Twenty Feet from Stardom (2013)
Genre: Documentaire / Muziek
Speelduur: 91 minuten
Alternatieve titel: 20 Feet from Stardom
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Morgan Neville
Met onder meer: Darlene Love, Merry Clayton en Lisa Fischer
IMDb beoordeling: 7,4 (13.924)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 28 november 2013
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Twenty Feet from Stardom
"Meet the unsung heroes behind the greatest music of our time."
Achtergrondzangers en zangeressen leven in een wereld net buiten de spotlights. Hun stemmen verzorgen de harmonie voor de grootste popbands ter wereld. Toch heeft vrijwel niemand enig idee wie deze mensen zijn, of wat voor een leven ze leiden. Deze documentaire belicht hun enigszins verborgen bestaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Video's en trailers
Reviews & comments
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Een best wel interessante documentaire die voor mij een ruime voldoende gescoord zou hebben als die niet geëindigd zou zijn met dat vreselijke "Lean on Me". Het was ook het enigste nummer wat volledig in zijn volle lengte gezongen zou worden. Hadden die documentairemakers nou echt niet anders kunnen bedenken om deze verder goede docu mee af te kunnen sluiten? Slechter kon het gewoon niet. De achtergrondzang bij doorgaans uitstekende nummers van grote popmusici zoals Lou Reed, David Byrne, Ray Charles etc klonk best wel goed. Nooit geweten trouwens dat die zang van de Ronettes gewoon fake was. Die nummers bleken ingezongen te zijn door Darleen Love en The Blossoms.
3,0*
Starry Night
-
- 184 berichten
- 162 stemmen
Hoewel ik niet heel veel heb met luidruchtige achtergrondzangeressen binnen de popmuziek: heel indrukwekkend.
Apster
-
- 1468 berichten
- 6920 stemmen
Prima muziekdocu, met een onderbelicht onderwerp die zeker de aandacht verdient. Deze zangeressen hebben aan zoveel belangrijk werk hun bijdrage geleverd, zeer indrukwekkend. Ik vond helaas niet alles even interessant. Ik had liever wat meer klassieke nummers als Gimme Shelter voorbij zien komen met de input van achtergrondzangeressen. Zat bijvoorbeeld te wachten op het album Dark Side Of The Moon waar ook niet de minste vocals voorbij komen. Er komen ook maar een aantal zangeressen langs, dat had best wat meer mogen zijn. Dan had je zo een docu van drie uur kunnen maken, want het verdient absoluut meer credits.
3,5*
perlon
-
- 44 berichten
- 92 stemmen
Tof om een stukje van the Stones in Paradiso hierin voorbij te zien komen!
Reint
-
- 150 berichten
- 881 stemmen
Nooit geweten trouwens dat die zang van de Ronettes gewoon fake was. Die nummers bleken ingezongen te zijn door Darleen Love en The Blossoms.
3,0*
Van de Crystals (enkel He's a Rebel en He's Sure the Boy I Love), niet the Ronettes! Ronnie Spector van de Ronettes kon wel degelijk fantastisch zingen. Neemt natuurlijk het onrecht tegenover Darlene Love geenszins weg.
Reint
-
- 150 berichten
- 881 stemmen
Hm, moeilijk de film te beoordelen. Qua muzikantschap is dit een erg indrukwekkende documentaire. Als je soulvolle muziek wilt horen - ik bedoel dat niet in de zin van overdreven ad-libs en technical display, maar in de zin van oprechte, gevoelige en overtuigende soul - zit je hier goed. Zangeressen als Darlene Love, Merry Clayton, Claudia Lennear, Táta Vega en Lisa Fischer zijn soulzangeressen in de volle zin van het woord en behoren tot de grootste vocalisten van de popgeschiedenis.
Wat mij uiteindelijk tegenhoudt om hier écht enthousiast te worden komt door een paar punten. Ja, de documentaire is vakkundig gemaakt, mede met behulp van prachtig archiefmateriaal van Ike & Tina Turner, Merry Clayton en Ray Charles en originele studio-opnames. Helaas ontbreekt het bij sommige verhalen aan echte uitdieping, omdat de documentaire het fenomeen soul-zangeres té veel in universele termen wil vangen. Niet alle talking heads hebben echt iets te melden. Dit geldt voor o.a. Jagger (onsympathiek, veelal inhoudsloze toevoegingen) en Springsteen (sympathiek, maar doet te hard z'n best met bruikbare quotes te komen). Ook zijn er nooit echt langdurige interviews met de zangeressen in kwestie, en wordt er erg druk geknipt tussen verschillende personen zonder dat het nog uit lijkt te maken wie wie is en wie wat zegt. En, zoals wibro al illustreerde, vervalt de film soms wel erg in zijn eigen sentimentaliteit (met inderdaad Lean On Me aan het einde als dieptepunt). Natuurlijk zijn de verhalen ook niet allemaal even opgewekt, maar de toon was af en toe wel erg 'Amerikaans'-sentimenteel. De sterke karakters van de verschillende vrouwen had in de vorm wel wat meer naar voren mogen komen.
Neemt niet weg dat dit al met al een uitstekende docu is die je kennis laat maken met een groep muzikanten die in het verleden te ondergewaardeerd zijn geweest . En dat is natuurlijk een zeer sympathieke opzet voor een film.
möök
-
- 106 berichten
- 289 stemmen
Een fraaie documentaire over bescheiden mensen zonder ellebogen en kruiwagens maar met een flinke dosis talent en passie voor het vak.
Thomas83
-
- 3718 berichten
- 3363 stemmen
Had niet verwacht dat een documentaire waarin het showbizwereldje centraal staat me aan zou spreken, maar toch nog vrij aardig dit. Sommige achtergrondzangeressen kunnen fantastisch zingen maar zijn om uiteenlopende redenen nooit doorgebroken. Er komen vrij uiteenlopende gevallen aan het woord. Hoewel de enige blanke achtergrondzangeres er wel heel bekaaid vanaf komt. Maar best leuke anekdotes hier en daar, zoals een Clayton die meewerkte aan Sweet Home Alabama of bepaalde geluidjes uit de film Avatar die "ingezongen" blijken.
Heel de documentaire bestaat eigenlijk uit archiefbeelden en interviews. Meerdere grote artiesten komen aan het woord. Wel elke keer schrikken als Bette Midler weer in beeld komt. Zijn wel redelijk oppervlakkige verhalen allemaal, maar wel een leuk stukje popmuziekgeschiedenis. Je ziet de nodige klassiekers voorbijkomen. Een dikke 3.0*.
cantforgetyou
-
- 1699 berichten
- 1495 stemmen
Prachtige documentaire. Je staat te weinig stil bij deze top vrouwen. Wat een vocalen. Jammer dat één achtergrond zangeres zich schaamde om bij Kylie Minogue te zingen. Wat is er mis met luchtige popmuziek??? Als ik diepgang wil of politiek correcte teksten kijk ik wel het journaal of lees ik een boek.
Julie
-
- 574 berichten
- 318 stemmen
Als we kwalitatief bekijken snap ik niet echt waarom deze film überhaupt een nominatie heeft binnen gesleept voor de oscars. Het is een aardige documentaire, maar zeker niet uniek. Elke documentaire probeert wel een verhaal te brengen dat nog niet in de spotlight werd geplaatst. Dus als de film wordt beoordeeld met het argument 'nu laten we eens de achtergrondzangeressen hun zegje doen', dan is dat een erg flauwe.
Niet dat de vrouwen geen talent hebben. Boordevol hebben ze. Maar na een twintigtal minuten had ik het al gezien: ze kunnen goed zingen en toch is het moeilijk een solo-carrière uit te bouwen. Dan komt er nog eens die spiritualiteit bij (met alle respect voor mensen die geloven), maar dat wordt zo extra in de verf gezet dat de sprekers net deden alsof ze in zo'n overdramatische hollywoodfilm speelden. De emoties lijken mij niet altijd even puur genoeg.
Er zitten natuurlijk erg leuke momenten bij. De reacties wanneer vroegere platen worden gedraaid zijn memorabel. En montagewerk zorgt er bijvoorbeeld voor dat, wanneer Mick Jagger en één van zijn achtergrondzangeressen de oude plaat terug beluisteren, op een andere plek, ze toch terug even verbonden zijn.
Toch blijf ik het schandalig vinden dat deze docu de oscar won ten koste van The Act Of Killing, wat een fenomenale documentaire is die veel langer in het geheugen blijft gebrand dan deze louter 'aangename' documentaire.
2,5*
Parisa
-
- 605 berichten
- 925 stemmen
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die minder heeft met deze documentaire. Ik was al bang dat ik wat gemist had.
De eerste helft van de film lijkt te bestaan uit een lange introductieronde gemengd met de opkomst van backin vocals in de muziekindustrie. Geen van die twee dingen komt goed uit de verf omdat we ten eerste eigenlijk niets leren van deze goede vocalisten. De lijstjes met grote namen waarmee ze hebben gewerkt was voor mijn gevoel weer net iets te snel weg. Ik zou bijna gaan denken dat dit daarom gedaan is, omdat deze zangeressen nu eens op de voorgrond mochten staan.
Ik had dus ook verwacht om meer de leren over de rol van backing vocals in de industrie, maar dat gedeelte ging niet dieper dan dingen die ik al wist zonder de docu te kijken. Wel zijn er wat grote namen in de industrie die wat goede dingen te zeggen hebben over de dames. Maar toch, men had die tijd beter kunnen gebruiken.
In de tweede helft wordt het een stuk interessanter. Hier doen de dames een boekje open over hoe hun leven verder ging na hun banen als vocalist. En dat is lang niet overal een even rooskleurig verhaal. Het gehype neemt hier wat af en er is wat tijd om de persoonlijkheid/levens van de zangeressen toe te lichten. Lisa Fischer is hier positief op de voorgrond.
Dit wordt gemixt met wat wijze lessen en quotes met mooie natuurbeelden op de achtergrond. Er is een fijne lijn tussen kunst en kitsch, en ze lopen hier nog net aan de juiste kant.
3*
(Maar ze mogen allemaal voor me komen zingen. )
panax
-
- 833 berichten
- 820 stemmen
geweldige docu
rape ,murder its just a shot away ..................... geweldig !!!!
Koen87
-
- 437 berichten
- 1244 stemmen
Tja. Prima documentaire waarbij ik toch graag een paar kanttekeningen plaats. In eerste instantie verworven deze vrouwen een bepaalde status plus de mogelijkheid te acteren zonder met de publieke lasten ervan te moeten dragen. Beter gezegd als ze het op zich zelf hadden moeten proberen hadden ze niet zo'n podium gehad (ookal wordt een enkeling daarvan uitgelicht).
Daarnaast valt er wat voor te zeggen dat de meeste zangeressen als instrument worden ingezet, ze zouden er toch ook voor kunnen kiezen om zich te committeren tot een bepaalde band/artiest? Ik vind dit vrij vergelijkbaar met wat je bijvoorbeeld ziet met trompettisten, behoren nooit tot de kern van een band maar spelen meerdere jaren (aldan niet hun gehele carrière bij een band). Ondanks dat het goed is dat deze zangeressen worden geëerd met deze docu, wordt het allemaal me iets te sentimenteel gebracht.
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Zonder Cissy.
Interessante documentaire over achtergrondzangeressen van beroemde artiesten, die zich iets teveel focust op een bepaald groepje. Natuurlijk hoort Darlene Love, zij was immers de meest succesvolle, hier een hoofdrol te krijgen maar een hoop andere dames worden achterwege gelaten of zien we slechts in fotomateriaal voorbijkomen. Zo is een gemiste kans dat The Sweet Inspirations niet worden genoemd. Een van de dames van dat legendarische backingtrio was de moeder van Whitney Houston, Cissy. En zo waren er natuurlijk meer. Wat overblijft is absoluut onderhoudend en toont aan hoe belangrijk de X-factor en geluk in de popmuziek zijn. Soms heeft de zangkwaliteit er in mindere mate mee te maken, zo blijkt maar weer.
Zeer goed.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Deze kersverse Oscarwinnaar voor beste documentaire richt zich op de wereld van de backing-vocalist [net name zwarte achtergrondzangeressen], waaronder Darlene Love en Judith Hill. Een onderwerp dat zeker de moeite waard is, omdat deze dames van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van de rockmuziek, vooral door hun samenwerking met Britse topartiesten als Joe Cocker, Rolling Stones en David Bowie. Stevie Wonder, Sting en Bruce Springsteen komen aan het woord, maar het zijn vooral de verhalen van de achtergrondzangeressen zelf [die hun kunsten ook op indrukwekkende wijze vertonen] die centraal staan.
De verhalen zijn weliswaar interessant, maar de vorm van deze documentaire - veel pratende hoofden, afgewisseld met archiefmateriaal - had wel wat meer originaliteit kunnen gebruiken. Absoluut de moeite van het kijken waard, maar een Oscar vind ik wel wat overdreven.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Driewerf wow...van mij had de film een uur langer mogen duren. Genieten geblazen van de eerste tot de laatste minuut. Nou ben ik al iemand die bij concerten vaak erg gefocust ben op de achtergrondzangers en zangeressen (meestal zangeressen) en ook nog eens op een bijna ziekelijke manier verslaafd ben aan soulmuziek. Stil zitten tijdens deze film was voor mij derhalve onmogelijk.
Briljante zangeressen die hun ongelofelijke verhaal vertellen. Zo ontzettend veel wereldberoemde hits, waarin hun stemmen zijn te horen. Zonder hun stemmen zouden de nummers nooit zoveel 'ziel' (soul) gehad hebben, van Luther Vandross tot The Rolling Stones, van David Bowie tot The Supremes. Toch gaan de credits van deze wereldhits naar de solo-artiest, en ik snap maar al te goed hoe frustrerend dat kan zijn. Vooral als je huizen moet schoonmaken om financieel rond te komen, en tijdens het schoonmaken op de achtergrond een hit hoort op de radio die volledig door jou werd gezongen maar niemand je naam kent. Dit overkwam Darlene Love, die later overigens alsnog behoorlijk aan de weg heeft getimmerd als solo-artiest.
Lisa Fisher, mijn hemel, wat een dijk van een stem heeft die vrouw. Lisa wie? Juist. Lisa Fisher.
Enorm veel waardering heb ik voor Judith Hill, die solo-artiest wil worden en geen 'achtergrondklusjes' meer aanneemt. Ze verdient het om wereldberoemd te worden. Nu kennen we haar van de uitvaart van Michael Jackson, waar ze gezongen heeft.
Verrassingen, zoals bijvoorbeeld Luther Vandross die achtergrondzanger was van David Bowie. Ik wist dat helemaal niet!
"Twenty feet from stardom" is een must voor de muziekliefhebber, en wie is dat niet?
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Uitstekende documentaire over een aantal onbekende achtergrondzangeressen van wereldberoemde artiesten als Bruce Springsteen en Stevie Wonder. Wat een kwaliteit hebben die mensen in huis zeg, niet te geloven. Fijn dat zij nu door middel van deze documentaire eindelijk de erkenning krijgen die zij verdienen. Het blijkt maar weer eens dat de muziekwereld niet draait om talent maar om netwerken en kansen zien te benutten. De interviews en verhaallijnen zitten bijzonder knap in elkaar, ondersteund door een flinke portie prachtige muziek.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Redelijke documentaire over de positie van achtergrondzangeressen in de muziekindustrie. De persoonlijke verhalen van een aantal zangeressen die uitgelicht worden, zijn wel boeiend. Verder bevat deze documentaire aardig wat archiefmateriaal en uiteraard prachtige stemmen. Hier en daar mist het wel een beetje een lijn.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Sympathieke documentaire dit, maar wat hebben de Oscars ineens met documentaires over half vergeten figuren uit de muziekindustrie? Ach, het past wel in hun straatje.
Ik was even ban dat 20 Feet from Stardom net als Searching for Sugarman zou vervallen in het eindeloos prijzen van zijn onderwerp. Ik bedoel, deze achtergrondzangeressen hebben enorm indrukwekkend werk geleverd en verdienen respect. Deze documentaire maakt ook het belang van deze zangeressen duidelijk bij zoveel hits, iets wat ik nog wel eens dreig te missen. Alle lof dus, maar lof alleen maakt iets nog geen boeiende documentaire en de eerste helft is het vooral dat. Gelukkig is er nog een tweede helft waarin onder andere gemiste kansen, slechte behandeling en gebrek aan ambitie aan bod komt, waardoor het iets meer beet krijgt. Veel van de verhalen van deze artiesten is ook gewoon de moeite waard om te vertellen.
Verder is het een extreem conventionele documentaire, die vooral opgeleukt wordt door de vele sterke nummers. Lisa Fischer was wel een soort ontdekking voor me. Die zingt ontzettend moeilijke stukken op zo'n manier dat het weer extreem makkelijk lijkt. Hoe zuiver dat klinkt is werkelijk bijzonder. Al maakte de film ook duidelijk dat ze niet het karakter had om ooit verder te komen in de muziek.
Geniaal vind ik dit niet, maar het onderwerp is boeiend genoeg om te onderhouden en goed te informeren.
3*
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11454 berichten
- 4880 stemmen
Met de beste wil van de wereld gaan kijken, maar uiteindelijk met gekromde tenen zitten kijken door alle mensen die zichzelf heel erg belangrijk vinden en met allerhande valse bescheidenheid anekdotes vertellen met heel veel open deuren. Mooi gezongen zeker weten, maar meer is voor mij niet. Enorm kritiekloze film trouwens.
2,0*
jffrfilms
-
- 22 berichten
- 1743 stemmen
Zeer boeiende docu over achtergrondzangeressen! Als muziek liefhebber kon ik genieten van de stemmen en liedjes, heel goed! Ruime archiefmateriaal met interessante feitjes die ik zelf nog niet wist.
rkdev
-
- 216 berichten
- 609 stemmen
Zeer boeiende docu over achtergrondzangeressen! Als muziek liefhebber kon ik genieten van de stemmen en liedjes, heel goed! Ruime archiefmateriaal met interessante feitjes die ik zelf nog niet wist.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Iedereen kent hun stem, maar weinigen kennen hun naam. Het zijn de achtergrondzangeressen of de bekking voowkels. Ze zingen meer dan ooh aah en baby baby. Vaak zingen ze de hoofdmelodie, als een link tussen de ster en het publiek. Ze leerden met passie zingen in zwarte kerkkoren, en leverden een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van rock en soul. Darlene Love moest toezien hoe The Crystals op haar zang stonden te playbacken. Merry Clayton zong Gimme Shelter in nachtjapon en met krulspelden in haar haar.
In veel gevallen rijst de vraag waarom die zangeressen nooit solo doorgebroken zijn. Ze zingen veel beter dan de meeste popsterren, en ze zijn niet lelijk of introvert. Ze staan wild te dansen op het podium en zwepen het publiek op. Hun gebrek aan solosucces is kenmerkend voor een cultuur waarin naambekendheid belangrijker is dan talent.
Het is een boeiende documentaire met een vlotte afwisselingen tussen oude muziekfragmenten en getuigenissen van achtergrondzangeressen, rocksterren en mensen uit de muziekindustrie. Het is leuk om dezelfde zangeressen een halve eeuw later terug te zien, nog steeds vol muzikaal vuur. Hopelijk leidt het tot iets meer erkenning van deze straffe zangstemmen.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Stop Making Sense
Muziek, 1984
94 reacties
Searching for Sugar Man
Documentaire / Biografie, 2012
73 reacties
Marley
Documentaire / Biografie, 2012
43 reacties
Blackfish
Documentaire, 2013
96 reacties
What Happened, Miss Simone?
Documentaire / Biografie, 2015
21 reacties
Al Midan
Drama / Documentaire, 2013
8 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.