Mosul (2019)

Verenigde Staten / Irak
Oorlog / Drama

geregisseerd door Matthew Michael Carnahan
met Waleed Elgadi, Hayat Kamille en Thaer Al-Shayei

Toen IS hun huizen, families en stad overnamen en bezetten, vocht een groep mannen om alles terug te nemen. Gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen, is dit het verhaal van het Nineveh SWAT-team, een afvallige politie-eenheid die een guerrilla-operatie tegen IS voert in een wanhopige strijd om hun geboortestad Mosul te redden.

Vanaf 26 november te zien op Netflix.

avatar van mcdaktari
Ziet er uit als een harde oorlogsfilm

avatar van Luudje10
Morgenavond maar even kijken. Trailer beloofd wel wat

avatar van cor1946
Trage film, en die taal is niet leuk om naar te luisteren. De acties zijn goed. Een goed uur gekeken vind het prima zo,

avatar van mcdaktari
Ik vond het een hele goeie oorlogsfilm, één van de betere over de oorlog tegen IS. De film volgt een groep S.W.A.T soldaten, of agenten (of hoe noem je die) die tegen IS strijden. Ik vond het echt geen moment saai worden. De taal stoorde mij totaal niet, en dat ie niet leuk is om naar te luisteren? Tja, het is niet anders. Zo praten ze daar nou eenmaal. Maar het is blijkbaar niet snel goed want als Duitsers in een WOII film Engels praten is het ook al niet goed. Maar afijn, Mosul vind ik best wel realistisch, en de acteurs acteren best goed. Anders dan in vele andere oorlogsfilms worden in deze film ook de hoofdrolspelers gedood, dus van die super helden die alles doorstaan en overleven zie je in Mosul niet. Ik had tenminste niet verwacht dat die majoor Jasem zou sneuvelen
Ik vind Mosul zeker een aanrader voor diegene die van oorlogsfilms houden.

avatar van Walter White
Een hele goede realistische film wat weet te boeien en de actie is wel oke. De stof en de gruwelijke oorlog spat uit de scherm.

cor1946 schreef:

Jij snapt het niet helemaal. En 'het' mag je zo breed trekken als jouw wijde horizon rijkt.

avatar van cor1946
Ik dacht dat deze site bedoeld was om je reacties te geven over films, maar niet om elkaar af te maken. Doe volwassen zeg. Als ik vind dat het niks aan is dan mag dat toch of niet.

cor1946 schreef:
Dat klopt wel hoor, alleen zul je net als overal altijd wel arrogante onaardige zeurpietjes tegenkomen. Trek je er niks van aan.
Ik verkies MovieMeter altijd 100 maal boven IMDB.

Indrukwekkende film die een waar beeld laat zien over de strijd tegen is
Zeer de moeite waard

Overgehypte film en mijn verwachtingen waren te hoog. Met redelijk veel bombarie werd dit door diverse media berichten 'gebombadeerd' als een van de grootste oorlogfilms van 2020 naar de aanloop van de release.

De film is traag, het verhaal is ondermaats en het voelt alsof je zit te kijken naar een bij elkaar geraapt groepje uitgerangeerde boa's die zich SWAT noemen. De bikkelharde elite unit in Irak tegen de strijd van ISIS. Nou dat kwam niet echt over, laat staan de Peppie en Kokkie scene waar ze elkaar overop knallen en een handgranaat moeten koppen die door één van hun zelf wordt gegooid. Rookie is net door het SWAT team van de straat geplukt en na een halve dag samen zijn voelt zich helemaal als één van de bro's en doet alsof hij al jaren meegaat. Gaap gaap en nog eens gaap.

De taal is weer eens wat anders en op zich niet storend vond ik zelf. De setting en decor was dan wel een dikke plus, want het zal ongetwijfeld een dergelijke chaos daar zijn geweest. Ik geef het een 1,5 ster.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit wist me nauwelijks te boeien en ondanks een speelduur van iets boven de anderhalf uur voelde het alsnog langdradig en saai aan. Het is allemaal erg rommelig waardoor je nooit lekker in het verhaal raakt en ook de personages wekken niks bij me op. Verder ziet het er wel goed uit en komt de zinloze ellende goed naar boven, maar van de film raakte ik niet onder de indruk.

avatar van Diederik58
Prima onderhoudende film. Gevechtsscenes afgewisseld met wat meer rust. Of het allemaal zo in werkelijkheid ging, weet je natuurlijk niet. En sommige scenes waren ongeloofwaardig. De bad guys werden wel wat al te gemakkelijk naar de slachtbank geleid.
Goed dat er een film is gemaakt over deze inktzwarte bladzijde van de menselijke 'beschaving'.
De acteurs deden het goed.
Het decor maakte het levensecht. Een keer geen CGI.

avatar van 3 2 1 cut
Best goed om deze film eens van de ‘interne’ kant te zien (en dat er eens een keer geen Amerikaans werd gesproken). Soms begreep ik bepaalde culturele elementen niet maar hé, het is natuurlijk ook niet mijn cultuur. Het element dat Geloofsbroeders elkaar afmaken is natuurlijk een bijzonder gegeven maar wel begrijpelijk. Ook dat vooral voormalige criminelen in ISIS op zijn gegaan verklaart (voor mij) veel waarom ISIS zo gruwelijk is/was en dat het kon bestaan/ontstaan.

En wat is het toch jammer dat deze regio (en de landen eromheen) al zo lang een puinhoop van oorlog, geweld en ontmenselijking is. En dat allemaal in de naam van religie.

Het einde leek mij symbolisch bedoeld. Zeker mooi maar realistisch ?

avatar van Shadowed
Solide.

Deze film werd redelijk veel gepromoot, waarschijnlijk vooral vanwege de Russo-broeders die de rol van producent op zich nemen. De film zelf lost de verwachtingen gelukkig in die redelijk hoog waren opgeschroefd vanwege de onrustige promotie.

Diegene die een soort bloederige vertelling verwachten van de gruwelijkheden van IS, dat is dit niet. Dit is echt een puur oorlogsdrama, een beetje in de stijl van Lone Survivor al is die referentie toch net wat beter. Mosul kent ook hoop lange en stoffige oorlogsscenes die eigenlijk al in minuut 1 van start gaan waardoor het met een bepaalde toon opent.

Omdat iedereen daadwerkelijk zijn eigen taal spreekt voelt dit niet snel Amerikaans aan, maar hoe langer je de film kijkt hoe meer het eigenlijk in de lijn van een Amerikaanse film gaat vallen, alleen gesproken in een andere taal. Gelukkig ziet de film er wel goed uit dus kan je er een goed deel van vergeven.

Acteerwerk is best degelijk. Iedereen weet precies wat er van hem verwacht wordt. De beelden zelf zijn vaak redelijk hard, maar niet al te expliciet in beeld gebracht. Bloed spat niet bepaald tegen de camera aan, maar toch wel zien wat er precies gebeurd heeft het juiste en vooral genoeg effect. Geen onnodig overdreven actiescenes of slowmotion, gewoon zoals het is en dat houdt Mosul lekker nuchter.

De film blijft lang boeien en de realistische toon breekt regelmatig goed door. Hier en daar zitten er wat onnodig sentimentele momenten in maar die zijn op 1 hand te tellen. Actie had soms wat drukker en rauwer gemogen, het camerawerk is niet erg on-point. Verder zijn ze wel mooi ingericht qua visueel zicht.

Veel verhaal kent de film verder niet, het is echt een vertelling van een bepaalde periode. Dat is verder ook niet heel erg, want zo zitten de meeste oorlogsfilms in elkaar. Mosul ziet er goed uit, bepaalde regiepunten ondersteunen de film nog onvoldoende maar in het algemeen is het een betere film die door Netflix is uitgebracht. Heel happy zal je er alleen niet van worden.

avatar van knusse stoel
3 2 1 cut schreef:

En niet te vergeten, de oliedollars die internationaal erg gewild zijn, de oorlog in Irak was toch vanwege de "chemische wapens", de gemanipuleerde mensheid trapte erin ondanks de kritiek van deskundigen die er anders over dachten. En wat te denken van het inpalmen van Palestijns grondgebied door Israël. Iedereen verdiend een plaats op deze bol maar sommigen willen meer en groter! En tot slot het "fraaie" koningshuis in Saoedi-Arabië! Een machtsfactor in de regio waar je U tegen zegt. Men moordt in Turkije en komt er zonder kleerscheuren vanaf, ongelooflijk!

De film Mosul, een beklemmende film maar als je uit bent op een slagveld en veel bloederige scènes, dan kan je deze misschien beter overslaan.
Het is wel continue spannend met nu en dan schermutselingen. Alles is mooi gedoseerd en wat wij ook erg waardeerden is dat de mensen hun eigen taal spraken, gelukkig maar want het is vaak wat ongeloofwaardig om buiten de Amerikaanse films het Engels vaak als voertaal in de film te horen.
Omdat het verhaal goed is, de omgeving waar het allemaal afspeelt erg realistisch is en de spelers hun werk goed deden, krijgt de film van ons een 7+!

avatar van filmkul
Redelijke oorlogsfilm. Het verhaal is boeiend en wordt zeer realistisch uitgewerkt. Vanaf het begin wordt je als kijker midden in het oorlogsgebied meegenomen. Er is continue een spanning voelbaar en rust momenten worden snel afgewisseld met actie. De actiescenes zien er goed uit en worden mooi in beeld gebracht. Grootste pluspunt van de film is het benaderen van de realiteit zoals het voeren van de juiste taal en locaties waar gefilmd is. Het acteerwerk is verder in orde. Prima film. 3.5

avatar van james_cameron
Verdienstelijke amerikaans-irakese oorlogsfilm, goed gemaakt en spannend opgebouwd, al zakt de boel tegen het einde in als een kaartenhuis. Voornaamste troef is de desolate, bijzonder overtuigende locatie waar het verhaal zich afspeelt, iets dat maximaal bijdraagt aan de rauwe en grimmige sfeer van de film. Geregisseerd door een amerikaan en geproduceerd door de gebroeders Russo (die eerder dit jaar ook verantwoordelijk waren voor de prima aktiefilm Extraction), maar afgezien daarvan zou je geen betrokkenheid van Hollywood vermoeden.

avatar van Thomas83
Deze film heeft echt al mijn verwachtingen overtroffen. Hoewel de trailer er erg interessant uitzag verwachtte ik uiteindelijk vooral een simpele actiefilm. De actie is ook wel echt een grote troef van de film, met goed sound design en focus op realisme, maar Mosul is zoveel meer dan actie alleen. De verwoeste stad is een erg geslaagd grimmig decor voor een goed geschreven film met een perfect tempo. Alleen al de manier waarop het Nineveh SWAT-team wordt geïntroduceerd in de openingsscène mag sterk genoemd worden. Direct is de toon ook gezet. Deze mannen zijn dan wel de good guys, een minder fraaie aanpak schuwen ze niet.

Veel andere scènes zijn ook ijzersterk, en spannend ook omdat al snel duidelijk is dat iedereen kan sterven. Interessant ook om wat mee te krijgen van de verschillende partijen die in Mosul actief zijn, allemaal met hun eigen belangen. Van de corruptie en vluchtelingen wordt ook niet weggekeken, en zonder dat het de film op een zijspoor brengt. Vond het ook een goede keuze om het team te volgen door de ogen van een nieuweling. De aard van de missie wordt lekker lang geheim gehouden en leidt tot een sterke climax. 4.0*. Als dit een Engelstalige Hollywoodfilm was dan was iedereen een stuk enthousiaster.

avatar van Davido
Wat een film! Wat een verschrikkelijke wereld is het daar geweest. Tuurlijk weten we via media wat een verschrikking het was/is. Maar deze film brengt je toch weer een stap dichterbij.

Ik heb werkelijk van begin tot eind met een hartslag van 140 gezeten. Spanning, het niet weten wanneer er iets gaat gebeuren. Niets is veilig alles kan dodelijk zijn.

Prachtig in beeld gebracht, goede muziek. Echt een klasse film.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Ik kan niet meteen een soortgelijke oorlogsfilm vanuit het Midden-Oosten noemen, vandaar dat ik toch de verwijzing wil maken naar Black Hawk Down (2001) waarbij ook een ongewoon harde stratenoorlog wordt uitgevochten. Het gevaar schuilt letterlijk achter elk hoekje en het is haast psychisch ondraaglijk je zo door bepaalde wijken te jagen. Prachtige lichtbeelden overigens vanuit een drone over een vernielde stad.

Mosul is een vrij sterke oorlogsfilm. Lange tijd weet je niet wie of wat het Swat-team is of we wat ze doen. Ze zijn een afgescheurde militie die samen met andere (officiële) instanties de strijd aangaan met Isis. Het tempo en spanningsgehalte is hoog. Echte helden zijn er niet, want iedereen is even kwetsbaar. Naast het oorlogsgeweld is er ook aandacht voor het oorlogsleed.

Lijkt toch wel een film te zijn waarbij het er toch allemaal erg realistisch uitziet. Prima gedaan. Dikke 3,5*.