De Leeuw van Vlaanderen (1985)

België / Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Hugo Claus
met Frank Aendenboom, Jan Decleir en Theu Boermans

In het begin van de veertiende eeuw staat het graafschap Vlaanderen onder Franse voogdij. In West-Vlaanderen zijn er opstanden ontstaan tegen die overheersing. Vooraanstaande Fransen komen de oude graaf van Vlaanderen vragen zich naar de Franse koning te begeven en zich te onderwerpen. Hij vertrekt en wordt in Compiégne gearresteerd. Wanneer kort daarna Fillips De Schone een officieel bezoek brengt aan Brugge, wordt hij maar koeltjes ontvangen. De bevolking wordt opgehitst door de oude deken van de weversgilde, Pieter De Coninck, en ook Jan Breydel laat zich niet onbetuigd. Intussen oefent de Franse edelman Jacques de Chatillon een waar schrikbewind uit in Brugge. De opstandelingen verlaten de stad. Franse soldaten vergrijpen zich aan de achtergebleven families: de moord op moeder, de broer en de zus van Jan Breydel gooit olie op het vuur. De Vlamingen nemen weerwraak op de Fransen. Als koning Filips dat verneemt, stuurt hij een groot leger naar Vlaanderen om de rebellie de kop in te drukken. De Vlamingen verzamelen zich rond Kortrijk en wachten de strijd af.

avatar van De Mees
Klopt en die heb ik ook al.

Niet erg want ik wil de film gewoon hebben.

Wie zoekt er nou op "Vlaamse Films 3 Pack"

Hoop dat die box nog beschikbaar is. Afwachten dus.

"Vlaamse Films 3 Pack"

Er zijn zitten volgens mij 4 films in de VRT klassiekers.

Het gezin van Paemel
Rolande met de bles
Zaman en
De Leeuw van Vlaanderen

En dan een 3 dvd box?

Rolande met de Bles zit er niet in, volgens alle informatie.

avatar van De Mees
ik laat het je weten wat de inhoud is zodra ik de box in huis heb.

SLJENCT
Een redelijke korte film over één van de belangrijkste veldslagen in de Vlaamse (Belgische) geschiedenis. Ik denk dat je toch Belg of Vlaming in hart en nieren moet zijn om dit een goede film te vinden. Let op, denk ik!
Gewoon omdat het soms toch wel een beetje saai kan zijn en er uiteindelijk alleen fel gevochten wordt op het einde van de film, bij de eigenlijke veldtocht dus. Het verhaal is niet echt speciaal maar toch goed genoeg om het te willen blijven volgen. De acteurs/actrices doen het algemeen gezien degelijk.

Toch ben ik blij dat ik deze film gezien heb. Deze lijkt me ook best historisch correct te zijn en Jan Decleir in nog jonge jaren zien acteren deed ook wel goed.

Redelijke film, 3 sterren.

SLJENCT
Biglia schreef:

De film is een belediging van wat toch een belangrijke gebeurtenis in de niet al te rijke geschiedenis van Vlaanderen is.

Que? Niet al te rijk...

Een slechte verfilming van een van de meest tot de verbeelding sprekende gebeurtenissen in de geschiedenis van Vlaanderen. (en niet van België want daar was in de verste verte nog geen sprake van)

robertus65
Mooi ingeblikt spektakelstuk van Hugo Claus met een topbezetting, leverde mooie dramatische en gevecht scènes op, waardoor ik me niet verveeld hebt.

avatar van krosnicky
prachtige film

avatar van A.L.I.E.N
Heb de film gezien en heb er ontzettend van genoten. De "guldensporenslag" is fantastisch in beeld gebracht in deze prachtige film! Snap eigenlijk niet waarom iedereen deze film zo slecht vindt.Ik ben wel 85% Vlaming (15% Duits langs mijn moeders kant), dus ik denk dat het iets met vaderlandsliefde te maken heeft. Marja terug ontopic. De acteurs, onder wie Jan Decleir, Vic De Wachter, Herbert Flack, Julien Schoenearts en Fillip Peeters (waarbij ik enkel de stem had herkent)speelden zeer goed en overtuigelijk.
Zo waren er ook een paar scénes die mij wel bij de keel grepen zoals de scéne waarin de familie van Jan Breydel vermoord wordt (de bijrol van Filip Peeters), en de Scéne dat de gouden ridder ten tonele komt en de Vlamingen winnen deed mij ook wel iets Heb laatst nog enkel scénes bekeken op You Tube. De film is trouwens ook voorzien van een mooie soundtrack! Ook de vechtscénes ware aardig, maar verwacht geen "Troy"ofzo, alhoewijl de scéne van de "Guldensporenslag" mij toch deed denken aan films als "300" en "Lord of the Rings" Het enige minpuntje aan de film vindt ik dat de Franse worden gespeeld door nederlanders. Het had ook perfect gekunt met franse acteurs, desnoods mensen met een frans accent.

In ieder geval vindt ik dit een prachtige film en raad hem iedereen aan die op zoek is naar een mooi verhaal over macht, bedrog en oorlog dat geschilderd is tegen een achtergrond van een Historische slag!
Een welverdiende 4.5.!!!

avatar van Arnhemmer
Geschiedkundig drama waar zoveel meer in had gezeten. Qua verhaal is `t allemaal dik in orde, ( Brugse metten en de Guldensporenslag) maar de uitvoering ervan vond ik zeer matig. Wat knullig geacteerd en dus niet altijd overtuigend. Helaas kom ik niet verder dan 2.5*

avatar van Jan met de pet
Nee slappe vertoning over de Guldensporenslag, zeer matig hier had inderdaad veel meer in kunnen zitten:2,5

avatar van Jawaddedadde
Auw!

Nog eentje die in m'n gedachten beter was dan in de werkelijkheid. Moet 'm ooit gezien hebben op school want een bepaalde scène stond me nog vrij levendig bij. Toen wellicht indrukwekkender dan, want het eerste waar ik een godsgruwelijke hekel aan kreeg is dat Fransen geportretteerd worden door Nederlanders... Kleine pauze en ik zeg het dan nogmaals: Fransen worden gespeeld door Nederlanders!!!

Toen de boeren in het veld de Franse ruiters voor het eerst opmerkten ("Kijk, Fransen") en één der Fransozen de weg vroeg naar deze of gene kasteel (Weten jullie de wech naar...) viel mijn mond open van verbazing. Kapitale fout natuurlijk. Onvergeeflijk. Mocht ik dood zijn, ik zou me omdraaien in m'n graf, zo verbouwereerd was ik.

Anyway, na de eerste pijn en teleurstelling doorgespoeld te hebben (gelijk maar naar de fles gegrepen) valt vooral het literaire aan deze verfilming op. Wellicht omdat Claus... een schrijver is?

Nou ja, had beter bij z'n boeken gebleven, want van regisseren heeft hij niet veel kaas gegeten in deze erg statische en bij wijlen theatrale versie van de Guldensporenslag. Erg jammer, een dergelijke historische veldslag had beter verdiend.

Wel goed in z'n rol zat een ruige en vuige Frank Aendenboom als Robrecht van Bethune.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vanavond heb ik een voorstelling gezien van de jonge acteur Jonas Van Thielen die in z'n eentje de hele film naspeelt. Hij laat geen lijn tekst weg, maar versnelt wel sommige scènes. Tussendoor speelt hij met weetjes van de film en de acteurs. Een mix tussen een ode aan dit grootse project en een vinger op de wonde van de pijnlijke hiaten in de film.

Dit moet wel het grootste filmproject zijn dat Vlaanderen gekend heeft. Zowat iedereen die in die periode naam had met acteren speelde mee. De lijst van grote namen uit Vlaanderen en Nederland is lang en velen speelden mee voor een appel en een ei. Regisseur Hugo Claus mocht werken met een budget van 75 miljoen Belgische Frank, toen nog gedragen door oa de Vlaamse Gemeenschap, BRT en KRO. Dat is omgerekend nog geen 2 miljoen euro. Dat bedrag kregen zelfs in die tijd grote acteurs om mee te spelen in een Hollywoodfilm.

Er was dus amper geld om voldoende materiaal en figuranten te voorzien, om voldoende speeldagen te voorzien en was het algemeen roeien met de middelen voorhanden. Bij het filmen werd trouwens niet alleen een film gemaakt, tegelijkertijd werd dit een tv-serie en moest er bij de filmversie grondig geknipt worden. Werken in Brugge zorgden voor decorproblemen en de beperkte keuze aan acteurs in de Nederlanden zorgden in de film voor figuren die soms onbewust zorgden voor niet zo bedoeld, maar toch hilarisch uitgedraaide scènes. Acteertalent was wel wat wisselend.

Deze film verdient zeker beter, al zal Vlaanderen altijd te klein zijn en te weinig middelen hebben/vinden om een dergelijke eposverfilming te kunnen brengen die op gelijke hoogte kan staan met andere historische films. De film heeft in elk geval z'n goeie momenten, dankzij enkele talenten in de film die het niveau wat recht trachten te houden.

avatar van Corcicus
Prachtige film en een mooi eerbetoon van Hugo Claus aan Conscience.

Ik kan eigenlijk alleen maar beamen dat de film op veel punten tekort schiet. Maar daar is een zekere verklaring voor: De "film" van 90 minuten is inderdaad een veel vlakkere versie dan de ooit op tv uitgezonden versie van 3 uur(!). Mijn vader had deze lange tv uitzending ooit opgenomen en dat was werkelijk een fantastische film. Toen wij deze videoband ooit uitleenden kregen wij hem half gewist weer terug (ongelukje). Helaas. Toen ik jaren later de dvd van de film kocht als alternatief, was ik erg teleurgesteld over deze versie. Ik was de lange immers gewend en miste niet alleen veel belangrijke scenes maar ook binding met de hoofdpersonages die je door het verhaal heen slepen. Waar in de lange versie de karakters goed (of althans behoorlijk) worden uitgediept en je echt binding krijgt met de personages en hun persoonlijk drama, bleek dit bij de film versie van 90 minuten totaal niet aanwezig te zijn. Kan bijna ook niet anders als je de helft van alle scenes eruit knipt, zou je denken. Bijzonder jammer. Ik ben ook al jaren op zoek naar een kopie van deze langere versie. Op dvd is hij volgens mij nooit uitgekomen, maar als iemand hem nog op video (of al dan niet gedigitaliseerd) heeft, stuurt u mij dan alstublieft een mailtje!

Hugo Claus verzamelde al wat in Vlaanderen aan acteur beschikbaar was en een pak figuranten om deze film, toch een massaproductie, te realiseren.
Wat me direct wel stoorde is, dat op één of andere manier, niet werd herinnerd aan de taalbarrière tussen de Franse edelen en de Vlaamse bevolking.
Niet dat er voortdurend Frans moest worden gesproken, maar nu kwam het toch stijfjes en onwaarschijnlijk over.
Enkele goedgeslaagde scènes zoals de moord op de Breydelfamilie en de veldslag natuurlijk, maar anderzijds ook enkele mindere (de Brugse Metten)
Film is ondertussen reeds 30 jaar oud en dat is duidelijk.

avatar van Corcicus
Hier zou toch echt wel eens een remake van gemaakt mogen worden. Hoe het Vlaamse heir in opstand kwam tegen haar leenheer, is meer dan een cinematografisch pareltje waard.

avatar van Metalfist
Schild en vriend

Het was in het Rode Ridder album 'De Leeuw van Vlaanderen' (het debuut van Demoniah!) dat ik indertijd voor het eerst kennis maakte met de saga rond de Guldensporenslag. Het fascineerde me als klein mannetje enorm en er staat me nog een herinnering bij van een aantal historische boeken die ik indertijd nog ben gaan huren in de bibliotheek. Vreemd genoeg kwam het er nooit van om deze film eens op te zetten, maar zo'n jaar of 15 à 18 later was het dan eindelijk zo ver. Vlaanderen de leeuw!

De grote lijnen met Jan Breydel, Robrecht van Bethune en Pieter De Coninck stonden me nog redelijk helder in het geheugen, maar ik ben aangenaam verrast door wat Hugo Claus hier op het scherm toont. Het boek van Hendrik Conscience is ietwat pittiger, maar het lukt Claus om het over de gehele lijn indrukwekkend in beeld te brengen. Er zijn harde scènes zoals de afslachting van de familie Breydel is hier een uitstekend voorbeeld van, maar mijn favoriet moment moet toch ongetwijfeld de aankomst van de Leeuw van Vlaanderen zelf zijn. Dat gouden kostuum dat in het zonlicht schittert... Heerlijke scène. Naar het schijnt historisch gezien niet zo getrouw, al was er volgens Claus wel een historicus bij de opnames aanwezig die voor dit soort zaken instond. Die zou dan details zoals wapenuitrusting en vlaggen hebben laten veranderen, maar sowieso was het boek van Conscience ook al sterk geromantiseerd. Het hoogtepunt is de veldslag op het einde die heerlijk chaotisch aanvoelt. Kan zijn dat Claus zich hier wat in de grootsheid verslikte, maar juist deze chaos geeft net dat beetje extra aan het slag op zich.

Claus kreeg een budget van 75 miljoen Belgische frank ter beschikking en besloot daarmee onder andere Stijn Coninx en Dominique Deruddere als first assistant director en second unit director aan te nemen. Toen nog beginnelingen, maar mannen die later meer dan hun strepen zouden verdienen. Voor de cast koos hij dan eerder de wat meer gerenommeerde koppen. Jan Decleir (Jan Breydel) is altijd degelijk, dat kan ook van Julien Schoenaerts (Pieter De Coninck) gezegd worden en Frank Aendenboom is bijzonder indrukwekkend als Robrecht van Bethune. Sowieso ook een degelijke soundtrack. Soms misschien net iets te overheersend, maar het werkt. Enige misser? Het feit dat de Franse edellieden worden gespeeld door Nederlanders, al zou daar volgens Jules Croiset (Robert d'Artois) een reden voor zijn. Door het taalverschil tussen het Nederlands van de Vlamingen en dat van de Nederlanders zou het makkelijker zijn om de personages van elkaar te onderscheidden. Kan er nog mee leven, maar had liever effectief Fransen of Walen gezien.

Tijdens een interview ten tijde van de opnames dat als extra op de DVD is te vinden, wordt er melding gemaakt dat er ook een langere versie zou komen. Claus maakte tegelijkertijd een miniserie van 4x50 minuten en die zou ik toch ook erg graag eens zien. Met uitzondering van een televisie-uitzending is die precies nooit uitgebracht, toch zonde als je het mij vraagt.

avatar van baspls
Vlaanderen de Leeuw!

De Leeuw van Vlaanderen verteld het verhaal van de Vlaamse opstand tegen de Franse overheersing in 1302. Franse edelen willen de graaf van Vlaanderen terecht wijzen, waarna deze Philips de Schone gaat bezoeken. Daar worden de Vlaamse edelen gearresteerd. De Fransen oefen een waar schrikbewind uit in Vlaanderen. Brugge wordt geplunderd. Door de groeiende tirannie van de Fransen verenigen de Vlamingen zich in een verzet dat tot de legendarische Guldensporenslag zal lijden.

De film voelt aan als een typisch romantisch beeld van de Middeleeuwen. Dappere horigen, nobele ridders, schone jonkvrouwen, listige hovelingen, duivelse onderdrukkers en hun marionetten. Daarbij voelt de film ook nog vrij gedateerd aan, waardoor het zeer sterk doet denken aan een Belgische versie van Floris (in kleur). Nu was het boek van Hendrik Conscience ook al zwaar geromantiseerd, maar Claus had duidelijke historische correctheid niet als hoge prioriteit. Enkele scènes vormden echter een groot contrast met de romantische gekunsteldheid van de rest van de film, bijvoorbeeld als de Fransen de zus van Jan Breydel verkrachten en zijn moeder haar liever dood als dat ze haar laat verkrachten.

Wat je meteen opvalt bij het kijken van de film is dat de Fransen Nederlands praten. Ergens kan ik me wel voorstellen dat geen enkele Waal of Fransoos iets met de film te maken zou willen hebben (het is immers een nogal negatief beeld van hun land). Volgens Jules Croiset (de enige die enkele Franse woorden roept in de film) moest het taalverschil tussen Nederlanders en Vlamingen ervoor zorgen dat de personages beter uit elkaar te houden waren. Wellicht had het er ook iets mee te maken dat de Nederlandse KRO de film mede gefinancierd heeft. Aan Vlaamse zijde zijn zowat alle Nederlandstalige acteurs verzamelt die België toentertijd beschikbaar had. Met name Jan Decleir en Frank Aendenboom speelden sterk. Het acteerwerk deed in zijn geheel vrij theatraal en gekunsteld aan, maar dat had op zich wel een charme.

Het verhaal van De Leeuw van Vlaanderen blijft erg aan de oppervlakte en bevat geen enkele nuance. In grote lijnen doet het erg aan Braveheart denken, alleen dan zonder de karakterontwikkelingen en zij-verhaallijnen. Waar ik me vooral aan stoorde was dat De Leeuw van Vlaanderen zelf, Robrecht van Bethune, nauwelijks aan bod kwam in het verhaal en dat Jan Breydel’s verhaal ook niet heel erg uitgewerkt was. Nu kan je het Claus eigenlijk niet kwalijk nemen, het zijn immers maar 108 minuten om een vrij ingewikkelde historie uit te werken. Het schijnt dat er ook een miniserie is van 4 keer 50 minuten, vanzelfsprekend zal het verhaal daar beter tot zijn recht komen. Zonde dat die versie niet in omloop is.

De film is mooi opgenomen, al is het soms in de chaotische drukte met alle figuranten een beetje simpel. De grote veldslag moet zo'n inspanning zijn geweest dat het camerawerk even op de tweede plaats kwam. De setting is prima en de kostuums en props zagen er allemaal erg mooi uit (soms te mooi, want sierpluimen tijdens een veldslag en een magische gouden ridder doen de historische correctheid van de film niet bepaald ten goede). De soundtrack van de film is wisselend, dan doet het erg gedateerd aan (alsof je naar een tv-serie uit de 70’er jaren aan het kijken bent) en dan is het weer een typisch product van de jaren '80, compleet met synthpop in Middeleeuwse stijl. Een bombastische orkestrale score was veel toepasselijker geweest.

Al met al had dit historische epos zeker beter gekund, maar het was wel vermakelijk. Historische correctheid moet je nastreven maar een romantisch, avontuurlijk epos a la El Cid op zijn tijd is toch ook heerlijk. Feit is dat de film heden ten dage nogal wordt ondergewaardeerd. Een degelijk historisch drama uit de Lage landen, dat is toch super leuk.

Later zou Karel Biddeloo de film gebruiken als basis voor het Rode Ridder-album De Leeuw van Vlaanderen.

avatar van baspls
Eyeworks was zo vrij om een mooi gerestaureerde versie van de film op YouTube te gooien: De Leeuw Van Vlaanderen - Full Movie - YouTube

avatar van Quentin
baspls schreef:

Maar niet beschikbaar in België natuurlijk ...