Shao Nian de Ni (2019)

Alternatieve titels: Better Days | 少年的你

Hongkong / China

geregisseerd door Derek Tsang
met Zhou Dongyu, Jackson Yee en Yin Fang

Het lot van een groep gezinnen kan beslecht worden met de resultaten van de examens van miljoenen middelbare schoolstudenten. Het is tijdens deze examenperiode dat het verhaal zich afspeelt. Net als vele anderen bereidt Nian zich duchtig voor op het blokken. Haar klas heeft net een klasgenoot verloren aan zelfmoord en Nian is het doelwit van pesterijen. Wanneer ze de kleine crimineel Bei ontmoet, sluiten de twee een pact.

Dongyu Zhou is de absolute ster in deze film over de stress, die het naderende toelatingsexamen voor de universiteit met zich meebrengt. Die stress wordt nog verhevigd door de pesterijen van klasgenoten. Wanneer het slachtoffer bescherming zoekt bij een jonge straatcrimineel, ontwikkelt zich tussen haar en hem uiteindelijk een onwaarschijnlijke liefdesrelatie.
Regisseur Kwok Cheung Tsang heeft die twee verhaallijnen verweven tot een geschakeerde, aangrijpende film met een dramatische climax., een waardige opvolger van zijn vorige film (SoulMate, ook met Dongyu Zhou)

Ligt al een tijdje klaar, maar is qua speelduur net te lang om eenvoudig in te passen. Toch wel benieuwd naar, heeft volgens mij ook aardig wat prijzen gewonnen op de Golden Horse awards.

Dubbel gevoel.

Op z'n best is dit echt een geweldig drama, maar dat is eigenlijk geen verrassing. Dit is niet het eerste visitekaartje dat regisseur Tsang aflevert. Dat hij mooie, integere en stijlvolle films kan maken wist ik al langer, toch heeft het even geduurd alvorens ik deze gezien heb. In ieder geval kan hij z'n talent ook hier weer niet verbergen.

Toch had ik vooraf wat bedenkingen, die jammer genoeg ook terecht leken. Vooral het pest-thema is te makkelijk en nogal plat uitgewerkt. Met de tekstjes in het begin en op het einde en de weinig subtiele manier waarop alles weergegeven wordt. Het staat de rest van het drama echt in de weg vond ik. Ook het einde viel me wat tegen, dat had net wat scherper gemogen. Anderzijds weet ik niet hoeveel ze overgenomen hebben van de echte case waarop deze film gebaseerd is, maar filmisch werkte het niet zo goed.

Daar tegenover staat geweldig acteerwerk, prachtige relatie tussen beide hoofdrolspelers en érg veel visueel genieten. Prachtig geschoten film, waar ik graag wat plaatjes uit gestolen had. Ook de soundtrack is op niveau trouwens, ondersteunt de film perfect.

Jammer dat Tsang wat té nadrukkelijk op het hele pestgedoe mikt, anders had er nog veel meer ingezeten.