• 8.345.575 stemmen

Promising Young Woman (2020)

Thriller | 113 minuten

Genre: Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Emerald Fennell

Met onder meer: Carey Mulligan, Bo Burnham en Alison Brie

Releasedatum: 5 juni 2021

Plot Promising Young Woman

"Revenge never looked so promising."

Cassie zag een veelbelovende toekomst tegemoet, maar toen gebeurde er iets waardoor haar toekomst niet meer zeker was. Niets in het leven van Cassie is wat het lijkt; ze is slim, sluw en ’s avonds leidt ze een dubbelleven. Nu is de tijd aangebroken dat zij fouten uit het verleden recht kan zetten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van mjk87

mjk87

Prima gemaakte film, fijne kleurtjes, leuk camerawerk, goed geacteerd, muziek is oké, et cetera et cetera. Maar de film voelde ook enorm aan alsof iemand vooral bezig was met goede ideeën kopiëren, niet met eigen dingen komen. De echte wow-factor ontbrak daardoor een beetje. Zo'n film waar ik niks slechts op kan zeggen, maar waar ik ook niet helemaal de vinger op kan leggen waarom er niet meer in zit. Soms worden mannen wel iets te veel als roofdier neergezet, alsof ze niet anders kunnen dan dat, maar ik als man kon me er eigenlijk ook totaal niet mee identificeren. 3,5*.

avatar van Jynxter

Jynxter

Knappe en aardig originele thriller. Het hindert eigenlijk niet dat de boodschap er wel heel dik bovenop ligt. En het feit dat je, in tegenstelling tot veel doorsnee thrillers, niet zelf steeds al uit kan tekenen waar de film heen gaat, is een verademing. Daarnaast doet Mulligan het erg goed, ondanks dat ik haar eigenlijk enigszins miscast vind op grond van haar uiterlijk. Al is het zeker geen lelijke vrouw, vind ik het moeilijk haar aan te zien voor iemand van net 30.

Het vermoeide me een klein beetje dat de foute mannen weer allemaal als het standaard stereotype werden neergezet. De originaliteit die Promising Young Woman behuisd, had ook daarin wat meer doorgevoerd mogen worden. Daarentegen dragen de hier en daar wat gewaagde shots en cuts bij aan het eigenzinnige gezicht van deze heerlijke film.

avatar van mrkos

mrkos

Wat een leuke wraakfilm is dit.

Persoonlijk vond ik dit meer een drama, maar dat maakte de film niet minder leuk. De film laat mooi zien hoe we aanrandingen/verkrachtingen soms bagatelliseren en dat wordt soms de man als slachtoffer gezien. Cassie doet zich in het begin voor als dronken chick die makkelijk benaderbaar is. Natuurlijk vallen genoeg mensen in haar trap, want mannen kunnen gewoon smerige pigs zijn. Ze doet dit, omdat haar beste vriendin vroeger is verkracht terwijl ze dronken was en meerdere mensen stonden erbij en keken/lachen erna. Nina heeft daarna zelfmoord gepleegd en nu wil Cassie 7 jaar later wraak nemen op de hoofdrolspeler. Ze krijgt ondertussen nog een nieuwe relatie die uiteindelijk, na het zien van de videobeelden, ook aanwezig was die avond toen Nina werd verkracht. Ze benaderd mensen die er bij waren of er naderhand betrokken bij waren, zoals een directrice van de school waar ze op zaten, een advocaat die die jongen verdedigde. Allemaal om te laten zien dat ze Nina niet vergeten is en hoe ze ermee omgingen niet de juiste keuze was.

Het slot is best verdrietig, maar ook wel weer satisfying om te zien dat hij er uiteindelijk niet mee weg komt en zijn verdiende loon krijgt.

Niet de spannende thriller die ik hoopte dat het zou zijn, maar wel een leuke film om een keer te zien. 3,5 sterren.

avatar van svetliealik

svetliealik

Wat een leuke film, razend enthousiast!

avatar van flaphead

flaphead

Feministisch wraakdrama, niks meer, niks minder. Ongetwijfeld ook door een vrouw geregisseerd. Het ligt er allemaal veel te dik bovenop, het 'mannen zijn slecht'-sfeertje. Zelfs als er dan een romantische side-story bij komt die een subgenre van romance niet misstaat, pakt dat nog slecht uit. De met name in het begin nog cynische inslag maakt het dragelijk, ik had gehoopt dat het thrillergehalte ook groter zou zijn (het wordt tenslotte als thriller aangemeten). Die insteek is er op zich ook wel, maar de basis is drama en daarmee wordt het verhaal ook wel een stuk dunner. Mulligan doet het verder meer dan prima. De bed-scene was donkerder dan verwacht en dat is een grote plus. Daar werd ook voor het eerst een stukje mannelijke emotie getoond. Maar dat was dan wel weer van korte duur. Typisch een film waar de vrouwen ongetwijfeld voor op de banken gaan. Sorry als ik seksistisch overkom, maar dat is de film nou eenmaal ook.

avatar van Chefkes

Chefkes

In het (hopelijk zeer tijdelijke) woke tijdperk aanbeland past deze film uitstekend. Alle mannen zijn slecht en een ouwe taart wil wraak nemen. Hoofdrolspeelster is ongeloofwaardig, te oud en haar “gekke kant” komt ook niet goed uit de verf. En ja, daar is die leuke ietwat klunzige gast die natuurlijk ook nog dokter is. Vol met clichés dus en ook het einde is zo doorzichtig, alsof mensen niet voorzichtiger zijn bij zo’n actie. Al met al 1 1/2 ster.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Alleraardigste zwarte komedie met een glansrol voor Carey Mulligan als vleesgeworden MeToo-wraakengel. Achter Cassie's kleurrijke make-up en flamboyante haardos, steekt een Joker-figuur die haar toxische femininiteit inzet om dingen gedaan te krijgen bij gewillige mannen. Heerlijk om haar creatieve plannetjes te zien ontvouwen, terwijl in 't ongewisse blijft wie ze eigenlijk zelf nog is in dit duivelse rollenspel. Het is ook echt wel een sardonisch glimlachende Mulligan die 't ietwat voorspelbare materiaal naar grotere hoogten brengt. Ik heb trouwens ook meteen een conference opgezet van die immens sympathieke Bo Durham, dat viel geenszins tegen. 'Promising Young Woman' (2020) is echter bij lange na niet het feministische meesterwerk dat het pretendeert te zijn. Net als bij soortgelijke 'rape-revenge films' kun je toch ook 't argument opwerpen dat deze eigentijdse Cassandra vooral wordt gepresenteerd als een tragische antiheldin. Hoogst amusant, maar écht genredoorbrekend is 't allemaal niet.

avatar van Martijnnn

Martijnnn

Chefkes schreef:

In wat voor wereld zijn ze aanbeland dat kritiek op misbruik al woke is.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Martijnnn schreef:

In wat voor wereld zijn ze aanbeland dat kritiek op misbruik al woke is.

Geloof het of niet: er was dus heel lang een wereld waarin kritiek op misbruik niet geaccepteerd werd, structureel in daartoe bestemde doofpotten werd gestopt, en waarin seksueel misbruik en ander vormen van (machts)misbruik als het ware genormaliseerd werden, en minderheden zodoende systematisch onderdrukt werden. Moeilijk voor te stellen, ik weet het... Maar als je denkt dat kritiek op misbruik heel normaal en vanzelfsprekend is, dan heb je het dus mis. De verworvenheden van feminisme, postkolonialisme en andere bevrijdingsbewegingen zijn precies dat: verworvenheden, waarvoor hard gestreden is en nog steeds gestreden wordt - dus helaas geen natuurlijke, onvermijdelijke staat van onschuld van de maatschappij.

Maar dat even terzijde.

avatar van Noodless

Noodless

Wat een heerlijk filmpje !

Carey Mulligan als Cassandra is geweldig in haar rol. Het verhaal lijkt gewoon een wraakfilmpje, maar de wijze waarop het verteld en weergegeven wordt is echt goed. De ontwikkelingen en gevolgen zijn boeiend om te volgen en het verhaal heeft een verrassing in petto die je niet ziet aankomen. De film heeft een fijn sfeertje met leuke muziek en gevatte dialogen. Pluspunt is ook de prachtige fotografie met heel wat mooie shots. Eén van de betere films die ik dit jaar heb gezien ! 1 Oscar : Best Original Screenplay. 8/10

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Cassandra, de vrouw die altijd de waarheid sprak en nooit werd geloofd. Ze treed in Promising young woman op als een soort wraakengel, hoewel als je het goed bekijkt er niet eens sprake is van wraak maar eerder van inzicht brengen. Dat is dan ook gelijk één van de vele goede aspecten van deze film. Natuurlijk is het allemaal 'over the top', er is geen man die deugt, om Schopenhauer te parafraseren. Maar ik vind Promising young woman daarin nooit vervelend, omdat het een artistieke keuze is, een focus die gelegd wordt en die heel goed werkt. Temeer omdat er vervolgens allerlei lagen van de problematiek aan bod komen. Inclusief het wegkijken of goedpraten of actief onder het tapijt vegen (knap hoe in twee of drie tekstregels van die advocaat de thematiek ineens enorm veel extra diepte krijgt). Wat ook interessant is en iets om over na te denken, is dat meermaals Cassie niet de ergste figuren aan de haak slaat, maar juist degenen die zichzelf zien als een prima vent. You think I am a predator?, zegt er één. In de details is het niet altijd geloofwaardig misschien, maar in het algemene beeld wel, inclusief hoe die walgelijke lui dan in net pak staan te speechen over liefde en vriendschap en verder gaan met hun leven alsof er niks gebeurd is. Ik geloof dat onvoorwaardelijk.
Naast de maatschappelijke relevantie (denk: Brett Kavanaugh, denk: GHB, de 'rape drug'), ook gewoon een heel fijne prent om te kijken. Ik heb me werkelijk geen seconde verveeld en de film neemt steeds verder toe in kracht en intensiteit. De scene waarin Cassie sterft is heftig maar zonder dat het grafisch wordt gemaakt. Emerald Fennel vermijdt dat de volle speelduur, goede keuze. Carey Mulligan draagt het geheel met sprekend gemak en de muziek is cool, vooral omdat men nergens probeert te pleasen maar met bewerkingen van popsongs komt of met eerder foute nummers. Ja, knappe film, dit is er weer één voor mijn eindejaarslijst.

avatar van mikey

mikey

dame verkleedt zich elke saturday night als Whigfied of als dronken dame (?), laat zich oppikken door een kerel die haar naar zijn huis brengt (met een uber) voor wat handtastelijkheden. Maar dan blijkt ze, tot grote schrik, helemaal niet dronken te zijn en spreekt de kerel aan op zijn ongewenst gedrag. Rape'n'revenge dus. Maar dan extreem kindvriendelijk. Beslist geen ms45 materiaal. Veel candy colors, verkleedpartijtjes in een soort van brits-amerikaanse setting. Erg plotholerig allemaal, zoals het schriftje en dat rode pennetje, bed met spijlen, vertraagde appjes. Soms schokkend wansmakelijk, dan bedoel ik niet de exploitation maar dat nummer van Paris Hilton. Als je echt een kind bent van deze tijd dan zou dit wel wat kunnen wezen, misschien.

doe mij maar Death Wish.

avatar van cornelis2

cornelis2

Zeer originele film van een vrouw die dingen die niet deugen aan de kaak durft te stellen bij de veroorzakers. Met een uitstekende Carey Mulligan. Film is opgedeeld in vijf gedeelten. Elk deel gaat dan weer een andere richting op. Voor mij een van de meest verrassende films die ik de afgelopen tijd gezien heb.