Twenty Feet from Stardom (2013)

Alternatieve titel: 20 Feet from Stardom

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Morgan Neville
met Darlene Love, Merry Clayton en Lisa Fischer

Achtergrondzangers en zangeressen leven in een wereld net buiten de spotlights. Hun stemmen verzorgen de harmonie voor de grootste popbands ter wereld. Toch heeft vrijwel niemand enig idee wie deze mensen zijn, of wat voor een leven ze leiden. Deze documentaire belicht hun enigszins verborgen bestaan.

Vanaf 28 november in de bioscoop (Wild Bunch)

avatar van wibro
Een best wel interessante documentaire die voor mij een ruime voldoende gescoord zou hebben als die niet geëindigd zou zijn met dat vreselijke "Lean on Me". Het was ook het enigste nummer wat volledig in zijn volle lengte gezongen zou worden. Hadden die documentairemakers nou echt niet anders kunnen bedenken om deze verder goede docu mee af te kunnen sluiten? Slechter kon het gewoon niet. De achtergrondzang bij doorgaans uitstekende nummers van grote popmusici zoals Lou Reed, David Byrne, Ray Charles etc klonk best wel goed. Nooit geweten trouwens dat die zang van de Ronettes gewoon fake was. Die nummers bleken ingezongen te zijn door Darleen Love en The Blossoms.

avatar van Drs. DAJA
Ik was ontzettend onder de indruk van deze film;

Videorecensie - Twenty Feet from Stardom

avatar van Starry Night
Hoewel ik niet heel veel heb met luidruchtige achtergrondzangeressen binnen de popmuziek: heel indrukwekkend.

Prima muziekdocu, met een onderbelicht onderwerp die zeker de aandacht verdient. Deze zangeressen hebben aan zoveel belangrijk werk hun bijdrage geleverd, zeer indrukwekkend. Ik vond helaas niet alles even interessant. Ik had liever wat meer klassieke nummers als Gimme Shelter voorbij zien komen met de input van achtergrondzangeressen. Zat bijvoorbeeld te wachten op het album Dark Side Of The Moon waar ook niet de minste vocals voorbij komen. Er komen ook maar een aantal zangeressen langs, dat had best wat meer mogen zijn. Dan had je zo een docu van drie uur kunnen maken, want het verdient absoluut meer credits.

avatar van 93.9
Nu al op TV?!!!

WTF!

avatar van perlon
Tof om een stukje van the Stones in Paradiso hierin voorbij te zien komen!

avatar van Reint
wibro schreef:

Van de Crystals (enkel He's a Rebel en He's Sure the Boy I Love), niet the Ronettes! Ronnie Spector van de Ronettes kon wel degelijk fantastisch zingen. Neemt natuurlijk het onrecht tegenover Darlene Love geenszins weg.

avatar van Reint
Hm, moeilijk de film te beoordelen. Qua muzikantschap is dit een erg indrukwekkende documentaire. Als je soulvolle muziek wilt horen - ik bedoel dat niet in de zin van overdreven ad-libs en technical display, maar in de zin van oprechte, gevoelige en overtuigende soul - zit je hier goed. Zangeressen als Darlene Love, Merry Clayton, Claudia Lennear, Táta Vega en Lisa Fischer zijn soulzangeressen in de volle zin van het woord en behoren tot de grootste vocalisten van de popgeschiedenis.

Wat mij uiteindelijk tegenhoudt om hier écht enthousiast te worden komt door een paar punten. Ja, de documentaire is vakkundig gemaakt, mede met behulp van prachtig archiefmateriaal van Ike & Tina Turner, Merry Clayton en Ray Charles en originele studio-opnames. Helaas ontbreekt het bij sommige verhalen aan echte uitdieping, omdat de documentaire het fenomeen soul-zangeres té veel in universele termen wil vangen. Niet alle talking heads hebben echt iets te melden. Dit geldt voor o.a. Jagger (onsympathiek, veelal inhoudsloze toevoegingen) en Springsteen (sympathiek, maar doet te hard z'n best met bruikbare quotes te komen). Ook zijn er nooit echt langdurige interviews met de zangeressen in kwestie, en wordt er erg druk geknipt tussen verschillende personen zonder dat het nog uit lijkt te maken wie wie is en wie wat zegt. En, zoals wibro al illustreerde, vervalt de film soms wel erg in zijn eigen sentimentaliteit (met inderdaad Lean On Me aan het einde als dieptepunt). Natuurlijk zijn de verhalen ook niet allemaal even opgewekt, maar de toon was af en toe wel erg 'Amerikaans'-sentimenteel. De sterke karakters van de verschillende vrouwen had in de vorm wel wat meer naar voren mogen komen.

Neemt niet weg dat dit al met al een uitstekende docu is die je kennis laat maken met een groep muzikanten die in het verleden te ondergewaardeerd zijn geweest . En dat is natuurlijk een zeer sympathieke opzet voor een film.

avatar van möök
Een fraaie documentaire over bescheiden mensen zonder ellebogen en kruiwagens maar met een flinke dosis talent en passie voor het vak.

avatar van Thomas83
Had niet verwacht dat een documentaire waarin het showbizwereldje centraal staat me aan zou spreken, maar toch nog vrij aardig dit. Sommige achtergrondzangeressen kunnen fantastisch zingen maar zijn om uiteenlopende redenen nooit doorgebroken. Er komen vrij uiteenlopende gevallen aan het woord. Hoewel de enige blanke achtergrondzangeres er wel heel bekaaid vanaf komt. Maar best leuke anekdotes hier en daar, zoals een Clayton die meewerkte aan Sweet Home Alabama of bepaalde geluidjes uit de film Avatar die "ingezongen" blijken.

Heel de documentaire bestaat eigenlijk uit archiefbeelden en interviews. Meerdere grote artiesten komen aan het woord. Wel elke keer schrikken als Bette Midler weer in beeld komt. Zijn wel redelijk oppervlakkige verhalen allemaal, maar wel een leuk stukje popmuziekgeschiedenis. Je ziet de nodige klassiekers voorbijkomen. Een dikke 3.0*.

avatar van cantforgetyou
Prachtige documentaire. Je staat te weinig stil bij deze top vrouwen. Wat een vocalen. Jammer dat één achtergrond zangeres zich schaamde om bij Kylie Minogue te zingen. Wat is er mis met luchtige popmuziek??? Als ik diepgang wil of politiek correcte teksten kijk ik wel het journaal of lees ik een boek.

avatar van 93.9
Aardig...

avatar van Julie
Als we kwalitatief bekijken snap ik niet echt waarom deze film überhaupt een nominatie heeft binnen gesleept voor de oscars. Het is een aardige documentaire, maar zeker niet uniek. Elke documentaire probeert wel een verhaal te brengen dat nog niet in de spotlight werd geplaatst. Dus als de film wordt beoordeeld met het argument 'nu laten we eens de achtergrondzangeressen hun zegje doen', dan is dat een erg flauwe.

Niet dat de vrouwen geen talent hebben. Boordevol hebben ze. Maar na een twintigtal minuten had ik het al gezien: ze kunnen goed zingen en toch is het moeilijk een solo-carrière uit te bouwen. Dan komt er nog eens die spiritualiteit bij (met alle respect voor mensen die geloven), maar dat wordt zo extra in de verf gezet dat de sprekers net deden alsof ze in zo'n overdramatische hollywoodfilm speelden. De emoties lijken mij niet altijd even puur genoeg.

Er zitten natuurlijk erg leuke momenten bij. De reacties wanneer vroegere platen worden gedraaid zijn memorabel. En montagewerk zorgt er bijvoorbeeld voor dat, wanneer Mick Jagger en één van zijn achtergrondzangeressen de oude plaat terug beluisteren, op een andere plek, ze toch terug even verbonden zijn.

Toch blijf ik het schandalig vinden dat deze docu de oscar won ten koste van The Act Of Killing, wat een fenomenale documentaire is die veel langer in het geheugen blijft gebrand dan deze louter 'aangename' documentaire.

avatar van Parisa
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die minder heeft met deze documentaire. Ik was al bang dat ik wat gemist had.

De eerste helft van de film lijkt te bestaan uit een lange introductieronde gemengd met de opkomst van backin vocals in de muziekindustrie. Geen van die twee dingen komt goed uit de verf omdat we ten eerste eigenlijk niets leren van deze goede vocalisten. De lijstjes met grote namen waarmee ze hebben gewerkt was voor mijn gevoel weer net iets te snel weg. Ik zou bijna gaan denken dat dit daarom gedaan is, omdat deze zangeressen nu eens op de voorgrond mochten staan.
Ik had dus ook verwacht om meer de leren over de rol van backing vocals in de industrie, maar dat gedeelte ging niet dieper dan dingen die ik al wist zonder de docu te kijken. Wel zijn er wat grote namen in de industrie die wat goede dingen te zeggen hebben over de dames. Maar toch, men had die tijd beter kunnen gebruiken.

In de tweede helft wordt het een stuk interessanter. Hier doen de dames een boekje open over hoe hun leven verder ging na hun banen als vocalist. En dat is lang niet overal een even rooskleurig verhaal. Het gehype neemt hier wat af en er is wat tijd om de persoonlijkheid/levens van de zangeressen toe te lichten. Lisa Fischer is hier positief op de voorgrond.
Dit wordt gemixt met wat wijze lessen en quotes met mooie natuurbeelden op de achtergrond. Er is een fijne lijn tussen kunst en kitsch, en ze lopen hier nog net aan de juiste kant.

(Maar ze mogen allemaal voor me komen zingen. )

avatar van panax
geweldige docu
rape ,murder its just a shot away ..................... geweldig !!!!

avatar van Koen87
Tja. Prima documentaire waarbij ik toch graag een paar kanttekeningen plaats. In eerste instantie verworven deze vrouwen een bepaalde status plus de mogelijkheid te acteren zonder met de publieke lasten ervan te moeten dragen. Beter gezegd als ze het op zich zelf hadden moeten proberen hadden ze niet zo'n podium gehad (ookal wordt een enkeling daarvan uitgelicht).

Daarnaast valt er wat voor te zeggen dat de meeste zangeressen als instrument worden ingezet, ze zouden er toch ook voor kunnen kiezen om zich te committeren tot een bepaalde band/artiest? Ik vind dit vrij vergelijkbaar met wat je bijvoorbeeld ziet met trompettisten, behoren nooit tot de kern van een band maar spelen meerdere jaren (aldan niet hun gehele carrière bij een band). Ondanks dat het goed is dat deze zangeressen worden geëerd met deze docu, wordt het allemaal me iets te sentimenteel gebracht.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zonder Cissy.

Interessante documentaire over achtergrondzangeressen van beroemde artiesten, die zich iets teveel focust op een bepaald groepje. Natuurlijk hoort Darlene Love, zij was immers de meest succesvolle, hier een hoofdrol te krijgen maar een hoop andere dames worden achterwege gelaten of zien we slechts in fotomateriaal voorbijkomen. Zo is een gemiste kans dat The Sweet Inspirations niet worden genoemd. Een van de dames van dat legendarische backingtrio was de moeder van Whitney Houston, Cissy. En zo waren er natuurlijk meer. Wat overblijft is absoluut onderhoudend en toont aan hoe belangrijk de X-factor en geluk in de popmuziek zijn. Soms heeft de zangkwaliteit er in mindere mate mee te maken, zo blijkt maar weer.

Zeer goed.

avatar van mrklm
Deze kersverse Oscarwinnaar voor beste documentaire richt zich op de wereld van de backing-vocalist [net name zwarte achtergrondzangeressen], waaronder Darlene Love en Judith Hill. Een onderwerp dat zeker de moeite waard is, omdat deze dames van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van de rockmuziek, vooral door hun samenwerking met Britse topartiesten als Joe Cocker, Rolling Stones en David Bowie. Stevie Wonder, Sting en Bruce Springsteen komen aan het woord, maar het zijn vooral de verhalen van de achtergrondzangeressen zelf [die hun kunsten ook op indrukwekkende wijze vertonen] die centraal staan.
De verhalen zijn weliswaar interessant, maar de vorm van deze documentaire - veel pratende hoofden, afgewisseld met archiefmateriaal - had wel wat meer originaliteit kunnen gebruiken. Absoluut de moeite van het kijken waard, maar een Oscar vind ik wel wat overdreven.

avatar van Hannibal
Driewerf wow...van mij had de film een uur langer mogen duren. Genieten geblazen van de eerste tot de laatste minuut. Nou ben ik al iemand die bij concerten vaak erg gefocust ben op de achtergrondzangers en zangeressen (meestal zangeressen) en ook nog eens op een bijna ziekelijke manier verslaafd ben aan soulmuziek. Stil zitten tijdens deze film was voor mij derhalve onmogelijk.

Briljante zangeressen die hun ongelofelijke verhaal vertellen. Zo ontzettend veel wereldberoemde hits, waarin hun stemmen zijn te horen. Zonder hun stemmen zouden de nummers nooit zoveel 'ziel' (soul) gehad hebben, van Luther Vandross tot The Rolling Stones, van David Bowie tot The Supremes. Toch gaan de credits van deze wereldhits naar de solo-artiest, en ik snap maar al te goed hoe frustrerend dat kan zijn. Vooral als je huizen moet schoonmaken om financieel rond te komen, en tijdens het schoonmaken op de achtergrond een hit hoort op de radio die volledig door jou werd gezongen maar niemand je naam kent. Dit overkwam Darlene Love, die later overigens alsnog behoorlijk aan de weg heeft getimmerd als solo-artiest.

Lisa Fisher, mijn hemel, wat een dijk van een stem heeft die vrouw. Lisa wie? Juist. Lisa Fisher.
Enorm veel waardering heb ik voor Judith Hill, die solo-artiest wil worden en geen 'achtergrondklusjes' meer aanneemt. Ze verdient het om wereldberoemd te worden. Nu kennen we haar van de uitvaart van Michael Jackson, waar ze gezongen heeft.

Verrassingen, zoals bijvoorbeeld Luther Vandross die achtergrondzanger was van David Bowie. Ik wist dat helemaal niet!
"Twenty feet from stardom" is een must voor de muziekliefhebber, en wie is dat niet?

avatar van james_cameron
Uitstekende documentaire over een aantal onbekende achtergrondzangeressen van wereldberoemde artiesten als Bruce Springsteen en Stevie Wonder. Wat een kwaliteit hebben die mensen in huis zeg, niet te geloven. Fijn dat zij nu door middel van deze documentaire eindelijk de erkenning krijgen die zij verdienen. Het blijkt maar weer eens dat de muziekwereld niet draait om talent maar om netwerken en kansen zien te benutten. De interviews en verhaallijnen zitten bijzonder knap in elkaar, ondersteund door een flinke portie prachtige muziek.

Redelijke documentaire over de positie van achtergrondzangeressen in de muziekindustrie. De persoonlijke verhalen van een aantal zangeressen die uitgelicht worden, zijn wel boeiend. Verder bevat deze documentaire aardig wat archiefmateriaal en uiteraard prachtige stemmen. Hier en daar mist het wel een beetje een lijn.

avatar van The One Ring
Sympathieke documentaire dit, maar wat hebben de Oscars ineens met documentaires over half vergeten figuren uit de muziekindustrie? Ach, het past wel in hun straatje.

Ik was even ban dat 20 Feet from Stardom net als Searching for Sugarman zou vervallen in het eindeloos prijzen van zijn onderwerp. Ik bedoel, deze achtergrondzangeressen hebben enorm indrukwekkend werk geleverd en verdienen respect. Deze documentaire maakt ook het belang van deze zangeressen duidelijk bij zoveel hits, iets wat ik nog wel eens dreig te missen. Alle lof dus, maar lof alleen maakt iets nog geen boeiende documentaire en de eerste helft is het vooral dat. Gelukkig is er nog een tweede helft waarin onder andere gemiste kansen, slechte behandeling en gebrek aan ambitie aan bod komt, waardoor het iets meer beet krijgt. Veel van de verhalen van deze artiesten is ook gewoon de moeite waard om te vertellen.

Verder is het een extreem conventionele documentaire, die vooral opgeleukt wordt door de vele sterke nummers. Lisa Fischer was wel een soort ontdekking voor me. Die zingt ontzettend moeilijke stukken op zo'n manier dat het weer extreem makkelijk lijkt. Hoe zuiver dat klinkt is werkelijk bijzonder. Al maakte de film ook duidelijk dat ze niet het karakter had om ooit verder te komen in de muziek.

Geniaal vind ik dit niet, maar het onderwerp is boeiend genoeg om te onderhouden en goed te informeren.

avatar van BlueJudaskiss
Met de beste wil van de wereld gaan kijken, maar uiteindelijk met gekromde tenen zitten kijken door alle mensen die zichzelf heel erg belangrijk vinden en met allerhande valse bescheidenheid anekdotes vertellen met heel veel open deuren. Mooi gezongen zeker weten, maar meer is voor mij niet. Enorm kritiekloze film trouwens.

avatar van jffrfilms
Zeer boeiende docu over achtergrondzangeressen! Als muziek liefhebber kon ik genieten van de stemmen en liedjes, heel goed! Ruime archiefmateriaal met interessante feitjes die ik zelf nog niet wist.

avatar van rkdev
jffrfilms schreef:
Inderdaad een geweldige docu over achtergrondzangeressen, helemaal met je post eens.