ad

Met onder meer: Carey Mulligan, Ralph Fiennes en Lily James

Releasedatum: 14 januari 2021

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Dig

"Nothing stays lost forever."

Net voor de Tweede Wereldoorlog losbarst huurt de welgestelde weduwe Edith Pretty de amateurarcheoloog Basil Brown in. Hij krijgt de opdracht opgravingen uit te voeren op haar landgoed in Sutton Hoo. Ze doen een historische ontdekking die verband houdt met het verleden van Engeland‎.

imageimageimageimageimageimageimageimage

John Brailsford

James Reid Moir

avatar van DragQueen

DragQueen

Zeer degelijk gemaakte biografische dramafilm. Hoewel het geboden verhaal niet heel spectaculair aan de kijker wordt gebracht, zit het geheel toch goed in de uitvoering. Het camerawerk en de settings zijn sfeervol te noemen, en er wordt met de nodige inleving geacteerd door de cast. 3,5 Ster.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Best aardig als je er in zit, vooral omdat Fiennes een perfecte 1939-kop heeft met bijpassend kapsel. Maar als je na de aftiteling even uitzoomt, heb je echt het gevoel van: zijn de verhalen op?

Een paar weken geleden keek ik naar The Professor and the Madman (2019). Over het maken van een woordenboek. Nu keek ik naar een film over een opgraving. Zijn we nou echt op het punt beland dat er niks meer te vertellen is? Want kom nou.

Om met het meest bizarre te beginnen: de ontdekking die ze doen bij de opgraving, blijft volledig in nevelen gehuld. Basil Brown zegt: het is Anglosaksisch. En oud. En het is een schip. Dat zijn de ENIGE DRIE FEITEN die we horen over de opgraving.

Is dat omdat Sutton Hoo bij Britten zo bekend is als De Wallen bij Amsterdammers en uitleg overbodig zou zijn? Of is het om een punt te maken, zo van: het gaat niet om het resultaat, maar om het proces en de mensen daar achter en wat hen dreef? Misschien. Maar het is absurd dat je op Wikipedia moet kijken om ook maar IETS te weten te komen of wie, wat, hoe en waarom daar begraven ligt. In een schip.

Qua budget is het ook maar armoedig. We hebben een veld met wat heuvels. Een landhuis waar ze even een 1939 behang aan de muur moesten plakken (al denk ik dat de aristocratische bewoners dit zelf al standaard in die stijl hebben). We hebben het kapsel van Ralph Fiennes en vooral, zijn fiets. Meer geld is er niet uitgegeven.

De speelduur wordt gevuld met verzonnen incidenten (instorting), een slecht lopend huwelijk (feit) waarbij de vrouw in kwestie flirt met een verzonnen personage, noem het maar op. De leeftijden kloppen ook voor geen meter, zo was mevrouw Pretty in 1942 maar liefst 59. Actrice Carey Mulligan is hier 34. Pff.

2 sterren

avatar van pintjebier

pintjebier

Wat zijn de beweegredenen om zo’n film te maken. Heb ‘m uit beleefdheid uitgekeken (was in gezelschap), maar vroeg het me echt af. In het begin denk je nog, er zit schot in, vervolgens gebeurt er nog nauwelijks iets.

Alle kijkwijzer pictogrammen kunnen trouwens weg, heb geen van de drie ergens waargenomen.

avatar van kimberlyVD

kimberlyVD

Het begin intrigeerde me en was dus enorm benieuwd naar de rest... De rustige maar toch mysterieuze sfeer kon me wel bekoren.

Jammer genoeg blijft het verhaal maar wat aanmodderen en wordt het al snel langdradig.

Ook de personages vond ik veel te oppervlakkig. Wat kwam dat ‘vreemd koppeltje’ er überhaupt in doen? Voegde zeer weinig toe aan heel het gebeuren. Teleurstellend...

avatar van wouds601

wouds601

Vond deze best te pruimen. Op de een of andere manier bleef het boeien. Je gunt de beste man de eer en lof die hij verdient en dat houdt je toch bezig ofzo. Na 1,5 uur is het wel een beetje klaar. Een paar scènes voegen idd niks toe en hadden er achteraf wel uit gekund. Anders een hogere score. Maar toch 3,5*

avatar van Pim1993

Pim1993

Vlakjes, geen heel sterk verhaal. Althans, niet heel sterk verfilmd dan. Mooi gemaakt, fijne sfeer. Dat dan weer wel. Bezinning.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1924 berichten

Wat een vreemde film. Het eerste uur is sfeervol en geconcentreerd, een tikkeltje saai wellicht, maar ik was toch geboeid. Het tweede uur voelt voor mij aan alsof de makers vreesden te weinig materiaal te hebben, en prompt komen er allerlei bijpersonages en andere verhaallijnen naar voren. Sommige saai, andere wel boeiend, maar het brengt het geheel nogal in disbalans (en voelt meer dan eens wat obligaat aan). Jammer.

avatar van Goldie63

Goldie63

Captain Pervert schreef:

2 sterren

Dat heb ik dus bij de zoveelste Marvel/DC film ; kunnen ze nou echt niks anders verzinnen. Ieder jaar tig van die “Superhelden” films komen mij de strot uit. Dan liever een rustige en fraai gefilmd project als dit , ongeacht of alles wel of niet klopt. Bij die “superhelden” films weet je op voorhand zeker dat het allemaal niet klopt .

avatar van Movsin

Movsin

Eigenlijk was de film al halverwege zo goed als bekeken want er wordt achteraf behoorlijk voortgekabbeld en nevenverhaaltjes zonder veel betekenis ingelast.

Nochtans wel interessant een en ander te vernemen over de de wereld van archeologische opgravingen en de kennis en de passie die bij sommige betrokkenen leeft.

Zo is Ralph Fiennes best genietbaar in dergelijke rol en al waren er voor Carrey Mulligan niet veel redenen om haar lieve glimlach op haar gezicht te toveren, ook zij weet zich goed in haar rol in te leven. De rest van de cast huppelt maar mee.

Had er toch meer van verwacht.