• 8.554.567 stemmen

Elizabeth Is Missing (2019)

Drama / Mystery | 90 minuten

Genre: Drama / Mystery

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Aisling Walsh

Met onder meer: Glenda Jackson, Maggie Steed en Sophie Rundle

Plot Elizabeth Is Missing

Maud gaat op zoek naar haar beste vriendin Elizabeth, wat bemoeilijkt wordt door haar dementie. Ze is ervan overtuigd dat er iets ergs gebeurd is. Maud krijgt er steeds meer moeite mee om dingen te onthouden en daardoor vervaagt het onderscheid tussen het heden en het verleden. Maud vraagt zich dan ook af of deze verdwijning te maken heeft met die van haar zus Sukey.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Tom Horsham

Maud's Mother

avatar van cornelis2

cornelis2

Er zijn echt veel betere films gemaakt met als onderwerp dementie. In dit geval is er een mixture gekozen van een steeds heviger wordende dementie van de (groot)moeder met welke de familie en vriendinnen moeten omgaan en het oplossen van een verdwijning. In mijn ogen werkt dat niet. De 'oplossing' komt uit de hoge hoed getoverd, maar niet op een (mij) overtuigende manier. Blijft over, een erg goed spelende Glenda Jackson en een lieve begripvolle kleindochter.

avatar van Movsin

Movsin

Glenda jackson! Hoe lang is dat geleden dat ik nog een film van haar zag. De laatste was er ééntje uit 1989, "The Rainbow", geloof ik.

In ieder geval, ze houdt er aan deze "Elizabeth is Missing" een TV-Bafta aan over voor haar rol als sterk dementerende oude vrouw die via het zoeken naar een vriendin intensief terugkeert naar de verdwijning van haar zus, vele jaren geleden, en waar ze in feite al heel haar leven mee beziig is.

Een dementerende die realiteit en herinnering gaat mengen, het doorloopt de ganse film die uiteindelijk het slot enigszins geforceerd doordrukt.

Eerder een kleine 3,5.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Vrij interessante inkijk over hoe iemand met Alzheimer in een complete andere realiteit leeft dan zijn omgeving. Naast de wanen en de paranoïa komt ook af en toe de agressie en de verwardheid naar boven. Vrij misleidend ook allemaal, want ook als kijker had ik de idee - heeft ze nou een punt of net niet. Fictie en realiteit is moeilijk van elkaar te onderscheiden en dat is een pluspunt voor de film. Het komt soms misschien wat warrig over, maar dat lijkt me ook de idee te zijn.

Gezien het draait om een verdwijning en eigenlijk twee, want er speelt er ook nog eentje uit het verleden, krijg je ook wat het detectivegevoel mee. En de omgeving is natuurlijk stekeblind voor de aanwijzingen en verdachte omstandigheden ...

Prima rol ook van Glenda Jackson. Graag naar gekeken. Geen wereldtopper, maar meer dan fijn genoeg om zeker een kans te geven.

avatar van Fransman

Fransman

• 1972 stemmen

Briljante film, waarin de verwardheid van de dementie schitterend verweven is met de werkelijkheidszin van de oude dame. Een gevecht op alle fronten. Ik heb er met klamme handen naar zitten kijken. Is dit ons voorland? Glansrol van Glenda Jackson. Die oude heks flikt het toch maar weer.