37 Sekanzu (2019)

Alternatieve titels: 37 Seconds | 37セカンズ

Japan

geregisseerd door Hikari
met Mei Kayama, Misuzu Kanno en Shunsuke Daitoh

Yuma is een 23-jarige vrouw uit Tokio. Ze lijdt aan hersenverlamming en zit in een rolstoel. Ze wordt verscheurd tussen haar verplichtingen jegens haar familie en haar droom om manga-artiest te worden. Hierdoor worstelt ze om een zelfbewust leven te leiden.

Teaser

Vanaf 31 januari te zien op Netflix!

avatar van Fisico
Gisteren toevallig tegengekomen op Netflix. Pas uit, dus nog niet te veel info, maar toch een degelijke (beperkte) quotering op IMDB. Vrij aangename coming of age over een jongedame die lijdt aan een spierziekte en hierdoor aan een rolstoel is gekluisterd. Ze heeft één grote passie en dat is haar tekentalent om Mangafiguurtjes tot bijna kunst te verheffen.

Even dacht ik dat de film richting Big Eyes (2014) waarbij haar werk onderbelicht ging worden, maar het plot neemt een andere wending en gaat eigenlijk over haar seksuele ontdekking en zoektocht naar haar identiteit. Een film met de nodige dramamomenten - net niet te sentimenteel - maar ook wel een zeker feel good gehalte. Alle contacten die Yuma legt zijn te makkelijk - zijn te geconstrueerd. Alles gaat precies vanzelf en er gaat weinig negatiefs uit van de film. Haar contacten met de sekswerkers en de zoektocht naar haar vader en tweelingzus verloopt zonder hindernissen.

Kortom een fijne feel good movie zonder meer. Enkele mooie scènes zoals haar rendez-vous in de bar. Mooie beelden ook van het nachtelijke Tokyo. Leuk om eens gezien te hebben.

Leuke verrassing.

Ik vond het vooral fijn dat deze film niet al te sterk over de aandoening zelf gaat. Dit soort dramas hebben nogal eens de neiging om een triest verhaal op te hangen, waarbij de rest van de film wat wegdeemstert en het "kijk eens hoe moeilijk ze het hebben" gehalte de overhand neemt. Gelukkig krijgen de personages hier meer dan voldoende ruimte om open te bloeien en groter te worden dan dat éne probleem.

De toon is verder inderdaad luchtig, maar ook dat kon ik wel smaken. Vooral omdat Hikari soms ook gewoon een mooie/leuke film wil maken, niet enkel een droog/sentimenteel drama dat een lans wil breken voor de aandoening die deze week in de aanbieding staat. Beetje jammer voor de fans van dat soort films allicht, maar ik zie ze liever op deze manier gepresenteerd.

Acteerwerk is verder sterk, visueel ook meer dan netjes en ondanks de speelduur blijft het ook wel boeien. Echt above & beyond gaat Hikari nu ook weer niet, het blijft op zich wel een braaf en net dramatje, maar de uitwerking viel me best goed mee. Eigenlijk alleen maar gekeken omdat de film op Netflix staat (en aangezien er amper iets Japans opstaat verplicht ik mezelf gewoon om mijn steentje bij te dragen aan de stats), maar blij verrast.

avatar van Creative-lady
Ik heb de film net gekeken op netflix.
Ik vond het een geweldige film.
Goeie acteurs en een mooi verhaal.
Vooral verwonderd wat Yuma uit haar handicap allemaal heeft gedaan

MAAR je kon goed zien dat Yuma in het echt niet verlamd was.
Soms stond ze op haar voeten/benen, misschien een beetje geplooid, maar je zag dat ze steun had.
Iemand in een rolwagen met verlamde benen/voeten kan dat niet

Maar ik was wel blij om de film te zien en ik vond het jammer toen het gedaan was.

Imponerende film over een jonge vrouw, die ondanks haar zware lichamelijke handicap vastberaden is om haar leven zelf vorm te geven. Wat opvalt is de optimistische toonzetting van de film. Dat is vooral een verdienste van regisseur Hikari en van protagoniste Mei Kayama, die in het echte leven daadwerkelijk dezelfde aandoening heeft als het personage dat ze vertolkt.
Al met al een goedgevoel film zonder valse sentimenten. Zowel qua verhaal en qua acteerwerk indrukwekkend.