Khakestar-o-khak (2004)

Alternatieve titels: Earth and Ashes | Terre et Cendres | Earth & Ashes

Afghanistan / Frankrijk

geregisseerd door Atiq Rahimi
met Abdul Ghani, Jawan Mard Homayoun en Kader Arefi

Het verhaal over een grootvader die met zijn kleinzoon een tocht maakt door het prachtige, maar woeste (en met landmijnen bezaaide) landschap. Hij is op zoek naar zijn zoon aan wie hij het trieste nieuws moet melden dat de rest van de familie een bombardement op hun dorp niet heeft overleefd. Méér zelfs: zijn schoondochter was in een Hammam (badhuis) toen het gebeurde en o schande: ze was naakt toen ze moest vluchten.

Super mooi plaatje

avatar van Ajax&Filmfreak
Zeker! Heb zelf een andere hoes, is er niemend die me iets over deze film kan vertellen?

avatar van macdanger
ja ik nooit kijken .

avatar van Ajax&Filmfreak
Dank je wel heb ik wat aan!

avatar van Baggerman
Niemand dit pareltje gisteren gezien???? Kanvas is goed bezig de laatste tijd trouwens!

Echt een film voor mensen die wat onthaasting zoeken...

Wat mij betreft werkt een film als deze echt honderd maal beter om de aanwezigheid van de Nederlandse strijdmacht in Afghanistan te verdedigen dan welk gewauwel van politici dan ook! Deze film heeft bij mij weer veel empathie voor die arme gewone Afghaanse burgers teruggewonnen. Zij zijn al jarenlang steeds de lul en deze film illustreert goed hun wanhoop en uitzichtloosheid.

Helaas wordt het vertoonde stoffige (ik kreeg er dorst van!) gebeuren soms wel wat saai, waardoor veel mensen zullen afhaken.

Triest maar toch mooi!

avatar van film-gek
Ik heb hem ook gezien, het eerste deel vond ik wel goed maar daarna werd het mij te langdradig wat ik niet vaak heb met dit soort films.

avatar van Donkerwoud
Een verhaal over een doof jongetje en zijn grootvader, die door het schitterende landschap van Afghanistan wandelen. Zij hebben net een bombardement op hun dorp overleefd, waarbij de hele familie gruwelijk is omgekomen. Hun enige soelaas is de zoon die nog in onwetendheid kan verkeren over het gebeurde. Maar mogen ze hem wel kapot maken met het destructieve nieuws? Is er nog hoop in deze wereld waar alles kapot is gemaakt door de oorlog? De cinematografie is schitterend in hoe het de absolute schoonheid van het landschap weet te vangen, met zijn ellenlange sfeershots en gedetailleerde overzichtsplaatjes. Het wist mij helaas niet de hele zit te boeien, omdat de toon wel erg afstandelijk aan doet. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik met mijn emoties doordrong tot datgene wat er op het scherm gebeurde. Desalniettemin is het lovenswaardig mooie cinema over de vergeten mensen van Afghanistan.

avatar van Donkerwoud
stinissen schreef:
Super mooi plaatje

De film bevat enorm veel van dit soort schitterende vondsten. Alleen daarom is hij zeker de moeite waard om te proberen.

avatar van Zadel
een hele mooie film over de vergeten mensen in afghanistan. het is een trage film met soms te trage momenten. Dit pas overigens wel goed bij de film. De film laat goed het landschap, armoede oorlog zien van het land. Goie film met een sterk eind. zeker moeite waar om te kijken!

3.5

Triest verhaal over een ontredderde grootvader, die in desolaat land samen met zijn speels kleinzoontje op zoek is naar zijn zoon. Ondanks de fraaie opnamen word je hier niet vrolijk van. Niettemin een pakkende film, al haalt ie het lang niet bij Rahimi’s volgende film Syngué Sabour, Pierre de Patience (2012).