Kimi to, Nami ni Noretara (2019)

Alternatieve titels: Ride Your Wave | きみと、波にのれたら

Japan
Animatie / Komedie

geregisseerd door Masaaki Yuasa
met de stemmen van Ryôta Katayose, Rina Kawaei en Honoka Matsumoto

Wanneer Hinako verhuist naar een stadje aan de kust omdat ze les gaat volgen aan de universiteit daar, ontmoet ze Minato. Zij doet niets liever dan surfen en weet absoluut nog niet wat ze met haar toekomst wil doen. Minato daarentegen is zeker dat hij brandweerman wil blijven en zodoende mensen wilt helpen. Naarmate ze samen meer en meer surfen, worden ze ook meer en meer naar elkaar toegetrokken...

• Vanaf 30 juli in de bioscoop

Vanaf 30 juli 2020 in de bioscoop (Periscoop Film)

Fijn.

Maar had er toch net iets meer van verwacht. Niet zo heel vreemd, als je naar Yuasa's oeuvre kijkt. Toch iemand met een unieke stijl, die eigenlijk altijd wel iets speciaals weet te maken. Ook deze film heeft voldoende te bieden, maar de balans is er eentje die niet geheel bij Yuasa aansluit vond ik.

Het is vooral wat realistischer. Er zitten nog wel fantasy elementen in, maar eerder beperkt en voornamelijk in functie van het thema. Een film over verlies en rouw (zou je niet meteen zeggen op basis van de poster), op zich niet verkeerd, de vraag is alleen of Yuasa de juiste persoon is om zo'n film op een wat ingetogenere manier te kunnen neerzetten.

Animatie is in ieder geval wel fantastisch. Aparte camerahoeken, veel beweging en dynamiek. De tekenstijl vond ik net iets minder. Zeker niet slecht, maar ietwat kaal en voor deze film misschien ook net wat te lief en vrolijk. Verder zit de soundtrack toch ook wel een beetje in de weg, vooral wanneer die zelfs essentieel wordt in het plot. Na een tijd had ik dat liedje wel gehoord.

Het zijn dat soort dingetjes die er voor zorgen dat het drama nooit volledig tot z'n recht komt. Het is geen dealbreaker, er valt nog meer dan genoeg te genieten, maar een echt meesterwerk(je) is het daardoor niet geworden. Wel nog steeds een erg fijne en mooie film.