Bad Education (2019)

Drama / Komedie

geregisseerd door Cory Finley
met Hugh Jackman, Allison Janney en Alex Wolff

Begin 2000, Long Island. Schooldirecteur Frank werkt aan een plan om zijn studenten van beter onderwijs te voorzien. Intussen verduistert hij overheidsgeld, zodat hij het leven kan leiden waarvan hij altijd heeft gedroomd. Deze praktijken komen uiteindelijk aan het licht en zullen bekendstaan als het grootste verduisteringsschandaal ooit op een openbare school.

avatar van FlorisV
Meer dan behoorlijk, maar net niet genoeg voor een enthousiaste aanbeveling. Het is vooral Jackman die de film naar een hoger plan trekt als ietwat eccentrieke, ijdele homoseksuele fraudeur maar verder is het allemaal wat droogjes volgens het boekje. Er zijn te weinig scenes die er echt uitspringen. Natuurlijk is het lastig om van fraude een van begin tot eind boeiende film te maken, want afgezien van het opsommen van schokkende bedragen en schaamteloos belachelijke uitgaven valt er weinig mee te doen. Maar dat kun je niet compenseren met vrij nutteloze scenes over het avontuurtje van Frank met een jongere poepstamper.
Er zijn genoeg verhalen waarbij het opstapelen van leugens veel vermakelijker en geraffineerder gedaan is, als ik denk aan films als Shattered Glass. Voor een "komedie" is er verder veel te weinig humor te vinden en voor een drama pakt het niet genoeg, omdat je ook bij het instorten van Frank's muren toch vooral het gevoel hebt dat het welverdiend is.

avatar van Macmanus
Prima film.

Dit soort films zijn best lastig te regisseren. Want eigenlijk voel je veel al snel aankomen en kan je niet veel aanpassen aan het verhaal. Finley doet het vrij slim, hij houdt bepaalde dingen nog wat vaag maar concentreert zich vooral de personages en weet uit alle acteurs een geweldig optreden te halen. Jackman heeft mij nooit extreem overtuigd maar deze rol speelt hij uitstekend. Het tempo van de film is lekker hoog en ik kende het verhaal niet dus het is ook best geestig om te volgen. In Amerika doen dit soort hebberige verhalen zich wel vaker voor en zijn ook vaker verfilmd. Maar Finley weet de juiste toon te vinden tussen drama en komedie zonder het onderwerp te flauw of te over serieus te maken.

Denk goed nieuws voor Jackman dat de Academy nieuwe regels heeft tov VOD.

3.5 sterren.

Uitstekende film. Geen doorsnee Hugh Jackman in deze film. Geen zwaar drama, er zitten zeker veel momenten tussen die mij deden glimlachen.

avatar van stefan dias
Leuke film met de twee sterren terecht op de poster. De twee hoofdschurken zeg maar, waarbij Allison Janney wel show steelt. man, wat kan die geweldig door uitputting van haar geduld vermoeid kijken en tegelijkertijd de schuldigen daarvoor doodbliksemen met haar ogen.
Ik ben zoals altijd in die gevallen, weer geweldig geholpen door het feit dat ik nauwelijks iets van voorkennis van het verhaal had, wat de rit eens zo leuk maakte. In dezelfde categorie van films als Spotlight, maar wel iets minder spectaculair wat afwikkeling betreft… Het rare was nog wel dat hoofddader Pam de de sleutel van de onthullingen letterlijk in de handen geeft van de klokkenluider.
Wat me nog het meest shockeerde in deze film is hoe in de US alles echt openlijk alleen maar om geld lijkt te draaien: onderwijs? ja… en de grond- en woningprijzen… alles voor de heilige $. (niet dat het in de rest van de wereld zoveel beter is, maar toch kapitalisme in vrij extreme vorm).
Een komedie zou ik dit zeker niet noemen, eerder 'drama' verteld met de nodige humor, de mimiek van Janney als voornaamste komische factor. Geen topthriller of zo, echt scherp ook nergens, maar wel heel goed acteerwerk en gewoonweg aangenaam kijkstuk. Niet meer, maar zeker niet minder.

avatar van Fisico
Wel een leuke film om eens gezien te hebben, mede door een uitstekende Hugh Jackman die zijn rol als charismatische schooldirecteur met verve speelt. Had ook wel de indruk dat de interesse in de school en de leerlingen wel oprecht was. Als persoon leek hij me vrij innemend en warm. Uiteraard toen hij wat in nauwe(re) schoentjes terecht kwam, kwam het zakeninstinct en het intimiderende wat naar boven en trachtte hij steeds de touwtjes in handen te houden, maar als sterk leider lijkt me dat niet onlogisch.

Humor zag ik niet echt in de film, dus een komedie lijkt het me zeker niet. Wel een zeer toegankelijke losse en entertainende film. De manier hoe er gefraudeerd werd is niet belangrijk, wel het feit dat het gebeurde en ook waarom het gebeurde eventueel. Als je ziet dat die Amerikaanse scholen in zware concurrentiestrijd leven met de omliggende private scholen en ziet dat de prestige van een school ook een zware invloed heeft op het aanzien van de gemeenschap (het soort burgers dat je aantrekt, stijgend vastgoed, ...) dan begrijp ik dat de druk en hetgeen waarmee je "speelt" een grote impact heeft.

Geen wow-factor, maar wel een zeer degelijke film. Had er misschien net een tikkeltje meer van verwacht, vernieuwend is hij nergens. Maar laat dat alvast de pret niet bederven om hem links te laten liggen.

Gedramatiseerde reconstructie van grootschalige verduistering van onderwijsgelden in de Verenigde Staten. Het verhaal wordt nogal vlak verteld met als enige uitschieter de meervoudige homoseksuele relaties.
Niet slecht, maar op de keper beschouwd tamelijk gewoontjes.

Iets teveel een tv/film maar evengoed wel aardig kijkvoer.

Je vraagt je toch af hoe mensen zo verstrikt raken in hun eigen web.

avatar van schumacher
Jackman red deze film toch wel.
Hoogstaand vond ik het allemaal niet.

Goeie film over een schooldirecteur van een hoog aangeschreven school, die jarenlang geld weg sluist. Een uitstekend, waargebeurd verhaal met toch wel een aantal bijzondere ontwikkelingen. De toon is niet te serieus, maar ook zeker niet te grappig. Onderhoudend van begin tot eind en de cast levert prima werk. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van pietpuk
Meer drama dan komdie. Maar wel OK.

avatar van Thomas83
Zeer kundige gemaakte film die van een ware gebeurtenis een mooi breder verhaal maakt over hebzucht. Niet eens alleen naar geld, maar ook naar status. Meerdere personages in de film vinden dat ze echt ergens recht op hebben en zijn uiteindelijk bereid daarvoor grenzen te overschrijden.

Waar het aanvankelijk lijkt alsof het vermaak van de film vooral ligt in alle leugens boven water te zien komen blijkt de film uiteindelijk nog wel wat meer te bieden hebben. Want knap genoeg blijkt geen personage uiteindelijk zo karikaturaal als ze aanvankelijk lijken. Wat een oplichter Tassone (een zeer overtuigende en lekker glibberige Jackman) ook is, zijn betrokkenheid bij zijn leerlingen leek me oprecht. 3.5*. Finley blijft er een om te volgen.

Ik ben helaas minder enthousiast over deze " Bad Education".
Ik kon simpelweg nooit in het verhaal komen.
Saai, langdradig en vervelend.
Er wordt prima geacteerd, dat is het zeker niet en het verhaal is zeker onderhoudend.
Maar de film kon mij geen moment boeien.

Een vrij saaie film over wangedrag met belastinggeld door op luxe beluste managers.
Gebracht op een vrij matige en voorspelbare wijze.
Je kan van bij de begintitels het einde van de film reeds voorspellen.
Al zaten er verrassende plotwendingen in zoals de homosexuele relaties van die directeur.
Misbruik van belastinggelden is van alle tijden, maar uiteindelijk komt het toch boven water en, in dit geval, dan nog wel uit een hoekje én van een underdog waarvan je het niet direct zou verwachten.
Desondanks deze film gebaseerd is op feiten, is hij niet echt geloofwaardig.
Of het zou moeten zijn dat de gemiddelde, intellectuele amerikaan in het onderwijs toch zo naïef is als een achterdeur als het over financiën en budgetten gaat.