Después de Lucía (2012)

Alternatieve titel: After Lucia

Mexico / Frankrijk

geregisseerd door Michel Franco
met Tessa Ia, Gonzalo Vega Jr. en Hernán Mendoza

Alejandra en haar vader Roberto verhuizen voor een nieuwe start naar Mexico-Stad. Vader vindt al snel een nieuwe baan en dochter gaat naar een nieuwe school, maar daar krijgt ze al snel te maken met pesterijen. Als deze escaleren durft ze dit haar vader niet te vertellen, wat tot dramatische gevolgen leidt.

Het duurt eventjes voordat het verhaal opgang komt, maar na circa 40 minuten gaat het er behoorlijk heftig (ook best aangrijpend) aan toe. Dat Alejandra (goed gespeeld overigens door Tessa Ia) flink wordt gepest en vernederd/misbruikt/mishandeld (overigens op een overtuigende manier) wordt door de door de vervelende jongens (vooral die dikke jongen en de jongen met het flinke bos haar waren smerige zwijnen) en meisjes uit haar klas is natuurlijk niet leuk om te zien, maar ze heeft het door haar domme en naïeve actie natuurlijk wel enigszins zelf uitgelokt. Maar goed te praten is het natuurlijk nooit (iedereen maakt fouten) en wat men haar allemaal aandoet ging ook nog eens veel en veel te ver (had soms bepaalde overeenkomsten met Nazi-praktijken). Dat ze het overigens allemaal voor haarzelf houdt en er niets meedoet, vond ik eigenlijk wat ongeloofwaardig. Het einde wat de vader van Alejandra doet (best begrijpelijk) is overigens zeer sterk, maar ging eigenlijk ook te ver.

Al met al best een heftige film en zeker ook zeer reëel want pesten (vooral dankzij de digitale media) gebeurt tegenwoordig helaas veel te vaak, met alle gevolgen van dien.

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Airbakke
Michel Franco is een interessante stem in het hedendaagse Mexicaanse filmlandschap. Zeer schokkende cinema die je doet nadenken, voor mij van het beste kaliber dus.
Daarom ook dat hij twee keer vermeld staat in mijn persoonlijke top van deze interessante nieuwe cinema:

Best Mexican films 2010-2014 - The Filmtransition
Er staat ook een stukje geschreven over Después de Lucía.

avatar van Maarten0402
Zojuist voor de tweede keer gezien. Heel heftig. Een van de beste films over pestgedrag en de gevolgen ervan.

Deze film samen met Klass heb ik hoog zitten. Bij Klass zit je meteen in de film.
Deze film bouwt het langzaam op en gaat van kwaad tot erger.

Ik vind deze film wel wat beter uitgewerkt dan Klass.

Film met weinig woorden en veel heftige beelden.. indrukwekkend en soms naar om aan te zien.

avatar van cantforgetyou
Toch wel heftige film. In het begin oer saai. Waardoor je bijna wilt afhaken. Maar als je doorzet krijg je toch een indrukwekkende film te zien. Vreselijk hoe dat pesten er aan toe gaat. Het einde is ook zeer heftig.

avatar van joolstein
Mooie film uit mexico. Als mooi hier dan van toepassing kan zijn! Het is namelijk geen mooi onderwerp wat hier wordt aangesneden! De film begint erg traag. En bij de gehele film heb ik het idee dat soms de scene`s een beetje aan elkaar zijn geplakt. Het loopt niet helemaal lekker naar mijn gevoel. Verder ben ik het met Theunissen zijn recenssie eens:

Theunissen

geplaatst op 14 april 2014, 22:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Dit gestileerde, maar eenvoudige, pijnlijke en realistisch vertelde drama over onmenselijk en wreed pestgedrag op school, had voor mij een teleurstellend, onbevredigend einde. Verdriet, rouwverwerking, frustratie en boosheid vervulden een belangrijke rol. Opvallend waren het ststaische cameragebruik en de goed spelende cast.

avatar van Dievegge
Een Mexicaanse visie op pesten in een eigenzinnige stijl. Het begint vreemd. Een camera is achter in een auto geplaatst en beweegt niet, een beetje als een verborgen camera. Roberto stapt de auto in en begint te rijden, waardoor het beeld toch beweegt. Dan stapt hij uit en zie je hem door de voorruit. Gelukkig is het niet de hele tijd zo. De scènes waarin het verhaal vooruitgaat, zijn wel met een bewegende camera gefilmd.

Aanvankelijk wordt Alejandra goed ontvangen op haar nieuwe school. Het begint al een beetje te wringen wanneer ze onder druk staat om marihuana te roken om erbij te horen, maar haar weigering wordt aanvaard. Het echte keerpunt komt wanneer dat filmpje verspreid wordt - al dan niet door José. Uit schaamte durft ze niet te protesteren wanneer ze slachtoffer wordt van cyberbullying en van traditioneel pesten door zowel de jongens als de meisjes. Haar partner in crime José komt er wel mee weg, wat wijst op ongelijke normen. Je kunt enige sympathie voelen voor de wraakactie van Roberto, maar hij gaat te ver en richt zich niet op de echte schuldigen. Het einde laat enkele vragen onbeantwoord.

Net als in Rebecca is het titelpersonage al overleden voordat het verhaal begint.

avatar van Filmkriebel
Dievegge schreef:

Over dit ben ik het niet helemaal eens met jou: José is net de enige schuldige, want hij verspreidde het filmpje en is de oorzaak van alles wat Alejandra is overkomen. . Dat het einde van de pot gerukt is dat vond ik verder ook wel. Echter lijkt de compleet uit de hand gelopen situatie ook een perfect eindpunt om de gevolgen van pesterijen te onderstrepen.

Dat pesten zinloos en gemeen is en zware psychologische schade aanricht, lijkt evident, toch blijft het voorvallen en krijgen we zo nu en dan in het nieuws wrede filmpjes te zien. Deze film zou als educatief materiaal op scholen moeten vertoond worden want het is een goede film over dit thema. Het is ook niet zozeer het filmpje zelf die het pestgedrag in gang zet, maar de weerloosheid van het slachtoffer. Het niet reageren op pesten heeft alleen maar meer pesten tot gevolg.

Het Haneke gehalte viel me nog mee : enkel in de eerste scène en in de allerlaatste moest ik aan Haneke denken, vooral door de lengte van deze scènes. Realistisch goed geacteerd ook, maar een vrij zware film, vooral omdat Alejandra al van het begin in een een niet ideale familiale omgeving vertoeft (moeder overleden, depressieve vader). Toch wel de moeite.

avatar van Dievegge
Filmkriebel schreef:

Als we aannemen dat hij het filmpje zelf verstuurd heeft (wat hij ontkent), dan is hij inderdaad de aanleiding tot het pesten. De grootste schuldige is in mijn ogen echter die dikke jongen, Javier, die haar verkrachtte in het toilet. Hij lijkt er volledig mee weg te komen.

avatar van arno74
Dievegge schreef:
Hij lijkt er volledig mee weg te komen.

Dat maakt volgens mij deel uit van wat de film aan wil kaarten: een maatschappij waar dit probleem mogelijk is en die niet in staat is om effectief met dit probleem om te gaan, het einde (de extreme oplossing waar de vader voor kiest) past ook in dat kader.

avatar van Filmkriebel
Dievegge schreef:

Op het einde wanneer de leerlingen aan tafel zitten met de vader van het meisje, zegt die dikke expliciet dat José dit heeft verstuurd waarna stilzwijgen volgt. . Voor mij wijst dit op zijn schuld, tenzij je ervan uitgaat dat Javier van alles en nog wat zegt om zijn huid te redden.

avatar van leatherhead
Sterke film.

De manier waarop Franco het wrange relaas van Alejandra op een nuchtere manier benaderd verdient absoluut een pluim. Klinisch, en zonder franjes; geloofwaardig aldus. Zonder halfbakken conclusies trekkend over vermeende oorzaken. Innovatief is het niet, wel sterk uitgevoerd. De hoofdpersoon zet haar naïeve karakter treffend neer, ook haar flegmatische vader doet het naar behoren.

Visueel vooral strak gekadreerd, voor de rest degelijk maar niet zo opvallend. Soundtrack leek - behalve wat interne discomuziek op het feestje - volledig geschrapt, wat gek genoeg eigenlijk wel goed werkte.

Of José nou werkelijk de verzender was wordt nooit écht duidelijk, en dat komt de film eigenlijk wel ten goede. Dat dikke joch beweert weliswaar van wel, maar dat wil het nog niet impliceren wat mij betreft. Derhalve is de eindscene ook des te wranger, aangezien José nou net de enige was die haar niét zo pestte.

Uiteindelijk wist het me niet écht te overdonderen, maar binnen dit genre lijkt me dit één van de betere. 3,5*.

avatar van Spiekercoen
Theunissen schreef:

Was even wat reacties aan het lezen na deze voor mij teleurstellende film te hebben gezien, maar van deze opmerking zakt mijn broek wel af.

Als je als meisje (dronken, of niet) sex met een jongen hebt en het wordt gefilmd dan lok je extreme pesterij uit en is het legitiem geterroriseerd te worden? Hmmm.

Het middenstuk verprutst voor mij de gehele film. Pesten is volgens mij zoveel subtieler, en daardoor niet minder pijnlijk. Dit kwam bij mij daarom niet aan, en een moreel dilemma krijgen we uiteindelijk ook niet. Helaas.

Dan wordt het tijd om bretels te gaan dragen

De film begint nog wel aardig als we een vader en zijn dochter zien die in een andere stad een nieuw leven gaan opbouwen. Op dat moment weten we de achtergrond van het verhaal nog niet. Op het moment dat dit wel duidelijk wordt zakt de film in. En daarna volgt het tweede en veel langere deel van de film dat zich vooral richt op het pesten op school van de dochter. En dat onderwerp wordt veel te veel uitgekauwd en gaat zelfs zo ver dat het ongeloofwaardig wordt. Daarmee zakt de film echt naar een oninteressant niveau en heb ik een deel zelfs maar op dubbele snelheid bekeken. Het einde is dan wel weer boeiend, al is ook dat wel erg aan de extreme en ongeloofwaardige kant. En dan is de film ineens afgelopen en mag je verder zelf raden hoe het nu verder gaat. Jammer, maar op deze manier is de film het niet geworden voor mij.

avatar van eRCee
Pesten kun je dit nauwelijks meer noemen, het is eerder martelen. Daarin ligt ook een beetje mijn probleem met Después de Lucia, want ik vind de mate en snelheid waarin Alejandra het mikpunt wordt van deze psychische en fysieke kwellingen er een beetje over (zeker als je weet dat het beruchte Stanford-experiment inmiddels is debunked). De film kwam bij mij wel behoorlijk binnen. Zelfs de openingsscène bevat al een zekere dreiging. Maar Después de Lucia werkt maar op één niveau, namelijk het schokkende karakter van de brute handelingen en de bijbehorende compassie voor de hoofdpersoon die dat oplevert. De vergelijking met Campos ligt daarom voor mij meer voor de hand dan die met Haneke (en Von Trier lijkt me nog verder weg). Puur op impact zou de film hoger verdienen dan 3* maar omdat ik het toch wat te eendimensionaal vind, wordt een kleine correctie naar beneden toegepast.

avatar van Baboesjka
Deze film maakte veel gevoelens in mij los. Onmacht, onbegrip, boosheid, ergernis. Wat vreselijk zeg, dat pestgedrag. Ik vond het moeilijk om aan te zien. Heel goed en realistisch geacteerd. Een vrij sterke film, maar weggeblazen ben ik niet. Daarvoor mist het iets. 3,5 Ster!