Om det Oändliga (2019)

Alternatieve titel: About Endlessness

Zweden / Duitsland / Noorwegen

geregisseerd door Roy Andersson
met Anna Sedunova en Martin Serner

In 'Om det Oändliga' worden we door de wereld geleid door de zachte stem van een vrouw. Het is een soort sprookjesstem, een Scheherazade die ons het eeuwige verhaal vertelt van de levens en het streven van de mensheid. Geleid door deze stem, zien we de handelingen van de mens en het leven in al zijn banaliteit en grootsheid door een reeks schijnbaar triviale momenten die de pracht van het leven weerspiegelen: een meisje grijpt voor de eerste keer de hand van een geliefde jongen; een vader bindt de veters van zijn dochter in de stromende regen; een jonge vrouw wacht op haar afspraak - maar ook momenten waarin menselijke wreedheid in al haar banaliteit wordt getoond - een man sleept een kruis; een kreupele oorlogsveteraan zit aan de kant van de weg; een vader houdt zijn dode zoon in zijn armen - als de hoorn des overvloeds van het leven zelf.

• Vanaf donderdag 18 juni in de bioscoop

Teaser

Nieuwe Roy Andersson!

avatar van chevy93
Interessante synopsis.

avatar van SmackItUp
Yesss! Dat werd weer tijd. Lijkt een serieuzere toon te hebben dan z'n vorige films.

avatar van Flipman
Vind je, SmackItUp? Op basis van de trailer lijkt het me een voortzetting van zijn vorige drie films. En da's me maar al te welkom!

avatar van SmackItUp
Flipman schreef:

Serieus was misschien niet het goede woord. Het leek me wat tragischer dan zijn vorige. Al zal het uiteindelijk niet veel uitmaken, en dat is inderdaad niet erg!

avatar van Flipman
Dat is zeker waar. De onderwerpen lijken wat serieuzer maar alsnog worden ze met het typische Andersson sausje overgoten .

avatar van John Milton
Dit zal hoe dan ook 2020 worden als het wordt aangekocht, niet?

Ja lijkt me wel ja. Het is ook al bijna 2020 overigens.

avatar van tbouwh
Komt sowieso gewoon uit dunkt me, altijd wel iemand die Andersson aankoopt.
Als ik de poster zie lijkt het alsof Wim Wenders' geest is gekidnapt door een liefhebber van kitsch.

avatar van Malick
Aangekocht door Lumière maar of daar nu zo blij van moeten worden ...

avatar van John Milton
Malick schreef:
Aangekocht door Lumière maar of daar nu zo blij van moeten worden ...
nja, de andere 3 stemmers waren beduidend positiever

Harmonica Man
Hij draait op IFFR
About Endlessness | IFFR

avatar van Macmanus
John Milton schreef:
nja, de andere 3 stemmers waren beduidend positiever

Wel jammer dat Verhoeven altijd weinig kwijt wil over zijn sterren (of ik lees er altijd overheen?). Volgens mij is hij vrij religieus. Vraag mij af of de lage score daar mee te maken heeft? Of is die gewoon saai. Kan ik mij ook wel voorstellen bij Anderson.

avatar van Malick
Praat liever over films dan dat ik erover schrijf.

About Endlessness is vooral een nakomertje met mislukte nieuwe troeven zoals een opdringerigere voice-over. Opeens speelt het niet meer vandaag de dag af maar koppelt hij verschillende eeuwen van misère aan elkaar. Het is een ratjetoe van ideeën dat nergens gaat werken. Wat mij betreft is Andersson compleet verzuurd en bagatelliseert hij het leven in al zijn facetten. In zijn eerdere werk zit nog (naasten)liefde, barmhartigheid en empathie verwerkt voor zijn personages. Dat is hier helemaal verdwenen.

avatar van Mr Thee
Welnu Verhoeven, ondanks dat je minder graag schrijft, zie ik hier een mooi en persoonlijk commentaar dat ik graag meeneem voordat ik de film ga zien (en er na overwegen zal). Het klinkt welhaast zweverig maar ik kan er wel van genieten als je een film op een eigenwijze dan wel simpelweg aan de hand van een religieuse invalshoek belicht. Universele begrippen als “liefde, empathie, naastenliefde” zou je trouwens ook als niet gelovige kunnen waarderen in een film. De vraag is wel: geldt dat voor mij ook voor deze (absurde) film? Even goed zou ik me daarom aan je mening kunnen ergeren. Kortom je commentaar biedt me een (nog) mooier vooruitzicht!

Nb 1. zelf schrijf ik mss wel liever dan dat ok praat (al praat ik ook veel haha).
Nb 2. als liefhebber van absurde cinema heb ik telkens verzuimd iets van Roy Anderssons oeuvre te bekijken, maar staat dit al jaren op de wenslijst.

avatar van hvdriel
Mistroostige troosteloosheid, laat dat maar aan Roy Andersson over. Hij is een fenomeen die het weer helemaal waarmaakt.

avatar van HK Senator
Wie de vorige drie films van Andersson kent weet wat er gaat gebeuren. In zoverre is originaliteit ook ver te zoeken. Maar hoe dan ook blijft het een heerlijke mistroostige, absurdistische wereld die Andersson ons steeds weer voorschotelt. Over 5 jaar ga ik gewoon naar de volgende.

Andersson op herhaling.

De Andersson-signatuur is van begin tot einde herkenbaar, uitgebeend en geperfectioneerd. Maar zoals zomergastenpresentator Freek de Jonge zo gedenkwaardig zei tegen fotograaf Anton Corbijn, "wat je wint aan vaardigheid, verlies je aan zeggingskracht", gaat hier ook voor de Zweedse meestercineast op wat mij betreft. Om sommige sketches moest ik nog mild grinniken, maar de jeu is er toch een beetje af.

Vanaf 18 juni in de bioscoop (Cinemien)