The Lady in the Van (2015)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Nicholas Hytner
met Alex Jennings, Maggie Smith en Jim Broadbent

Autobiografisch verhaal van Alan Bennett, waarin de Britse schrijver (Alex Jennings) een bijzondere band ontwikkelt met Miss Shepherd (Maggie Smith), een oude dame die gedurende vijftien jaar in een busje op zijn oprijlaan woonde. Wat begint als een misgunst wordt een relatie die hun levens zal veranderen.

avatar van wwelover
Heerlijke Britse film met een waanzinnig goede Maggie Smith. Nou is het natuurlijk wel een rol waar je veel mee kan, maar kan me niet voorstellen dat ze niet genomineerd gaat worden voor een Oscar. De film is ontroerend, maar vaak toch ook heel erg grappig. Ook Alex Jennings speelt heel erg sterk, al kon ik de 'dubbelrol' van schrijver en persoon niet altijd even goed waarderen. Al waren de dialogen soms we erg grappig. Het verhaal zelf is natuurlijk ook opmerkelijk en erg interessant. Maar de film moet het vooral hebben dus van de karakters, omdat er relatief weinig echt gebeurd.

avatar van staralfur
Ik hou van Maggie Smith! En ze is werkelijk fenomenaal in deze film, als voormalige non met een groot geheim. De scene waarin ze eindelijk weer piano speelt - pfff. Kippenvel!

kappeuter (moderator)
Vanaf 21 januari 2016 in de bioscoop (Universal)

avatar van tattoobob
Leuk....ik ga hem zien

avatar van Dominootje
Maggie Smith! (Do I need to say more?)

Absolute topper binnen dit genre. Maggie Smith speelt de sterren van de hemel; zoals ze al eerder deed in een theater in West End en waarvoor ze een 2000 Oliver Award in de wacht sleepte. Wat mij betreft blijft het niet bij deze prijs.

avatar van Leo1954
Prachtige film met een uitmuntende Maggie Smith. Heerlijk Brits sfeertje wat ook er nog eens flink van langs krijgt ook. Mag die zelfkritiek wel. Grappig, triest, leven en dood, egoïsme en medeleven, het zit er allemaal in. Maar het is toch voornamelijk gewoon erg leuk.

avatar van Flat Eric
Een tragikomische, hoewel meer tragisch dan komisch, film.
Maggie Smith was perfect gecast als oud besje. De gesprekken van Alan met zichzelf hadden wat mij betreft niet gehoeven. Doe gewoon een voice-over denk ik dan.
Ik kan me voorstellen dat dit beter uitpakt als toneelstuk. Desondanks wel een aardig waargebeurd verhaal. Ik denk niet dat er veel mensen uit het Gooi zullen zijn die barmhartig een dakloos dametje op hun oprit zouden tolereren.

avatar van limelight73
Mwahh... Mwahh... ik begon met het idee van een leuke comedy. Dat gaat echter niet gebeuren. Het is meer drama met veel dialoog ook "hij" met zich zelf. Ook hier begon ik toch weer met mijn telefoon te spelen en dat zegt eigenlijk al genoeg. Misschien net iets te saai. Krappe 3*

Aardige film over een oud dametje dat in een klein busje woont die ze parkeert in een woonwijk. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.en redelijk licht van toon. De personages komen niet altijd even goed uit de verf (wat niet aan het acteerwerk ligt). Mede door het mooie laatste gedeelte nog net 3.0 sterren.

avatar van james_cameron
Goedbedoeld maar nogal saai en eentonig uitgewerkt komisch drama, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De personages willen maar niet interessant worden en qua toon zit de film er eigenlijk continu net naast. Er zitten wel wat rake observaties in en het goede spel van de cast zorgt ervoor dat dit het aankijken nog net waard is, maar het is allemaal erg dunnetjes.

Very British.. maar ook very boring.

kos schreef:
Very British.. maar ook very boring.

Inderdaad ik hou erg van Brits drama maar deze kon me niet bekoren....

avatar van Pazmaster
Best een aardig filmpje met een leuke rol van Maggie Smith. Het is luchtig en best komisch af en toe, je blijft je afvragen wat het verhaal is van de oude vrouw en langzaam maar zeker komen we steeds meer te weten over haar. Echt diep wordt er niet gegaan maar aan het einde wordt er toch wel een gevoelige noot ingebracht. Al met al een redelijke film met een toch wel apart verhaal. Leuk!

avatar van AmazingPP
Ik vond dit een geweldig leuke, grappige, maar soms ook ontroerende film. Smith is fenomenaal. Dat mens kan zo goed acteren! Het is een luchtige film, maar dat is op zich helemaal niet erg. Hij verveelde mij geen minuut. Het enige minpuntje is dat het volgens mij voor veel mensen onduidelijk is wat die schrijver in het huis van die eh... schrijver doet. Ik heb ook sterk het gevoel dat in de eindscene de echte schrijver aan komt fietsen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Het is een soort "making of" in een film. Erg grappig verzonnen deze vorm. 4 *

avatar van clubsport
Het verhaal word mooi in een lekker rustig tempo verteld en maggie smith speelt haar rol
zeer overtuigend .
het blijft natuurlijk intrigeren omdat je als kijker wilt weten hoe ze zo is geworden .
iets meer informatie daarover op het eind was mooi geweest maar al met al werd het toch goed verteld .

avatar van knusse stoel
"Cheer up love, we all go sometime, smells like you already have"
"Ooit gaan we allemaal eens dood, zo te ruiken, ben jij het al"

avatar van knusse stoel
Vanavond de film gezien en wat we al verwacht hadden kwam uit, als je een leuke film wilt zien dan heb je aan deze een goede. Regelmatig spitsvondigheid en ook een mooi verhaal.
Ondanks dat mevrouw Smith al enige jaren oud is, kan ze goed meekomen en een groot deel van de humor die nu en dan typisch Brits is, komt dan ook uit haar gedrag en haar mond.
Prachtige film die ruim scoort, 7 1/2.

lezertje
Een grotendeels waargebeurd verhaal, is er aan het bein van de film te lezen. Dat betekent dat de makers zich waarschijnlijk een enorme vrijheid hebben gegeven om dit uitzonderlijke verhaal naar het grote scherm te vertalen. In dit geval maakt dat niets uit. Ze zullen de wereldgeschiedenis met die vrijheden geen geweld aangedaan hebben.
De film leunt voor het grootste del opp de fenomenale vertolking van Maggie Smith als de excentrieke Miss Mary Shepherd, the lady in the van. Van het begin af aan is duidelijk dat zij een groot geheim met zich meedraagt, welke stukje bij beetje prijs gegeven wordt. Hiermee weet regisseur Nicholas Hytner een spanning op te bouwen die de film alleen maar ten goede komt.
Het idee om de persoon van Alan Bennet in twee figuren te splitsen( De schrijver en de mens) pakt uit als een goede vondst. Hierdoor wordt de innerlijke strijd inzake en de twijfels die hij heeft ten opzichte van zijn relatie met de oude Miss Shepherd een stuk duidelijker.
Alleen jammer van dat potsierlijke ein op het kerkhof.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens geprobeerd. Het was nog een mooie film, die het toch vooral van het acteerwerk van Maggie Smith moet hebben, al was het verhaal zeker ook niet slecht.
Het was wel de moeite om hem eens gezien te hebben, 'k heb me er zeker niet mee verveeld.

"A mostly true story"...
Dame Maggie Smith schittert als de verbitterde, onhandelbare oude vrouw, maar ook Alex Jennings, in zijn dubbele persoonlijkheid, (een knappe vondst) is erg genietbaar in deze drama-komedie van Nicholas Hytner ("The Madness of King George").
Het is op en top Brits, misschien af en toe wat karikaturaal, maar de humor (het gebeuren met de "van", de klein-burgerlijke toestanden - de geburen bijvoorbeeld - en de vele toespelingen) vormt het bijzonderste en meest genietbare ingrediênt van de film.

avatar van 93.9
Nette acteerprestaties. Zoals wel vaker bij een verfilming van een waargebeurd verhaal is het tamelijk saai. Het gegeven is leuk, maar er zijn nauwelijks wendingen.
Ook mistte ik een beetje leuke 70s hitjes.
Het jaren 70 decor was sowieso mager.
Maar desondanks een fijne film van Britse makelij.

avatar van Pollypeachum1
Wat een geweldige actrice is Maggie Smith. Zij draagt de film en ik heb van haar genoten

avatar van dvdfreak123
Pffff lastige film om door te komen. Geweldig gespeeld door Maggie Smith maar dat is dan ook het enigste pluspunt. Nergens gebeurt er echt iets interessant en begon me na een uur echt te vervelen, hen hem zoiezo verder gekeken wat ik altijd doe een film uitzien goed of niet, maar dit was echt lastig door te komen. Voor mij een dikke tegenvaller spijtig genoeg. 4/10

avatar van Baboesjka
Best een leuke film. Het verhaal vind ik redelijk interessant, het acteerwerk vind ik goed en de uitwerking is oké, maar niet geweldig. Ik houd wel van Britse films en deze film vind ik prima om eens gezien te hebben, maar niet meer dan dat. 3*

Best prima.

Niet geweldig, maar ook niet slecht. Had wellicht iets anders verwacht van deze Britse komedie. Er zat namelijk niet zo heel veel komedie in. Er wordt vooral erg veel gepraat en af en toe slaat een grap ook wel aan, maar hilarisch wordt het niet. Ik vond voornamelijk de vertelwijze erg leuk bedacht. Verhaaltechnisch vond ik het verder niet spectaculair boeiend. Zelfs de uiteindelijke 'uitleg' deed me niet zo veel.

Wat wel boeiend was, waren de acteerprestaties. Niet alleen Smith, maar ook Jennings speelt fenomenaal.