• 10.585 nieuwsartikelen

Met onder meer: Andriy Rymaruk, Liudmyla Bileka en Vasyl Antoniak

Gesproken taal: Oekraïens en Engels

Releasedatum: 17 september 2020

Plot Atlantis

Sergey is een voormalig soldaat die kampt met een posttraumatische stressstoornis en kan maar moeilijk aarden in zijn nieuwe omgeving. Hij is werkzaam op een smelterij tot deze wordt gesloten en sluit zich vervolgens aan bij de vrijwilligersorganisatie Black Tulip waar hij dode oorlogsslachtoffers opgraaft. Daar leert hij Katya kennen en koestert hij hoop voor de toekomst.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

kappeuter (crew films)

Vanaf 17 september 2020 in de bioscoop (De Filmfreak)

avatar van Querelle

Querelle

verbluffende fotografie!

avatar van Koekebakker

Koekebakker

Zeker! Met meerdere onvergetelijke scenes. Erg mooi vond ik ook hoe er gaandeweg de duistere, morbide film toch tederheid in de film komt.

avatar van Seam

Seam

• 1922 stemmen

Volgens imdb bestaat de film uit 28 shots!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Ja, de fotografie was wel heel mooi, maar de cameravoering was volkomen statisch. Die 28 shots dat geloof ik wel, maar het leek of er bij elk shot gewoon een camera op een vast statief was gezet en draaien maar. Werd zo ook wel erg saai allemaal, ondanks de mooie grauwe omgeving.
Zo'n scene als die in dat autopsiezaaltje, waar minutenlang een ontbindend oorlogsslachtoffer beschreven en 'uitgekleedt' wordt, is dan al snel een gaap waard, net als veel andere scenes.
Verder wel ok allemaal, maar gezien de trailer toch een fikse tegenvaller.

avatar van Richardus

Richardus

Best een eenvoudig concept over mensen die hun plek en warmte zoeken in een opkrabbelende naoorlogs Oekraïne. De een zoekt abrupt direct verzengende hitte, een ander zoekt zingeving en warmte door gruwelen en kilte heen, naar een hoopvolle weg voorwaarts, en vrede met het verleden en heden. Een grauwe film, maar toch ook mooi, in beeld en boodschap. Dikke 3.5*

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2006 berichten

Net als het legendarische Atlantis laat deze sombere maar toch ook hoopvolle film de nabije toekomst van Oost-Oekraïne zien als een gezonken – door de oorlog verwoest en praktisch onbewoonbaar – land. De film moet het echter niet zozeer van z’n verhaal of boodschap hebben: de film bestaat hoofdzakelijk uit tableaux zonder veel actie maar die zijn wel erg imponerend in hun grauwe schoonheid. De film laat je heerlijk onderdompelen in zowel een postapocalyptische wereld als de natuurlijke elementen waartoe die wereld is uiteengevallen.

avatar van ohkino

ohkino

De grauwe realistische lange shots maakten gaande weg steeds meer indruk, je krijgt de tijd om details te bekijken om er getuige van te zijn, rustig te observeren, in deze zin hebben de lange shots ook een functie, beetje bij beetje wordt er een verhaal ontvouwd, heel basaal, de warmtebeelden in het begin en het eind van de film onderstrepen de betekenis van de film

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

De lange takes accentueren de leegte, de uitzichtloosheid, en de zwaarte van het bestaan waarin uiteindelijk twee beschadigde zielen elkaar toch vinden. Indrukwekkend!

avatar van HK Senator

HK Senator

De lange takes deden me ergens denken aan het werk van Roy Andersson. Van die lange takes waarin op een gegeven moment zo veel is gebeurd dat je denkt "als ze nu een fout maken en het overnieuw moeten doen wordt dat een hele klus". Verder gaat de vergelijking totaal mank natuurlijk. De cinematografie is werkelijk zeer de moeite waard en de traagheid werkt hier. Tijdens de aftiteling verliet niemand de zaal. De stilte van de aftiteling had iedereen blijkbaar even nodig om bij te komen.

Ferdydurke

Langzaam aan, ja. Soms heeft dat het effect dat iets (een sfeer, een gevoel, een besef) er gaandeweg, beetje bij beetje wordt ingebrand, en soms dreig je wat weg te dommelen.

Ik vond de lengte van de takes dus niet altijd gerechtvaardigd, maar uiteindelijk kreeg de film me toch wel te pakken. Er zitten dan ook een aantal zeer sterke scènes tussen.

Een Stalkeriaanse Zone maakt Vasyanovych dan niet van dat oorlogsgebied - de toon blijft consequent realistisch - maar hij levert hier wel een behoorlijk indringende en bij wijlen ook zeer fraaie film af.

En er zit toch wat poëzie in, als er te midden van alle beklemming en troosteloosheid zo'n liefdesrelatie opbloeit.

Arnie

Enige kans dat we deze op korte termijn nog 'ergens' kunnen vinden?

Ferdydurke

Hij staat nog op Picl, tot 17 januari.

Arnie

Dat kende ik nog helemaal niet. Klinkt duur, €8,50 per film als je er de bioscoopervaring niet bij hebt...

Aah, doe eens ruig, man

't Is voor de noodlijdende filmhuizen hè.

Is het geld dat je de afgelopen maand niet naar de kroeg hebt gebracht al op?

Ferdydurke schreef:

Aah, doe eens ruig, man

't Is voor de noodlijdende filmhuizen hè.

Is het geld dat je de afgelopen maand niet naar de kroeg hebt gebracht al op?

Tsja ik snap het hoor, maar met ook al een abonnement op MUBI wordt het wel veel.

En Ja, dat geld is allang op aan de popcorn die ik nu thuis voor de tv moest eten

Ferdydurke

Vraag me trouwens ineens af of Picl vanuit België wel te benaderen is.

Maar wie weet is ie vroeg of laat op MUBI te bewonderen?

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Heb veel goeds gehoord over deze film. Ben er heel benieuwd naar.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Misschien hebben jullie (nog) interesse in deze film? Beperkt te bekijken van 22 tot 26 maart 2021. Zie topic Video on demand - VOD

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Fisico schreef:

@ John Milton, kappeuter, Arnie, mcdaktari

Echt super bedankt man Fisico, en ook nog ondertiteld

avatar van John Milton

John Milton

Aangezien ik een dagje vrij heb en hij maar een aantal dagen gratis beschikbaar is, gelijk maar werk van gemaakt. Vasyanovych levert met Atlantis en prachtig geschoten, ingetogen drama af. Hij neemt hierbij zijn tijd, dus verwacht lang vastgehouden shots waarin niet direct veel gebeurt. Het is jammer dat het er niet van is gekomen al die jaren dat hij op de watchlist staat, om eerst Plemya (2014) te zien van deze filmmaker. Maar na Atlantis kijk ik er wel meer naar uit. Sterk.

Edit: Hij was geen regisseur van Plemya zie ik nu, hij trad op als producent, director of photography en deed de montage. Dat verklaart misschien wel waarom Atlantis er zo goed uitziet.

Fisico schreef:

@ John Milton, kappeuter, Arnie, mcdaktari

Super, dank! Wel jammer dat het alleen op werkdagen beschikbaar is dus, meestal weinig puf voor zulke films. Ga het proberen!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Vrij stilistische film waarbij elke scène haast met een vaste camera wordt gehanteerd. Er wordt de nodige ruimte gelaten om de taferelen mooi tot uiting te laten komen. Deze trage manier van observeren zal niet iedereen liggen, maar ik vond het intens om de knappe gebeurtenissen tot mij te laten komen. De film begint zoals hij eindigt, met enkele warmtebeelden. De eerste gruwelijk, de tweede zoals de filmposter doet vermoeden oogverblindend mooi.

De film kent een grote troosteloosheid van het leven na de oorlog. Sergey voelt zich verloren, voelt zich niet meer verbonden met zijn oude of nieuwe leven. Alle hoop is weggeëbd en hij voelt zich een vreemdeling op zijn eigen geboortegrond. Die tristesse komt terug in de grauwe sfeer en lange shots. Sommige scènes waren erg sterk, de eerste autopsiescène bvb was erg intens, maar ik genoot bvb ook van kleinere scènes als de badkuip of de hevige plensbui op de voorruit van de vrachtwagen. Fijn!

BBarbie

Vanwege de oorlog in Oekraïne een verrassend actuele film. Ondanks de sterke cinematografie niet een film waarnaar ik met plezier heb gekeken. De dystopische beelden bezorgden mij continue een nare smaak in de mond. De badscène in de laadschop was een mager lichtpuntje.