ad
  • 8.149.188 stemmen

Promising Young Woman (2020)

Misdaad / Drama | 113 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Emerald Fennell

Met onder meer: Carey Mulligan, Bo Burnham en Alison Brie

Releasedatum: 5 juni 2021

Over Promising Young Woman

"Revenge never looked so promising."

Cassie zag een veelbelovende toekomst tegemoet, maar toen gebeurde er iets waardoor haar toekomst niet meer zeker was. Niets in het leven van Cassie is wat het lijkt; ze is slim, sluw en ’s avonds leidt ze een dubbelleven. Nu is de tijd aangebroken dat zij fouten uit het verleden recht kan zetten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Sowieso met de boodschap van de film zit ik met een - ja - vervelend gevoel, maar nu - in tegenstelling tot bij Hard Candy - begint het wel meer en meer naar het positieve te neigen, waar dat bij Hard Candy het omgekeerde gebeurde. Ik zit gewoon met een enorm dubbel gevoel.

Enerzijds ga ik totaal akkoord met wat deze film poneert, en maakt dit het eigenlijk wel tot een onverwacht heel sterke film. Anderzijds toch iets te generaliserend, waardoor ik het gevoel heb dat niet alleen "rotte appels" worden aangevallen, maar ook "gezonde appels". Je kan het enerzijds als een film zien die de positie van vrouwen in de maatschappij ter kwestie brengt, en dat vrouwen gelijkaardige figuren zijn als mannen. Volledig akkoord daarmee. En dat een vrouw niet veilig op straat kan lopen, of dat bij vrouwen minder gepermitteerd wordt dan bij mannen, ook volledig mee akkoord. Maar anderzijds kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er ook wat "mannenhaat" in deze film zit, en dat is het ongemakkelijke gevoel waar ik mee zit. Ik had liever wat meer nuance gehad, iets meer "mannen" in een positieve rol. Wat ik ook merk is dat deze film ook andere films is een wat vreemde positie brengt. Bij films als Casino en Goodfellas zijn er toch ook opvallend weinig vrouwen in een sympathieke rol. Ik heb me daar kapot geërgerd aan de vrouwen, en om die reden zie ik toch ook wel een dosis misogynie in heel wat goed gewaardeerde films, misschien ook wel onbewust. Andere films hebben dan weer opvallend weinig vrouwen in hun film, en ook als actrice (of als regisseuse) moet je toch 10 keer meer doen dan een acteur om een carrière op te bouwen. Het is veel moeilijker om als vrouw naam en faam te maken dan als man. Sowieso geen makkelijk onderwerp, soms wat controversieel. Maar ik denk dat het best is om er ook niet te veel "thoughts" aan te geven. Maar dat is een beetje waar ik mee sukkel.

Nu heb ik er toch een halfje bij gedaan. Het punt dat de film maakt, en de film zelf is daar gewoon toch wel enorm goed voor. Maar het kritiekpuntje dat ik heb, weerhoudt me van een meer enthousiastere stem of beoordeling.

Je ziet trouwens toch ook wel dat er een toch een vrij groot verschil is tussen hoe vrouwen de film beoordelen en hoe mannen dat doen. Vrouwen gaan gemiddeld voor 7,9 op dit moment. Mannen gemiddeld voor 7,3.

avatar van Ste*

Ste*

Wat een GEWELDIGE film vond ik dit. Ik moet voor een recensie even wat langer nadenken, maar dit was zo'n moment dat - ik tenminste- misschien maar één keer in de twee jaar ofzo heb, dat je echt blown away raakt van een film. Van begin tot eind van genoten. Zou hem zo meteen weer opzetten.

Emerald Fennell moet deze Oscar winnen!!!

avatar van Ste*

Ste*

Nog eens gekeken, en nog steeds vind ik het lastig om er iets over te schrijven. Het is gewoon een erg toffe film, met name door het wraakgedeelte dat (zeker met de die toevoeging van de 'hoofdstukken' 1 t/m 5) erg lekker uit de verf komt, maar ook met een actueel, empowering, en urgent thema dat toch belangrijk is om te vertellen in de tijdsgeest van nu. Zal ongetwijfeld verdeelde reacties oproepen, maar ik vond het erg goed.

Als je kritiek wil hebben zou je kunnen zeggen dat de film soms niet helemaal weet wat het wil zijn, en een beetje overloopt van de stilistische ideetjes. Op momenten lijkt het een luchtige romcom, zeker de scènes met de romance met Bo Burnham die fris zijn en op dat vlak prima werken, maar op andere momenten is het weer een vrij stilistische bijna-thriller met doordachte shots en muziek.

Dat stukje instrumentaal Toxic van Britney Spears als ze naar het vrijgezellenfeest loopt is denk ik mijn favoriete moment van de film, maar ook die momenten zoals de abrupte overgang naar de volgende ochtend, met het licht dat naar binnen schijnt zijn gave details.

Erg van genoten en hoop dat Emerald Fennall toch in ieder geval een Oscar krijgt, voor regie ofwel scenario.

4,5* voor nu, kan misschien rijpen naar een 5 ooit.

avatar van N00dles

N00dles

Sterke rol van Carey Mulligan in een actuele #metoo-film met enkele interessante verrassingen.

Soms komisch getint (met name tijdens adremme dialogen met Bo Burnham), soms duister en confronterend. Enkele mooi gestileerde shots tillen de film eveneens naar een hoger niveau. Ondanks enkele iets mindere scenes was het einde -hoewel ietwat vergezocht- wel bevredigend.

Soms leek de film iets te willen roepen dat 'alle mannen (met macht) zijn predators' maar uiteindelijk is het vooral afrekenen met de toxische cultuur waarin misbruik en de gevolgen ervan vaak worden gebagetelliseerd of onder het tapijt worden geschoven.

4*-

avatar van boemboem27

boemboem27

hele dikke 8 (4 *)

erg goede "wraakfilm"

met name het laatste half uurtje zag ik niet echt aankomen.

erg goed einde ,daar is echt over nagedacht.

alle acteurs speelden hun rol uitstekend.

mooie opbouw van de film.

een echte aanrader

avatar van missl

missl

Film ziet er mooi uit, heerlijk verhaal alleen dat eind is een beetje jammer.

Hoop dat het nu niet meer zo lang duurt voor we iets van Mulligan horen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Sterke film die voorvloeit uit de #MeToo hype (als ik dat mag zeggen) en dit moeiteloos combineert met een luchtige stijl binnen het wraakgenre. De film gaat wel degelijk het wraakgenre voorbij en geeft op stereotiepe wijze de neerbuigendheid en machtspositie van mannen ten aanzien van vrouwen weer.

Zeer sterke rol van Carey Mulligan die in elke film waarin ze meespeelt haar films extra body geeft. Ook hier kwijt ze zich perfect van haar taak om de film te dragen en te domineren als femme fatale, maar tegelijk ook als broze kwetsbare vrouw. Dat was ook magazine Variety opgevallen ware het niet dat ze even uit de bocht vlogen door haar fysieke uiterlijke casting in twijfel te trekken voor deze rol ...

De film zit goed in elkaar, verveelt nauwelijks een moment en je leeft toe naar een climax. Het is even wachten naar het waarom van haar gedrag. Geen seriemoordenaar hier te bespeuren voor haar slachtoffers, hoogstens een blauwtje en hopelijk een wake up call ...

Prima einde ook waarbij ze zelf het leven laat. Steeds fijn te mogen vaststellen dat het ook eens fout kan aflopen. Die post mortem sms'en, mja, ik kan er nog net mee leven.

avatar van ratfish

ratfish

Een herziening waardig. Begint een beetje rommelig, maar moet genretechnisch verrassen. En doet dat ook, zeker aan het slot.

avatar van brawljeff

brawljeff

Vanaf morgen te zien op Amazon Prime!

scorsese

Uitstekende film over een vrouw die haar studie destijds heeft opgegeven vanwege een traumatische gebeurtenis. Een originele wraakfilm (inhoudelijk maar vooral ook vanwege de uitvoering, wat toch meer een zwarte komedie is waarin sex tegen de wil als geïnstitutionaliseerd probleem behandeld wordt). Een aantal scherpe dialogen en een boeiend hoofdpersonage die hier uitstekend wordt neergezet door Carey Mulligan. Een regiedebuut van een promising young woman.

avatar van keukenzout

keukenzout

Lyrisch over deze film. Niet enkel om de boodschap maar ook zo vernuftig in elkaar gezet.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Erg fijn. Mulligan is geweldig en de film combineert op een sterke manier constant komedie en zware momenten.

avatar van rep_robert

rep_robert

martijnk schreef:

Zeker leuke film, alleen niet echt een realistisch einde.

Die gast houdt een vrijgezellenfeestje en zij drogeert iedereen, bindt hem vervolgens vast en komt met een mes op hem af. Als hij haar dan vervolgens vermoord is dat toch echt wel zelfverdediging dus waarom hij zich van het lijk gaat ontdoen is mij een raadsel. Zeker ook omdat zij blijkbaar weet waar hij dat feestje hield dus iemand moet dat haar hebben verteld en die weet waar zij voor het laatst is geweest.

Tjah... Dit gaat natuurlijk ver voorbij zelfverdediging. Ik kreeg er "I can't breathe" flashbacks van George Floyd van.

En dan heb je net iemand vermoord, het lijk in brand gestoken en dan sta je met je maat vrolijk op je bruiloft alsof er niks aan de hand is. Menig mens zou toch op z'n minst een aantal slapeloze nachten krijgen.

Hij zag er wel redelijk uit alsof ie op knappen stond toen ie afgevoerd werd.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Originele benadering van het rape/revenge genre, met sterke rol van de veelzijdige Carey Mulligan. Helaas wat onevenwichtig. Overtuigende en sterke scenes worden afgewisseld met enkele middelmatige en tamelijk ongeloofwaardige.

Over het geheel zeker wel 'n voldoende, ook in aanmerking genomen dat het hier een low budget productie betreft die in 23 dagen is opgenomen. Maar hier had gezien het gegeven meer ingezeten.

Wat wel interessant is, dat de regisseur je soms het bedrieglijke gevoel geeft dat je naar 'n luchtige feelgood movie zit te kijken, terwijl het uiteindelijk natuurlijk 'n zeer tragisch verhaal is.

Paar leuke vondsten ook , Zoals de scene waarin de ouders van Cassie naar de (tamelijk briljante) jaren '50 film Noir "Night of the Hunter" zitten te kijken op TV, waar op dat moment de godsdienstwaanzinnige vrouwenhater Hary Powell een van zijn uiterst vrouwonvriendelijke uitspraken doet. Beetje gaan rondneuzen, blijkt Emerald Fenell 'n grote fan te zijn van deze film.

Toch wel veelbelovend debuut en benieuwd naar haar volgende.

avatar van xcintx

xcintx

TornadoEF5 schreef:

Anderzijds toch iets te generaliserend, waardoor ik het gevoel heb dat niet alleen "rotte appels" worden aangevallen, maar ook "gezonde appels". Je kan het enerzijds als een film zien die de positie van vrouwen in de maatschappij ter kwestie brengt, en dat vrouwen gelijkaardige figuren zijn als mannen. Volledig akkoord daarmee. En dat een vrouw niet veilig op straat kan lopen, of dat bij vrouwen minder gepermitteerd wordt dan bij mannen, ook volledig mee akkoord. Maar anderzijds kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er ook wat "mannenhaat" in deze film zit, en dat is het ongemakkelijke gevoel waar ik mee zit. Ik had liever wat meer nuance gehad, iets meer "mannen" in een positieve rol...

Ik snap je punt heel goed, maar ik denk dat juist ook de sterke kant is van deze film. Ze downplayed het niet. Er komt niet ineens een man die toch wonder boven wonder goed is, en helpt waardoor alle andere mannen kunnen denken: oh gelukkig ben ik ook zo. Het geeft juist aan waar het probleem zit.

Het laat zien dat niet alleen mannen die daadwerkelijk vrouwen aanranden degene zijn die slechte mannen zijn, maar ook de mannen die dénken dat ze het goed doen maar eigenlijk net zo erg "meehelpen" met het probleem. Dat vrouwen inderdaad niet veilig over straat kunnen lopen etc. En het is opvallend dat je het dan alleen hebt over het feit dat je graag meer positieve mannen rollen had gezien, terwijl alle vrouwen rollen ook niet positief zijn. Zo worden Madison en de directice Walker net zo goed terecht gezet, dat zij ook een "rotte" appel zijn omdat ze er niks tegen deden. Wat de boodschap: niks doen, is net zo erg als mee doen alleen maar sterker maakt. Zo ook met Ryan, hij is natuurlijk an sich een "gezonde" appel. Maar het feit dat hij ook niet zei dat ze moesten stoppen, draagt natuurlijk bij aan het probleem dat het (nog steeds) gebeurd.

Dit bedoel ik nu niet als een feministische strijd (misschien een beetje ) maar ik hoop zo de boodschap nog duidelijker te maken waarmee je hopelijk met wat meer enthousiasme terug kan kijken op de film.

avatar van Fluvver

Fluvver

Sterke film en hele lekkere soundtrack. Einde weet mij niet helemaal te pakken en de actrice speelt geweldig, maar ze lijkt veel ouder dan haar leeftijdsgenoten en dat zijn eigenlijk de enige minpunten.

avatar van Mr Bleu

Mr Bleu

Overgewaardeerde film op MovieMeter. Kloppen veel dingen niet aan deze film. Zeker aan het einde niet.

avatar van dje-em

dje-em

TornadoEF5 schreef:

mannenhaat? Twee vrouwen waren eerst nog geconfronteerd. En iedere man had keuzes.

avatar van dje-em

dje-em

Mr Bleu schreef:

ja meestal winnen de bad guys zie hoe lang Weinstein en Cosby en Woody Allen en Trump en en en.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Toch een baanbrekende rol voor Carey Mulligan die mooie rollen neerzette in het verleden, maar toch nooit helemaal de spotlights opeiste. Hiermee zet ze een geweldige rol neer en zijn de prijzen en nominaties zeker verdiend. Een aparte wraakfilm met een duistere achtergrond. Het is vooral Mulligan die de film recht houdt. Niet dat de rest zo zwak is, maar ze tilt het toch een eind de hoogte in. Best de moeite om te zien.

avatar van mrklm

mrklm

Fennell won een Oscar voor het scenario van deze gitzwarte komedie over een ‘veelbelovende jonge vrouw’ Cassandra [Carey Mulligan] die haar studie medicijnen afbrak en op haar 30e in en koffiezaak werkt en nog steeds thuis woont. Een toevallige ontmoeting met een voormalige klasgenoot [Bo Burnham] brengt haar op het spoor van een aantal personen met wie ze nog een rekening te vereffenen heeft in verband met iets wat tijdens haar studietijd is gebeurd. Een fraaie rol voor Mulligan en met veel gevoel voor stijl geregisseerd. Een film die expliciet verwijst naar The Night of the Hunter heeft bij mij sowieso een streepje voor, maar het scenario beschikt over een aantal aangename wendingen. De slotwending is jammer genoeg een gemakzuchtige uitvlucht.