Lucia de B. (2014)

Nederland / Zweden

geregisseerd door Paula van der Oest
met Sallie Harmsen, Ariane Schluter en Barry Atsma

De ambitieuze parketsecretaris Judith probeert koste wat kost de seriemoordenares Lucia de B. achter slot en grendel krijgen. Als dit is gelukt, krijgt Judith aanwijzingen waaruit blijkt dat Lucia onschuldig is. Lukt het haar om het tij te keren en Lucia vrij te krijgen?

avatar van ILDIB
voor nl begrippen erg goed en bescheiden gemaakt. atsma en malherbe vind ik als enige echt storend slecht. die acteren teveel. Maar voor hoger punt is ie gewoon net te saai.

avatar van Donkerwoud
Voor een beoogde kritiek op de kwalijke gevolgen van beeldvorming op de rechtspraak weet deze verfilming van Lucia de B. zelf óók flink aan stemmingmakerij te doen. De rechterlijke macht wordt eenzijdig neergezet als een georganiseerd clubje boze boemannen dat een meer dan onschuldige verdachte trappen na blijft geven. Betrokken raadslieden en de ziekenhuisdirectie worden flink door het slijk gehaald door hun hypocrisie en egoïsme lekker dik aan te zetten.

Extra filmisch effect wordt op sentimentele wijze afgedwongen met een huilerige soundtrack en extreem suggestieve lichte en donkere filters. We zullen als kijkend publiek weten dat de poppenkast rond de ex-verpleegster geleid heeft tot één van de grotere gerechtelijke dwalingen van de laatste paar jaren. Daarmee haakt het fijntjes in op ongenuanceerde standpunten, die een aanzienlijk deel van het volk des Vaderlands, toch al heeft over de rechtsstaat.

Het enige lichtpuntje in deze duistere productie is de fantastische vertolking van Ariane Schluter als de plat Haagse verpleegster, die haar proces met een mengeling van ongeloof en opgekropte woede tegemoet ziet. Wellicht had de regisseuse beter gekozen om het bij Lucia de B. zelf te houden, maar met minder populistische maatschappijkritiek om een ingewikkelde strafzaak verder te reduceren tot een versimpeling van goed en kwaad.

Prima Nederlands rechtbankdrama gebaseerd op ware feiten.
Puike cast die het allen voortreffelijk doen.
Heb geboeid zitten kijken, toppertje !!

avatar van martijn011
Degelijke film over een van de meest schandalige rechtszaken in onze geschiedenis.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet of de film voor honderd procent op waarheid is gebaseerd. Toch is het goed dat hier aandacht aan besteed wordt door middel van een speelfilm zodat het veel mensen kan bereiken.

Ariane Schutler speelt een sterke rol als Lucia de B. Ze is geknipt voor rollen als deze. Verder zijn de bijrollen best aardig ingevuld, al is het wel zo dat in Nederlandse films je vaak dezelfde acteurs tegenkomt.
Naar mijn mening duurt de film te kort. Voor zo'n uitgebreide rechtszaak, wat jaren en jaren duurde, had de film nog meer uitgediept kunnen worden.

Toch is het al met al best vermakelijk en interessant en kan ik een nipte voldoende toekennen.

Voelt heel erg aan als een propaganda film voor Lucia de B. De film is naar mijn mening te veel geromantiseerd om hem 'kijkbaar' te maken voor het publiek. Hierdoor heb je teveel het gevoel dat men het zo jeeft willen draaien dat je het gevoel krijgt van 'hoe hebben ze die vrouw ooit kunnen veroordelen'.
Na de film en het nogmaals lezen van de feiten ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat deze vrouw helemaal onschuldig is ondanks dat zij nu is vrijgesproken, wellicht omdat de film juist te veel die kant op pusht.

Boeiende film, geen moment verveelt

Vanavond gekeken, stond nog op de harde schijf. Ben het ermee eens dat de film een beetje pusht naar mededogen richting Lucia. Zou het fictie zijn, dan is dat terecht, maar nu het om een waargebeurd verhaal gaat zou je dat discutabel kunnen noemen. Maar los daarvan: een prima film. Niet vol toeters en bellen, een enkele rol vond ik niet helemaal okee, maar over de hele linie prima doortimmerd. Aangenaam kijkwerk dus.

avatar van SmackItUp
Behoorlijke overgewaardeerde en onrealistische film. Ik krijg niet het gevoel dat er een objectief beeld is geschetst van Lucia de B. Nauwelijks hoogtepunten, niet erg interessant om te kijken.

avatar van notsub
Het bizarre verhaal over deze spraakmakende rechtszaak verveelt geen moment. De zaak op zich is dan ook te gek voor woorden. De berichtgeving destijds was natuurlijk net zo gekleurd als deze film de zaken nu weer recht trekt. De waarheid ligt vast in het midden. Dat neemt niet weg dat er grove fouten zijn gemaakt, die bestaansrecht geven aan deze boeiende film.

avatar van baspls
Slechte film. Totaal niet objectief en in werkelijk alles probeert de film een negatief beeld te schetsen van zowel de politie als justitie. Ontzettend onrealistisch, politie die het bezit van thriller-romans als bewijs beschouwt? Met die logica ben ik wel een heel gevaarlijke moordenaar. Daarnaast is het ook nog ontzettend houterig en stijfjes geacteerd. De film vergeet ook zowaar om vermakelijk te zijn, of ook maar enigszins van toegevoegde waarde. Een krantenartikel over de zaak is nog vermakelijker dan deze geromantiseerde onzin.

avatar van Elineloves
Tja. Ik vind de film vooral een beetje emotieloos en afstandelijk. De dialogen lijken opgedreund en komen niet altijd over. Het is saai gebracht, heeft een tempo er op van heb-ik-me-jou-daar en de interessante zaken worden niet genoeg uitgediept. De rechtzaken worden een beetje afgeraffeld en je hebt nergens het gevoel dat je Lucia een beetje kunt doorgronden, waardoor het lastig is om met haar mee te leven. Aardig om eens gezien te hebben, maar helaas niet heel veel wijzer geworden behalve de bevestiging dat het een dieptrieste gang van zaken had.

avatar van Capablanca
Sterk drama, dat je weer eens doet beseffen dat er een wereld achter een paar krantenkoppen zit. Met als hoogtepunt het hartverscheurende "ik weet wel hoe je een baby stil kunt krijgen".

Hmmm.

Als niet-Nederlandse inwoner waarschijnlijk een film waar je toch iets anders naar kijkt. Ik heb via het nieuws wel een beetje vernomen over haar vrijlating, maar zonder de achtergrond was dat niet veel meer dan een doorsnee nieuwsbericht.

Deze film poogt het relaas van Lucia de Berk vlotjes te reconstrueren en slaagt daar ook wel in. Alleen is het nogal jammer dat de film vooral de onschuld van Lucia zelf probeert te behandelen. Het fijne van de zaak kom je niet te weten en de aanzetjes die gegeven worden voelen nogal vluchtig en makkelijk aan.

Iemand bij het OM mocht de zaak niet verliezen ivm gezichtsverlies. Dat lijkt dan aan de basis te liggen, maar het wordt héél terloops even vermeld in het begin, daarna krijg je enkel wat zaken die je met die beperkte narratief moet versterken. Na het zien ben ik in ieder geval niet overtuigd dat er op zo'n manier geflaterd is, laat staan dat de film de tere plekken van het rechtssysteem weet bloot te leggen. Ook met de mediahype wordt helemaal niks gedaan, ondanks dat die ook mede verantwoordelijk wordt gehouden voor de flaterende justitie.

Misschien is het een keuze om zich vooral op Lucia te richten, maar qua personage krijgt ze ook niet veel ruimte. Wat rest zijn 90 minuten aan feitjes, waarbij de problematiek achter de zaak ofwel niet behandeld wordt, ofwel vluchtig afgedaan wordt met een filmische oplossing. Gemiste kans lijkt me.

Als film stelt het ook niet zo heel veel voor. Acteerwerk is matig, visueel ook niet bepaald strak of sprankelend en een soundtrack heb ik niet eens opgemerkt, al zal er vast wel wat muziek achtergezeten hebben.

Vervelend of saai was het niet, daarvoor is de film te kort en is de zaak zelf te boeiend, maar er wordt niet zo bijster veel gedaan met het bronmateriaal.

Het lot van Lucia kon me na een kwartier al gestolen worden. Ze wordt gepresenteerd als een over de datum zijnde fles azijn, waar de dop al een half jaar zoek van is. Vanzelfsprekend was de uitkomst bekend en is het allemaal redelijk vakkundig gemaakt. Net als dat kunstgebit van Fedja van Huet trouwens.

avatar van Kliko_Green
Kennelijk reageren veelal de negatieve mensen. De film scoort gemiddeld ruim boven de 3. Dat is een prima resultaat voor deze film.
Af en toe echt wel goed acteerwerk in een film over een bizar waargebeurd verhaal. Film is redelijk goed gecast. Barry Astma vond ik persoonlijk niet in de rol passen.
Conclusie: leuke bezienswaardige film!

avatar van Knisper
Interessant onderwerp, maar de dialogen en teksten zijn ontzettend slecht geschreven. Haast elk personage is een karikatuur. Met een meer realistische benadering was er wat mij betreft veel meer mogelijk geweest.

avatar van sinterklaas
Paula van der Oest is toch wel een van de personen die een betere bijdrage leveren aan de Nederlandse cinema. Hiervoor had ik Tonio gezien, een rouwverslag dat je diep raakt, nu mocht ik weer een zenuwslopende vertelling aanschouwen... Het ware verhaal rond Lucia de B.

Lucia de B lijkt in het begin rare trekjes te hebben als zuster. Ze is vrij afstandelijk en zwijgzaam tegenover haar collega's en vaak eigenwijs. Wanneer er een baby overlijdt word zij aangewezen. Het bewijs: de rare eigenzinnigheden van Lucia, met als kers op de taart: Dat er meerdere baby's waren gestorven op de afdeling waar ze werkte.

Wat we dan krijgen is een rechtbankdrama, waarbij Lucia vecht voor haar vrijheid. Ze wordt levenslang veroordeeld, terwijl de twijfels buiten het juridische veld blijven opspelen. De ene partij vind dat ze schuldig is, en de andere partij geloofd er geen snars van. Als kijker voelde ik de spanning, zeker bij de scene's waarbij er hoger beroep wordt gedaan.

Op lange termijn is dit wel een film om boos van te worden, waarbij je wel hoopt dat het rechtssysteem hier flink door elkaar is geschud. Want vaak lijkt het er inderdaad ook op dat roddels en enkele momentopnametjes voldoende genoeg zijn om iemands leven te verwoesten. Dat het nou eenmaal plaatsvind, daar kan je weinig aan veranderen... maar dat het rechtssysteem daar naar gaat leven, dat moet niet kunnen.

Van der Oest richt zich hier ook bij op het traumatische verleden van Lucia... Natuurlijk, ook zoiets wordt tegen je gebruikt.

En dan dat einde: Ik voelde een zee van opluchting.

Hoop dat dit een duidelijke boodschap is.

avatar van IH88
Lucia de B.

Lucia de B. is een vakkundig gemaakte rechtbankdrama die laat zien wat voor gevolgen juridische dwalingen en massahysterie kunnen hebben op één persoon. Het is soms iets te degelijk, en regisseuse Paula van der Oest kiest voor een pragmatische en afstandelijke aanpak met zo weinig mogelijk emotie. Echt storend is het niet, ook door het fenomenale acteerspel van Schluter. Ik heb voor mijn studie deze zaak met interesse gevolgd, en op zich wordt het juridische gedeelte wel goed in beeld gebracht. De belangrijkste bewijsstukken (schakelbewijs, dioxine bewijs) waarom Lucia de B. veroordeelt is zitten erin.

Wat ik wel miste was de rol van de media, want de media-aandacht en massahysterie waren belangrijke punten als het aankomt op de veroordeling voor levenslang. Het is ook jammer dat Van Der Oest kiest voor een wel heel gechargeerd good guy vs. bad guy verhaal, want zoals zo vaak is het in het echte leven niet zo makkelijk. De rol van Judith Jansen als moreel kompas komt ook niet goed over, en het personage voelt soms meer aan als een plotmiddel dan een levensecht personage. Lucia de B. is duidelijk op zijn sterkst zodra het verhaal zich focust op Lucia de B, en Schluter haar kunsten mag vertonen.

Zo jammer met dit soort films dat essentiële gebeurtenissen met essentiële mensen die een essentiële rol hebben gespeeld nou net weer even anders moeten worden neergezet.
Je ziet dat bij de 2 films van de Heineken ontvoering en bij deze film.
Bij deze film met name is dat toch wel jammer omdat deze het in zich had om een goede film te zijn.
Maar helaas pindakaas, door die vrije interpretatie die de makers gemeend hebben zich te kunnen permitteren is dit meteen niet meer de film die het verhaal van Lucia de B vertelt maar gewoon maar een misdaad/rechtbank filmpje

Bijna documentaire-achtig in beeld gebracht af en toe. Het had allemaal wat beter uitgewerkt kunnen worden (hierboven genoeg voorbeelden), maar alles bij elkaar toch een redelijke film. Normaal wil ik bij een film altijd dat je er een paar dagen later nog aan denkt, maar deze film had niet veel impact. Krappe 3.0*