The Cider House Rules (1999)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Lasse Hallström
met Tobey Maguire, Charlize Theron en Michael Caine

Homer woont z'n hele leven al in het weeshuis van Dr. Larch omdat hij nooit werd geadopteerd. Larch ziet Homer een beetje als zijn eigen zoon en heeft hem opgeleid als zijn opvolger. Als de jonge geliefden Wally en Candy het weeshuis bezoeken, voert Dr. Larch een abortus uit, ondanks het feit dat dat illegaal is. Homer besluit, tot verdriet van Dr. Larch, om niet z'n hele leven in het weeshuis te blijven werken, maar de wijde wereld in te trekken. Hij vertrekt met Candy en Wally naar Wally's familie, waar hij aan het werk gaat als appelplukker.

avatar van Ramon K
Goede acteerprestaties en een prettig verteltempo, maar inhoudelijk is deze film regelmatig tenenkrommend; nogal eenzijdige, nare pro-abortus propaganda (op een paar momentjes na). Film kent een aantal zeer dubieuze scènes. Brrrr!

avatar van KellyMartens
Overgewaardeerd. Kon me nog geen minuut boeien. Zo af en toe wat onverwachte wendingen maar dat was het dan ook. Voor de rest bleef hij langdradig en saai.

Lee92
Beter als ik gedacht had. Alhoewel je van films met Michael Caine en Charlize Theron toch wel iets meer mag verwachten als de doorsnee pulp.
Echt heerlijk om rustig een avondje naar te kijken.
Goed acteerwerk, geen over de top Amerikaans gedoe deze keer, prachtig en geloofwaardig verfilmd.
Kortom: een aanrader en deze film zijn Oscar meer dan verdiend!
Nee, Kelly Martens, voor rampenfilms en andere Amerikaanse troep hoef je hier niet naar te kijken.

avatar van Madeliefje
Vorige week het boek gelezen en nu de film erachteraan. Ik vond het prachtig. Het boek geeft heel veel achtergrondinformatie, waardoor ik extra van de film kon genieten. Michael Caine had nog wel meer in beeld mogen zijn, zijn personage was erg sterk. Jammer van Tobey Maguire, hij was geen bedachtzame, gesloten en slimme Homer die in het boek wordt weergegeven, maar eerder een beetje een huilebalk. Maar al met al een meeslepend en mooi verhaal, rustig en sfeervol.