblad net als Hugh Hefner. Het verhaal van deze film is dus gebaseerd op het levensverhaal van Larry Flynt. Waargebeurd, dus.

De film is op zich boeiend, maar had wel moeite om 't af te kijken, eerlijk gezegd. Sommige scènes waren leuk en sommige waren 'n heel stuk minder. Elke keer toen Larry Flynt voor de rechter stond was er altijd wel iets grappigs aan de hand. Gaat ie een shirt aantrekken waarop staat: 'Fuck this court'. Leuk trouwens dat de cameo van Flynt, Larry Flynt zelf was.

Boeiende film met prima acteerprestatie van Woody Harrelson, en Courtney Love.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ietwat lange maar mooi film met uitstekende vertolkingen. Forman bewijst weer eens een topregisseur te zijn. Harrelson steelt de show. Vermakelijk en onderhoudend maar niet altijd en overal even sterk. Goed.

avatar van ®Tc
Jammer dat Forman een eendagsvlieg blijkt te zien met One Flew over the Cuckoo's Nest. Amadeus valt best nog te pruimen maar Man on the Moon en deze film vielen enorm tegen.

De eerste scènes van de film vond ik best vermakelijk al had ik niet echt veel met het hoofdpersonage, waarschijnlijk omdat ik Harrelson maar zwak vond acteren. Naar het einde toe irriteerde ik me ook ongelooflijk aan hem. Net als aan Courtney Love overigens. Zoals bv. bij het overlijden van mrs Flint vond ik Harrelson enorm zwak, niet mijn type acteur mss. Edward Norton blijft dan als enige over die de film met zijn acteerprestatie naar een hogerniveau weet te tillen met zijn schitterende monologen.

Soit, na de vermakelijke eerste scènes daalt de film (mede door de als maar meer irriterende Harrelson en Love) naar een droef niveau. Meer dan wat dingen in de rechtbank die hilarisch zouden moet overkomen (maar dat voor mij duidelijk niet zijn buiten zijn shirt dan) is er niet (buiten de enkele pogingen tot drama uit beschouwing gelaten).

Verder allemaal erg standaard uitgewerkt. Een buis ga ik hem niet geven maar meer moet hij ook niet verwachten.

avatar van The One Ring
Fijne biopic van Forman, al is het wat conventioneler in opzet dan superieure werken als Amadeus en Man on the Moon. Een film als deze valt of staat al snel bij hoe interessant de hoofdpersoon is, voor de rest is het wat standaadwerk. Larry Flynt is echter geen vervelende hoofdpersoon en het levert dan ook makkelijk een boeiende film op. Daarnaast vind ik de thema's die aangesneden persoonlijk wel interessant. Jammer alleen dat de film wel iets te lang duurt.

De rollen van Harrelson en Norton zijn uitstekend, maar Courtney Love sprong er voor mij bovenuit.

Een ding is echter wel erg zwak. Larry Flynt pleit aan het begin van de film ervoor om ook vagina's te fotograferen en hij krijgt zijn zin. Het is dan wel stompzinnig om te zien dat in diezelfde scène de film ineens preuts wordt en de vagina nogal opzichtig buitenbeeld houdt (een close-up tussen de benen, maar met een stang van het bed voor de vagina). Het laatste wat een film over Larry Flynt moet zijn is preuts.

avatar van Spetie
Films als deze zijn vaak erg afhankelijk van het hoofdpersonage. Is zo’n personage interessant dan krijg je vaak al een leukere/betere film dan als het personage in feite niet zo’n bijzonder leven heeft gehad.

Larry Flint is in ieder geval een bijzonder persoon, zoveel is zeker. Harrelson zet hem ook goed en geloofwaardig neer. Flynt is een man met een sterke eigen wil, die zich door niets en niemand, zelfs een aanslag op zijn leven, waardoor hij verlamd wordt, laat afschrikken, om zijn eigen blootblad op de markt te krijgen. Hij krijgt veel tegenstand en er volgen diverse rechtszaken, waarbij Flint op een gegeven moment zelfs een sinaasappel naar de rechter gooit.

Ook Norton en Courtney Love spelen erg goed. Toch zitten er tussen de op zich leuke rechtbankscènes door ook stukken die een stuk minder leuk en interessant zijn, waardoor de film soms wat inzakt. Verder is de regie van Milos Forman vrij vlak en is het vrij duidelijk dat hij zelf veel sympathie voor Flint had, want de man wordt soms wel erg de hemel in geprezen, terwijl dat in werkelijkheid niet zo was.

Is in ieder geval is het best een vermakelijke film, die uiteindelijk erg vooruit geholpen wordt door de sterke acteerprestaties. Zeker leuk om een keer gezien te hebben.

Kleine 3,5*

Wat is die Forman toch fantastisch. Ook deze film is weer ijzersterk. Enerzijds is PvsLF een leuk en kleurrijk portret van een flamboyant figuur. Dit brengt veel zeer sterke en aangename scenes met zich mee. Anderzijds is dit het ultieme betoog tegen burgertruttigheid en de bekrompen (religieuze) denkwijze van enge republikeinen. Vooral omdat een aantal vergelijkingen en betogen van Norton en Harrelson ijzersterk zijn.

Wanneer je deze film als intelligente karakterstudie bekijkt van één man, is niet alles even goed uitgewerkt en kort door de bocht. Dat komt voor een groot deel door de fragmentarische vertelwijze. Als je het groter bekijkt en dit ziet als statement tegen de gevestigde orde en een film voor vrijheid, is de film een absolute voltreffer. Ik zie dit dan ook met de nodige goodwill groter, al is het alleen omdat ik Forman in staat acht de ambitie te hebben om meer te willen en kunnen. 4 dikke sterren.

Dit pleidooi voor onbevooroordeeldheid en persoonlijke vrijheid is slim, grappig, bizar, schaamteloos vermaak met hilarische dialogen en de nodige serieuze momenten. De cast speelt goed, al wordt de hoofdpersoon wel te aangenaam voorgesteld.

avatar van Insignificance
Leuk, maar wel eens iets leuker gevonden. Het eerste deel van de film had best wat vlotter gemogen. Ik mis hier en daar de schwung die bij de opkomst van zo'n kleurrijke vent hoort. Net wat te vaak dat het hapert. Daar zit ook een van de raarste momentjes. Flynt die opdracht geef om een foef in vol ornaat te fotograferen, maar Forman durft dat blijkbaar toch niet aan.

Hij laat het dan wel zo opzichtig uit beeld dat hij wellicht op die manier een punt maakt, maar toch. De film wint aan kleur vanaf de moordaanslag, waarna Harrelson de mogelijkheid krijgt om zich flink aan te stellen. Met z'n vrouw gaat het al niet veel beter. Onuitstaanbaar wicht, die Love, wat dat betreft prima gecast. Ze speelt eigenlijk zichzelf en doet dat met overgave.

Het wordt als het ware een tragikomedie die kan teren op Jesus H. Christs (het heeft meer van dat soort kleine visuele grapjes) fratsen in de rechtbank, de aftakeling van vooral Althea én van Norton. Zeg maar het lulletje van de film, die steeds voor paal wordt gezet, maar een verbaal eindschot mag afvuren. Een andere blikvanger is Judge Morrissey. Vreemde snuiter, die Flynt.

Prachtige film over de uitgever van een porno-magazine die vaak in de clinch ligt met justitie. Een geslaagde biopic (niet de eerste of laatste van regisseur Milos Forman) over het bewogen leven van Larry Flynt. Een boeiend en vermakelijk hoofdpersonage die tot het uiterste gaat als het gaat over vrijheid van meningsuiting. Niet direct een voor de hand liggende casting van zowel Woody Harrelson als Courtney Love, maar het pakt hier bijzonder goed uit. Een nipte 4.5 sterren.

Best oké.

Vroeger al eens gezien, toen ik een jaar of 16 was denk ik. Herinnerde me niet zo heel veel meer van deze film, behalve dan de rol van Harrelson. Achteraf is me weer duidelijk waarom, want hij is toch de spil van deze film. Hij geeft Flynt geweldig vorm, dik aangezet op een manier waar er maar weinigen mee wegkomen.

Het verhaal is verrassend vlot en fris voor een film die zich toch vooral in rechtbanken afspeelt. Da's normaal mijn ding niet zo, zeker niet wanneer ze nog eens over de twee uur gaan, maar hier had ik er absoluut geen probleem mee. Formas zorgt voor vlotte regie met een goed tempo, zo hoort het ook.

Verder is Flynt natuurlijk een ideaal subject voor een biopic, maar da's absoluut geen garantie op succes. Als je kijkt wat voor saaie films dat genre heeft voortgebracht, doen Forman en cast het gewoon erg goed. Geen meesterwerk, daarvoor is het dan weer niet uitzonderlijk genoeg, maar best leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van martijn011
Film die me totaal niet kon boeien op de een of andere manier. Het onderwerp sprak me totaal niet aan, maar mede door het uitstekende acteren van Norton en Harrelson is deze film wel kijkbaar.
Courtney Love is echt verschrikkelijk, wat een irritant mens is dat zeg.

Alhoewel de film heel af en toe best grappig is, duurt het allemaal wel heel erg lang. Vooral het eerste uur is bijna niet door te komen.
Het laatste gedeelte van de film is het best, al is dit allemaal niet memorabel te noemen.
Ik twijfel tussen een kleine voldoende of een kleine onvoldoende, maar het feit dat ik tijdens de film meerdere malen heb gekeken hoe lang ik nog te gaan had maak ik er maar het laatste van.