• 8.487.681 stemmen

Met onder meer: Martin Serner

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Releasedatum: 18 juni 2020

Plot Om det Oändliga

In 'Om det Oändliga' worden we door de wereld geleid door de zachte stem van een vrouw. Het is een soort sprookjesstem, een Scheherazade die ons het eeuwige verhaal vertelt van de levens en het streven van de mensheid. Geleid door deze stem, zien we de handelingen van de mens en het leven in al zijn banaliteit en grootsheid door een reeks schijnbaar triviale momenten die de pracht van het leven weerspiegelen: een meisje grijpt voor de eerste keer de hand van een geliefde jongen; een vader bindt de veters van zijn dochter in de stromende regen; een jonge vrouw wacht op haar afspraak - maar ook momenten waarin menselijke wreedheid in al haar banaliteit wordt getoond - een man sleept een kruis; een kreupele oorlogsveteraan zit aan de kant van de weg; een vader houdt zijn dode zoon in zijn armen - als de hoorn des overvloeds van het leven zelf.

imageimageimageimage

kappeuter (crew films)

De toon in Om det Oändliga is nog wat zwartgalliger geworden en soms is het tragikomische aspect vrijwel afwezig.

Prachtige soms magisch mooie stylering, maar dit deel heeft wat minder goed uitgewerkte scènes dan het voorgaande deel, dat mijn favoriet uit de reeks is.

Enkele scènes schieten er wat mij betreft bovenuit. De laatste dagen van Hitler in de bunker, die geïnspireerd is op een schilderij uit 1946 van Kukryniksy.

De scène afgebeeld op de poster is een ode aan het schilderij Over Vitebsk (1913) van Marc Chagall.

(bron IMDb trivia)

De dansende meisjes vormen een onverwacht maar zeer leuke lichtvoetige afwisseling.

De soldaten die worden afgevoerd naar Siberië is echt uitzonderlijk mooi in beeld gebracht, meesterlijk gedaan.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Ik hou hier wel van. Al moet ik toegeven dat ik Andersson liever wat komischere films zie maken. Niet dat dit volledig uit de film is gehaald, maar het lijkt toch vooral een drama te zijn geworden. Gelukkig blijft Andersson's aparte stijl genieten. Ondanks de statische camera is het gewoon weer ontzettend sfeervol gemaakt.

avatar van Tridestar

Tridestar

Droefheid mooi gekaderd.

avatar van K. V.

K. V.

Nog geen 80min, maar het was toch maar een lange zit. De verhalen konden maar matig boeien en ik geraakte ook niet echt in de film. Het zag er wel mooi uit, maar met looks alleen ben je niet veel. Not my cup of tea.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mijn derde Andersson, dus ik wist waar ik me mocht aan verwachten. Ligt zeker in het verlengde van zijn ander oeuvre. Zeer statische en sobere filmstijl. Alsof al zijn fragmenten schilderijtjes zijn. Elke scène is kort, soms iets te kort om er lijn in te krijgen. Elke scène wordt vergezeld door een vrouwelijke voice-over die beschrijft wat ze ziet.

Sommige scènes waren wel interessant zoals bijvoorbeeld de priester die zijn geloof verloor en zijn ziel op tafel gooit bij de dokter of zichzelf moed indrinkt in de sacristie. De toon van de sketches is veelal melancholisch met hier en daar een humoristische ondertoon. Bizarre personages ook veelal. Bleek opgesminkt met figuranten die even statisch zijn als het cameragebruik.

Absurd en onsamenhangend plot, goed voor een keertje maar niet iets om zomaar maar eens 'op te leggen'.

avatar van Movsin

Movsin

Met vaste camera, een beetje longshotcinema, brengt Roy Andersson een série minikorte sketches over mensen, toestanden en gevoelns die we best herkennen. Doodeenvoudige handelingen, vaak grappige wisselen af met bloedernstige. Het maakt allemaal deel uit van het leven.

De locaties zijn over het algemeen passend voor het onderwerp en af en toe is er iets op de achtergrond dat nog wat bijdraagt aan het gebeuren.

Eigenlijk had ik toch een tikkeltje meer inventiviteit en humor verwacht. Top is het dus niet. Het duurde ook niet zo lang en al bij al toch genoten van enkele geslaagde passages.

avatar van david bohm

david bohm

Af en toe zeer geestig. Wel heel stijlvast, fletse kleuren, de gezichten van de personages hebben vaak een ongezonde teint.

Een aantal scènes ziet er prachtig uit en om de scène in de bus en die op de begraafplaats heb ik hardop moeten lachen.