Michiel de Ruyter (2015)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Frank Lammers, Barry Atsma en Egbert-Jan Weeber

Wanneer Nederland van alle kanten wordt aangevallen en op de rand van burgeroorlog staat, vecht één man alleen voor het landsbelang: Michiel de Ruyter. Maar zijn successen maken hem in ogen van de machthebbers te populair. Het is 1653 en in de slag bij Ter Heijde sterft de oude admiraal Maarten Tromp (bewonderend ‘Bestevaer’ genoemd) in de armen van de jonge, talentvolle Michiel de Ruyter. Hij maant Michiel niet met politieke winden mee te zeilen, maar alleen voor het landsbelang te vechten. Nederland is niet alleen in oorlog met de Engelsen, maar staat ook op rand van burgeroorlog: Oranje-aanhangers en republikeinen vechten om de macht.

kevinverwijst
Ben benieuwd. Heb geen goede fatsoenlijke Nederlandse film gezien sinds Zwartboek.

avatar van Pauperculus
Ik verheug mezelf heel erg op deze film over Michiel de Ruyter, het lijkt mij een heftig Nederlands historisch drama te worden gezien de trailer, leuke bijkomstigheid is dat een ex- collega meespeelt als figurant.

avatar van DwarreI
Nu ik de complete trailer gezien heb is mijn -tot voor kort nog stijgende- interesse voor deze film alweer in elkaar gezakt als een cake die te vroeg uit de oven is gehaald..

kevinverwijst schreef:
Heb geen goede fatsoenlijke Nederlandse film gezien sinds Zwartboek.
Dat ligt helemaal aan jezelf want er zijn meer dan genoeg goede Nederlandse films uitgekomen in de tussentijd.

kevinverwijst
DwarreI schreef:
Nu ik de complete trailer gezien heb is mijn tot voor kort nog stijgende interesse voor deze film alweer in elkaar gezakt als een cake die te vroeg uit de oven gehaald is..

Ik heb er ook meer dan genoeg gezien die na 2006 uitkwamen. En vond nog steeds geen een film goed of leuk. Komt een vrouw bij de doktor was trouwens wel goed. Vooruit sinds 2009 dan.

avatar van DwarreI
Ik hoop dat je een grapje maakt, als er in ons land één tranentrekkend slechte 'regisseur' rondloopt dan is het Reinout Oerlemans wel. Ik doelde eerder op een film als deze.

avatar van Uier
Trailer ziet er goed uit. Hoge productionvalues, dat mag ook wel weer eens bij een nl film.
Reine's geschiedenis belooft echter minder goeds. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

avatar van Basto
Reiné's geschiedenis is toch juist fantastisch. Heeft enorm veel ervaring op gedaan in Hollywood. Veel (low budget) aktie ook. Lijkt me juist de beste die we hebben hiervoor.

avatar van Uier
Ja, veel ervaring, maar ik ben geen fan van zijn werk, ondanks de lage budgetten waarmee hij te werk moest gaan. Maar zoals ik al zei, de trailer ziet er kwalitatief goed uit, dus wellicht gaat Reiné mij hier verrassen.

avatar van Basto
Aan het soort projecten waar hij aan werkt valt ook weinig eer te behalen, maar hij werkte daar wel met grotere budgetten en acteurs dan in Nederland doorgaans het geval. Hij bouwt zo wel slim zijn carrière op.

Hoop dat hij de vlotte Amerikaanse vertelstel op dit Hollandse epos loslaat. En wie weet kan hij daarna ook in Hollywood weer een stap maken.

avatar van Waackx
Ik zag de trailer in de bioscoop en voor NL-begrippen ziet het er zeer spectactulair uit maar vanaf het moment dat Lammers En Atsma begonnen te praten in de trailer had ik er al geen zin meer in.

Lammers heb ik altijd een matige acteur gevonden met een hele monotome stemgeluid en hebben bij de castingbureau's in dit land maar 10 acteurs in hun boekje staan ofzo ?

In elke NL-film zie ik Barry Atsma in voorkomen, je wordt echt doodgegooid met deze kerel.
En als het nou een geweldig acteur was ala, maar dat is ook niet het geval,hij begint echt de Samuel L. Jackson van NL te worden.

avatar van Lurtz
Ga hem alleen vanwege Charles Dance kijken.

avatar van Dynamovie
Michiel de Ruyter hoort bij onze vaderlandse geschiedenis. Toch wel leuk dat er eindelijk een film over hem wordt gemaakt. Hopelijk ook in filmisch opzicht echt aandacht voor de Engels-Nederlandse oorlogen en zeeslagen?! Vaak is het veel gepraat en de acties en decors te amateuristisch in Nederlandse films.

avatar van Materny
Eindelijk dan eens een Nederlandstalige film waar ik daadwerkelijk benieuwd naar ben, en hopelijk ook een die zich kan meten op internationaal niveau. Kenau was een voorbeeld van hoe dra-ma-tisch onze vaderlandse geschiedenis ten prooi kan vallen aan de amateuristische bende die soms voor en achter de camera staan in dit land.

Met aan het roer iemand gespecialiseerd in low-budget American actiefilms, zonder ook maar een film ertussen die boven het maaiveld uitkomt. Hopelijk negeert hij de historische importantie niet in dezen, anders torpedeer de boel maar vast wat mij betreft.

avatar van carbayon
Hadden ze Johan de Wit niet een beetje op Johan de Wit kunnen laten lijken....

avatar van DutchTakeshiro
Ik ben zeer, zeer benieuwd naar deze film. Geweldig om Charles Dance in de trailer te zien! Ik hoop dat deze film ook internationaal een beetje bekendheid kan maken. En ook fijn om weer eens veel trots te voelen voor de glorieuze natie der Nederlanden! Nu maar hopen dat het allemaal goed uitpakt....

Trailer ziet er goed uit, ga hem zeker kijken uiteraard in de bios.

Frank Lammers... dat kun je toch niet serieus menen.. Nederlands grootste zeeheld? Ja, letterlijk! Die lijdt vast en zeker aan scheurbuik... Hahahallo Jumbo!

avatar van Verhoeven
Uit de persmap. Twee versies in de bioscoop van Michiel de Ruyter een voor 16 jaar (151 minuten) en een voor 12 jaar (143 minuten). Dat u het even weet.

avatar van Montorsi
verschrikkelijke trailer, inspiratieloze casting.

avatar van davidz352
Zo, die Roel Reine heeft wel ongelooflijk veel slechte films gemaakt zeg. Ben benieuwd of ie dat dit keer niet doet...

Michiel de Ruyterfilm krijgt twee versies - AD.nl

"De eindmontage die regisseur Roel Reiné heeft afgeleverd, krijgt een keuring van 16 jaar en ouder. Maar de filmmaker heeft ook een iets minder expliciete versie gemaakt die van de Kijkwijzer het predicaat 12 jaar en ouder krijgt."

Trailer ziet er supergaaf uit en wat heb ik lang gewacht op een film over deze held. Wellicht de allergrootste, meest dappere en indrukwekkende persoonlijkheid uit de vaderlandse geschiedenis. Ben alleen wel benieuwd of de film geen geweld gaat aandoen aan de hostorische correctheid en of de film datwerkelijk controverses niet gaat schuwen. Er zijn over De Ruyters leven nogal was misverstanden en mythes ontstaan in de jaren.

De meest hardnekkige daarvan is de tocht op de Chatham in 1667 (toen de achterkant v/d Royal Charles is buitgemaakt die nu nog in het Rijksmuseum hangt) wiens idee en uitvoering vaak aan De Ruyter worden toegedicht, terwijl het in beide gevallen Cornelis De Witt was die hiervoor verantwoordelijk was. De Ruyter was er eerst zelfs tegen en op de dag dat het is uitgevoerd, stond Cornelis aan het roer en lag De Ruyter met griep op bed en arriveerde pas om 19.00 in de avond toen de slag al was geleverd, aldus zijn eigen scheepsjournaal.

De leeftijdskeuring heeft vooral te maken met de scene waarin Johan en Cornelis De Witt voor de Gevangenpoort worden vermoord in 1672. Uit bronnen is er duidelijk dat ze aan stukken werden gescheurd en hun lichaamdelen per opbod werden verkocht of ter plekke werden opgegeten, dus dat belooft wat. Er hangt om de schuldvraag van dit afschuwelijke incident al sinds die tijd een waas van wie er verantwoordelijk voor is, (vermoedelijk Tromp en Willem III) dus ik ben benieuwd of de film hoe de film hier mee om zal gaan en of de film ook inderdaad duidelijkheid geeft over de relatie tussen De Witts en De Ruyter aangezien dat namelijk verduidelijkt dat De Ruyter zich in de republiekeinse kamp schaarde en niet in het stadhouderlijke.

Daarnaast stond Michiel De Ruyter, die overigens door Paul Kennedy in The Decline and fall of Great Nations wordt getipt als de grootste admiraal uit de geschiedenis, bijgenaamd Bestevâer omdat zijn scheepsleiden zich veilig voelde met hem aan het roer, voor een aantal revolutionaire veranderingen aangaande de manier hoe zeeslagen werden gevochten. Hij wachtte nooit tot open zee, moest niets hebben van de processie en viel meestal direct aan. Hij was vooral erg effectief tegen grote schepen van de Engelsen omdat hij kleine schepen gebruikte die makkelijker een beweegbaarder waren dan de grote, logge Engelse schepen.

De Ruyter was admiraal van de Republiek in een tijd dat de Republiek op zijn absolute hoogtepunt was en de Nederlanden aan de top van de wereldhegemonie stond. Deze tijd valt voor een deel in het eerste stadhouderloze tijdperk toen Johan De Witt de Republiek runde omdat de stadhouder Willem III te jong was (die was 18 in 1672). het was daarnaast de tijd van Rembrandt, Hals, Vermeer, Spinoza, Van den Enden, Jellens, Koerbach, de bouw van het Paleis op de Dam dat net was voltooid en in de Republiek een buitengewoon tolerante heerschappij was.

avatar van Timmy757
Matige trailer waaruit in ieder geval al blijkt dat de casting gewoon slecht is.... Verder een boeiend onderwerp maar hier in Nederland hebben we simpelweg gewoon niet de expertise/mogelijkheden om dergelijk grote epossen te maken. 8 miljoen euri's mag dan voor Nederlandse begrippen een aardig budget zijn maar voor films als deze is het natuurlijk veel te weinig. Nova Zembla (miljoentje minder budget) is hier toch wel het bewijs van.

Het c.v. van meneer de regisseur zorgt nog eens voor wat extra argwaan en dit alles zorgt ervoor dat ik toch wel zeer sceptisch ben vooraf. Maargoed de wedstrijd moet nog gespeeld worden uiteraard, en ik had ook nooit verwacht vooraf dat Duitsland op het WK met 7-0 zou winnen van Brazilië dus wie weet.
Maar het zal me verbazen als ik hier over een tijdje meer dan 2,5* ga uitdelen.

avatar van Verhoeven
Die laatste trailer belooft weinig goeds. Frank Lammers kan nog net. Barry Atsma? Egbert-Jan Weeber..?

avatar van lexiepexie
ziet er leuk uit!

avatar van jarno1975
En natuurlijk is er weer een actiegroepje dat moet gaan protesteren tijdens de première. Reden: de slavernij zou te weinig aan bod komen in de film... Zwarte Piet discussie 2.0?
'Michiel de Rover moet alle feiten meenemen'|Film| Telegraaf.nl

avatar van Ethicus
Voorspelbare film.

Ik verheug me op deze film. Vind de trailer er internationaal uitzien. De film is opgenomen met 3 echte 17 eeuwse schepen en in diverse oude panden uit die tijd. Er is een internationale cast met o.a. Charles Dance. Het is natuurlijk een nederlandse film en dan heb je altijd gelijk de critici om de hoek kijkend. Die hun vooroordeel alweer klaar hebben liggen. Maar de Nederlandse series zijn de laatste jaren ook enorm gegroeid en verbeterd, dus waarom de film niet. Misschien dat mijn verwachtingen te hoog zijn, maar daar kom ik na het zin vd film graag op terug.

avatar van horizons
Ethicus schreef: